{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
793 visninger | Oprettet:

hjælp! unghest! {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg har denne flotte unghest på 4år hun bliver 5år d. 1 april.
Har haft hende siden d. 29 sep. sidste år.
hun kaster meget med hovedet. hun vil ikke gå (til bidet)
nogen der lige vil skrive en PB se om du kan hjælpe mig? smiley
Ps. har været ved at tilride hende i 2 måneder nu.
du skal vide noget om ungheste og hjælpe tøjler.
Håber der er en af jer der vil/kan hjælpe smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp! unghest!
  • #2   6. feb 2013 Hjælpetøjler er absolut ikke vejen frem! Ellers vil jeg da gerne hjælpe smiley
    Hvordan rider du hende til biddet? Hvis du rykker hende ned med hovedet kan det sagtens ære derfor hun slår med hovedet, men det kan også være pga smerter eller tænderne.

• #3   6. feb 2013 Er enig med Sarah ! Jeg er os villig til og hjælpe dig, men det bliver uden hjælpe tøjler, det er bestemt ikke vejen frem ! Min dreng rystede også rigtig meget på sit hovedet i starten, men det var simpelthen fordi han blev træt i nakken, husk på, det hele skal jo trænes til og kunne gå sådanne (: ... Skriv endelig hvis det er

• #4   6. feb 2013 Har haft en veninde til at ride hende og hun har savet hende i munden siden den dag er det kun mig der har redet hende! og jeg har en lille kontakt i udvændige tøjle og en lille kontakt i indvændige tøjle og vipper meget lidt med hånden eller hvordan jeg nu skal sige det, det er det jeg har fået besked på at gøre ved min gamle ridelære starter højst sandsynlig også til undervisning i næste uge, da vi lige er flyttet men min veninde sagde jeg skulle prøve glidetøjler og der gik hun pisse godt og kunne meget bedre styrer hende. er begynd at longere hende med løse inspændninger og der går hun også mega godt :-'(...

• #5   6. feb 2013 Hvis du vil have hesten i holdning har jeg kun et råd = Smid tøjlerne smiley
    Og det er ment dybt seriøst..

• #6   6. feb 2013 Det er nok det værste du kan gøre! Det du gør er tvang og du tvinger hesten til at gå i en stilling den ikke har muskler til. Giv den løse tøjler så den kan komme frem og ned og bygge nogle muskler. Det andet er simpelthen synd.

• #7   6. feb 2013 De siste par dage har jeg også bare redet hende med totalt løse tøjler, hvor jeg har holdt med en hånd på tøjlen, ved spændet dog også fordi jeg har kraftig forstuet min finger.

• #8   6. feb 2013 skal hesten ikke flytte hovedet, skal tøljerne være stille, de må heller ikke vippe. jeg ville holde en god støttende udvendig tølje, så hesten har noget at suge frem til. At den slår man med hovedet kan der være mange grunde til: anspændt nakke, stress, kedsomhed ovs. personligt ville jeg fokusere på at ride lidt frem på hesten, og få gang i bagparten, men udvendig tølje støtter, ikke at indvendig skal være slap, suget skal bare være på udvendig, med mindre du beder om andet. hvis din hest er anspændt i nakken, skal du skiftevis stille hende til indvendige, udvendige og lige ud. spænder hun, så stil hende til modsat side, spænder den op igen, og så skifter du igen. hun må ikke være stillet til siderne i mere en 3-4 sekunder, så låser hun i stedet. brug dit ben til bede hende om at stille sig, sammen med tøjlerne. Du må ikke give efter og stoppe dine signaler før hendes hoved søger ned ad. håber at det giver lidt mening smiley

• #9   6. feb 2013 Det tager tid smiley Bliv ved sådan, så går der ikke lang tid før hun kommer helt ned med hovedet. Og lad hende bare, det er første stadie. Og det tager tid, alt efter dig og den enkelte hest smiley
    Og det er muligt at ride sin hest 'flot' for helt løse tøjler.
    Du får lige et billede af min hest som er redet efter den metode i få måneder. Jeg har aldrig brugt tvang.

profilbillede
  • #10   6. feb 2013 Jeg har også doget meget med en ungshest ikke vil gå til bidet og svinger med hovedet. Hun er vokset væk fra det med 2 måneders ridning hver dag! Jeg øvede og øvede. Brug dine ben og smid tøjlen. Sådan gjorde jeg og siden da har hun gået som en drøm! Glidetøjle er aldrig vejen frem. Hvilket bid rider du med? Det kan have klar indflydelse på hestens holdning. Men selvfølgelig er det også fordi den ingen muskler har i nakken når den først lige er kommet igang med tilridningen smiley Det tog omkring 2 måneder at få bygget muskler op på for- og bagpart hos mig. Nu er hun så også godt fyldig! smiley

• #11   6. feb 2013 Jeg rider med 2-delt med smag har også redet med 3 delt men der kunne jeg ikke styrer hende hun går bedre på 2 delt smiley hun går med hovedet helt nede i ride bane bunden smiley

• #12   6. feb 2013 Det skal hun også smiley Så får hun en masse dejlige muskler smiley

• #13   6. feb 2013 Super at den går sådan! Lyder fint at du rider med 2 delt. Så længe du kan styrer hesten ved bidet og har prøvet andet smiley Stille og roligt vil hesten af sig selv samle sig og så lærer du hende bare hvad dine signaler er smiley

• #15   6. feb 2013 Hun er en stor rubust hest har longeret hende i 1 måned og redet hende i 2 måneder ca hun har da fået muskler self ikke mange smiley
    Men tak alle sammen fra nu af kun løse tøjler! må jeg godt samle dem lidt om i galoppen ellers tror jeg hun bukker mig af hvis jeg ikke har lidt styr over hende ;D

• #17   6. feb 2013 Cille: Rolig nu. Har hverken sagt jeg er dressurkonge eller noget. Men hun er unghest og skal bestemt ikke bruges til dressur og desuden gør jeg det i hendes tempo og derfor er vi ikke nået længere. Jeg kender skam godt mine egne fejl og hestens niveau + sadlen ligger for langt fremme på hende (den er dog udskiftet).

Hun går der med hovedet hvor jeg vil have hende til, jeg skal ikke riskikere at ride hende bag lod, så hellere lidt foran indtil hun er klar smiley
    Ved ikke om det her er bedre? Dressur er ikke min stærke side smiley

profilbillede
  • #18   7. feb 2013 Isabella du skal huske at Lady er meget ung og ikke har arbejdet før du fik hende, derfor har hun slet ikke de muskler det kræver for at hun kan bære sig selv og derved gå ned med hovedet, i længere tid af gangen. Det samme gælder springning med rytter.! smiley

• #19   8. feb 2013 Prøv at få tjekket dens tænder

• #21   11. feb 2013 hvis jeg driver hende mere frem så får jeg hende aldrig stoppet, da hun er MEGET! frem af gående smiley

• #22   13. feb 2013 for guds skyld, INGEN glidetøjle Isabella, som jeg sagde dengang, og som jeg stadig siger lad være! Håber det går jer bedre (;

• #23   14. feb 2013 det går meget bedre nu smiley

Kommentér på:
hjælp! unghest!

Annonce