Min hest nægter at gå frem HJÆLP {{forumTopicSubject}}
Hej alle, her efter venterens sneen er væk har jeg fået et problem.
Mit problem er at min DV´ er stopper brat op i alle gangarterne hver gang jeg ("prøver") og ride hende til bidet og sparker lidt til hende.?
Og det er lige meget hvor meget fat jeg har i tøjlerne,
Det hun gør er at hun stopper brat op, bakker, små stejler, lægger ørene helt tilbage.):
Hun gør det kun på den ene volte, og kun når jeg rider hende.
Jeg søger alt den hjælp jeg kan få, og jeg vil gerne vide om hun måske kunne fejle noget? Eller er det bare stædighed? Eller er det mig der gør noget forkert, hvis det kunne være min fejl, hvad gør jeg så forkert? og hvordan ratter jeg op på det?
Det er virkelig gerne ud og starte nogle stævner, men det vil være spil af penge og tid, hvis hun stopper og ik vil mere.
Her er et lille video klip fra den 13./4-2013, håber det virker(;
http://www.youtube.com/watch?v=1XAEL2gPhm0
Mvh. Hip Hop Yasmin
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
jan 2008
Følger: 55 Følgere: 61 Heste: 8 Emner: 211 Svar: 677
Det er også vigtigt at du ikke regner med at den stopper, og derfor selv kommer til at spænde op...
Hvis du har mulighhed for det ville jeg anbefale at få en dygtig underviser ud som du kan spørge til råds. Så kan du måske også få opklaret om den er "fræk" eller har ondt pga. noget du gør...
Håber det kan hjælpe, og held og lykke
jun 2010
Følger: 75 Følgere: 71 Heste: 6 Emner: 465 Svar: 990
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
jun 2010
Jeg tror ikke den har ondt og den gør det kun på den volte jeg rider mest på i videoen, har os en dressur pisk med, jeg piller den ikke i munden og har altid haft en blød hånd.
Jeg tror mest på at hun er fræk eller det er mig der gør noget forkert.
Hun gør det kun under ridningen og kun på den volte,
der er igen ting når jeg gør for lange liner, trækker eller tager hende i longsen.
Det med jeg sider lidt uroligt er at nogle gange har jeg svært ved at side på heste når de ikke slapper af eller går til bidet(;
jun 2010
Jeg ved godt hvad du mente, og vil prøve og tænke lidt mere over det jeg jeg stiger op(;
jul 2009
Følger: 31 Følgere: 31 Heste: 6 Emner: 19 Svar: 37
Eller måske er der sadlen den er gal med?
jun 2010
Spore kan jeg ikke undvære, så bliver hun helt umulig og få frem.
Jeg ved ikke hvordan det kan være sadlen hun er altid blevet redet med den, og det først nu problemet er kommet(;
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 12 Svar: 1.585
Synes du skal følge de råd de giver her OG så husk at rose hende når hun går frem...ros, ros og atter ros.
jun 2010
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
Lige nu fortæller din hest dig, at det er ubehageligt at gå til ridning. Tager du hende ikke seriøst, får du rigtig problemer. I sidste ende kan du ende med en stejlehest med slidgigt i korsleddet....
Er sadel og tænder tjekket?
jul 2011
For så ville jeg bede personen om at trække hesten fremad når den stopper op, så du slet ikke skal bøvle sådan med hende.
jan 2013
jan 2012
Følger: 79 Følgere: 74 Heste: 7 Emner: 174 Svar: 3.138
grunden til at hun kun gør det ved dig kunne jo være fordi du giver hende ´lov ved ikke at være ligesåhård ? hvem ved DU ved.
HUSK hvær ALTID MERE STÆDIG END HESTEN !!
håber det hjalp
jan 2013
jan 2012
jun 2010
Sadel og tænder er tjekket.
Jeg må lige få noget undersøgelse på hende, og se om der kan være noget galt
TickTack
Måske kan jeg få min mor til at hjælpe
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
jan 2012
men en ting er sikkert hesten skal ikke vinde den mærker det og så gør den det hver gang dsv.
