{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.381 visninger | Oprettet:

Hvilket bid? Meget frisk pony {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Min pony er lige blevet 6 år. Hun har altid rigtig megt energi... Jeg har haft hende i et år, og har altid haft mange problemer med at stoppe hende og lave overgang til skridt.. Jeg rider med at helt normalt 3-delt trensebid, men det er bare som om hun stritter imod og prøver at flygte fra bidet lige så snart jeg tager i tøjlen og vil lave en parade.. Og når hun skridter tripper hun på stedet for at komme i trav igen.. Og det er ligemeget hvor meget jeg træner det med hende.. Den samme hver seneste dag.. Jeg er bare irriteret over at det skal være en kant og hun tager hovedet op hver gang jeg skal lave en parade..
Så jeg kom til at tænke på om det kan hjælpe at prøve med et andet bid, altså et to-delt eller muffebid?
Har også prøvet at ride med bidskiver for at få biddet mere roligt i hendes mund, men det hjælper jo ikke til at stoppe.. Hehe

Nå, men spørgsmålet er, har i nogle råd til hvordan jeg kan få hende til at vente mere på mig ? Og nogle der anbefaler et andet bid jeg kan prøve? smiley
På forhånd tak!
Mvh. Louise

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket bid? Meget frisk pony
  • #1   10. jan 2013
    Har du overvejet at det ikke er et stærkere bid der skal til, men et andet bid? At hesten arbejder imod når man tager i bidet og især slår med hovedet, det tyder ikke på at det er et den bryder sig om.
    Du kan se videoer på bidtilpasning.dk eller der er bogen Bag Om Bidet der forklare, hvordan hestemunde er og hvilke bid der passer til hvilke.

Har du måske også tænkt på at det kunne være foder? Ikke meget foldtid?

• #3   10. jan 2013 parader indtil hun står og slapper af og først der må hun gå smiley

• #4   10. jan 2013 Det kunne også være sadlen der gør ond ? Har set det mange gang hvor hestene går op med hoved og løber..så det kunne være det ? der er mange der haar problemer med og stoppe hesten så...Eller så kan det også være at det bid du har er for stor ?

• #5   10. jan 2013 Synes Krikken har nogle pointer, der kunne være værd at tænke over.
    udover det, får du så undervisning? Ellers kunne det være, at det kunne hjælpe at få nogle andre øjne på. smiley

• #6   10. jan 2013 Jeg tænker et gummi bid eller et af müller bidene smiley

• #7   10. jan 2013 Jeg ville flexe hesten først før jeg skifter bid hvis det ellers virker som det skal..

Nogle gange er det trænings metoder der skal skiftes og ikke udstår

• #8   10. jan 2013 Hun har fået ordnet tænder for 4 måneder siden. Jeg rider med en helt ny sadel der lige er tilpasset til hende. Og hun slår ikke med hovedet, hun tagerdet bare op.
    Og så vil jeg spørge hvor i har fået fra at jeg ville ride med stærkere bid? Jeg skrev noget om et muffebid og todelt, de er vist ikke stærkere end tredelt smiley
    Og krikken Jeg bruger netop udtrykket andet bid og ikke stærkere bid smiley
    Tak for svar alle sammen.
    Jeg har tænkt mig at prøve med et hannoveransk næsebånd da jeg har fået det anbefalet til min pony af en berider. Og så vil jeg prøve at købe dette bid: http://shop.avderod-ridesport.dk/pi/Metalab_Pinchless_tredelt_bid_115_mm_Sølv_2149_412.aspx

• #9   10. jan 2013 Og ja, jeg fået undervisning to gange om ugen, og af berider. Ville også bare høre hvordan andre ser på det, og høre andres erfaringer smiley

• #10   10. jan 2013
    Måske din pony ikke kan li' et delt bid fx. 3 delt der er meget uroligt, men skal have enten udelt eller 2 delt. Eller et bid med ophæng, så det også ligger mere roligt.
    Tungefrihed er der også nogle der foretrækker, pga. de ikke kan li' pres på tungen.
    Bidet kan også være for stort, det er der en del bid der er.

Det er en jungle og ikke alle heste trives på 3 delte bid, som størstedelen er fan af :o).

• #11   10. jan 2013 Okay, jeg har et to-delt bid, jeg kan prøve at ride med det i aften smiley

• #12   10. jan 2013
    Det er en jungle og desværre er hesten ikke altid glad for et 2 delt eller 3 delt.
    Også er der med tungefrihed eller udelt. Kan anbefale bogen og videoklippene, som er gratis og som Christina vil forsætte med at ligge flere ind af :o)

• #13   10. jan 2013 Okay, vil prøve at se nogle af dem smiley hvilket bid giver tungefrihed? smiley

• #14   10. jan 2013 Hej Loui smiley Håber det går godt med jer. Havde samme problem med stella for 1 år siden, hvor hun var fuldstændig ligesom kylah smiley Jeg øvede rigtig meget parader, og med at belønne hende når hun gjorde det rigtigt. Hver gang hun trippede tog jeg fat i tøjlen, og slap når hun havde gjort det rigtige. Og da hun gik op med hovedet da hun skulle lave parade, sad jeg og tog lidt frem og tilbage i tøjlen, og belønnede hende da hun havde gjort det rigtige smiley Jeg ville i hvert fald først øve dette før jeg ville ligge et nyt bid på hende. Hvordan er hun at styre i tøjlen?

