{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.832 visninger | Oprettet:

Biddet? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Nu ville jeg lige høre jer, hvilke/t bid I personligt kan relatere mest til, samt jeres holdning omkring de forskellige bidtyper?
Det afhænger selvfølgelig af hesten, men er alligevel interesseret I jeres generelle meninger om:

Tykke/tynde bid?
Ledløse bid? (stangbid)
Todelt?
Tredelt?
Nyere og alternative bidtyper af forskellig art?
Hvad I selv har af erfaringer omkring de forskellige bidtyper?
Og hvilket materiale går I ind for, at biddet laves i?

Jeg er selv meget hooked på de nyere bidtyper, som fx D-ringsbiddet, da det ligger mere jævnt i munden, og ikke har mulighed for at køre rundt eller save. Ang. materialer har jeg hørt mange erfarne folk inden branchen i bidtilpasning relatere til kobber, da det efter sigende skulle fremme hestens motivation til at suge.

- Jeres meninger, erfaringer, holdninger?

Og jeg vil gerne frabede bidløse ryttere, der pointerer at biddet ikke er vejen frem, da dette ikke er en bid/bidløs debat, men et emne om de forskellige bidtyper. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Biddet?
  • #1   16. feb 2013 Ja, det er nemlig også min erfaring at D-rings bid er gode ift. ungheste, da de ligger mere stabilt og ikke kan trækkes rundt ved rytterfejl.

• #2   16. feb 2013 Rider med to delt på min spring pony, og køre med to delt på min shetter:) syndes det fungere rigtig fint)

• #3   16. feb 2013 Pernille J

Er det ikke ligemeget om det er pænt?

• #5   16. feb 2013 Rider generelt mest med tre-delte, da jeg synes de ligger bedre i hestens mund og former dig bedre end et to-delt. På et par af vores heste rider jeg også med et tre-delt D-rings muffe-bid, da de er mere sarte i munden og det umiddelbart var de blødestes bid vi kunne opdrive smiley

Er generelt ikke meget for skarpe bid (f.eks. Tre-rings-bid), da jeg personligt mener, at det er mere dyrplageri end gavn for hesten. Det samme gælder smalle bid, da de også er skarpe i hestens mund, men er også klar over, at det i nogle tilfælde kan være nyttigt i en overgang - men mener ikke, at et skarpt bid på noget tidspunkt er en varig og holdbar løsning smiley

• #7   16. feb 2013 Jeg bruger oftest dette HS bid - min gamle hoppe gik godt på det og min unge vallak har også fint accepteret det. Jeg synes nogle tredelte bid ofte skaber uro i munden på hesten.

profilbillede
  • #8   16. feb 2013 Lea Kristensen

Jeg er meget enig med dig, især ang. de smalle bid. Det er min erfaring, ligesom du siger, at de ligger rigtig skarpt i munden. Samtidig må det heller ikke være for tykt, da mange heste så har tendens til at miste følingen en smule, fordi trykket fylder for meget i munden, så at sige - så det er ikke nær så mærkbart og opmærksomhedsskabende. Et mellemtykt tredelt med D ring er mit bud på det ideelle bid, selvfølgelig under overvejelser omkring den enkelte hest smiley

Hvis man er til de ledløse, har undersøgelser efter sigende også vist, at en lille gummikugle i midten fremmer ridningen i mange tilfælde. smiley

• #9   16. feb 2013 JS (til dit første indlæg)

Jamen tak smiley
    Og blev da lige nysgerrig, da jeg så dit bid. Sådan et har jeg aldrig set før, men umiddelbart ser det faktisk utrolig hensigtsmæssigt ud! Må jeg da lige huske, det kan være der skal eksperimenteres med det en dag smiley

• #10   16. feb 2013 Hesten skal ikke gumle på biddet hele tiden, så genere det den smiley

http://www.youtube.com/watch?v=b1Z0HU6Xas4&feature=player_embedded

• #11   16. feb 2013 Cecilie S

Det er klart at hesten ikke skal gumle som vist i videoen, men en let tyggen af og til er udelukkende positivt, da det betyder at hesten accepterer kontakten til biddet, og endvidere danner et tyndt lag skum omkring biddet inde i munden, som gør det mere komfortabelt at have siddende.

