1.012 visninger
|
Oprettet:
Tilridning - hvornår? {{forumTopicSubject}}
Hvornår vil i begynde at tilride en hest? (Alder)
Og hvornår vil i begynde at vende den til sadel, trense og andre ting..?
Kan man sætte ca alder på?
Har i tips/ideer/gode råd?
"Træningsplan" for hvornår de forskellige ting/øvelser skal læres?
Har nemlig forelsket mig i en 3 års, men vil lige høre jer andre "kloge" hoveder, da jeg aldrig har tilredet en hest før..
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
- Man kan ikke sætte alder, nogen er klar som 3års, andre som 5års..
Min hoppe har været i gang 1måned nu og hun blev 4 i marts måned 2013
Og hvornår vil i begynde at vende den til sadel, trense og andre ting..?
- Fra omkring de 2,5år kan man vende dem til sadel, trense, longering, små spring i løsspringning osv.
Kan man sætte ca alder på?
- Nej det kan man ikke, det hele handler om den enkelte hest, den skal både være fysisk og psykisk klar til det
jan 2009
Følger: 74 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.093
3 års: Vænne hesten til sadel, hovedtøj, longearbejde, altså gøre ALT forarbejdet, FØR du sætter dig op på hesten. Der kan man også så småt begynde at lægge lidt vægt sadlen.
4 års: Du kan begynde og tilride. Altså sætte dig op, og til en start få en til og trække, så hesten kun skal koncentrere sig om den nye ting på dens ryg.
Så begynder man at indlære signaler. Altså ligge pres med schenklerne. Det kan man også have arbejdet med fra jorden.
Og så går du ellers bare videre med signaler.
jan 2009
Følger: 50 Følgere: 48 Heste: 9 Emner: 16 Svar: 38
Håber du kan bruge mit svar
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Hun skulle dog ikke have hverken trense eller sadel på.
En, der har sin hest opstaldet samme sted som min, har et "føl" på godt 11 måneder. Hun er begyndt at lægge sådan en longe gjord på. Hun havde også stigbøjler på hende, for et par dage siden. Trensen samt bid er hun også allerede ved at vænne til.
Jeg vil næsten sige, at du kan begynde at vænne dem til det meste, når du synes den virker klar nok. Der er selvfølgelig ting, som f.eks. at springe, man bør vente med..
mar 2013
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 65
jun 2008
Følger: 158 Følgere: 154 Heste: 9 Emner: 116 Svar: 533
Tilridning - hvornår?