Muskelsætning på hesten {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg sidder og skrive opgave omkring den ideelle ridehest er 'fyldt ud' med muskler, men nu sidder jeg dælme og bliver i tvivl om jeg mangler noget
Hvis i vil bruge lidt af jeres tid på at læse igennem og se om jeg mangler noget eller måske har fået noget fuldstændigt galt i halsen, ville jeg blive meget glad.
Jeg beder jer IKKE om at lave min opgave, blot hjælpe mig hvis i har noget god erfaring/viden
Som det første skal musklerne på ingen måde være hårde og dermed spændte, men de må samtidig helle ikke være svampede eller 'underlige' at røre ved.
Jeg vil selv mene at halsen skal være rimelig glat, altså uden for mange ind og udbulinger, at underhalsen ikke skal være spændt og overvindende i forhold til de øverste muskler samt at musklerne på begge sider af halsen lige bag nakke/ører/kæbe ikke må være for store, altså de skal være harmoniske i forhold til resten af 'muskelstriben' der.
Skulderne skal være godt trænede og må helst ikke lave en alt for stor kontrast til halsen i form af indhug der, men til gengæld have en nogenlunde smidig overgang.
Ben skal være godt udrustet med musklerne der sidder der, og senerne skal føles normale.
Hesten skal have 'flad mave' med tydelige mavemuskler når hesten bruger disse under arbejde.
Ryggen skal være afslappet og have godt sving når hesten bruger sig. Rygraden må ikke være for tydelig og skal være udrustet med to gode rygmuskler langs rygraden.
Kryds og lår skal være pænt udspilede af muskler, og lårene bagpå skal danne en pæn bue og ikke gå i en 'spids' lige under der hvor halen bryder frem fra ryggen.
Tak til dem der har villet bruge deres tid på at læse.
maj 2006
Følger: 38 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 98 Svar: 1.123
Jeg plejer at sige at muskler skal være "fluffy" Hvis du puffer blidt på hestens bagpart, skal hele bagparten blævre. Især Glutheus Maximus.
Hestens muskler "der hvor benet er sat på" skal være "små". Hvis de er for store er det tegn på at hesten er "leg-mover" og ikke bruger ryggen korrekt.
Jeg vil ikke sige at hestens mave skal være flad. Den må bare ikke være spændt. ligesom alle andre muskler?
maj 2006
Følger: 38 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 98 Svar: 1.123
Muskelsætning på hesten