1.038 visninger
|
Oprettet:
join up {{forumTopicSubject}}
har i nogensinde prøvet at få hesten til at joine up?
altså det der hvor man har hesten i en round-pen og får den til at rende rundt indtil den acceptere dig som alfahesten?
Hvis ja, hvordan gik det? og hvordan er jeres hest's temparement?
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
http://daydreamerdd.weebly.com/10/post/2013/05/join-up.html
Desuden vil den aldrig acceptere dig som 'alfahest' eller lign.
Jeg har en hest der er blevet solgt fra ejer til ejer fordi de ikke kunne håndtere ham og han er af dyrelæge da jeg fik ham blevet stemplet som utilregnelig. Det vil jeg dog ikke kalde ham mere.
Så har jeg 3 tidl mishandlede heste, hvor af den ene derfor er aggresiv anlagt, dog næsten trænet væk efter 4 år, den anden er nervøs og meget skeptisk, og den sidste er relativ normal.
Så har jeg en 2 års hingst som var komplet rå da jeg fik ham. Og en 4 års frisk kastreret komplet umulig shetter, men med hjerte af guld.
Og til sidst har jeg den nemmeste og roligste hest af alle, min store DV.
Så har lidt af hvert hvad temperament angår
jan 2011
Følger: 13 Følgere: 14 Heste: 9 Emner: 88 Svar: 248
feb 2013
Følger: 40 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 42
Jeg har både gjort det med opmærksom ung hingst, varm araber hoppe og de mere rolige typer.
Jeg synes det er et most at gøre med sine heste da de acceptere dig på en helt anden måde og lader sig vise dem hvad de skal, i stedet at de stripper imod. Og føler at det er tvunget.
Det er nu 2 år siden jeg har gjort det med min pony da han har været udlånt men skulle faktisk og og gøre det nu her. (:
Det kan virkelig anbafales! Til sidst kan man fjerne rundpinden og gøre det på folden (:
okt 2012
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 17 Emner: 22 Svar: 244
Jeg bruger en anden udgave af det hvor det mere er leg, og det giver nogle rigtig gode resultater og hesten nyder at blive leget med..
Blogger
Kan se du skriver ' i stedet for at føle sig tvunget' Jeg håber du er klar over at join up er en stor tvang, du tvinger dem netop til at 'acceptere' dig.
Desuden skal join up aldrig udføres mere end en gang.
Ligesom du skriver 'ellers tritter de imod'.
Som skrevet arbejde jeg med en række forskellige heste, og aldrig har jeg haft behov for at true dem for at min træning fungere.
jan 2011
Blogger
Læs mit link. Hvis du stadig ønsker at knække hesten, så er det vejen for dig.
okt 2012
okt 2005
Følger: 137 Følgere: 114 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 456
Er det ikke mishandling at tage den i longe og arbejde med den der ?
Er det mishandling at ride den ?
Jeg kender ikke det der join up så godt, men kan ikke forstå hvorfor det skulle være mishandling, når vi fx ikke tænker videre over at lave longe arbejde hvor mange heste er spændt ind eller får pessoa (aner ikke hvordan det staves) på, det er jo nærmest tvang?
okt 2012
der er mange måder at gøre det på! og de kan gøres i leg lige som indianerne gjorde.. men dem er der ikke mange der husker mere!
Blogger
Så må du hellere få fat I MR som jeg ahr lært det af, han gør jo noget grueligt galt så
Nu skriver jeg det her ind.
Jeg er ikke imod det nej. Men jeg er imod det på tamheste.
Jeg vil starte med at fortælle min lille historie om Join up. Jeg lærte det tilbage da jeg var 10 år gammel, den alder hvor de fleste børn tror alt er godt som de ser og høre om.
Mit idol var Monty Robberts, og det af den grund at min onkels søster arbejdede for ham tilbage i den tid, og så var han jo kendt. Hvor fedt var det?
Jeg udøvede det gentagene gange på min første pony Latino. Jeg var jo så sej fordi jeg kunne. Men jeg kendte jo heller ikke noget som helst til hestens psyke og join up's indvirking på hesten.
Kort før jeg fyldte 11 år fik jeg muligheden for at komme over og besøge min Onkels søster i Amerika, der hvor Monty også arbejdede. I forbindelse med det lærte jeg Join up direkte fra manden af. Han var min gud kan i tro. Da jeg ikke selv forstod det store engelsk, fik jeg det altid oversat hvad han sagde.
Med tiden fik jeg forklaring på HVAD det her egentlig var. Man skulle trods alt opnår et resultat der siger 'hesten overgiver sig og i knytter nu bånd'. Før dette punkt kommer, skal man have stresset hesten. Hvordan stresser man hesten? Man jager.
Så faktisk står man og jager hesten, presser den til det yderste og stresser den = psykisk pres.
Alt dette kun for at hesten overgiver sig, og bliver 'knækket' som Monty siger det. Herefter har du en hest der ikke længere tør sige dig imod, for du har trods alt lige bevidst din magt som rovdyr. Og derfor kan du nu fortsætte med follow up og alt andet du nu vil.
