964 visninger
|
Oprettet:
»'Black Dulcis Chagall
1. nov 2008 Følger: 102 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 145 Svar: 1.187
1. nov 2008 Følger: 102 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 145 Svar: 1.187
Hvordan tænker du? {{forumTopicSubject}}
Hvordan tænker du heste? Hvordan behandler du en hest? Hvad minder du om andre behandler heste som en ting? Hvor vil du hen? Hvordan mener du et forhold skal være mellem hest og rytter?
Jeg sidder sådan og tænker på de fleste af de rider piger jeg kender. De elsker deres ponyer så højt. Det er deres soulmate, men alligevel vælger de at sætte deres pony tilsalg. Men ikke pga. Økonomi eller mistet interesse, men pga. De simpelthen ikke vil tage den tid det skal bruges fordi, de heller vil ride højere klasser.
Jeg er meget følsom omkring dette. Jeg mener det er noget værre pis.
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
sep 2007
Følger: 84 Følgere: 83 Heste: 5 Emner: 8 Svar: 116
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Vil man hellere ridning, så elsker man ridningen højest og sådan er det bare. Men det er åbentbart tabu at sige.
dec 2012
Følger: 53 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 105 Svar: 464
Jeg går ikke op i konkurrance men at hesten har det godt og vi begge har det sjovt sammen. han er min lille baby og vidste ikke hvad jeg skulle gøre uden ham.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Nogle har ridningen som en hobby hvor al konkurrence er lagt på hylden, mens andre har det udelukkende som konkurrence.
Jeg holder meget af mine dyr, og de betyder utrolig meget for mig, men der er ingen følelser iblandt..
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Respekt for at du tør stå frem og sige det.
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Jeg blander mig ikke i, hvad andre goer med deres heste og hvordan de behandler dem. Om de vaelger at saelge fordi de vil ride hoejere klasser end det ponyen/hesten kan blander jeg mig ikke i. Og paa et punkt har jeg egentlig heller ikke noget imod det, men samtidig synes jeg at saa skal man ikke sige at hesten er personens bedste ven og blablabla. Er der personlige grunde til salg som oekonomiske problemer, alvorlige problemer i familien og saadan, hvor man intet valg har, kan jeg ikke se det slemme..
Og det her er sikkert rigtig daarligt fomuleret, hehe.
maj 2007
Nej bruger ikke kun mine heste til at ride på, bruger dem til hvad hesten kan lide og hvad vi dur til.
En hest er et levende væsen, så det bliver behandlet med respekt og efter alle regler så den på ingen måde lider nogen nød.
Jeg elsker dem bare ikke, men holder ufatteligt meget af dem jeg har masser af forhold til mine heSte, men kunne aldrig nogensinde sige at de var min bedste ven eller soulmate
Hvordan kan itro at jeg bare riderdem også smiderdem ind i boksen?
nov 2008
Følger: 102 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 145 Svar: 1.187
maj 2007
Husk på, folk har forskellig tilgang til ordet elsker, og følelser osv. Men så længe hesten bliver respekteret og behandlet til punkt og prikke så er resten ligegyldigt
Jeg tror på at respekt er vigtigere i rideverden end følelser..
Og jo jeg stortuder hvis jeg skal sælge en hest. Men det er fordi det er en stor del af min hverdag jeg mister
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Sådan helt holdent og ærligt, så holder jeg meget af Fleur og hvis hun døde så græd jeg også og blev ked af det. Men jeg er ikke typen der sørger i flere måneder og år over hverken familie eller dyr, uanset hvor tæt på.
Da jeg fik af vide Maja var død tudbrølede jeg i en times tid og var trist resten af aftenen, men ellers var jeg okay.
Jeg ser på hest noget mere kynisk end så mange andre. Hesten er ikke min soulmate, hesten har ikke et bånd til mig og den har ikke tillid til mig.
Jeg holder af hesten, men jeg elsker den ikke som jeg ville elske et menneske - fordi det er en hest og ikke kan gengælde det på den samme måde som et menneske.
nov 2008
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
maj 2007
Jeg gør alt hvad der står i min magt for at hesten på intet tidspunkt bliver udnyttet, eller tilsidesat - hvis jeg føler hesten mangler noget, eller bare vil have en fold dag, så får den det ridning er kun en lille del af det at have hest.
Blogger
Følger: 74 Følgere: 268 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.985
Jeg har intet problem med, at andre ikke har hest på samme måde som mig. Jeg har intet problem med, at folk køber og sælger hestene, for ridningens skyld. Jeg har ingen problemer med, at folk sælger ponyen efter deres ponyår. Jeg har ingen problemer med, at konkurrenceryttere spenderer mere tid i sadlen end ved siden af hesten, for 1 ting er sikkert: vi ser ikke på hesten på samme måde. Vi elsker ikke hesten på samme måde. Vi er alle individuelle, og tænker/føler derfor heller ikke ens (-;
maj 2007
sep 2007
Frida M - Hesten kan ikke have tillid til mig, som jeg kan have til den. Den kan forbinde mig med noget godt og lære de signaler jeg vil ha den skal kende.
Men den kan ikke stole på mig, som et andet menneske stoler på mig og den kan ikke have tillid som et andet mennesket har tillid til mig. Det kræver mere hjernekapacitet end den har.
jun 2011
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 60 Svar: 192
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.447
- Picasso er tilsalg, og er netop nu på prøve hos en utrolig sød pige som jeg ved allerede nu holder af ham.
