Til biddet? {{forumTopicSubject}}
Hej hg
Et spørgsmål til jer, der får jeres hest "til biddet"/ i holdning via tøjlen - hvorfor gør I det?
Jeg går ud fra dét princip, at det skal komme bagfra - når hesten har opbygget balance, styrke og træder under sig, giver jeg den selv plads til at søge ned fortil når den er klar, kun med en let støtte fra tøjlen. Det gør jeg af den simple anatomiske grund, at det er bedre for hestens ryg, samtidig med at det er sundere og mere komfortabelt for den, hvilket jo er hele idéen med, at den skal i holdning.
Men så ser jeg gang på gang folk, der rider hesten ned ved at pille i tøjlen. Her tænker jeg så - hvorfor? Af ren interesse For hvis man rider hesten ned til biddet på tøjlen, har den jo stadig al mulighed for at smide ryggen, og dermed bevæge sig usundt. Så falder hele effekten af den korrekte holdning jo fra.
Så til jer, der rider den ned ved små bløde nyk på tøjlen - hvorfor gør I det?
jan 2005
Følger: 136 Følgere: 139 Heste: 7 Emner: 504 Svar: 2.257
fuck det er hurtig hesten lære det er bedst
jan 2005
Følger: 136 Følgere: 139 Heste: 7 Emner: 504 Svar: 2.257
siger min træner at man ikke trivle en hest men kun hjælpe den på vej...
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
Jeg har som så mange andre gået på rideskole og det var der jeg lærte at pille hesten i holdning med tøjlen. Jeg mener dog ikke at det er så slemt som at save hesten til biddet (som alt for mange ryttere gør selvom de ikke vil indrømme det!)
Nå men jeg gjorde det altså fordi jeg havde lært at det var sådan man gjorde hvis man skulle have hesten til at "gå pænt" og for den uvidende så ser det jo også ganske pænt og professionelt ud.
Så snart jeg lærte at det kun giver en falsk bøjning som skader mere end den gavner, og begyndte at kunne se tegnene, jamen så stoppede jeg det da med det samme.
Det kan være svært at lægge noget på hylden når man ikke kender nogle alternativer, og hvis man er stævnerytter så bliver det endnu sværere, for det giver jo rosetter. Dommerne belønner falsk holdning højere end naturlig holdning!
Desuden tager det jo længere tid at træne hesten op til at kunne bære sig selv korrekt i samlingen end bare at tvinge hovedet på plads.
nov 2008
sep 2012
Følger: 18 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 23
Til gengæld er det også rigtig træls, at se dem der bare smækker et sidepull på sin hest, tror at de ved bedst, og gør det bedste for ens hest. For når man bare har et bidløst hovedtøj, og er imod rollkür, så er man bare den bedste hesteejer.!
Men herre gud, sådan har jeg jo selv været??? Man har det altid med at jagte folk, så man får det bedre med sig selv, og sin måde at ride på. Hvis jeg selv kunne vælge, ville jeg slippe min hest fri for evigt. Bare se ham gå på en åben eng, og gøre det han er bedst til - nemlig at være en vild hest. MEN så ville jeg jo savne min lille pruhest....;)
nov 2008
nov 2011
Følger: 161 Følgere: 125 Heste: 8 Emner: 89 Svar: 2.262
jul 2007
Følger: 135 Følgere: 160 Heste: 2 Emner: 280 Svar: 2.374
Jeg var ikke engang klar over hvad jeg egentlig gjorde før jeg fik den underviser jeg har nu.
Jeg selv bruger den anatomiske metode som TS skriver, uden egentlig at forvente at min hest samler sig, men det gør han når man arbejder som nævnt da det gør det nemmere for hesten selv.
nov 2008
Jeg havde en idé om at det var forkert meget af det jeg gjorde mens jeg fik undervisning, men jeg kunne ikke sige fra eller sortere i det for underviseren vidste nok alligevel bedre end mig, og jeg havde jo ikke selv nogle bedre ideer.
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
Træner vi western, slipper jeg tøjlen helt (giver dog ikke slip), og beder ham om at sænke farten og slappe af, ved at klemme med leggen Ingen problemer der!
Når jeg træner akademisk dressur (har fået undervisning af Lis Kristiansen, får nu af Juan Martin Vasquez), så "leger"/"aktivere" jeg biddet via den tøjle, som hesten skal søge ned til. Det er her vigtigt, at hesten går i et afslappet tempo, så den har plads til at søge ned. Giver den efter, så stopper aktiveringen på tøjlen prompte! Går hesten hvor den skal, skal den kun støttes i den holdning man ønsker - det gøres via kontakt på halsen.
Jeg kan sagtens få ham til at gå afslappet og runde ryggen, når vi træner western, men den dag vi skal ud og starte dressur, hjælper det jo ikke noget, at han render rundt med hovedet i den højde han ønsker (som de jo gør i western). I dressur skal han lidt op med hovedet, og samle sig let i forhold til western, her er man altså nødt til at støtte om om tøjlen, da det ikke er en "naturlig" stilling for hesten at gå i - afslappet, ja, men ikke "naturlig", som hovedets placering er i western fx.
