At "trave af" {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg havde egentlig ikke hørt meget om det før. De islænderfolk jeg omgås gør ikke meget i det.
Men nu kom jeg forbi min veninde, der er dressurrytter på stor hest. Jeg har set hende ride mange gange, men egentlig ikke bidt mærke i hvordan hun kølede hestene af. I går så jeg så, at hun, kort før hestene blev skridtet af, slap tøjlerne i trav og med det samme strakte hestene halsen ud og ned, mens de travede ligeså afslappet og lækkert.
Hun snakkede om, at det selvfølgelig strækker ryggen godt ud på hestene, og den slags.
Jeg prøvede det så på min egen 12-årige hoppe i dag, slap lidt af gangen, men hesten blev forvirret og kunne selvfølgelig ikke helt finde ud af hvad det var jeg ville have den til. Satte i andre gangarter, og sådan noget.
Så jeg spørger Jer, der selv benytter denne dejlige metode, hvordan I startede ud? Hvad gjorde I helt konkret? Hvad hvis hesten har meget power, kan man så ligeså godt glemme at prøve?
KH Christina V
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
apr 2012
Følger: 9 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 628
- Du skal nok bare øve din hest's nedadsøgning
sep 2012
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 24 Svar: 222
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 2.136
aug 2007
Følger: 62 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 64 Svar: 342
Men som andre siger, så slip tøjlerne gradvist. Det skal nok komme
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Men jeg har faktisk oplevet på rideskoleheste, at de ikke ville strække sig selv om man bad på alle mulige måder. Hvor i mod andre gange, så skulle de bare ledes der ned én gang og så gik de og strakte sig. Så hvor villig hesten er, kommer også an på hvordan den har arbejdet, om den synes den har behov for det.
Når din hest ikke er vant til det, og hvis du hele tiden ride med tøjlekontakt, så er den bedste måde at løsne tøjlerne meget langsomt. Sådan at de aldrig bliver helt løse, men lige nok til at indbyde hesten til at "følge efter" tøjlerne.
dec 2007
Følger: 53 Følgere: 195 Heste: 13 Svar: 422
Jeg har ikke selv benyttet det budskab, da jeg rider for løse tøjler på min pony, og gjorde det også på min tidligere = ingen behov for at strække ud. Når hesten har behov for det, så er det jo oftest fordi at hesten har været i en spændt position med nakken og hovedet (fx en spændt holdning, det har de fleste dressurheste jo).
Men alligevel har jeg det med, at hvis jeg lige har galloperet, så skal jeg lige trave min pony inden jeg kan skridte den af. Tror vidst bare det er ren vane.
Det burde ikke være nødvendigt at lære sin hest at "strække ud" da jeg ikke mener hesten skal rides i en spændt holdning, men det er jo min mening og verden er jo så forskellig.
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
feb 2008
Følger: 49 Følgere: 49 Heste: 9 Emner: 187 Svar: 1.853
Nogle af jer nævner, at det muligvis kun er noget hesten finder nødvendigt, hvis den har gået i spændt stilling? Men hun strækker jo fint ud i skridten, så burde hun ikke også kunne lære at få lyst til at gøre det i traven, selvom hun ikke har gået og spændt?
Lea: Ja, hun sætter nemlig fart på og bliver forvirret når jeg slipper tøjlen. God idé, det vil jeg gøre! Ja det er jo dumt at skulle afslutte på dårlig fod
feb 2008
feb 2004
Følger: 190 Følgere: 194 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.557
Både i ryg, hals, nakke, hals og ben.
Jeg giver altid let tøjle når jeg traver af, og får hesten til at strække sig så langt frem og ned som muligt. Har hesten fx. været stiv i hals eller nakke stiller jeg den også til begge sider et par omgange mens den strækker sig, så den kan få strukket den lange muskel ud i overlinjen
dec 2009
Følger: 61 Følgere: 57 Heste: 2 Emner: 42 Svar: 383
dec 2009
aug 2009
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 459
Jeg plejer gerne at gå fra normal samling, til at ride hende lidt dybere, og til sidst ride hende lidt "længere" så hun kommer ud og strækker halsen ned og frem for løse tøjler. Men hvis hun smider alt og bare tuller rundt, samler jeg hende lidt ind igen.
feb 2008
Line: Så du slipper ikke tøjlerne helt, eller hvordan?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Plejer bare at slippe tøjlerne helt også følger hestens hoved med. Men det kommer meget an på hestens bygning også. En hest der let slapper af, let strækker sig selv mm. gør det bare let og af sig selv.
Den hest der går i hurtigt tempo kan også have svært ved at strække sig frem og ned, det kræver noget mere balance og muskler end hvis tempoet er langsomt. Ligesom et langsomt tempo er svært at gå og spænde imod i og ikke være afslappet i.
Ligesom jeg vil mene at en helt afslappet hest vil gøre det, gør den ikke, går den og spænder imod.
aug 2009
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 459
Men jeg har en hest med et ret hys temperament, så at trave korrekt af er en øvelse i sig selv når vi træner. At få hende til at slappe af og strække ordenligt ud i et roligt tempo selvom hun får meget tøjlefrihed er svært, men kan godt lade sig gøre Jeg kan desværre bare ikke slippe tøjlerne med det samme og bum - så traver hun af som hun skal.
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
Os undret mig over trave af,men brugt det når jeg har haft sprunget på ham.der nyder han at ku strække sig ned
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
maj 2007
Følger: 91 Følgere: 87 Heste: 8 Emner: 22 Svar: 231
Red en lidt ældre pony på et tidspunkt og der var Enorm forskel på om jeg fik travet ham ordenteligt af eller ej - rider en masse slangegange, ottetaller, temposkift osv når jeg traveraf - hesten skal stadig være hos mig men gå i en 'dybere' holdning Jeg ville aldrig slippe kontakten! Men som de andre skriver prøv gradvis at gi længere tøjler, så skulle hesten gerne svare ved at strække sig frem i halsen - og det fungere i allegangarter Men self er det svært hvis hesten ikke er vant til at blive redet på dem måde, men bare bliv ved med at træne så skal i nok komme frem til et godt resultat
feb 2008
dec 2009
At "trave af"