1.023 visninger
|
Oprettet:
Hvilket bid? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har en ung islænder vallak som skal til at tilrides. Han er vant til at have et tredelt bid i munden, men vil gerne have et som ligger mere roligt i munden på ham.
Jeg har overvejet et Stübben danish guard, todelt fullcheek, eller et udelt bid.
Hvad har I af erfaringer med dem som jeg overvejer?
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Jeg har derimod haft rigtig god erfaring med et todelt fullcheek!
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 17
Beskrivelsen af bidet:
"Som navnet angiver så påfører dette bid hesten påvirkninger på flere og kombinerede måder. På munden, i nakken, over næseryg og under hagen. Men kun hvis tøjlen sættes i nederste ring. Hesten bliver opmærksom på rytter mindre kræfter. Hvis tøjle sættes i bid ringen virker det som normalt bid. "
Jeg blev anbefalet dette bid af en professionel rytter, fordi det er godt til ungeheste da man så ikke kun tager i munden på hesten. Jeg ved der også er 4-5 andre på gården, hvor min hest står der bruger samme bid.
https://draumur.dk/vare/myler-2-rings-kombinationsbid-mb04/
dec 2015
Følger: 72 Følgere: 14 Heste: 5 Emner: 8 Svar: 47
Brugte dem under og efter tilridning
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Todelt er mere stille i munden end tredelt, og muffen hjælper den unge hest ved at lægge pres i mundvigen.
Keep it simpel
Der hvor jeg er meget opmærksom er, at jeg får ordnet tænder på unghesten ca 1/2 år før - skal de have fjernet ulvetænder så sker det der.
Lige før tilridning 1-2 uger før kommer doc dyr lige og tjekker igen - har lige sendt Freiherr i tilridning, og der fjernede doc dyr en tandkappe 2 uger før han blev sendt afsted.
Jeg begynder på specialbid fx Myler, når mine heste får flere sideførende bevægelser lagt ind i træningen.
Mvh Charlotte
Hvilket bid?