Hjælp til holdning?! {{forumTopicSubject}}
Tak fordi i finder jer tid til at læse her:)
Jeg render rundt med det her problem, at jeg har besvær med at få min hest til biddet, og så rent faktisk holde ham dér.
Jeg prøver virkelig at arbejde roligt uden at save, men så slår han bare fra. Så når jeg arbejder igennem en gang, så lægger han sig pænt, men to sek. efter slår han fra igen. Desuden går han og 'gynger' med hovedet fra side til side når han ligger der(kun i trav), men det har ikke noget med hans balance at gøre, da han har en der er fremragende! Det hjælper heller ikke for mig at arbejde hele tiden, han gør det bare alligevel.
Det største problem er,at han absolut IKKE måske sænke ryggen, da han har en rygskade, der gør at han bliver halt hvis han ikke går dybt.
Det ærgrer mig bare, at jeg næsten skal save for at få ham ned(Ingen kommentarer om, at man aldrig behøver at save hesten i munden. Op til flere ryttere har været oppe på ham, og de har alle sagt det samme; Han er let at få ned, men en kamp at få til at blive dér!)
Jeg får undervisning, men det hjælper desværre ikke..
Jeg beder ikke om at få en præcis forklaring om, hvordan man gør, da alle heste er forskellige. Men bare nogle råd fra nogle der måske har prøvet det samme?:)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
At hesten går i holdning skal være et resultat af at den er afslappet, det bør ikke være et sted vi placere dens næse ved negativ forstærkning. Det har ikke noget med ryg og gøre.
Så bukker hesten bare nakken for at slippe af med presset i munden også forbliver bagparten hjemme i stalden.
Så mit gæt er på hvorfor han ikke vil,
1 - Modstand avler modstand, laver man det move på nogle heste hvor man presser på for at få dem ned ved at bruge hænder, så går de imod.
2 - Hesten kan ikke bære den holdning du kræver. Altså er længere tøjler, så hesten får længere hals en løsning og det kan være alt fra snuden i sandet til lang hals ud foran bringen hesten har behov for.
3 - Smerter. En hest der har ondt, vil sige fra hvis den bliver tvunget ligesom en fysisk låst hest ofte ikke vil kunne søge ned.
Og alt i alt - så er min mening, at negativ forstærkning alla pille, nykke, lirke, arbejde med tøjlen osv. ikke er vejen frem. Hesten kan udemærket godt selv.
De fleste heste strækker sig glimerende selv når de får løse tøjler i skridt - det skal føreres videre i andre gangarter.
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 30 Svar: 195
når jeg har fundet takten helt og får skubbet med så kommer mine lægge med og "presser" lidt så hun kommer ind under mig agtigt. og så arbejder jeg med indertøjlen og holder lidt igen på ydertøjlen. der skal lige fifles lidt og med nogenlunde tryk.... så løsner jeg lidt og BUM, så er hun der. hvis jeg laver det trick der i nogenlunde takt så bliver hun der faktisk. det er når jeg løsner at hun former sig.
- sådan har jeg gjort og har fundet ud af det selv efter meget lang tids irritation. galop delen og sædet er alfa omega. og glem ikke sædet bare fordi du bruger tøjlen. min hest er lang a helvedes til i ryggen, kortbenet, korthalset og overbygget så ALT er bare lort i forhold til at få løftet ryggen
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 30 Svar: 195
dec 2011
Følger: 10 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 15 Svar: 226
Cathrin: Det med sædet vil jeg huske;) Måske vil det hjælpe..
Hjælp til holdning?!