Monty har flere gange utrykkelig sagt at dette er en hurtig metode til vildheste der skal tæmmes hurtigt ikke tamheste der allerede er tamme! Og alligevel har folk tænkt at hey det kan vi da prøve på lille Musse hjemme i stalden. Resultet var en tamhest der nu ikke lavede noget bøvl mere.
Det er her jeg nu tænker: Er din hest ikke allerede tam? Hvorfor tæmme den igen?
Hvorfor jage og stresse din hest for at få den knækket psykisk? Hvorfor vil du hellere have en hest der ikke længere kan stole på dine handlinger, i stedet for at arbejde lidt længere med den og opnå posetive resultater?
Folks argumenter lyver oftest på 'jamen nu er Musse så dejlig, Musse elsker mig, Musse følger mig over alt'. Ja hvis jeg var blevet truet havde jeg også fulgt dig over alt og gjordt hvad du sagde. Men er det virkelig vejen frem?
Ville du hellere arbejde for andre hvis de holdte en pistol for din pande, eller hvis de forklarede dig alt pænt og gav dig tid?
Overstående er en hård generalisering, men taget hestens hejrne i betragning er dette det vi gør. Vi tvinger dem til handlinger, vi beder dem ikke om det med denne metode.
Hvis du som heste menneske hellere vil have en tjener, hurtige resultater om at få en omgængelig hest og intet har imod at hesten kun gør af angst, jamen så er join up måden for dig og din tamhest. Hvis du derimod kalder dig selv heste ven, så røre du ikke metoden ud over højeste nødstilfælde.
Jamen hvad er et nødstilfælde så? Tjo, som skrevet til at starte med ligger jeg ikke join up på hylden. Jeg vil personligt altid tage den i brug som sidste udvej.
Hvornår er det så sidste udvej? Det er det i min verden når hesten bliver livsfarlig, eller det hedder liv eller død for hesten. Så ville jeg ikke tvivle et sekund på at tage metoden i egen hånd igen.
Men nu har jeg selv haft en hest der har været uden for rækkevide (læs under Magic), og selv på ham havde jeg ikke behov for at udøve join up på. Nej jeg brugte hellere 4 hele år på at lære ham at livet er skønt med mennesket ved siden. Havde jeg brugt join up havde jeg udelukkende opnået en hest der gør af tvang og ikke af vilje.
Så er der så mange der mener de kan sammenligne join up med at longere eller løslongere sin hest. Altså her må jeg smile lidt og tænker ofte hvordan man kan komme på sådan en sjov generalisering? Jeg har aldrig set en person løs longere eller longere ved at jage og stresse hesten. Jeg har altid kun set personer der beder deres heste om at gøre det ene eller andet. Der er stor forskeld på at stresse og jage, og så at bede hesten om at gå i forskellige gangarter i en cirkel.
Til sidst og ikke mindst vil jeg afslutte med at sige, at Monty Robberts har patent på ordet join up. Så hvis du mener at udføre join up uden at jage, stresse og true din hest, så bruger du ikke join up. Og hver du glad for det, da det er den rene unødvendighed mod din i forvejen tamme hest.
/DD
Tilføjelse:
Man aktiverer hestens flugtinstinkt, fordi man står som rovdyret, der jagter den og truer den. Samtidig aktiverer man flokinstinktet, fordi man holder hesten væk fra flokken - både dens rigtige, fysiske hesteflok, men også en selv, der er det eneste potentielle selskab den kan få. At lade den være alene, er det samme som en dødsdom for den, og når man samtidig beder den fortsætte med at løbe og løbe, er det endnu en potentiel fare for den. Så man i realiteten udsætter den for 3 potentielt dødelige situationer (den ved jo ikke, at det ikke er dødeligt i virkeligheden, men det siger instinkterne). Så snart hesten viser at den er træt og ikke orker mere (når trætheden og angsten for at være alene overvinder angsten for rovdyret), så stopper man jagten, og man inviterer den ind, hvilket den sandsynligvis tager imod. Altså negativ forstærkning.
Og hvordan kan alt dette, alle de trusler og 'dødsdomme' skabe tillid eller bare tryghed og oprigtig ro?
//CTS
De der Apo indianer Ting noget. Dem der flyttede rundt. De fandt en hesteflok og fulgte efter dem. Sov på afstand af hestene og gik efter dem og fandt flokkene når hestene løb. Uden at forstyrre dem, men bare være i nærheden. Også 2-3 uger efter så vendte indianerne om og gik den anden vej, også fulgte hestene med fordi at heste kognitive hjerner nu så dem som en del af flokken.
//Camilla Stormont.
Hvad vi kan se på Camilla's tilføjelse, Indianerne havde tålmodighed og det fungerede. Hvorfor skal vi så være dovne?
jan 2011
Blogger
Forskellen på det du nævner og Join up er at for at join up udføres korrekt SKAL hesten jages, føle sig presset og blive stresset. Ellers vil man aldrig udøve det rigtige join up.
