{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
842 visninger | Oprettet:

Join Up :) {{forumTopicSubject}}

Først og fremmest vil jeg sige at Join Up for mig er Monty Roberts' metode. Men mindre voldsomt fordi det jo er tamheste vi har med at gøre smiley

MEN! Dem der er imod Join Up har travlt med at sige at det er psykisk vold for hesten og at det er brutalt og ondsindet.

Her er min opfattelse af det:

Lederhoppen gør jo det samme? Ikke identisk join up. Men en hest der opfører sig uacceptabelt i en flok bliver drevet væk indtil den kan opføre sig ordentligt!
Hoppen kan vel ikke stå og nusse og give den godbidder og bede den om at opføre sig pænt. Her er der ingen kære mor, for det kan betyde forskel mellem liv og død at hestene gør som lederhoppen siger.

Igen er der folk der siger at man ikke kan agere leder for sin hest og at det er anderledes fordi vi er rovdyr. Men når så vi har drevet hesten rundt og den siger at den gerne vil samarbejde og den kommer hen til os; hvis vi var et rovdyr, lad os sige en grizzly bjørn eller en løve - hvis vi ville tage kontakt til hesten så er det fordi vi vil æde den. Ved at tage kontakt og så gå væk signalere vi at vi IKKE er et rovdyr og at vi ikke ønsker at æde den.

Det er præcis det samme som lederhoppen gør. Vi har bare gjort det på en anden måde fordi vi netop er et rovdyr i hestens øjne men ved hjælp af join up viser vi at vi ikke vil være et rovdyr overfor hesten.
- Igen, der er ikke nogen blødsødenhed i en hesteflok fordi det er der simpelthen bare ikke plads til. Det er enten opfør dig ordentligt eller bliv væk.

Det var bare lige min 'tolkning' af det og jeg ville høre hvorfor I som har noget imod Join Up har noget i mod det? smiley Har I selv prøvet det? smiley

OBS. Her snakker vi altså ikke om alle de frygtelige ting Monty har gjort, eller om at han har løjet men om denne metode. Lad os lægge Monty væk så længe vi snakker i denne debat smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Join Up :)
  • #1   3. feb 2013 Igen som i flokken der gode leder hopper og dårlige lederhopper. Som du siger man kan sende den ud og ind osv. Men en lederhoppe kan læse hestens signaler og den kan læse hoppens signaler.

Når vi står som mennesker ja så der altså ikke disse finesser med. Og der bare rigtig mange mennesker der ikke sætter sig ind i tingene. Som du skriver det her, jagter hesten ud til den er træt overgiver sig og så du accepteret.

Det ikke ok i min verden, for når jeg ser barer folk longere sender de så mange forkerte forvirrende osv signaler til den stakkels hest, så at køre den træt til den ikke kan mere, fordi man ikke vil/kan magter at lære og styre sit eget kropssprog. Er ikke ok. Der ting i det du skriver som kan delvist bruges, og rigtig en hest er ikke bare en hygge bamse, den har behov for en leder. Ellers tager den selv leder rollen.

Men en god føre hoppe og leder, ved at jo mindre signaler der skal sendes jo bedre.
    I min verden.

• #3   3. feb 2013 Det hænger ikke sammen, at fordi hesten ikke ville opsøge rovdyr fordi de vil æde dem. Når man byder hesten ind på midten virker man jo lige netop ikke truende, man træder tilbage, sænker skuldrene og hovedet og er ALT andet end en trussel overfor hesten.

Med det sagt er det naturligt eller optimalt efter min mening. Jeg er nemlig en af dem der påstår at vi ikke kan være ledere for vores heste. Jeg foretrækker en naturlig omgang med min hest, og det er det ikke hvis jeg render rundt og leger førehest.

• #4   3. feb 2013 jeg giver dig ret i det du skiver....!
    ser det på samme måde som dig... ! smiley
    jeg har brugt Join Up, og bruger det når det er nødvendigt, og er glad for den måde at arbejde på...!