Jeg ved ikke rigtig hvad du mener med at søge ned via tøjlen TS, for i min verden er din beskrivelse af din ridemetode meget lig min, og som du selv siger "kun med en let støtte fra tøjlen". Ergo rider du den jo også for tøjlen
Måske du mener den lidt mere traditionelle "rideskole holdning", hvis man må kalde det det. Fik engang undervisning af en springtræner, som mente, at jeg bare skulle lukke fingrene om tøjlen og holde fast der, indtil hesten selv "bukkede i nakken" - er det det du mener? For nej, sådan nægter jeg at ride!
Men guider gerne min hest via tøjlen ved "aktivering"/"leg", som jeg lærer til akademisk undervisning Jeg laver nærmest en bølgebevægelse med mine fingre (nedefra og op eller oppefra og ned), hvor man ca forskyder fingrene en fingers bredde. Lidt som her; http://makeupandbeauty.com/wp-content/uploads/2010/12/hands.jpg hvor det så skiftevis er pege og ringefinger, der er forrest. tøjlen er løs, så mine bevægelser giver bevægelser i tøjlen, som går ned og "aktivere" biddet. Der er på intet tidspunkt træk i tøjlen
Hold da op det er svært at forklare, når man ikke kan vise det!
Men ja, træner jeg akademisk rider jeg også via tøjle, men er ikke helt sikker på, at det er det du mener, når du skriver "via tøjlen". Har på fornemmelsen du mere mener metoden som ham springtræneren brugte?
nov 2008
jul 2011
Følger: 52 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 123
Man kan vel regne ud at hvis man kunne gøre det på andre måder ville man ikke rykke i tøjlen?
Men bortset fra det så er det jo ikke fordi at man nødvendigvis sidder og trækker og hiver hesten i munden, hvis det var ubehageligt for hesten ville man jo ikke gøre det
aug 2008
Men men men, det er så her kommunikationen er et problem. For at "gå til biddet" er jo begge dele, og havde jeg fx skrevet, "ja, jeg får også min hest til at søge ned ved hjælp af tøjlen", hold da op en smøre jeg ville få igen, for folk ville med det samme forstå det som det der så ofte bliver betegnet som "sports-dressur" eller "morderne dressur", hvilket det jo langt fra er
nov 2008
Når hesten går til biddet betyder det jo kun at den følger tøjlen og det kan den sagtens gøre i samling, men det kan den også lige så godt gøre i frem og ned ridning.
At hesten går i holdning er når dens hovede er korrekt placeret og med rundet nakke.
Samling inkludere holdning men handler lige så meget om at bagparten er med og at hesten bære sig korrekt.
aug 2008
nov 2008
Bidløs ridning er ikke det eneste alternativ og det er bestemt ikke ensbetydende med hygge ridning!
Man kan sagtens være bidløs og seriøs rytter og man kan også sagtens ride korekt dressur med bid uden at pille hesten i munden..
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
aug 2011
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 252
aug 2011
nov 2008
Man samler hesten og får den i korrekt holdning ved at samle den bagfra. Altså fokusere på at få bagparten med i samlingen og ryggen godt op. MEN dette kan først lade sig gøre når man har opbygget tilpas muskelstyrke, balance og smidighed.
Altså så skal holdningen komme af sig selv til ALLER sidst, når alt andet er på plads. Det er derfor ikke et mål i sig selv, men en "bivirkning" er en veltrænet hest der rides anatomisk korrekt.
aug 2008
Men det er rimelig umuligt at forklare over tekst hvordan man rider rigtig, men prøv youtube
aug 2008
http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys
aug 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Om man kalder det klemme med tøjlen, arbejde med tøjlen, pille, nykke, tage og give, lede, guide, lege med tøjlen, aktiv hånd og jeg ved ikke hvad for nogle udtryk jeg har hørt om det.
Det er negativ forstærkning der gør at hesten bukker nakken for at slippe af med pres i munden, ikke fordi bagparten er med.
For mig skal hesten søge ned fordi den først og fremmest er afslappet, er den afslappet så søger den selv ned. Så kan man derfra arbejde med st få hesten mere på bagparten og via dette højere op i holdning. Des højere holdning, des mere på bagparten, ikke som i at hestens hoved bare skal trækkes op og er den der men som i at hvis en hest har nakken højere, så skal det vær en afspejling af hvor meget den er på bagparten.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Og hvorfor folk gør sådan? Fordi de har lært det af deres underviser.
aug 2011
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
Jeg rider som beskrevet sådan, som jeg gør, fordi det gavner hestens ryg. Det er min grund. Ligeledes håber jeg da at andre mennesker har en grund, belæg, el.lign for at arbejde med dyret som de gør. Og det er denne, jeg efterspørger her. Bare at file hesten ned med tøjlen UDEN at vide hvorfor eller i så fald være modtagelig overfor andet, det synes jeg er langt mere latterligt og inkompetent.
Til biddet?