{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
833 visninger | Oprettet:

Unghest? {{forumTopicSubject}}

Jeg står og skal finde ny hest, men er lidt i tvivl om hvad jeg skal kigge efter. Mine tanker er på en ung hest som jeg selv kan forme (selvfølgelig med hjælp fra underviser) men så er mit undren så, hvor meget tid det kræver? Hvis vi nu bare siger jeg finder en fin unghest som kun har prøvet lidt med rytter, eller slet intet. Min tidligere hest købte jeg som 5 års som intet kunne men der er jo selvfølgelig forskel på alle hest og jo yngre jo mere tid/tålmodighed kræver de, eller hvad??? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest?
  • #1   26. apr 2015 Det kommer helt an på hesten. Du kan finde en hest, der er stort set færdigudviklet og som er intelligent og lærenem. Den kræver ikke det store. Du kan også finde en, som du om et halvt år er nødt til at give en voksepause. Eller en der ikke er så lærenem, du skal bruge længere tid på at lære noget.
    Det kommer også helt an på dine mål - hvis du vil ud at starte stævner til efteråret, kan du måske godt gå hen og blive skuffet smiley

Men uanset hvad, er der ingen tvivl om, at du skal væbne dig med mere tålmodighed, end en hest, der kan alle øvelser til MA. For ikke alene skal du bruge tiden på at sætte muskler på hesten, du skal også lære den øvelserne og måske endda vænne den til at komme udenbys og opleve stævner osv. smiley Men du vil til gengæld kunne udvikle et mere unikt bånd med hesten, fordi det er en proces, I gennemgår sammen. Fyldt med frustrationer og glæder! smiley
    Og så er det da bare skide fedt, når man på et tidspunkt kigger tilbage på hvor man startede og indser hvor meget man har opnået. Det er så meget sjovere at vinde en klasse ved et stævne, når man ved, at man selv har lært hesten, det den kan!

• #2   26. apr 2015 Det kommer meget an på den enkelte hest, men jo du skal jo lære den alting helt fra bunden, og det tager tid smiley
    Hvis du ikke har tålmodighed/til til at lære den alting, så er det bedre at købe en, der er tilredet smiley

• #3   26. apr 2015 Jeg har slet ikke travlt med stævner, men vil gerne op og ride de større klasse når tiden er rigtig smiley der følger vel meget jord arbejde med en unghest? Om den så er ryttervant eller ej?

• #4   26. apr 2015 Jeg har det nemlig os sådan at jeg syntes det er mega fedt at man på et tidspunkt kan se tilbage og sige, at det her har vi lært sammen, taget kampe og glæder sammen. I stedet for bare at købe en som kan det hele allerede..:-)

• #5   26. apr 2015 Det kommer jo an på, hvordan du vil gribe den an smiley
    Jeg har selv brugt en del jordarbejde med de ungheste, jeg har haft mellem hænderne, for at lære dem helt basal omgang fra jorden, men også for f.eks. at lære dem at vige for schenkler, inden jeg sætter mig op. Jeg har til gengæld ikke brugt at longere så meget, inden de er stabile i alle tre gangarter.
    Men igen; det kommer jo an på tilgangen, man bruger, og hvor hurtigt man vil "pace" dem for at nå sine mål smiley

Men det er generelt tager længest tid, er muskelopbygningen. Og der mener jeg selv, at det er smart at kombinere ridning med jordarbejde for at de ikke render med vægt på ryggen hver eneste dag. Det er jo både en tilvænningsproces og en slags optræning til at kunne bære det.
    Men der er der jo også forskel på, om du vil finde en 3-, 4- eller 5-års. Jo yngre hest, du finder, jo mindre arbejde får du jo foræret smiley

• #6   26. apr 2015 tak for gode svar Lea smiley
    Det meget dejligt lige at høre hvad folk med erfaring siger/mener smiley

• #7   26. apr 2015 Altså det er jo super forskelligt. Min gamle pony, fik jeg helt rå og efter kun et år red jeg LA** på C plan. Men med min nuværende hest har det været en del mere arbejde. Hun var kun lige indsprunget og var 3 år, har haft hende i 2 år nu, og først nu skal vi ride LB.
    Der har så også været lidt pauser pga vi har været lidt uheldige med hendes hov (flækket hov, 2 hovbylder). Så hvis det ikke var for det startede vi også helt klart LB nu, men det er jo ting der kan ske for alle heste smiley

• #8   26. apr 2015 Synes at en unghest kræver mindre tid end en ældre hest, for en unghest må ikke rides mindre end en voksen hest..
    men tilgengæld kan der være flere kampe, man skal have mere tålmodighed osv.. som regel der er altid undtagelser

• #9   26. apr 2015 Med en ung unghest - 3-4 år - der skal man være tålmodig og give sig tid. Evt måske kun gøre hesten ryttervant som 3 års i skridt, og vente til den er 4 år med at ride. Og så igen skal man jo kun ride dem let, og 3-4 gange om ugen.

Jeg synes også de er mere "unge" i hovedet, ind til de bliver 5-6 år, hvor de begynder at kunne koncentrerer sig. Ind til da er de så naive, og umodne, at alt skal ind med ske, og man ikke må fejl i håndteringen af dem.

Mine unge heste er blevet trænet i at gå i trailer, kørt i skoven og gået små ture med, lært at komme i ridehal og se andre heste, trukket rundt med, som 3 års. Og er først blevet tilredet som 4 års.
    Men det var da nemmere at give dem fri i fx sommerferien, fordi det jo ikke betød noget om det var den ene uge eller den anden, som de kom ud på en lille skovtur i.

Nu har du jo allerede haft en ung hest på 5 år, så du ved jo godt noget mht tålmodighed, ikke med at træne dem for meget, og at bygge dem stille op.

Mvh Charlotte

Kommentér på:
Unghest?

Annonce