At "trave af" {{forumTopicSubject}}
Dengang for nu snart lang tid siden, hvor jeg gik til ridning på en rideskole, var der jo ofte den typiske rutine med at varme op/skridte varm, så trave lidt og ofte øve en masse trav, for så til sidst af galopere nogle stykker af gangen, mens resten stod på midten.
Derefter fik jeg altid af vide af alle de ridelærere jeg har haft derude, at vi så skulle trave af til sidst. Og det har så været indlært i min ridning lige siden.
Jeg har dog aldrig rigtig fået en forklaring på det, i hvert fald ikke en jeg kan huske, og ville derfor vide hvorfor man gør det, og hvad det mere præcist gør.
Hvis nogen ikke har hørt om det, så er det trav for løse tøjler, inden man skridter hesten af. Om det faktisk er en ting eller bare noget på min rideskole, ved jeg ikke.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Er jeg på bane, så laver jeg gerne flere store volter eller slangegange på 15-20 meter i diameter.
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 25 Svar: 439
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Det kan vel sammenlignes lidt med, at når du har været ude at løbe en tur, så er det godt at strække ud i de muskler, du har brugt, så du ikke har så meget mælkesyre i musklerne, når du er færdig.
maj 2006
Følger: 38 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 98 Svar: 1.123
Og så er det jo altid godt at blive strukket ud efter en hård træning.
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.073
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Men det er sjovt, som du skriver det, for man lærer faktisk, at tingene kommer i den rækkefølge, du skriver: først skridter man varm, så traver man for længere tøjler, samler hesten lidt mere, så kommer galoppen og til sidst traver man af. Det er i hvert fald sådan, vi lærer det fra starten Vi lærer ikke, at galop også er rigtig god i opvarmningen, fordi hesten nemmere kan komme ind at bruge sin ryg. Man kan sagtens starte med at øve galoppen ovenpå opvarmningen og slutte af med traven... Det er bare ikke den rækkefølge, man får indkodet på rideskolerne. Der hedder det skridt, trav, galop, slut Sådan var det i hvert fald, hvor jeg startede
aug 2015
Følger: 30 Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 108
dec 2004
Følger: 162 Følgere: 136 Heste: 9 Emner: 52 Svar: 228
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
De fleste dage var det ikke nødvendigt og det virkede bedst at opvarme i trav først. Det var sådan lidt noget jeg skulle føle mig frem med
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 48 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 138
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Når min hest har været samlet, så får hun lov at strække sig frem og ned.
Det løsner dem, hvis de gør det rigtigt.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Men som det før er nævnt så er det fuldstændig lige meget hvis man bare slipper tøjlerne og lader hesten løbe rundt som var den fri. Den skal hvælve i nakken og strække sig igennem over ryggen.
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Den skal strække sig frem og ned men stadig hvælve i halsen så den får ryggen med op.
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 996
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Mit bud er også at når vi traver af vil de fleste lade hesten gå i et kortere tempo og hestens puls vil derfor blive lavere. Kredsløbet holdes igang og der bliver sendt iltet blod rundt til musklerne, hvilket er nødvendigt, når man lige har arbejdet - især hvis man har lavet anaerobt muskelarbejde (hvor kroppen ikke kan levere nok ilt til muskulaturen, som ved kraftigt muskelarbejde eller konditionstræning). Så nå vi traver hesten af, sørger vi for at kredsløbet bliver holdet i gang, og hestens muskler får det ilt de skal bruge, for at kunne genopbygges. Det samme gælder afskridtningen. Der kan være mange fordele ved at "trappe ned" (altså først trave, hvor man stadig er i tempo, så skridte godt til og tilsidst skridte roligt).
Tænker også at forskellige muskelgrupper vil tilgodeses afhængigt af om man traver eller skridter, men det har jeg ikke evidens for - det er bare en tanke.
Faktisk anbefales det også at hvis man løbetræner, så starter man med at gå de første 10 minutter og også går de sidste par kilometer hjemad (i rask tempo). På den måde kan man undgå rigtig mange muskelsmerter. Det er langt mere effektivt end alene at strække ud
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Det er det samme, du har fat i, som dem, der har skrevet, at det hjælper mælkesyren ud af musklerne (ved godt, du ikke har læst alle svarene og muligvis ikke er faldet over dem, der har skrevet det - men så lad dit svar være en udpensling for dem, der har nævnt det tidligere ). Det er jo netop ved anaerobt arbejde, der dannes mælkesyre og for at få syren ud, skal der tilføres ilt - hvilket der bliver, når man slutter af med let, aerobt arbejde. Af samme grund anbefales det jo også, at hvis man efter en træning har ømme muskler, bør man bevæge sig, for at tilføre musklerne ilt. Ikke hård træning, for man ønsker ikke en overbelastning (+ det kan være rigtig ubehageligt at træne hårdt på det tidspunkt), men let løsgørende træning, såsom en gåtur eller restitutionsløb. Her bruger mange mennesker også en foamroller, men den er svær at bruge på hestene. I så fald skal der en god gang massage til. Således kommer man hurtigere af med muskelømheden, i forhold til, hvis man bare ligger sig på sofaen og har ondt af sig selv
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
mar 2009
Følger: 40 Følgere: 831 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 372
At "trave af"