{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
968 visninger | Oprettet:

Hvilket bid? {{forumTopicSubject}}

Ja, så er det så min tur til at få lidt inspiration til bidvalg.
Jeg hjælper min kusines datter med hendes fjordhest. Den har altid været super stærk, som racen jo er, og hun er samtidig meget fremadgående - hælder mod det hidsige.
Problemet er, hun er meget svær at holde nede i tempo. Det er halve parader næsten for hver 5. meter. Hvis man tager i hende, så trækker hun bare endnu mere, og trækker hovedet ned mod jorden. Problemet er så, at man jo normalt vil lægge benene til hesten, og runde hende af og få hende skubbet frem for at løsne fortil. Man kan bare ikke rigtig lægge benene til hende, for så løber hun igen hurtigere.
Jeg kan lidt bedre holde mig tilbage i sadlen og få hende stoppet, men pigen der ejer hesten er utrolig spinkel og kan ikke holde hende når hun gør det.
Nu er hun så kommet frem til, og erkendt, at hun gerne vil prøve et andet bid på hende, et stærkere eller anderledes bid. Men det skal være tilladt at bruge i dressur!
Jeg er selv meget imod at springe over hvor gærdet et lavest og bare ride med et hårdere bid. Derfor gælder det mig kun, at hun fortsat vil have et bid der er tilladt i dressuren og ikke bare rider med det pelham hun bruger i springning.
Hun mangler bare lidt hjælp, evt i form af et bid hun ikke kan bide sig fast på.

Hvad tænker i? Lige nu går hun med et HS dynamic rs, hun har gået med alm tredelt og et alm todelt, det var kun værre..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket bid?
  • #1   4. jun 2016 Når nu du siger et bid hun ikke kan bide sig fast i, hvad så med et Waterford (kuglebid)? Jeg er dog ikke sikker på om det må bruges i dressur, men vi brugte det en overgang på en hest jeg hjalp lidt med, for den sugede sig også bare fast på biddet og så kunne man hverken gøre fra eller til.
    Hun skiftede senere til et som tredelt igen, og det fungerede.

• #2   4. jun 2016 For mig lyder det til at hesten har noget ubehag ved biddet.
    Måske det er for bevægeligt, måske er det et forkert str., det kan skyldes tænder eller at signalerne ikke er indlært for lette signaler?
    Personlig ville jeg nok starte med at finde ud af om signalerne er ordentlig indlært. Dette vil jeg gøre i en grime (hvis nu det er biddet som hesten har ubehag ved) så vil jeg simpelthen gå ved siden af hesten på jorden, med tøjler i grimen. Hvor godt virker signalerne, hvor meget vægt skal der til før hesten reagerer på dreje og stoppe signalet ( stoppe signalet er mest interessant i dette tilfælde)
    Reagerer hesten hurtigt og godt er det ikke signalerne som er problemet.
    Så vil jeg kigge på er der noget med hestens tænder. Hvornår har den sidst fået raspet tænderne alt efter hestens alder kan det være nødvendigt med den bliver tilset hver 6 mdr. hvis ikke den allerede bliver det.
    Er det heller ikke der problemet ligger må det jo være biddet. Der vil jeg faktisk ringe efter Christina Suntum fra hestemund.dk som kan vejlede en samt fortælle en masse når der prøves forskellige bid på hesten med hvad duer og hvad duer ikke og hvorfor.
    Der kan hurtigt ryge en del penge ud af vinduet fordi man køber sig fattig i forskellige bid fordi det passer/hjælper på en anden hest, men det er ikke ens betydende med at det hjælper her.

Kommentér på:
Hvilket bid?

Annonce