• #5   3. feb 2013 Har du set en hoppe gøre således? For at være hélt ærlig, har du eller gentager du bare hvad han skrev?
    Ja de kan blive irettesat og unghesten skal nok holde sig lidt på afstand af hoppen, men jeg har aldrig set en hoppe jage en unghest ud af flokken til de giver random tegn og så lukker dem ind igen

Jeg har selv været på ridelejr hos Maibritt Carter, hvor vi udførte join up, også på min hoppe (eller, altså jeg gjorde smiley ). Jeg oplevede intet positivt, udover en forvirret og fortvivlet hoppe

• #6   3. feb 2013 hesten er et flok dyr, den er afhængig af flokken for sin overlevelse.
    en flok er en gruppe, og når man er i en gruppe uanset om man er menneske eller dyr, så er der behov for et hiraki. hvis ikke der er et hiraki så vil der være en masse slagsmål og diskuteren.
    den eller de som leder flokken er enten de stærkeste eller de klogeste, ogsådan er det også i dyreverden.

den klogeste hvis vi ser på dyreverden, er ofte den ældste det er det individ der ved hvor vi finder vand når det fryser, mad, læ osv. hos hesten er det for det meste en hoppe.
    hun bruger sin livserfaring til at sikre at hendes flok overlever på de basale behov.
    hun går forrest for det er hende der kender vejen.

i en flok er der også en førehingst, det er ham der har de bedste gener, det er ham der er den stærkeste fysisk. hans opgave er at beskytte flokken for udefrakommende trusler. han slås fysisk mod fare.
    det er ham der har retten til at bedække og til at fører sine gener videre.

resten af flokkens medlemmer har selvfølgelig også deres opgaver og de er vigtige for flokkens sikkerhed.

det er altid den med højeste rang der bestemmer hvor den med en lavere rang må være. ser vi på en flok tam heste på en folk og smider en bunke hø ud, så er det den med højeste rang der spiser først og den jager de andre væk.
    når de flygter fra en ukendt lyd, så render pudsigt nok somregl den samme vej, det gør de udfra at den med højeste rang tager ansvar og vise dem hvor de kan komme i sikkerhed.

de i flokken der slås er dem med lavere rang, de slås for at komme op i hirakiet.

når vi laver join up så forsøger vi at vise hesten at vi er både klogest og stærkest, vi ved hvor vi skal hen for at få mad, vi ved hvor der farligt at være, vi kan passe åp dyret. det handler om at lærer hesten vores signaler at kender. vi skal selvfølgelig også lærer dens signaler at kende.
    når vi bruger join up ja å sender vi hesten ud af flokken, og fortæller den at det er vores regler der gælder. så længe den ikke vil indordne sig under vores regler er den ikke velkommen. i det øjeblik den viser interesse for at være en del af flokken, og dermed følge reglerne, fjerne vi presset (stoppe med at jage), når så hesten tvivler eller ikke gør som ønsket må den ud igen. der er altså ingen heller ikke monty selv der bare jagter og jagter til den bare overgiver sig. vi er hele tiden opmærksomme på de små signaler som den sender, for at fortælle os at den er klar til at leve efter vores regler.

i en hvilken som helst video med monty vil den opmærksomme lægge mærke til at han driver på hesten, og lægger meget pres på, for så at fjerne presset lidt, og dermed give hesten en mulighed for at rette ind, gør den ikke det, så driver han igen. i det samme sekund den under pres viser tegn på at ville rette ind, så stopper presset.

det mange mener er psykisk vold er at man fortæller hesten ved at jage den væk, at den må klare sig selv og dermed dø, hvis ikke den gør som vi siger. i min verden er det ikke psykisk vold, det handler om at fortælle hvad man ønkser og hvad man ikke ønsker, det er ganske simpel adfærdsmodifikation og hey det bruges dagligt, i opdragelse af børn, og generelt i sociale sammenhæng.

er man tvivler på flokkens betydning, er der en simpel øvelse man kan lave med sine kollegaer, eller klasse kammerater.

spørg flokken af mennesker hvilken vej der er nord, og bed dem pege i den retning. se hvad der sker......

sandsynligheden for at fingerne peger i mange forskellige retninger er meget stor. når så der er en der tager lederskabet, og siger "nord er den vej, det kan vi se fordi..... det er den vej vi skal" så følger resten med hvis ellers den der har taget leder skabet er overbevisende (klog eller stærkest).

