{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.152 visninger | Oprettet:

Hvordan mener DU hesten skal være for til? {{forumTopicSubject}}

Ja igår red jeg ved en anden underviser end jeg plejer.
Ham her var helt anderledelse.. Og jeg kan ikke helt finde ud af om jeg er enig med ham eller ej..

Han rider/underviser udfra at hesten skal være "tung" på tøjlen for at suge på biddet. Som han sagde "Du må gerne have ondt i armene bagefter, så ved du hesten har været redet frem og ned til biddet."

Hvorimod jeg altid har redet efter at de skal være fremme tilbiddet men lette og på ingen måde tunge foran smiley

Hvordan mener du hestens skal være? skal den være "tung" for til for at den suger på tøjlen eller skal den være "let".

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan mener DU hesten skal være for til?
  • #1   22. feb 2013 Det skal ikke være hårdt at ride, så man skal ikke være monster træt i armene bag efter (:
    Men kan godt se hvor han vil hen af, du skal også kunne mærke at den lægger sig til fortil, men slet ikke så meget d;

• #2   22. feb 2013 Let fortil, jeg gider ikke bære hestens hoved og jeg tror ikke det er rart for hesten at man konstant har fat i biddet smiley

• #3   22. feb 2013 Jeg mener, at man skal kunne mærke den fortil. Men absolut ikke så meget at man får ondt i armene, det må et eller andet sted heller ikke være rart for hesten hele tiden at have så meget "tryk" fra bidet? smiley

• #4   22. feb 2013 et let sug på tøjlen:)

• #5   22. feb 2013 Det lyder da som en ret mærkelig tankegang den underviser har...

Jeg er altid blevet trænet i at ride så let på tøjlen som muligt.
    Når min hest går godt, spænder jeg på ingen måde i armene, derimod har jeg sygt ondt i benene.

Til stævner står der altid at hesten skal søge frem til tøjlen frivilligt. Det kan hesten ikke gøre, hvis du skal sidde og holde dens hoved fra bidet af.
    Det må desuden også gør vildt ondt i hestens mund!
    Jeg ville ikke vælge den underviser ... smiley

• #6   22. feb 2013 Det skal helt bestemt IKKE være hårdt at ride hesten - du skal ikke have ondt i arme m.m. hesten skal lære at bære sig selv også for helt løse tøjler:o)

mvh Cherie - Rytter i Anatomisk Rigtig Ridning

• #7   22. feb 2013 Jeg er også enig med jeg alle sammen i at den skal være let på tøjlen :o)
    Uden tvivl! smiley

Jeg ville bare hører om andre måske havde samme mening som den pågældende underviser, da jeg ALTID har hørt de skal være så lette fortil som muligt smiley

men kunne godt være det var mig den var gal med smiley

• #8   22. feb 2013 Det lyder sært?
    Jeg vil også have en hest der er let på tøjlen, har en dårlig skulder så kan slet ikke holde til at de ligger sig tungt.

• #9   22. feb 2013 CAmilla - når du skriver et let sug fortil, hvad mener du så med sug?

• #10   22. feb 2013 *et let sug på tøjlen

• #12   22. feb 2013 Malene - så du holder din hests hoved på sin plads med din vægt?

• #13   22. feb 2013 Den skal aldeles ikke være tung fortil. I dét tilfælde er den blevet "pillet" til biddet via tøjlerne, og det er helt forkert og meget skadeligt.
    Man skal naturligvis kunne mærke den, men når hesten er redet korrekt frem til biddet kommer det bagfra, og hesten har dermed styrken til at holde sig eget hoved.
    Der skal naturligvis være godt føling og kontakt, men hesten skal bære sig selv, med så lidt tøjlehjælp som muligt. Schenklerne skal til gengæld bruges hyppigt, til at få heesten ind under sig og dermed ride den frem til biddet.

• #14   22. feb 2013 Hesten kan og skal selv holde sit hoved. Hvis vi sidder med ret meget i tøjlen mister den fuldstændig balancen.

Se hvor gode jeres heste er til at være selvbærende. Løs tøjle, let sæde, spring an i galop og galoper rundet - kan den springe an og holde en god tre-taktet galop eller bliver den flad og/eller falder i trav. Hvis det sidste sker tja så er den vant til at i holder den hoved og dermed dens balance.

Hvis jeg skulle have ondt i armene efter ridning så gad jeg ikke ride. Hvad med hestens mund??

• #15   22. feb 2013 Nej, nej, nej, det er ikke rart for hverken hest eller rytter hvis den hænger på biddet på den måde. Hesten skal bære sit hoved selv og være så let som muligt på tøjlen.

