614 visninger
|
Oprettet:
Løber løbs når vi springer. {{forumTopicSubject}}
Jeg har part på en dejlig hoppe. Hun er en blanding af Irish cob og tinker. Hun er 13 år og er super til både dressur og spring. Jeg vil helst springe men gør det ikke så meget. Vi har nemlig det problem at når hun ser et spring farer hun fremad og hun er rigtig stærk så det er svært at få hende stoppet igen.. Er der nogen der har et godt råd så jeg kan få hende til at springe bedre ?
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.688
Jo højere spring jo mere tændt bliver han. Han er dog nem at have med at gøre før springet - men efter springer er han bare en traktor.
Jeg sørger egentlig bare for at gøre mig tung i sædet, når han begynder at løbe. Derudover har jeg også et fortøj på ham, så er han lidt nemmere at styre
mar 2011
Følger: 25 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 20
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Evt rid dressur på springbanen, så hun ikke forbinder springe med at nu skal vi løbe, hvor du altså ikke springer, hvis det er muligt
Når du så skal springe:
Hun skal lære at slappe af og det skal du nok også
Sæt dig godt tilbage, klem med lår og sæde, giv klare stop signaler, men uden at flå hovedet af hesten! Det er meget vigtigt at du forholder dig roligt...
Tag en dyb indånding, når du vil stoppe hende, så er du parat..
Jeg ville starte, med små spring, hvor du bare starte, med at trave, stille og roligt, hun må ikke løbe og du må ikke hænge i tøjlen, hvis du vil sænke farten, så er det et enkelt tag i tøjlen og så slipper du og ellers klemmer du med lår, der skal være let kontakt til biddet...
Hvis hun ikke reagere, så må du tage kontakt til biddet igen, men husk altid at slippe igen og brug ellers dit sæde og dine lår til at sænke farten!
Hvis hun stadig fare frem, så gå et skridt tilbage, og nærm dig i skridt og sæt i trav kun lidt før springet, men stadig stille og roligt (derfor det skal være et lille kryds i starten)
I skal slappe af, så sørg for at du også slapper af, være opmærksom på dig selv, at du er afslappet
Husk MASSER af ROS når det lykkedes!
Håber det hjælper..
mar 2011
Følger: 25 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 20
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jep back to basic.
Hesten har højest sandsynligt fået aktiveret flugtinstinktet på et eller andet tidspunkt og forbinder nu spring med LØØØØØB.
Derfor er det tilbage til grundsignalerne som MLC skriver.
Skridte rundt på springbanen og stoppe op hele tiden ned i parade. Hesten skal reagere promte og man skal slf. også huske at give efter promte, dvs. ikke sidde og holde fast i tøjlen fordi man er bange for at hesten løber.
Så i trav og øve overgange ned til skridt. Spænder hesten op/begynder at løbe, jamen så er det ned i skridt el. parade. Og du skulle gerne ende med at kunne trave for løse tøjler - hesten skal ikke løbe nogen steder eller sætte tempo op før du beder den om det.
Så kan du begynde at gallopere og indøve overgange.
Når hesten er styrbar i alle 3 gangarter på springbanene ( dv.s imens du rider uden om og imellem dem ) så ville jeg starte på cavaletties og små spring og kunne stoppe hesten før og efter springet, ride væk fra osv. - dvs. den skal gøre som du beder den om og slf. også hoppe.
Men pointen er at hesten skal være afslappet og under kontrol hele tiden ligemeget hvad du beder den om.
Løber løbs når vi springer.