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.289
Min første tanke er også at den er låst, eller i hvert fald har ondt. Jeg ville personligt få den tjekket
jan 2012
ved j ikke om hendes fejler noget, og igen lyder det mere voldsomt end det er
jun 2010
jan 2012
jan 2012
jan 2012
jun 2010
Hun har ikke stået helt stille, men det er ikke meget vi har kunnet pga. alt sneen og intet ridehus,
men jeg skritet lidt på hende et par gange om ugen siden januar/febuar
feb 2009
Hvis den gør det af forvirring tænker jeg bare, at den ikke kun gør det på den ene volte, også er det KUN den ene volte.. Så er det igen der hvor jeg selv ville begynde at tænke ''Hmm.. Må hellere tilkalde hjælp'' som en kiropraktor, eller dr. dyr. Bestemt ikke bare finde en pisk også tvinge den frem ad.
jan 2012
nov 2007
Følger: 95 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 49
Der kan selvfølgelig være flere årsager til at de reagere som de gør, men min han gør det bare fordi at, han er stædig og ikke lige gider... håber at det evt. kan være til lidt hjælp
jul 2011
Det synes jeg du skal få din mor til
Gør den det også når du rider tur ?
Stine Blom
Den gjorde det faktisk i trav også på den anden volte. ^.^
Selvfølgelig kan der altid være en låsning eller andet. Dog er det nu heller ikke tit jeg har hørt en kiropraktor eller fys sige ved første besøg "der er ikke noget at behandle ved din hest". De finder altid næsten altid noget.
Underligt er jo bare at hesten ikke har ændret adfærd ved hverken longering eller andet arbejde, men kun når hun rider.
jan 2012
feb 2009
Ærligt må jeg sige, at jeg synes din tilgang til heste er dybt uansvarlig.
Ømtået? Så køb et par boots, eller smid sko på den?
nov 2010
Følger: 38 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 89 Svar: 260
2: Det kan være hun er gået "død" i sin ridning, du skal overveje at give hende en pause fra ridningen og lave noget andet med hende:)
dec 2012
jan 2012
Godnat
jan 2012
feb 2009
Men at du skriver din hest er ømtået, og at du derfor er nød til at sporer for at kunne få ham frem, er da dybt uacceptabelt! Det er da direkte synd for hesten.
Se og få gjort noget ved de smerter, så kan det være at du slet ikke har brug for sporer.
jun 2010
Jeg rider ikke så meget tur, men jeg kan prøve og ride et andet sted hen og ser om hun gør det samme næste gang jeg skal ud og ride
jan 2013
I det her tilfælde, hvor hesten kun stopper op på den ene volte, det er et nyt problem og hesten går kortere på højre bag er det uden tvivl et fysisk problem. Tvinger man hesten til at gå frem kan der ske to ting: hesten adlyder og slider sig selv i stykker eller hesten nægter og bliver på et tidspunkt så voldsom i sin adfærd, at den bliver farlig.....
Hip hop: jeg tror at det er en god ide, at du får hende tjekket. Hvis hun plejer at være flink at ride, er det en ret god indikator for at der er noget galt...
jun 2010
Jeg kan prøve med nogle bomme og evt. hvis jeg husker det så komme med en video til?(;
jun 2010
Hun plejer at være rigtig dejlig at ride
dec 2012
desuden kan en hest IKKE være ømtået på en bestemt volte.. enten er den det, og ellers er den det ikke!
jeg kan følge dig i at man blir sur på sin hest, når den en gang eller to lige skal teste en, men gør den det HVER gang eller NÆSTEN hver gang.. så er det et tegn på at der noget galt.. dvs dyrlæge eller kiropraktor..
jul 2011
Det synes jeg du skulle prøve, måske også med en du kan ride sammen med, hvis hun har brug for en anden hest for at slappe af på tur.
Desuden er det faktisk en rigtig god afveksling at ride tur, så hesten ikke kører træt i at ride på bane.
Og ja, et tjek skader da aldrig.
dec 2012
jan 2013
Tick Tack: jeg kiggede ikke på om den stoppede op på begge volter, bed bare mærke i at den går kortere på højre bag. TS skrev at den kun gør det på den ene volte....
jun 2010
Jeg har ikke nogle at ride sammen med, men jeg kan prøve og sætte min islænder løst i mens jeg rider(;
jun 2010
Ja(;
jul 2011
Hahaha, der har du da fuldstændig ret.