Picasso er ikke min, og det er i sidste ende ikke min beslutning om han skal sælges, men selv hvis det var, så var han nok blevet sat til salg. - Dette er mit sidste ponyår, og jeg nægter simpelthen at sidde tilbage med en pony, der har SÅ meget kapacitet, men som jeg ikke kan udnytte.
Dette er det bedste for os begge, selvom det gør ondt. - Picasso ender ikke med at gå "hygge" ridning hjemme, med en lidt for langbenet rytter. Han kommer ud til en skøn pige, som synes han er den bedste i verdenen, og som vil starte stævner på ham, tage ham hvor jeg slap, og udnytte den kapacitet han har.
Jeg ønsker at følge ham og hans nye ejer, se dem på stævnebanerne, og se dem udvikle sig. - Vi ville gå i stå hvis jeg beholdte ham, selvom jeg elsker ham utrolig højt.
At sælge ens bedsteven, er ikke altid et egoønske, det tror jeg tit nogen glemmer.
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.447
- Men hvis hesten forbinder dig med noget godt og med at du ikke gør den ondt - stoler den så ikke et eller andet sted også på dig?
nov 2008
maj 2007
jul 2009
Følger: 141 Følgere: 182 Heste: 8 Emner: 3 Svar: 383
aug 2011
Følger: 70 Følgere: 64 Heste: 1 Svar: 383
Og valget var at få 2 ponyer som mine egne, eller ride en halvtime om ugen på min bedste ven. Og der tog jeg jo så det sidste. Men jeg vil aldrig nogen sinde give helt slip på hende. Jeg er heldigvis medlem af rideklubben, og bliver det fortsat, så jeg skal self. besøge hende så tit jeg kan. Og når jeg skal til stævne med min egen, og hvis det bliver der, så vil jeg altid skulle ned og sige hej til hende.
Mine egne heste bliver behandlet som var det små babyer..
Jeg ser ikke dyr som værende dyr. Jeg ser dem som samarbejds partnere, jeg vælger at bruge min tid på, og tage ansvar for, og som jeg vil bruge min kærlighed på.
Har dog ikke nået imod folk som kun ser dem som dyr. Det er jo deres eget valg hvor store "følelser" de for dyret..
aug 2011
Følger: 70 Følgere: 64 Heste: 1 Svar: 383
jun 2010
Følger: 96 Følgere: 85 Heste: 6 Emner: 50 Svar: 681
nov 2008
sep 2007
Hesten spring aldrig, kun fordi at den stoler på rytteren. Hvis hesten skulle stole på rytteren ville det kræve at hesten kunne tænke over hvorfor den ville det, tænke over fordele og ulemper og vurdere om den også skulle stole på andre.
Hesten nægter ofte og springe pga. dårlig oplevelse med og springe, ren og skær nervøsitet over at det er noget nyt og springet ser farligt ud eller fordi den er dårligt redet hen til det - fx fordi rytteren er nervøs, det forplanter sig i ridningen.
At nogle ryttere så er bedre til at få en nervøs hest til at gøre noget, det er der ingen tvivl om. Hvis man tackler min pony når hun er nervøs ved bare og maske på og klaske en i røven fordi nu skal hun fandme frem, så får man intet ud af det.
Og derfor vil det nok også være meget forskelligt om en rytter ville få hende over et spring, alt efter hvordan de tacklede hendes nervøsitet.
At min hest forbinder mig med noget godt, gør at den fx kommer til mig på folden eller følger rundt efter mig fordi den ved at der fx falder godbidder af ind imellem eller at den bliver kløet e.l
Hesten bliver ikke nød til at stole på at man ikke gør den ondt, så kompliceret tænker hesten slet ikke. Den fundere ikke over at rytteren måske gør den ondt, hvis den gjorde det så burde den jo flygte i stor stil fra sin rytter der gentagende gange giver den adskillige piske slag både til springning eller klapper den en i hovedet på staldgangen dagligt, men det gør heste jo ikke.
Heste handler ikke på om de stoler på os eller ej, fordi de slet ikke har den evne til at have en så kompliceret tanke og følelse som det og stole på et menneske. Desuden ved den udmærket godt at vi ikke er en hest, vi kommer aldrig til og kunne kommunikere med den, som en anden hest kan.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Og har behov for frihed (ikke boks 24/7), for social kontakt (fold..), for rent vand, ligesom os (derfor renser jeg vandkarret som den eneste).
Har behov for sund mad, som ikke er muggent (bliver lidt sur, når folk giver deres mugne rugbrød til hestene). Der er toksiner i, heste er ikke en skraldespand, har en lever som os, og bør ikke forgiftes af toksiner. Man kan vist godt høre, jeg havde en biokemiker til kæreste.
Og så mener jeg, man også altid skal tænke, når man opdrager en hest: Hvordan ville jeg selv have det med den måde, jeg opdrager på??
Tænkte på det i dag, min hest havde travlt med at snuse til alt muligt i hallen, og jeg ville gerne longere. Og blev lidt sur, da hun ikke stoppede med det samme. Men altså.. Slap nu af, ikke?
Det er 4 ben, og 470 kg, der skal nå at stoppe, det er vel okay, det tager et par sekunder..
Vi mennesker er jo afhængige af, at hestene står stille, når vi sidder op, stigler, sadler osv. Men hvor ville jeg selv blive åndssvag i hovedet af at stå stille konstant og længe. Ikke at man skal slække på det, siger bare, at JEG ville blive idiot, hvis jeg blev behandlet, som vi behandler heste.
Og hvis folk blev sure på mig, hvis jeg tog et enkelt skridt, når jeg havde stået stille i 10 minutter! Så ind imellem beder jeg lige mig selv om at tage en slapper, og huske, det er en hest.
Hvordan tænker du?