Hvilket bid? Meget frisk pony {{forumTopicSubject}}
Hej alle. Min pony er lige blevet 6 år. Hun har altid rigtig megt energi... Jeg har haft hende i et år, og har altid haft mange problemer med at stoppe hende og lave overgang til skridt.. Jeg rider med at helt normalt 3-delt trensebid, men det er bare som om hun stritter imod og prøver at flygte fra bidet lige så snart jeg tager i tøjlen og vil lave en parade.. Og når hun skridter tripper hun på stedet for at komme i trav igen.. Og det er ligemeget hvor meget jeg træner det med hende.. Den samme hver seneste dag.. Jeg er bare irriteret over at det skal være en kant og hun tager hovedet op hver gang jeg skal lave en parade..
Så jeg kom til at tænke på om det kan hjælpe at prøve med et andet bid, altså et to-delt eller muffebid?
Har også prøvet at ride med bidskiver for at få biddet mere roligt i hendes mund, men det hjælper jo ikke til at stoppe.. Hehe
Nå, men spørgsmålet er, har i nogle råd til hvordan jeg kan få hende til at vente mere på mig ? Og nogle der anbefaler et andet bid jeg kan prøve?
På forhånd tak!
Mvh. Louise
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Har du overvejet at det ikke er et stærkere bid der skal til, men et andet bid? At hesten arbejder imod når man tager i bidet og især slår med hovedet, det tyder ikke på at det er et den bryder sig om.
Du kan se videoer på bidtilpasning.dk eller der er bogen Bag Om Bidet der forklare, hvordan hestemunde er og hvilke bid der passer til hvilke.
Har du måske også tænkt på at det kunne være foder? Ikke meget foldtid?
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
dec 2012
Følger: 64 Følgere: 63 Heste: 6 Emner: 54 Svar: 329
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.327
udover det, får du så undervisning? Ellers kunne det være, at det kunne hjælpe at få nogle andre øjne på.
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.603
okt 2012
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 17 Emner: 22 Svar: 244
Nogle gange er det trænings metoder der skal skiftes og ikke udstår
nov 2008
Følger: 78 Følgere: 79 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 365
Og så vil jeg spørge hvor i har fået fra at jeg ville ride med stærkere bid? Jeg skrev noget om et muffebid og todelt, de er vist ikke stærkere end tredelt
Og krikken Jeg bruger netop udtrykket andet bid og ikke stærkere bid
Tak for svar alle sammen.
Jeg har tænkt mig at prøve med et hannoveransk næsebånd da jeg har fået det anbefalet til min pony af en berider. Og så vil jeg prøve at købe dette bid: http://shop.avderod-ridesport.dk/pi/Metalab_Pinchless_tredelt_bid_115_mm_Sølv_2149_412.aspx
nov 2008
sep 2007
Måske din pony ikke kan li' et delt bid fx. 3 delt der er meget uroligt, men skal have enten udelt eller 2 delt. Eller et bid med ophæng, så det også ligger mere roligt.
Tungefrihed er der også nogle der foretrækker, pga. de ikke kan li' pres på tungen.
Bidet kan også være for stort, det er der en del bid der er.
Det er en jungle og ikke alle heste trives på 3 delte bid, som størstedelen er fan af :o).
nov 2008
sep 2007
Det er en jungle og desværre er hesten ikke altid glad for et 2 delt eller 3 delt.
Også er der med tungefrihed eller udelt. Kan anbefale bogen og videoklippene, som er gratis og som Christina vil forsætte med at ligge flere ind af :o)
nov 2008
maj 2011
Følger: 12 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 107
sep 2007
Det er sådan nogle her:
(link fjernet)
http://www.markrashid.com/images_forsale/for_sale_new_snaffle.jpg
Men det er som sagt en jungle, så istedet for at købe sig fattig i bid er det at få Christina ud eller købe hendes bog nok billigere i det lange løb :o)
maj 2011
maj 2011
sep 2007
Bidtilpasning er ikke noget trylleri eftersom at hestemunde er forskellige = de ser forskelligt ud inden i og derfor er alle bid ikke lige behagelige.
Træning har meget og sige, men det har bid også.
Her er to heste kranier, hvor der forklares forskelle på dem:
http://www.youtube.com/watch?v=263UgXviapw
nov 2008
Signe: tror du har ret, skal nok træne meeeeeeget mere parader og at lære hende at skridte
Tak for svar alle sammen
nov 2008
maj 2011
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 26
Jeg mener ikke det er nødvendigt med et andet bid end det 3-delte som du har nu.
Jeg har selv en pony med "god" energi, og jeg rider med 3-delt bid.
Har erfaring med at det ikke hjælper at stoppe hende hele tiden i dit arbejdstempo (slet ikke med tøjlen, hvis den er urolig ude fortil)
du skal derimod ride frem i tempo, og SÅ afkortne den for sæde og schenkel. simpelthen sætte din vægt NED i sadlen sådan at du laver rytmen i hestens krop og ikke omvendt.
Det med dens hoved ude fortil:
Det hele kommer Bagfra, hvis du forstår, i hestens bagben. Er hesten ikke fremme bagfra, så har du ikke en jordisk chance for at ride en parade hvor hesten hoved forbliver der hvor du ønsker det. og holde støtten på tøjle og schenkel også inde I paraden, sådan du ikke tænker: "nu står vi stille, nu kan jeg slappe af" det er nemlig helt forkert, for så er det klart at hesten ikke står stille med sit hoved, hvis du ligepludselig bare stopper med at Hjælpe den.
Det handler simpelthen om at det er dig den har respekt for og at den følger dit tempo, så heller at det ikke ser så pænt ud, men du skal ride frem i tempo og så afkortne på det. Du giver hesten et signal som den vil forstå, og efterhånden vil du kunne afkortne mere og mere, og få det ønskede tempo.
Vigtigt: Du må aldrig skælde din hest ud hvis den er vild frisk whatever.. det gør den bare endnu mere nervøs. derimod klap den, ros den, snak til den så den forstår at der ikke sker den noget.
Misforstå mig nu ikke, at det lyder meget klogt, men taler virkelig af erfaring, da min pony også er meget frisk.
Men alt det her afhænger også på hvor erfaren og dygtig du er til at ride, hvis du er det er jeg næsten sikker på det vil lykkedes for dig.
nov 2008
Hvilket bid? Meget frisk pony