Jeg må tilstå at jeg er skeptisk over for fys og kiropraktor ud fra diagnoser og resultater (eller manglende på samme) jeg har måtte observere. Dog er der så mange som siger andet - så jeg vil hverken sige fra eller til.
jul 2011
Det er nu ikke så vigtigt at der er en med. Nogle heste slapper bare mere af hvis de rider sammen med andre.
Min datter rider nu mest alene og det går nu fint. Du må bare ikke forveksle et stop fra din hest pga den ser noget nyt, med et stop svarende til dem på banen.
jun 2010
jun 2010
Det er det(;
idarose
bid, sadel og stort set alt er tjekket
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
Tanja R´s forlag kan jeg slet ikke forholde mig til! En hest kan sagtens sparkes eller piskes til at gøre det, vi forlanger, for at undgå yderligere smerte - men stakkels heste, der udsættes for det Heste er jo ikke "dumme", de prøver blot at fortælle, at noget er galt.
aug 2012
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 132
Ud fra hvad jeg kan se i videoen er hesten meget spændt på venstre volte, altså den hvor den stopper, nakken er stik og lænden bliver stiv. Når du rider din hest på volte, lagde jeg mærke til at du kun stiller den ind ad, og der går den hele tiden, det gør den mere spændt. Når du rider, skal du hele tiden tænke på at løsne på i hestens nakke, og det gør du ved at stille den skiftevis til højre, venstre og lige ud, på BEGGE volter. Spænder hesten op, stiller du den til modsat side i nogle sekunder, og skifter over igen. Hesten må ikke være stillet til samme side for længe, da det låser den i nakken. stiller du den til venstre og den stopper og nakker, så stiller du den til højre mens du beder den om at gå frem.
Hvis det var min hest, ville jeg gøre dette håber du kan bruge det
PS. lyt ikke alt for meget til hvad 12-14 årige piger siger du skal, jeg var også meget 'klog' som 13 årig og mente at jeg havde svaret på ALT ... det ved jeg nu, at det havde jeg ikke, og min arrogante holdning gjorde bare at jeg lavede flere fejl ... jeg siger ikke at alle 12-14 årige er sådan, men slå koldt vand i blodet, det er begrænset hvor meget erfaring en på 14 år. - der findes også meget dygtige 12-14 årige, men hvis de selv synes at de er en af dem, så er de det nok ikke, hvis det giver nogen form for mening
lille sidespring held og lykke
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 565 Svar: 1.985
Jeg har selv en hoppe som når vi rider dressur og vi skal trave , kan hun godt blive lidt muggen og vise hun gerne vil bestemme. Men ved at have et bestemt toneleje og drive hende frem så er det hurtig ovre.. Der er INTET i skoven.
Så nogle heste syntes bare det træls at blive forlangt noget af ;)..
Kan godt forstå jer som fokusere på hesten har ondt, men rolig nu ...
Altså det jo lige før hestene bliver tjekket mere i Hoved og R!! end os mennesker gør :-).. Det er et dyr og også vil se om den kan få styringen over os rytter.
Syntes det er meget mere tydeligt hvis der er noget galt med hesten end denne video viser..
aug 2007
Følger: 44 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 642
aug 2006
Følger: 82 Følgere: 80 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 22
Ja nu har jeg ikke læst ALLE inlægede..:D men hest kan altså ikke være dum, der er en grund til den gør som den gør.. hvad det så er kan være svært at finde..
Min hest gjorde nogellunde det samme, og hun havde fået en lille overbelasting i den ene kode, og det kan komme af alt muligt, hvis den har vrækket rundt på folden eller sådan noget, for da du ikke har redet den længe er det jo ikke fra ridningen eller for meget longse arbejde.. men den kan havde overbelastet sig selv, på folden, især nu hvor er har været lidt glat..
Jeg syntes du skal på en dyrlæge ud, det kan jo også være ryggen, (bare lidt mærkeligt når det kun er den ene vej) eller tænderne..
Det skal lige sige at min hest ikke var halt, den ville bare ikke gå frem med rytter..
Håber din hest snart er "iorden" igen..
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
sep 2006
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 4 Emner: 149 Svar: 1.812
Men eftersom tænder og sadel er tjekket, ville jeg gå steppet videre og få en massør eller kiropraktor ud, da jeg syntes at det er tankevækkende at den kun gør det på den ene volte.
