Ride en ung hest op? {{forumTopicSubject}}
Hej kloge hestemennekser,
Jeg ejer en skøn 4 års ox vallak der påbegyndte tilridningen i september sidste år og er ridelig i skridt og trav nu.
Nu har jeg haft det lille pjævs siden i lørdags og han tager alting super cool.
Indtil videre har jeg kun trukket ture med ham og langsomt øget længden af turen og tiden han har været ude, dette har været fuldstændig uproblematisk han tager ALT i stiv arm og jeg har derfor på fornemmelsen at han hurtigt bliver 100% trafiksikker.
Det sted han er opstaldet har vi dog kun en udendørs ridebane der i midlertid er lukket pga af is og frost... Derfor kan jeg ikke rigtig komme i gang med at ride ham som jeg ellers rigtig gerne ville. Den bliver nok først åbnet igen efter weekenden hvis vi ikke får for hård frost.
Jeg ville helst starte på banen da han er vant til at blive redet i ridehus og derfor ikke er vant til så vækslene terræn, men synes i godt jeg kan ride ham ude, hvis det nu tager længere tid end som så før banen bliver til at bruge?
Eller synes i jeg bare skal vente til det banen er ok og træne ham op der?
Håber i kan bidrage med jeres erfaring, fortæl også gerne hvordan i red jeres ungheste op og hvad i gjorde for at vænne den til skiftende terræn
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.374
mar 2008
Følger: 64 Følgere: 59 Heste: 4 Emner: 26 Svar: 444
Jeg vil råde dig til at ride ud. Måske start med den samme rute. Bare så der er lidt morskab ved det hele. Noget at kigge på. Lyde og måske en hund eller en bil?
Når hesten er ridelig og kan bruge signalerne til noget, så kan man tage den på banen og udvikle.
Men pas på med de unge. Sluk ikke gnisten!
feb 2012
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.449
feb 2011
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 294
Han er ridelig og styrbar i skridt og trav, han blev hos sælger "introduceret" til galoppen
Jeg har et par gode ældre drenge jeg kan ride tur sammen med, men de er mere opmærksomme end min lille fyr skal jeg sige jer Derfor tænkte jeg faktisk at ride den samme tur som jeg har trukket ham de sidste par dage, hvor min mor går ved siden af så der er en i "tilfælde af panik" Men jeg ved ikke om det er for tidligt allerede at ride ud? Han blev ikke redet ude hos sælger, kun i ridehus...
Men han har et fantastisk temperament og er nysgerrig og fremadgående helt af sig selv, både i ridehus og på en hyggelig gåtur Så motivationen fejler intet nogen af stederne.
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
mar 2008
Følger: 64 Følgere: 59 Heste: 4 Emner: 26 Svar: 444
Men du behøver ikke være så nervøs for de unge. Min unghest var knap fire da jeg begyndte tilridningen. Hun havde været redet omkring en måned/halvanden før vi (to piger med heste på samme alder) red tur i trafik, ved strand og i terræn. Korte ture! Men de kom ud.
Har fået en utrolig livsglad hest ud af det. Hun elsker at komme ud, og er aldrig ked at at skulle rides.
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 788
feb 2011
Grunden til at jeg gerne vil i gang er at han er lidt skravlet at se på og at jeg gerne med det samme vil have ham frem og ned så han kan løfte rygge lidt bedre Og jeg ville være bekymret for om han er kommer til at "bærer mig forkert" uden særlig mange rygmuskler... Her er der jo lidt mere ro på banen..?
Hvor meget/hvor langt red i jeres ungheste da de var nytilredne eller uerfarne?
feb 2011
feb 2011
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Når den så har fået styrket sener og ledbånd lidt (det tager egentlig 6 måneder), kan du begynde at vende den til diverse underlag.
Pga. det Mentale ville jeg også trække ture med den, men at ride den på frossent underlag , hvis den ikke er i form i ledbånd og sener, det er lidt af bede om en forvridning.
Jeg har redet min 3-års i ½ år, men jeg rider stadig kun ture, når jorden er tøet op.
feb 2011
Han snubler ikke og er fit for fight!
Der er IKKE ridehal der hvor jeg har opstaldet ham, men en udendørs bane der pt er frosset netop derfor er jeg begyndt at trække ham nogle gode ture i det bløde underlag og på asfaldtveje også for at vænne ham til omgivelserne.
Jeg synes dog personligt at det er lidt tidligt at påbegynde tilridning af en 2,5 års hest, som jeg kan regne ud din har været..? Men det er jo også meget individuelt og det vil jeg ikke blande mig i.
Men kort for igen at ridse op, min er: 4 år, har været redet siden september sidste år i ridehal (dvs. over et halvt år ), tager alting super cool, desuden ved jeg ikke hvor du bor henne af i landet, men her hos os er de fleste af stierne fri for is
feb 2011
Nåh men jeg var her til aften ude og ride en lille tur på hesten og han tog som altid alting så fint Han var ivrig og glad for at have rytter på ryggen og han ville meget gerne arbejde med mig, så det var super
Tusind tak for jeres råd og vejledning!
Ride en ung hest op?