Longering. Hmm. {{forumTopicSubject}}
Jeg har den her fjordhest, som pludselig kan finde på at rive sig løs, når han bliver longeret. Forinden plejer han at gå lige så fint rundt på volten og reagerer fint på signalerne. Det kan være efter 5 - 15 min (ialt, på begge volter), men der har også været dage, hvor han ikke har gjort det.
Umiddelbart virker det ikke som, det er fordi, han bliver skræmt, men tænker lidt, om det kan være fordi, det er lidt kedeligt?
Det er sjældent, jeg longerer, men når jeg gør, plejer han at reagere fint på signalerne i skridt og trav, og plejer at sænke farten eller stoppe, når han bliver bedt om det.
Hvis der sker for meget (fx en hest der springer på springbanen el. lign), reagerer han dog ikke specielt godt, men det er et spørgsmål om træning. Han har ikke prøvet så meget.
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
Det ville jo være smart, hvis jeg kunne longere ham et par gange i ugen for at holde ham igang udover gåture, da han ikke bliver redet.
apr 2013
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 3 Svar: 455
maj 2010
Følger: 5 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 10
Det kan da godt være at han synes det er kedeligt, men jeg er nu alligevel af den overbevisning at, det er der jo bare ikke noget at gøre ved, hvis det er det du bestemmer at han skal
Og især når du skriver at det ikke er hver dag.
Når du skriver at han river sig løs, hvad præcis mener du så?
Bryder han bare ud af cirklen så du ikke kan holde ham?
Vh
Jeanette
aug 2005
Følger: 60 Følgere: 67 Heste: 5 Emner: 47 Svar: 397
Men prøv at varriere det for ham. Lig en bom han skal trave over eller cavallettis så han skal tænke sig lidt om.
Skift volte tit så han ikke bliver irriteret over at gå samme vej. Hvis du longere på bane så "løb" evt med ham en gang imellem så han får en hel omgang og lad ham skifte volten i 8 taller hvor du får ham ned i tempo.
Jeg er af den overbevisning at man ikke skal longere for meget af flere forskellige grunde som jeg ikke vil kede dig med detajerne om
Jeg går ud fra han er tilredet og egentlig kan en del. Så det ville ikke være underligt hvis han keder sig og bliver irriteret. Tænk på hvis du gik ind i en 7.klasse og snuppede en elev og fortalte ham han skulle følge undervisningen i 2.klasse. Man kan hurtigt se for sig hvordan han ville sidde uroligt på stolen, kede sig, kigge ud af vinduet, lave lidt ballade osv. Longering må ikke blive "tilbage til børnehaven" for ham så tænk kreativt.
dec 2004
Følger: 66 Følgere: 65 Heste: 5 Emner: 172 Svar: 271
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
Har ikke prøvet med indspændinger, men vil begynde at longere med køregjord og liner, så han også får holdt signalerne ved lige.
Longering. Hmm.