Du jagerforhåbentligt ikke dine heste i det du nævner, og da slet ikke med formål på at stresse dem eller?
okt 2012
jeg leger med mine heste som om jeg var hest, og jeg får sku så meget mere ud af mine heste efter jeg er begyndt med det..
men som du selv siger det, hver vores mening og hver vores måde at have hest på
okt 2012
Mette jeg vil anbefale dig at lege med dig hest.. gerne ude på folden og brug tid på dette inden du rider
Blogger
Du finder ikke en eneste hest udføre join up. Som Monty selv siger, skal hesten ikke være i tvivl om vi er ROVdyr. Hvorfor skulle han sige det hvis hesten tror vi er heste?
Du finder ikke en eneste hest der jager en anden hest rundt indtil den hest overgiver sig. Du finder heste der jager andre væk ja, men herfra går de væk igen. De bliver ikke ved og ved og ved.
Har du set øvelsen med en lille legetøjs bil der udføre join up?
Måske den var god til dig.
okt 2012
nu snakker jeg om leg!
jeg har studeret heste psykologi og de indianske metoder..
Vi leger med hestene her hjemme og nogle af metoderen er som monty bare en milder udgave...
men tror vi kører emmenet over på noget andet end det mette lagde ud med at spørge om!!
Blogger
Så er det jo også LANGT fra Join Up
Heldigvis da.
okt 2012
men det kan i nok ikke.. og PYT
METTE's spørgsmål bliver glemt i alt dette!!
jan 2011
Hvordan ville i så ``lege`` med hesten? har nemlig også en plag der keder sig helt utroligt
maj 2009
Følger: 26 Følgere: 28 Heste: 7 Emner: 9 Svar: 36
Blogger
Den var lidt dum den der.
Husk du bare på at en hest aldrig vil se dig som en hest, så er det vist fint.
okt 2005
Følger: 137 Følgere: 114 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 456
Jeg fik en helt rå 3års for 8uger siden og har simpelthen en bedste ven i ham nu, der gik lige en uge eller 2 men at han skulle lære at jeg ikke var farlig og at det var dejligt at blive nusset, nu kan han både vaskes, stå bundet, strigles, longeres, han er sågar så langt at han har haft rytter på 4 gange og finder det bare så hyggeligt..
Men det vigtigste er at lige meget om jeg er sammen med ham 4 timer også lige går i 5minutter vrinsker han efter mig så snart han høre mine skridt, og han vil altid ha mere, dvs stod det til ham så var vi der 24/7 og det ville heller ikke være nok..
Men nej ville aldrig jage ham på den måde, eller en anden hest..
Jeg har aldrig brugt det eller læst så meget om det, og var ikke klar over at det var sådan man gjorde ved hestene, ville mene der var bedre metoder.
Altså også set udfra at min aldrig havde haft en grime på eller kommet tæt på mennesker før han kom til mig.
Og det kan godt nok ikke mærkes nu..
Blogger
Join up SKAL stresse hesten ellers er det ikke join up. Det er jo hele målet.
Alt der ikke udføres som MR metode er ikke join up.
Hvorfor skulle manden stå og sige hesten skal jages og stresses hvis dette ikke er tilfældet? Nemlig.
aug 2011
Følger: 70 Følgere: 64 Heste: 1 Svar: 383
Det syntes jeg kunne være meget spændene at høre.
Hvor er det vildt at du kan være en hest, og også være hest under træningen når ingen andre kan...
apr 2008
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 487
Blogger
Den holder ikke nej. Mine flokke består ikke af en eneste hoppe, hvem bestemmer så?
De bestmmer skam helt selv hvornår de græsser. har du bevis på dine udtalelseromkring græsning og lederhoppen der bestemmer dette?
dec 2012
Følger: 53 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 105 Svar: 464
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
Tamhestene har jo ikke rigtigt et valg om de har en hoppe eller ej i flokken. Vi roder tit fuldstændig rundt i deres system..
DayDreamer: Hvis det kun er ene hingste/vallakker så er det en "bachelor flok" tror jeg nok det kaldes Det er for det meste ungheste, men igen, vi har jo rodet det fuldstændig rundt og hestene har bare været nødt til at tilpasse sig.
Derfor mener jeg ikke man kan sammenligne en hel tamheste flok med en vildheste flok
maj 2011
- Når én bestemt hest ikke må græsse har den gjort et eller andet galt og så bliver den bare smidt ud
Men tvivler nu også på at din vallak har ligeså stor magt som en leder i en vild flok...
Blogger
jeg ved faktisk ikke hvad det kaldet. Mine flokke består af 2 og 2 pt, for at det går op med græsset. En vallak og en hingst. Og der hvor mine store står er det en ren vallak fold.
I den ene er det min hingst der bestemmer noget tydeligt, i den anden er det min vallak Der er ingen sammenhæng i det overhovedet, ikke engang aldermæssigt.
Nå men vi behøver jo heller ikke skrive om det her, da vi vidst har fundet vores midtervej sammen
maj 2011
Det er det jeg siger; vi mennesker har fuldstændig lavet om på hestenes floksystem og derfor så kan man ikke sammenligne vild/tam.
Blogger
Der har du ret
join up