nu er der en der nævner longering, og er imod det, det kan jeg tilslutte mig.
    når vi træner fra jorden efterligner vi så godt vi kan dyrest kropssprog og bevæge mønster, når vi står med longen, så har vi fjernet hestens mulighed for at flygte, vi markere stop med vores krop (hvis vi sammen ligner vores hofters stilling når vi står der, med hvad der sker i hestens hofter når den skal stoppe), samtidig driver vi den frem, det er modsat rettede signaler, er der noget der er psykisk vold så er det modsat rettede signaler, både mennesker og dyr trives bedst med at vide hvad de skal.
    sammenlign det med når i beder kæresten eller veninden om at gå deres vej, og når de så gør det beder i dem blive (gå!, nej bliv her!) hvad skal man så forholde sig til.

jeg er tilhænger af join up, men tilhænger af at man lærer om det, får undervisning i det, for der er så mange små signaler man skal kunne se, læse og tolke, og det kan være svært i starten, og skabe forvirring for både menneske og dyr.

• #7   3. feb 2013 marie>> pres- slip pres er jo bare en metode til at slå lederskabet fast.

der findes mange metoder til at få sin vilje igennem.
    negativ forstærkning (pres, fjerne pres ved ønsket adfærd)
    positiv forstærkning (motiver med noget godt)
    fysisk vold (slag, spark, fysisk tvang)

lige meget hvilken metode vi vælger er det adfærdsmodifikation, vi beder om en bestemt adfærd, og belønner denne adfærd.

det sker dagligt og det sker for os alle.....

• #8   3. feb 2013 Jeg er helt enig med Rikke. Og som hun siger skal man ikke selv prøve kræfter med det. Man bliver nødt til at have en underviser, indtil man ved hvad man skal gøre i ALLE situationer.
    Og hvis man ser en nyankommen hest i en flok, kan man tydeligt se at det faktisk er sådan førerhesten, får den nyankommende hest sat i respekt.
    Hvis man altså har tid til at iagttage sådan en situation. Nogle siger:" Det gør de altså ikke!". Men jo, bare ikke så tit, hvis rangordnen er på plads.:-)

• #9   3. feb 2013 Faktisk har jeg det der Join Up fra en hesteserien Heartland smiley
    -Jeg leger selv med min hest. Det funker fint smiley

• Signe L
    Signe L Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Svar: 1
    #10   3. feb 2013 Min opfattelse;
    Du er et klogt menneske smiley

• #12   3. feb 2013 Helt enig trådstarter.

Jeg har igennem de sidste par år arbejdet med en flok på 50 heste, der går løse på fold året rundt. Når man færdes imellem dem, er hierakiet tydeligt at se. Hvis en hest ikke opfører sig som den skal, hvis den er udfordrende eller uopdragen, så driver førehoppen den lidt væk, indtil den er "tilgivet" og kan komme tilbage. Join up metoden udnytter hestenes naturlige omgangsform, om man så kan lide det eller ej er en anden sag.

Og synes det er en helt ubrugelig udtalelse, at det er "synd" for hesten. Det er ikke desto mindre sådan, de kommunikerer. Er det så også synd, når lederhoppen sparker eller napper de andre heste, hvis ikke de makker ret?
    Igen, det er bare deres natur.

• #13   3. feb 2013 lisette>> join up er metoden til at opnå det ønskede, join up går i sin enkelthed ud på at fortælle hesten hvilken adfærd du ønsker.

jeg siger jo lige netop ikke noget om linære hirakier.

men men kom med noget der kan bevise at en flok ikke har brug for en leder, for at fungere

• #14   3. feb 2013 Jeg vil gerne se undersøgelser osv. for at heste ikke har dette linære hieraki smiley
    Skal lige se om jeg kan finde noget om en lederhoppe der tager imod et nyt medlem smiley

SilverFlake: Det har jeg i hvert fald! Da min mors hest kom (hun var 10 på det tidspunkt) opførte hun sig ikke særlig pænt! Det endte med at min hoppe jagede hende væk og hun måtte ikke komme ind igen før hun opførte sig pænt.. smiley Men prøver lige at se om youtube har en video af det eller sådan noget smiley

