Trailer læsning. Trailer læsning.
<b>Har i nogle gode råd til trailer-læsning?</b>
<i>
Jeg øver meget horsemanship, og det hjælper også rigtig meget på det. Men hun er ikke så tryg ved og stå i traileren når det bliver for trangt (Hvilket ikke er så underligt) Nogle gode ideer til hvordan jeg kan få hende til og føle sig tryg derinde? Hun er ikke vild med når man sætter den der skillevæg for tæt ind.
* Obs - en anden hest ved siden af hjælper ikke!
Hun er MEGET hidsig overfor andre heste! </i>
<b>Gode råd modtages gerne
I spørger bare hvis der er.</b>
jan 2005
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 10 Emner: 237 Svar: 1.559
maj 2006
Følger: 177 Følgere: 185 Heste: 5 Emner: 528 Svar: 2.683
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.648
Hvis den ikke sidder i midten kan jeg jo heller ikke sætte den fast, også er der riskiko for at den kan glide rundt er der ikke?
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.357
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.028
skillevæggen kan tages helt ud, nogen gange hjælper det, har du prøvet at stå i traileren på en kort tur, og se hvad der sker, måske kan hun ikke stå fast.
Anita
sep 2005
dec 2004
Anita
jan 2005
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 10 Emner: 237 Svar: 1.559
Lån evt en tariler hvor man kan det hvis man ikke kan på jeres eller den i plejer
sep 2005
Altså hun skal først gå lidt op - så ned igen, så lidt længere op og lidt ned ..osv. til hun til sidst står der oppe, hvor jeg så tager hende ud igen og roser hende selvfølgelig
Men det tager nok bare lidt tid ;O) Tror nok det skal komme.
Men hvis jeg tar skillevæggen ud, (hvis jeg kan det?) så er jeg godt nok bange for hun kan vende sig og sådan noget inde i den
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.486
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.486
dec 2005
Følger: 112 Følgere: 114 Heste: 3 Emner: 253 Svar: 1.963
dec 2004
Hvorfor spørger du om hvor jeg bor??
Anita
dec 2004
Anita
jan 2006
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 889
Alle de situationer traileren bringer kan man øve uden trailer først.
Også det her med smalle passager.
Kan hesten både gå under noget, over noget og igennem noget er man nået langt.
Så laver jeg gerne et smalt "rum" i hallen. Op af en væg med først en bom på siden. Så går vi nogle skridt derind og går ud igen. Når hesten er helt tryg ved at stå inde i "rummet" og blive nusset så sætter jeg en plade på siden som jeg har en veninde til at holde.
I starten er den åbnet op og senere rykker jeg den tættere og tættere på så hesten vænner sig til det smalle rum uden det er oppe i trileren.
jeg starter igen med bare at gå derhen og bakke tilbage igen. Det er vigtigt for mig jeg kan kontrollere tempo og retning hele tiden.
jeg går aldrig bare direkte ind og ud igen. Lidt frem, lidt tilbage et stop osv. Ryk til siden uden at gå tilbage osv. osv.
Når jeg har fuld kontrol over hesten uden den går igennem min hånd hverken frem eller tilbage og den er tryg ved den smalle passage så går jeg igang med traileren.
Så øver jeg akkurat de samme ting forfra - bare på traileren.
jeg blander det gerne med klikkertræning da jeg synes det giver en god ro.
Det er vigtigt at gøre hesten helt tryg ved første trin før man går videre, ellers bliver det aldrig godt.
man må aldrig gå så hurtigt videre at hesten bliver bange og nervøs.
Tid, tillid og ro.
Når de er helt trygge ved at stå deroppe selvom jeg rykker midterpladen frem og tilbage så begynder jeg at lærer dem at der sættes noget bagpå. Samme procedure som før. Det har jeg også øvet i ridehallen før jeg gør det i traileren.
Alt hvad jeg gør i traileren har jeg indlært i hallen eller på banen sådan at traileren er det eneste nye.
Stille og roligt bliver alle områder dækket ind.
jeg øver ikke ret lang tid af gangen og når hesten er tryg ved at gå op og stå der får den lige et par gulerødder og bliver nusset og så går vi ud igen.
Senere når den er fuldstændig tryg ved at stå der, at der er lukket og det hele, så begynder jeg først at tænke på at køre med den.
De første gange har jeg en erfaren hest med ud at køre og køre bare en lille tur og så hjem på mark igen.
senere kører jeg i skoven med dem og rider en tur og kører hjem igen.
Trailer og kørsel skal associeres med noget god.
Det er aldrig godt at starte med at køre til stævne hvor der oftest er meget stres på.
Ved ikke om det hjalp særligt meget.
held og lykke med det hele.
mange hilsner fra Stine
Trailer læsning.