Desuden ville jeg løsne tøjlerne helt når den begynder at bakke.. da det for mig ser ud til at du nogengange kommer til at stramme dem lidt når det er.. og så giver du jo tvetydige signaler ved at sparke til den og tage i tøjlerne samtidig!
jan 2012
og vil lige igen informere om at den anden hest der var ømtået IKKE er min, og jo det er kun på den ene voldte, og den skal have sko på i næste måned da de fandt ud af det var derfor (den har gået med sko før, men da den er meget dominerende sparker den de andre heste), og det er ca. 3 måneder siden ejer har redet ham. og vores DV han gør det kun når der er noget han SLET ikke kan håntere, så løsner vi tøjlerne, sparker til ham ligesom TS og hvis han SLET IKKE vil frem sparker vi lile lidt hurtigere som det jeg kalder trommestikker til sidst vis han ikke vil, og så rammer vi ham ikke. og han gør det af vane, fordi han måtte alt for tidl. ejer.
og F.K må gerne klappe den i røven ? men jeg må ikke ??
min metode virker, Nadina gjordte hvor hun bare stoppede op, nu kan jeg trave hende uden longe.
farvel jeg gider ikke spilde min tid på folk der ikke forstår mig, så kan i jo brokke jer ligesåmeget i vil, det kommer ikke mig hved.
jan 2013
Jeg nægter at tro på, at det er et rideteknisk problem, hesten plejer at være flink at ride. Den bliver jo ikke pludselig signalforvirret vinteren over....
jul 2011
Dermed ikke sagt dette ER årsagen for problemerne, men udelukke kan man det vel heller ikke med sikkerhed.
jan 2013
jul 2011
Som jeg har skrevet, så vil jeg på ingen måder afvise der kan ligge noget fysisk til grunde, men jeg vil nok først udelukke andre muligheder inden jeg ville kaste masse af penge på undersøgelser af div.
jan 2013
f.K: Det er desværre fordi min egen har/har haft samme problem, at jeg kan se det. Hun har dog ikke vist samme konfliktadfærd som TS's hest, men da jeg fik hende, gik hun ca en hov kortere på højre bag. Det er med kiropraktik, massage og 2 års meget omhyggelig træning nede på nogle få cm. Jeg kan stadig se forskellen, men andre kan ikke, udover min dyrlæge/kiropraktor. Jeg er vist lidt "miljøskadet", når jeg er ude til stævner og kigge, er det første jeg lægger mærke til, om hesten træder lige på bagbenene.... Min gamle hest havde skævt skulderophæng, så jeg er også skide god til at se bevægelsesforskydninger på forbenene...
jul 2011
Tror du virkelig på...eller mener du en hest skal overtræde 100% ens på begge sider.
Det ser jeg som utroligt overdrevet, da INGEN er ens på begge sider af sin krop...men sjovt nok forventer vi det af vores hest... Tror ærlig talt heller ikke jeg træder 100% lige langt med mine ben...og jeg har hun to af dem.
Man kan jo også blive "miljøskadet" og pludselig opdage samme fejl ved masse af andre heste, som man ser ved sin egen.
jan 2013
Jeg ser ikke spøgelser. Jeg ser en hest, som stiver sig over lænden, træder kortere på højre bag, strækker hasen unødigt på højre bag, har problemer med at bøje sig til venstre, ikke sænker højre hofte på højre volte og tydeligt siger fra. Det er konsistent med lænde/korsledsproblemer i højre side.
Jeg ser ikke samme fejl hos alle heste, det er vidt forskelligt, hvad de har af bevægelsesforskydninger. Nogle er tydeligt fremkaldt af rytterfejl, nogle er bare balanceproblemer eller manglende uddannelse og nogle er musklære/skeletale problemer. Jeg har beskæftiget mig indgående med emnet de sidst 15 år og er ret skrap til det efterhånden. Når vores kiropraktor er på besøg, er der gået sport i at jeg spotter de samme ting som hende på de andre heste, som også bliver tjekket, inden at hun siger noget. De bliver altid longeret inden hun behandler dem, så man kan vurdere bevægelsesmønsteret. De sidste 5 år har jeg ikke ramt forkert i mine iagttagelser, så jeg er temmelig sikker i min sag!
jun 2010
Og vil prøve noget af alt det i er kommet med(;
Tak alle sammen
sep 2016
Følger: 1 Svar: 9
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Min hest nægter at gå frem HJÆLP