Så er der jo de heste, der skummer langt ud af munden, fordi biddene ligger hamrende forkert og generer, og de igen og igen forsøger at danne skum, for at gøre der rarere. Det er selvfølgelig helt uacceptabelt.

Men en let smasken er blot tegn på accept :o)

• #12   16. feb 2013
    Jeg har efter at se hestemund.dk og bidtilpasning.dk fået en øjenåbner omkring bid. Man bliver opdraget med at 3 delte er gode og det eneste rigtige nærmest, men efter at have set de videoer har jeg fundet ud af at heste trives på forskellige ting.

Så derfor har jeg ingen holdning til hvilket slags der er bedst. Det der er bedst er det der fungere for hesten, om det er udelt, to delt eller tre delt.
    Ligesom jeg ingen holdning har til tykkelsen, det afgør hesten munden. Jeg har heller ingen erfaring med at materialet har noget og sige.

De populære bid der skulle være så gode som muffe bid, d rings osv. har jeg ingen susces med, igen da det kommer an på hestens mund og i de her tilfælde passede de ikke til munden.

• #13   16. feb 2013
    Johanne R - der er jeg så helt uenig. Ingen tykken skal der være her, overhovedet. Det tager jeg som utilfredshed. Ligesom det med skum, er noget jeg har en erfaring med kan ske bidløs, for løse tøjler osv. - altså ikke noget der har og gøre med biddet eller hvordan hesten går.

• #14   16. feb 2013 Johanne R

Vi siger jo lige netop det samme? smiley
    Meeeen hælder nu nok mere til det Krikken siger

• #15   16. feb 2013 Krikken - For det første har du helt ret i, at skum er noget der kan ske i alle situationer for hesten, under ridning såvel som på fold. Det er blot et faktum, at der også altid dannes et blødt lag skum, når hesten tygger på biddet, som gør det blødere i munden.

Og ift. tyggen er det en svær ting at diskutere, da der er mange måder en hest kan gumle og tygge på, hvoraf nogle af dem er klare tegn på utilfredshed. Men en let og kortvarig smasken, der kommer forenet med at hesten bliver lidt lettere på tøjlen, tolker jeg udelukkende et tegn på accept af biddet, hvilket jo også er logisk nok - hesten vælger så at sige at samarbejde med biddet, her i form af at lægge det rarest muligt i munden, samtidig med at den giver efter, frem for at gå imod.

Også i generelle dagligdags sammenhænge er en kort smasken udtryk for accept. På fold, når to heste har haft en mindre kamp i korrektion af hinanden - når den ene så vinder, forekommer meget ofte en let smasken fra den anden part, som viser at den accepterer sin plads. Når du bakker din hest, korrigerer den, vejleder den, er det generelt almindelig kendt med en lille tyggen, i tegn på accept. :o)

• #16   16. feb 2013 Cecilie S

Okay super, var lige i tvivl om hvorvidt du mente, at ingen tyggen måtte forekomme overhovedet. smiley

• #17   16. feb 2013 Der er jo også stor forskel på om den gumler på biddet eller smasker/laver gumle agtige bevægelser. Så snart det er direkte på biddet og den forsøger at ændre på placeringen af biddet, som de fleste heste gør når det gumler på biddet, så er det ubehag

• #18   16. feb 2013 Og lige for at tilføje til det Johanne R lige har skrevet. Når jeg jordtræner med min hest, bestræber jeg mig et eller andet sted på at opnå en smasken, som tegn på "overgivelse", eller som Johanne skriver; accept.

