Unghest? {{forumTopicSubject}}
Jeg står og skal finde ny hest, men er lidt i tvivl om hvad jeg skal kigge efter. Mine tanker er på en ung hest som jeg selv kan forme (selvfølgelig med hjælp fra underviser) men så er mit undren så, hvor meget tid det kræver? Hvis vi nu bare siger jeg finder en fin unghest som kun har prøvet lidt med rytter, eller slet intet. Min tidligere hest købte jeg som 5 års som intet kunne men der er jo selvfølgelig forskel på alle hest og jo yngre jo mere tid/tålmodighed kræver de, eller hvad???
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Det kommer også helt an på dine mål - hvis du vil ud at starte stævner til efteråret, kan du måske godt gå hen og blive skuffet
Men uanset hvad, er der ingen tvivl om, at du skal væbne dig med mere tålmodighed, end en hest, der kan alle øvelser til MA. For ikke alene skal du bruge tiden på at sætte muskler på hesten, du skal også lære den øvelserne og måske endda vænne den til at komme udenbys og opleve stævner osv. Men du vil til gengæld kunne udvikle et mere unikt bånd med hesten, fordi det er en proces, I gennemgår sammen. Fyldt med frustrationer og glæder!
Og så er det da bare skide fedt, når man på et tidspunkt kigger tilbage på hvor man startede og indser hvor meget man har opnået. Det er så meget sjovere at vinde en klasse ved et stævne, når man ved, at man selv har lært hesten, det den kan!
feb 2008
Følger: 49 Følgere: 49 Heste: 9 Emner: 187 Svar: 1.853
Hvis du ikke har tålmodighed/til til at lære den alting, så er det bedre at købe en, der er tilredet
jan 2013
Følger: 19 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 26
jan 2013
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Jeg har selv brugt en del jordarbejde med de ungheste, jeg har haft mellem hænderne, for at lære dem helt basal omgang fra jorden, men også for f.eks. at lære dem at vige for schenkler, inden jeg sætter mig op. Jeg har til gengæld ikke brugt at longere så meget, inden de er stabile i alle tre gangarter.
Men igen; det kommer jo an på tilgangen, man bruger, og hvor hurtigt man vil "pace" dem for at nå sine mål
Men det er generelt tager længest tid, er muskelopbygningen. Og der mener jeg selv, at det er smart at kombinere ridning med jordarbejde for at de ikke render med vægt på ryggen hver eneste dag. Det er jo både en tilvænningsproces og en slags optræning til at kunne bære det.
Men der er der jo også forskel på, om du vil finde en 3-, 4- eller 5-års. Jo yngre hest, du finder, jo mindre arbejde får du jo foræret
jan 2013
Det meget dejligt lige at høre hvad folk med erfaring siger/mener
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Der har så også været lidt pauser pga vi har været lidt uheldige med hendes hov (flækket hov, 2 hovbylder). Så hvis det ikke var for det startede vi også helt klart LB nu, men det er jo ting der kan ske for alle heste
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
men tilgengæld kan der være flere kampe, man skal have mere tålmodighed osv.. som regel der er altid undtagelser
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Jeg synes også de er mere "unge" i hovedet, ind til de bliver 5-6 år, hvor de begynder at kunne koncentrerer sig. Ind til da er de så naive, og umodne, at alt skal ind med ske, og man ikke må fejl i håndteringen af dem.
Mine unge heste er blevet trænet i at gå i trailer, kørt i skoven og gået små ture med, lært at komme i ridehal og se andre heste, trukket rundt med, som 3 års. Og er først blevet tilredet som 4 års.
Men det var da nemmere at give dem fri i fx sommerferien, fordi det jo ikke betød noget om det var den ene uge eller den anden, som de kom ud på en lille skovtur i.
Nu har du jo allerede haft en ung hest på 5 år, så du ved jo godt noget mht tålmodighed, ikke med at træne dem for meget, og at bygge dem stille op.
Mvh Charlotte
Unghest?