{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.787 visninger | Oprettet:

Bid plag hvordan og hvornår? {{forumTopicSubject}}

Hvornår kommer i bidet i munden første gang på en plag - alder?

Hvornår får den første gang både trense og bidet i munden?

altså hvornår begyndet i at træne tingene...at tage bid i munden og trensen....jeg snakker ikke om at gå med det i munden - bare træning.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid plag hvordan og hvornår?
  • #2   8. apr 2013 Har aldtid fået at vide man måtte den 3 måneder inde den blev 3.
    Men har kun gjordte det da min var 1 uge til den var 3

• #4   8. apr 2013 Afhængig af hvad den ellers har lært og hvor tryg den er ved det hele, så ville jeg lægge bid i munden tidligst på en toårs. Måske over vinteren eller et par måneder før den skal til at starte træning.

• #5   8. apr 2013 Hvis ikke den skal til kåring er der ingen grund til at smide bid i munden på den før kort inden den skal tilrides

• #6   8. apr 2013 Jeg synes tidligst når hesten er 2 ½. Men det er meget passende bare at gøre det en måneds tid eller to inden hesten skal tilrides.

Jeg har vendet min til bid allerde som 2 års, men det er fordi hun skulle forberedes til bygnings bedømmelse, og i islænder foreningen skal de vises med bid på, af uforklarlige grunde..

• #7   8. apr 2013 Jeg gjorde det da hun var over 2 år, da jeg mener at de ikke behøver at lærer det hele på en gang. Det er fx træls, hvis den tygger på bidet når man rider den til.:)

• #8   8. apr 2013 Min begyndte og have bid i munden som 2 års.. bare sådan en sjælden gang imellem bare for at prøve det ikk noget vildt.. Kan godt lide de bare prøver det i good tid så nå den faktisk skal bruge det at de ikk bare få smidt en heeeel masse i hoved på engang de skal vende sig til og prøve og sådan..

• #9   8. apr 2013 Hun blir 2 år i denne mdr....men jeg har endnu ikke gjort det endnu...men tror også jeg venter til hun er 2 1/2 eller 3 - hun er vant til daglig håndtering og kan mange ting allerede..

• #10   8. apr 2013 jeg vil så også vænne hende til det stille og roligt i god tid inden tilridning - jeg kan også godt lide at prøve tingene så der er god tid til at lærer det stille og roligt...

Når jeg ligger et bid i krybben tar hun det selv i munden og synes det er meget spændende...har jeg gjort et par enkle gange, for at hun kunne undersøge hvad det er for noget...det der bid..

• #11   8. apr 2013 Jeg synes det er mere vigtigt hvordan man gør det end hvornår. Det er vigtigt at det bliver en god oplevelser for hesten. Ikke smide det på og så begynde at lave alt muligt hvor man hiver i biddet.

Når jeg tilvender til bid, så piller jeg alt af hovedtøjet så der kun er nakke remmen og biddet. Så tager jeg hesten i boksen og lader den stå med det på mens den får en god portion foder.
    Når hesten begynder at forbinde biddet med at det er spisetid så bliver den mere positiv overfor det, og den lære meget hurtigt at spise med det på hvis det bare er et helt almindeligt bid uden for meget tingel-tangel.
    Min unghoppe er 3 i næste månede og hun tager gladeligt biddet i munden uden problemer, selvom hun faktisk synes det er træls fordi hun er øresky.

• #12   8. apr 2013 jeg har også hørt at man kan smører bidet ind i honning og bare øve kun biddet ind i starten..altså uden at sætte trensen på...

og ja det er meget vigtigt at det bliver en god oplevelse..

• #14   8. apr 2013 Honning synes jeg måske ikke er så godt fordi det er meget sukker holdigt og usundt. Men det kan være en god ide at have en godbid i hånden sammen med biddet når det skal lægges på. Så kan man nogen gange lære hesten at tage biddet selv.

• #16   8. apr 2013 Min bliver 3 til Maj og er først nu begyndt at øve med bid i munden 1-2 gange i ugen,

• #17   8. apr 2013 Camilla, joe, hvis man nu kun øver det en gang imellem så er det vel også ok, men det virker altså også ganske fint bare at give dem foder når de har fået det på, og det er de sikkert lige så glade for.

• #18   8. apr 2013 Pyh, tror jeg gjorde det et par måneder før. Ja, det gjorde jeg, og det er jeg sååå glad for. Da min hest hadede biddet, tog det lang tid at vænne den til det.

Jeg prøvede med et æblebid, prøvede at dyppe det i honning. Fy for pokker, sagde hesten.

Så prøvede jeg det eneste, der har virket, at give den en godbid, jeg holder i hånden BAG biddet. Så når den får det i munden, får den samtidig godbidden.

I starten var det selvfølgelig ren klikkertræning, og fik godbid hver gang hun nærmede sig biddet, og lige inden.

Og så var jeg ret ked af, jeg prøvede med tykke bid i starten. Tandlægen sagde nemlig, hun max må have et bid som er 12-14 mm tykt (som underlags-bid), da hun har så lidt plads i munden.

Så jeg kan godt forstå, hun hadede biddet! Hun har det helt fint nu, hvor hun har et bid, der passer til munden. smiley

Så ville anbefale at spørge tandlægen lige inden. Min har haft tandlæge hver 6. måned fra hun var 2 år, men tænkte ikke at spørge så lang tid i forvejen, så det var faktisk lidt for sent, og hun havde været meget generet (altså bare tilvænning med trækture uden næsebånd, og med grime og tov ovenpå. )

Men var jo ved at blive kvalt i det store bid.

• #19   8. apr 2013 Det synes jeg ikke man kan sætte alder på smiley ville ikke selv gøre det før hesten er 2, men derefter ser jeg ikke et problem i at vænne hesten til underlag, sadel, bid, tæpper osv. Det er såvel en del af træningen som alt andet, og det har den bare godt af. Så længe det stadig er på et aldersvarende stadie, så man ikke starter selve tilridningen af en 2-års smiley

• #20   8. apr 2013 Du kan jo lægge et bid ned til den i krybben når den skal fodres, så den kan vænne sig lidt til temperaturen og lyden. Når den er tilpas med det, kan du prøve at lægge det i munden på den, stadig uden hovedtøj. Senere læg hovedtøj på den. Men når du begynder at forlange bevægelse af den, så hav grimen over hovedtøjet, så det er den du trækker i. Har set ungheste der bliver starten sådan som to-års - men der blev også gået langsomt frem...

• #21   8. apr 2013 OBS på biddet: bliver det for bredt/blødt kan hesten få "hovedpine", så jeg vil mene at det er fint at starte ud med en smalt/"skarpt" bid, eftersom du stadig ikke bruger det, men det bare lægger i munden på hesten.

• #22   8. apr 2013 Tak for alle jeres gode input smiley

Kommentér på:
Bid plag hvordan og hvornår?

Annonce