Men er enig i, at der på ingen måde skal forekomme tyggen og gumlen på biddet! Det er en balancegang, hvor man må tolke hesten

• #19   16. feb 2013 Johanne R - Har nu oplevet en del tyggen på bidet, uden noget skum :o).
    Og det forklare jo heller ikke skum på fold, for løse tøjler, på tur osv. hvis det skulle have noget og gøre med accept af bid.
    Det med skum er en lettere gåde. Har selv en teori, men den kan jeg heller ikke trække ned over alle heste :o)

Om tyggen er et tegn på accept, er for mig som at man er opdraget med at 3 delt er bedst - kan finde 117 måder at forstå tyggen, smasken på og især fra kendte jordtrænere. Derfor ser ikke en ting som korrekt, fordi det for mig er almindelig kendt at der er mange teorier om det.

• #20   16. feb 2013 Cecilie - Helt enig. Direkte tyggen og gumlen på selve biddet hører ingen steder hjemme.

• #21   16. feb 2013 Krikken: men hvis man ser på heste på fold, vil man også hurtigt opdage, at smasken er en accept overfor en hest med mere "magt". Se bare på et føl, så snart de er i nærheden af en ældre hest, begynder de at tygge og tygge og tygge, netop som tegn på "overgivelse" smiley

• #22   16. feb 2013 Krikken - Produceringen af skum er ganske lidt og foregår udelukkende i hestens mund, til at danne et millimetertyndt fugtigt lag omkring biddet. Så det er slet ikke noget du som rytter har mulighed for at se, du kan blot tage som retningslinje at det bl.a. dannes under tyggebevægelser fra hestens side.

Nu ved jeg ikke hvem i alverden der har opdraget dig til, at tredelt bare er bedst - men det er da inkompetence på højeste plan. Der er intet bid, der kan trækkes ned over hovedet på alle heste som det bedste og mest velfungerende. Det afhænger fuldstændig af den enkelte, hvilket jeg nu endnu aldrig har set eller hørt modsagt af nogen. Men derfor er der da selvsagt stadig grundlæggende karakteristika ved hver enkel bidtype. Det tredelte blev jo fremstillet, da det havde mindre tendens til at gå op og trykke på ganen, som nogen todelte kan gøre. Dette kan være optimalt for nogen heste, og afhænger i høj grad af den enkelte hests mund - for andre heste er et tredelt uoptimalt, da det kan komme til at ligge mindre stabilt i munden. Det kommer fuldstændig an på hvad den enkelte hest har af behov, og personligt er jeg da i hvert fald aldrig blevet 'opdraget' til andet.

• #23   16. feb 2013 Nogen af jer som ved om det bid hende fra hestensmund.dk ofte anbefaler er godkendt til dressurstævner? Ikke fordi jeg selv har problemer, men synes ikke jeg finder noget om det...

• #24   16. feb 2013
    Rockin S Snaffle? Nej det vil jeg ikke mene det er :o) Til spring er det muligvis, men nok ikke dressur, der er de pænt emsige.

Johanne R - At tre delt er bedst og blidest skrives jævnligt herinde i forum, ligesom at et to delt vil gå op i ganen når man tager i hesten. Så der er for mig lige så almindelig kendt, som det er for dig at tyggen er et tegn på accept :o)

Og er enig med hvad du siger om biddene, har som sagt set videoerne fra hestemund :o).

• #25   16. feb 2013 Krikken - Well, så er jeg da i hvert fald uenig med de folk der skriver sådan. ;o)
    Men desværre er mange af os indenfor hesteverdenen alt for slemme til at drage forhastede konklusioner, og generalisere lige voldsomt nok. "Bidløst er bedre end bid," "hvis du ikke rider stævner, er du useriøs," "ingen kan styre deres heste i cordeo udenfor banen," "stangbid er mishandling," osv osv osv.

Kommentér på:
Biddet?

Annonce