• #16   22. feb 2013 Hesten skal ikke være tung, og du skal ikke have ondt i armene bagefter! smiley
    Når jeg rider, så giver jeg efter på tøjlen når hesten går der jeg gerne ville have den, så den føler at det er rart at gå dernede. Hvis din hest er tung, så bliver det ikke sjovt at ride på i sidste ende! smiley din hest skal være let, og blød ude fortil smiley
    Jeg er helt sikker på at hesten ville være træt af dig, hvis du hele tiden holder hårdt i tøjlerne smiley

• #17   22. feb 2013 Jeg og Pony arbejder så vidt som muligt frem imod, at hun kan bære sig selv helt, og at hun så går hvor hun skal (lod, korrekt brug af ryg og bagparten og alt det der) mens jeg kan ride hende for løse tøjler.

Og som I så nok fandt ud af ved at læse ovenstående, mener jeg, at hesten skal kunne bære sig selv. Men da det jo er rigtig hårdt, i hvert fald for min pony, der for to mdr. siden stadig gik rideskole - hvor man ikke ligefrem træner bæring, lod, korrekt brug af ryg og bagparten, men "sav hesten i munden og få den pakket helt ind" - er det ikke noget vi gør hele tiden. Ellers mener jeg, som de andre, at der skal være et let sug på biddet fra hesten af smiley

Det synes lille pony til gengæld ikke om, hun tør ikke helt endnu af frygt for ryk i munden. smiley

• #18   22. feb 2013 "Sug på biddet" er bare en fancy måde at sige at man skal kunne mærke hesten på tøjlen, og det synes jeg er forkert. Jo mindre man kan mærke hesten på tøjlen samtidig med at den bære sig korrekt, jo bedre er det efter min mening.
    En hest skal ikke have støtte på tøjlen, den skal da lære at bære sig selv korrekt uden hjælp. Jo mere "støtte" og "hjælp" hesten får jo flere spændinger skabes der og jo sværere bliver det at få hesten til at gå korrekt.
    Det ses tydeligt når man ser fx. OL i dressur. Selv på det niveau , hvor hesten efter min mening burde være fejlfri, er der smæk-fuldt med taktfejl, bæringsfejl heste bag lod og med åbne munde.
    Det er moderne dressur når det er bedst, eller i hvert fald burde være det..

• #20   22. feb 2013 Mener bestemt ikke man skal få ondt af at ride (jo hvis man er ude af rideform selvfølgelig) men hesten skal være let og i selvbæring og gå for lette hjælpere..
    Stakkels hestens mund hvis man skal have ondt i armene bagefter, så er den jo ikke fremme til bidet, men hænger på det..
    Man skal kun lige kunne mærke den er der, for kan man ikke mærke der er kontakt (med mindre vi snakker helt start i ridningen) så går hesten bag bidet og ikke fremme til det..

• #21   22. feb 2013 Hesten skal bære sig selv, det er ikke sjovt at have 400kg i hænderne. Men den skal jo selvfølgelig suge på bidet, så man har en let kontakt til hestens mund.

• #22   22. feb 2013 Jeg er ved at lære min at gå i holdning stabilt, det gør skam ondt i mine arme når jeg er færdig med at ride ham.

• #23   22. feb 2013 Mia: Så gør du det forkert, Sorry, får armene bruges ikke til at få hesten til bidet.. Så får du ondt så er det fordi du rider via tøjlen hvilket ikke får hesten til bidet, men blot bukker nakken..

• #24   22. feb 2013 Ej det var da noget vås. Der kommer jo et konstant pres i hestens mund på den måde. Og det er i hvert fald ikke hvad jeg vil kalde en blid eftergivende hånd. Tøjlen behøver heller ikke hænge og dingle mellem benene på hesten, men der skal ikke være SÅ meget kontakt.

• #25   22. feb 2013
    Der var en gang en klog man der sagde " Det du kan mærke for til er det du mangler bag til " :o). Og den sætning er jeg ganske enig i, ønsker ikke at bære hestens hoved, den kan sagtens bære det selv.

• #26   22. feb 2013
    En anden bi ting man får ved at kunne mærke hesten fortil, er at ride rundt med et konstant stopsignal via tøjlen ( som de fleste heste har ) - så udvandes det signal, ikke så smart.

• #27   22. feb 2013 Ikke enig - absolut ikke! Synes det er trist der stadig er folk som mener det er den rigtige form at ride i smiley

En hest skal være fremme ved biddet, men må ikke trykke på hånden. Dvs den skal have tillid til at turde lægge sig ud til din hånd, men den må på intet tidspunkt være tung/lægge sig på biddet/hænge på biddet/give dig ondt i armene. Så er vi derude hvor kontakten er så fast at det gør ondt på både hest og rytter og man får sløvet adskillige signaler...

Havde en underviser sagt det til mig var han/hun øjeblikkeligt skiftet ud/jeg havde ikke vist mig der igen.

Kommentér på:
Hvordan mener DU hesten skal være for til?

Annonce