• #15   3. feb 2013 PS. Har I selv prøvet det? smiley Her snakker jeg ikke om at I har læst det i Heartland eller på internettet men har prøvet det i praksis med en underviser på som har kunne hjælpe jer? smiley

• #16   3. feb 2013 Jeg har selv prøvet det - men ikke med en underviser. Jeg har aldrig brugt undervisning særlig meget, for når det kommer til stykket er jeg den der kender min hest bedst. Desuden har jeg sådan en fantastisk evne, så jeg kan læse og udføre uden meget træning smiley

Det fungere som det skal på min egen. Men det var noget jeg prøvede før jeg blev klogere og besluttede mig for ikke længere at lege førehoppe ;o)

• #17   3. feb 2013 Hold da op, det må være en dejlig evne at have smiley

Ja, jeg selv har ikke styr over mit kropssprog. Jeg drev for meget i starten, var for rodet osv. men det er noget jeg skal arbejde med smiley

Ja, sådan er vi jo forskellige smiley Man skal tage det der virker for en selv og sortere så det bliver rettet lige præcis til den hest man arbejder med smiley

• #18   3. feb 2013 Så er der hentet popkron! smiley

• #19   3. feb 2013 Det er helt fantastisk smiley
    Jeg har f.eks. heller aldrig modtaget springundervisning, men den dag i dag underviser jeg andre i det x) Film, billeder og tekst er lige til mit hovede ;o)

Det er også meget nemt at lave ''fejl'' i join up. Der skal ikke meget til før hesten bliver forvirret, og man begge kommer ud af takten og nærmest glemmer hvor man kom til. Tit tror jeg også at det går galt når træneren i midten bliver frustreret fordi der går for længe, før hesten sender de første små signaler (eller hvis træneren overser dem ....). Det er ihvertfald min erfaring. Mange forventer at hesten vil søge mod dem efter 2 minutter ude i cirklen, men sådan er det bare ikke altid smiley

Ja vi er nemlig forskellige. Jeg trænede jo også sådan før i tiden, og skal også gerne indrømme at kom jeg til endnu en gang at stå med en potentiel farlig hest og alle mine andre muligheder var tømt, så kunne jeg godt ty til join up. Men det vil ikke være den træningsform mit arbejde med hesten skulle baseres på fremover. Det ville mere være en form for: ''jeg banker lige ind i hestens hovede at den skal stole på mig!'' og derefter vil jeg så bevise overfor hesten, at den kan stole på mig. Men ikke at den skal frygte mig, og handle i frygt for at blive udstødt (hvilket jeg mener er grundlaget for join up)

Men jeg har de sidste 3 år endnu ikke været nødsaget til den udvej, selvom jeg har arbejdet med mange forskellige heste. Stejleheste, heste med forskellig problemadfærd både under rytter og uden. Heste der faktisk var farlige at være omkring.

Men så længe man er klar på at tilpasse sin træning og træningsform efter den enkelte hest, himler jeg ikke op over så meget. Jeg har haft en hest i hænder der blev fuldstændig stresset og rædselslagen ved udførelsen af join up. Det var alt for hårdt psykisk for den, og jeg var bange for at det ville knække tilliden til mennesker fuldstændig at gennemføre det. Desværre er der bare nogen der ikke er villig til at læse hesten sådan, og så er det at en ''øvelse'' som join up kan blive farlig og uhensigtsmæssig.

• #20   3. feb 2013 Btw.

Tina c: Vi jagter ikke hesten til den driver af sved og er udmattet. I fredags var jeg ude og lave join up på en 5 års knabstrupper hingst. Vi tog det i hans tempo og han galoperede roligt rundt indtil han gav mig signalerne som vi kigger efter i join up. Så vender jeg ryggen til ham og gør mig lille og efter grundig overvejelse fra hans side af kommer han ind og jeg viser ham så at jeg ikke vil gøre ham ondt og jeg vil respektere ham som han nu viser han respektere mig smiley

Hesten drev hverken af sved, var ikke træt og pustede faktisk næsten ikke! Selvfølgelig pustede den lidt af galoppen smiley

Men så tror jeg du har en forkert opfattelse af Join Up smiley

• #21   3. feb 2013 Tja istosserne har selv fået undervisning i masser træning fra jorden af. Og kan kun give rikke B ret i det hun skriver. Mit problem med det er folk ser det som en nem hurtig løsning på problemet. Og ikke et blandt mange redskaber man kan vælge at bruge. Hvis man har en hest med leder problemer.

