Mere fremad-drift? Mere fremad-drift?
Hej HG.
Hvordan får man mere fremdrift på banen? Både i spring og dressur. Jeg bruger hverken spore eller pisk og ønsker det egentlig ikke. Bruger dog en gang i mellem en springpisk til springning.
Kunne godt tænke mig at hun var mere "tændt", hvis man må sige det sådan. Eller mere udholden. Vil gerne starte nogle stævner, men hvis vi ikke kan galoppere længe nok til en øvelse af gangen .. så ved jeg ikke hvor godt det kommer til at gå.
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.455
apr 2008
Følger: 197 Følgere: 175 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 888
Fremaddrift er jo en enormt vigtig ting!
Min pony var meget ligeglad for schenklerne da jeg fik ham, ikke når han gamle ejer red ham, men nå jeg gjorde.
Nu søger han naturligt frem, jeg har bland andet trænet at HVERGANG han ikke hører efter for den framaddrivende hjælp, er han blevet ''jaget'' frem. Altså heller lige klemme lidt hårder en gang og den så reagere (husk at rose den, endten med stemmen eller et klap på halsen), i stedet for at side og sparke klemme 100 gange og intet sker
Hestens fodder skal jo selvfølgelig dække alle dens vitamin behov, ellers bliver den jo også sløv
Du kan evt. ligge lidt haver i foderet, dog skal du huske at havre er en hurtig energikilde
maj 2008
Følger: 183 Følgere: 400 Heste: 8 Emner: 629 Svar: 4.379
Og så massere konditionstræning!
jan 2005
Følger: 86 Følgere: 83 Heste: 8 Emner: 272 Svar: 1.722
Vil råde dig til måske at læse det her (link fjernet)
Tag dig ikke af der står distance træning, men det virker!
jan 2005
Følger: 86 Følgere: 83 Heste: 8 Emner: 272 Svar: 1.722
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.373
Og så køb vitamin / mineral / tilskud der giver ekstra energi .. Du kan så simpelt lave det om ved fodring
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Er det kun på banen der er problemer med energien - dvs. ikke så meget energi på banen men fin nok energi på tur/i skoven? Er det kun i en bestemt gangart?
sep 2012
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 4 Emner: 40 Svar: 147
Krikken: I skoven .. hold da op en energi, og også på marken med spring! Hun er bare rimelig træt efter 1,5 times tur.
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 829
Hvis det er tilfældet, vil jeg nok anbefale denne øvelse:
Sæt dig for, at du skal lave en overgang fra skridt til trav, kun ved hjælp af et let klem med schenklerne - ikke noget med at "sparke."
Hvis hun ikke reagerer på det lille klem, giver du hende et dask med pisken.
Når hun så går fremad, roser du hende og giver lange tøjler.
Gentag øvelsen et par gange, og hun vil hurtigt forstå at hun slipper for dasket, hvis hun bare går frem for den lette schenkelhjælp.
Jeg vil lige understrege at du PÅ INGEN MÅDE skal slå med pisken, eller bruge den voldsomt. Kun et lille dask. I sidste ende er det også bedst for hesten, da øvelsen kun behøver gentages 2-3 gange, før den har let at gå frem for det lette tryk, og så slipper den for konsekvent at skulle døje med hårde "spark" fremover.
Jeg har selv lært øvelsen af en uddannet adfærdskender/anatomiunderviser, og den virker super. Jeg brugte den selv med min daværende hoppe, 3 minutter tog det, så gik hun permanent lettere for schenklerne.
sep 2012
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
At være træt efter en tur på 1½ time er helt iorden :o).
Men hvis den er frisk i skoven og ikke på banen, så kunne det være at hesten ikke syntes banen er super sjov/motiverende. Sådan et par stykker har jeg oplevet og de får ikke mere energi uanset hvor meget signalet trænes, da det udover det også virker glimerende uden for banen.
sep 2012
Mere fremad-drift?