• #15   10. jan 2013
    Det er sådan nogle her:
    (link fjernet)
    http://www.markrashid.com/images_forsale/for_sale_new_snaffle.jpg

Men det er som sagt en jungle, så istedet for at købe sig fattig i bid er det at få Christina ud eller købe hendes bog nok billigere i det lange løb :o)

• #16   10. jan 2013 Jeg ville ikke få en bidtilpasser ud... smiley

• #17   10. jan 2013 jeg synes det er lidt ''noget trylleri'' det med en bidtilpasser smiley Jeg har aldrig haft brug for det, fordi jeg har øvet min ''ridning'' før jeg har tilpasset min hest på et bid. Jeg er meget mere indenfor at du lærer din hest at reagere for dine hjælpere, istedet for at skifte bid frem og tilbage. Desuden tror jeg aldrig man vil blive ''prof'' inden for bid og hestemunde, da alle heste er fuldkommen forskellige og nødvendigvis ikke reagerer korrekt eller på samme måde. Jeg synes man skal ride sig til at blive tryg ved et bid. De fleste kan ride deres hest på et normalt 3-delt bid. Selvfølgelig er der nogle heste der har brug for pelham osv, men der går vi nok lidt ud over emnet smiley

• #18   10. jan 2013
    Bidtilpasning er ikke noget trylleri eftersom at hestemunde er forskellige = de ser forskelligt ud inden i og derfor er alle bid ikke lige behagelige.
    Træning har meget og sige, men det har bid også.

Her er to heste kranier, hvor der forklares forskelle på dem:
    http://www.youtube.com/watch?v=263UgXviapw

• #19   10. jan 2013 Okay.
    Signe: tror du har ret, skal nok træne meeeeeeget mere parader og at lære hende at skridte smiley
    Tak for svar alle sammen smiley

• #20   10. jan 2013 Krikken - tak, ser den senere da min iPad ikke kan.. Det er nok alligevel en meget god idé at få hende Christina ud smiley

• #21   10. jan 2013 Det håber jeg du gør, og træn meget med din schenkler på samme tid. Det hjælper rigtig meget. Og ro på tøjlen smiley

• #22   10. jan 2013 Nu har jeg ikke læst alle de andres kommentarer. MEN:
    Jeg mener ikke det er nødvendigt med et andet bid end det 3-delte som du har nu.
    Jeg har selv en pony med "god" energi, og jeg rider med 3-delt bid.
    Har erfaring med at det ikke hjælper at stoppe hende hele tiden i dit arbejdstempo (slet ikke med tøjlen, hvis den er urolig ude fortil)
    du skal derimod ride frem i tempo, og SÅ afkortne den for sæde og schenkel. simpelthen sætte din vægt NED i sadlen sådan at du laver rytmen i hestens krop og ikke omvendt.
    Det med dens hoved ude fortil:
    Det hele kommer Bagfra, hvis du forstår, i hestens bagben. Er hesten ikke fremme bagfra, så har du ikke en jordisk chance for at ride en parade hvor hesten hoved forbliver der hvor du ønsker det. og holde støtten på tøjle og schenkel også inde I paraden, sådan du ikke tænker: "nu står vi stille, nu kan jeg slappe af" det er nemlig helt forkert, for så er det klart at hesten ikke står stille med sit hoved, hvis du ligepludselig bare stopper med at Hjælpe den.

Det handler simpelthen om at det er dig den har respekt for og at den følger dit tempo, så heller at det ikke ser så pænt ud, men du skal ride frem i tempo og så afkortne på det. Du giver hesten et signal som den vil forstå, og efterhånden vil du kunne afkortne mere og mere, og få det ønskede tempo.
    Vigtigt: Du må aldrig skælde din hest ud hvis den er vild frisk whatever.. det gør den bare endnu mere nervøs. derimod klap den, ros den, snak til den så den forstår at der ikke sker den noget. smiley

Misforstå mig nu ikke, at det lyder meget klogt, men taler virkelig af erfaring, da min pony også er meget frisk.
    Men alt det her afhænger også på hvor erfaren og dygtig du er til at ride, hvis du er det er jeg næsten sikker på det vil lykkedes for dig.

• #23   11. jan 2013 Tak, det vil jeg prøve smiley

Kommentér på:
Hvilket bid? Meget frisk pony

Annonce