Siger ikke alle bruger det forkert. Eller det absolut er et dårligt redskab. Men ja som smut skriver der sker rigtig mange fejl, når folk træner det, nok især fordi det er noget der nemt for os rovdyr at forstå, men finessen ved at få samlet o p på det, og få noget ud af at bruge det er svært.

Derfor er det ikke noget j eg anbefaler folk. Har folk problemer med deres hest, så undervisning undervisning og mere undervisning smiley

• #22   3. feb 2013 metoden er ikke svær at lærer med det kræver undervisning, og træning masser af træning, ikke af hesten men af mennesket, det er os der skal se og tolke de bitte små signaler, det er os der altid skal være den troværdige, og overser vi et signal er vi ikke længere troværdige.
    den eneste måde vi kan skabe tillid er ved at være troværdige.

jeg har brugt join up siden 1998, startede med at modtage undervisning, i slutningen af ´97.. og startede selv med at undervise så småt, med støtte fra min daværende underviser i 1999.
    join up er ikke en metode man bare kan læse sig til, og så udfører. det kræver træning før man er i stand til at udfører det på egen hånd

• #23   3. feb 2013 Jeg synes nu det er en fantastisk metode smiley

Vi skal jo øve os i alt, dressur, spring, jordarbejde, kropssprog; join up.
    Man kan ikke være god til det med det samme, man er nødt til at øve sig for at blive bedre smiley

Synes ikke man bare skal sige til folk at de skal lade være med at lære det hvis de ikke ved hvordan man gør det - man er jo nødt til at starte et sted smiley Så er det mest fornuftige og for ikke at forvirre sin hest og sig selv, at få undervisning smiley Men jeg vil nu ikke sige at man skal vælge det fra, bare fordi det skal læres først smiley

• #24   3. feb 2013 Præcis Rikke! smiley

• #25   3. feb 2013 Rikke blume: Nu er det jo forskelligt hvordan folk lære bedst, og jeg har aldrig lært det helt uden undervisning smiley

• #26   3. feb 2013 Smut.: Forstår ikke helt smiley Er det en skrivefejl, for du skrev da lige at du havde lært dit uden undervisning og nu skriver du at du aldrig har lært det helt uden undervisning? smiley

• #27   3. feb 2013 istosse>> ja det må det være smut læser sig til sin viden og kan så gå ud og gøre det.

må i øvrigt sige jeg er imponeret, du formår at starte de her omfindige emner uden at det ender i mudder kast, godt gået.

• #28   3. feb 2013 Rikke: Ah, okay smiley Mange tak! Jeg er ved at øve mig i at lade være med at blive teenage fornærmet og sådan når folk skriver og jeg er ved at lære at debattere ordentligt - det er også en ting man skal lære, haha smiley

• #29   3. feb 2013 Ja trykfejl, beklager! Er lidt træt i dag så min hjerne kan ikke lige følge med (-; men nej jeg har aldrig fået undervisning i det. Jeg læser/studere og lære på den måde smiley

• #30   3. feb 2013 Okay, haha smiley

Synes selv det er betryggende at have underviser på for jeg gør i hvert fald mange ting med min krop som jeg er ikke er klar over og som jeg skal have påpeget før jeg ligger mærke til det smiley

• #31   3. feb 2013 Nye ting prøver jeg også altid kun på min egen hoppe. Aldrig når jeg arbejder med andres heste.

Jeg kender min hoppe godt efterhånden og hun er min bedste underviser. Gør jeg noget forkert skal hun nok fortælle det, og så længe jeg lytter til min hest, så lære jeg smiley

Kommentér på:
Join Up :)

Annonce