{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
728 visninger | Oprettet:

Muskler? {{forumTopicSubject}}

Jeg syntes virkelig Stjarni mangler et par muskler, og nu hvor han endelig har tabt alt det han skulle, så vil jeg gå igang med noget muskel træning, halløj.. Han mangler faktisk muskler de fleste steder. Vil gerne have at han får nogle i ryggen. Jeg mener jeg læste at for at de fik muskler i ryggen der, skulle hesten søge frem og ned, og sådan rider jeg Stjarni. Det har jeg gjort for dag 1 af, og har fået en del ros af min dyrelæge. smiley

Men kender i nogle gode øvelser?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muskler?
  • #1   25. apr 2013 Kontragalop er godt til at styrke bagparten smiley

• #3   25. apr 2013 Mhmm.. nu er jeg ikke den store dressur eller spring rytter, så sådan noget har jeg ikke styr på.. Det skal jeg vel nok får en underviser til at 'lære' og vise os? smiley

Det har jeg faktisk godt hørt før.. Så er det godt der er en ko fold, med en helt masse små bakker, der må jeg nok snart ud igen. smiley Tusind tak!

• #4   25. apr 2013 Rigtig lange gå tur i nogle dage på asfalt;)

• #5   25. apr 2013 Han går uden sko, så jeg ved ikke om det vil være så godt? smiley

• #6   25. apr 2013 Jeg ville starte med at strække hans ben ud, inden du begynder at ride, altså strække den fremad, så han er helt udstrukket inden du sætter dig op. Og så ellers drive ham fremad, for hvis han får bagparten indunder sig, styrker det både ryg og bagpart. smiley Og så ellers ride ham fremad for lange tøjler, som du allerede gør, men der skal holdes let kontakt til munden, så han får en smule modstand i sine bevægelser. Ellers hjælper det ikke så meget. Han skal have modstand, så han er nødt til at bruge ryggen.

Eks. Du holder kontakt til munden, men holder hans hoved nede. Hans eneste mulighed er at arbejde på ryggen, ellers snubler han, fordi han ikke kan gøre modstand og holde imod.
    Sidder du med helt løse tøjler og uden kontakt til biddet, går han bare og slapper af. smiley

Derudover ville jeg prøve at fordele min vægt på hans krop og lægge det meste af vægten på bagparten, så han er nødt til at arbejde på den. Det går ikke han kun får opbygget muskler på forparten og bliver helt mærkelig at se på .. Helt uharmonisk. Altså prøve at læne dig tilbage (om muligt) og prøve at ride mere uden sadel, let løftet over hans ryg, så ikke du sidder direkte på hans rygsøjle og skaber ubalance. Jo højere, du er hævet fra hans ryg, desto mere kan han bruge sin ryg. Så sidder du ikke og trykker ned på den. smiley

Derudover, kan arbejde fra jorden være godt. Bagparts- og forpartsvendinger, fra jorden, samt lette schenkelvigninger. Man siger, at det er gymnastik for hesten og altså også styrker hans muskler. Bagparts/forpartsvendinger fra jorden, skal udføres således, at du ved bagpartsvending, trykke let på hofte og flanke. Bliv ved ind til han rykker bagparten uden at gå fremad og ros ham så. Forpartsvending, er med let pres på hoved og skulder/hals. Bliv ved indtil, det kun er forparten der rykker sig og til han ikke vender sig og begynder at gå fra dig. Det vil virke nemmest for ham, nemlig, så det vil han nok gøre ..

Til sidst, kan du bruge lidt hjernetræning. Få ham til at bakke, ved at presse let på hans bringe. Reagere han ikke, trykker du hårdere og hårdere indtil han rykker sig. Med tiden, vil et lille pres få ham til at bakke.

Og du kan også altid slutte godt af, ved at strække hans muskler eller læse noget om, hvordan man massere heste og så gøre det. Så slutter han altid med at være afslappet og fri for spændinger. smiley

• #7   25. apr 2013 Tusind tak for din besked! Den var virkelig brugbar! Mange af tingene kan jeg faktisk godt huske at jeg lærte da jeg fik undervisning, så det vil jeg helt klart gøre fra nu af! smiley

• #9   25. apr 2013 bomtræning. du ligger et par bom fx. 3 bom med ca. 1 meters mellemrum. så trav over dem i letridning med hovedet frem og ned.

Rygmuskler:
    Tag en kavaleti eller et spring maks. 40 cm højt.
    så longere du bare din hest med hovedet nedad. og så over kavaletien.
    PS. det skal være med kavaleti eller et andet spring uden støtte, da du skal longere din hest imens den springer. smiley

Kommentér på:
Muskler?

Annonce