1.042 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Mere fremad-drift? Mere fremad-drift?

Hej HG.

Hvordan får man mere fremdrift på banen? Både i spring og dressur. Jeg bruger hverken spore eller pisk og ønsker det egentlig ikke. Bruger dog en gang i mellem en springpisk til springning.

Kunne godt tænke mig at hun var mere "tændt", hvis man må sige det sådan. Eller mere udholden. Vil gerne starte nogle stævner, men hvis vi ikke kan galoppere længe nok til en øvelse af gangen .. så ved jeg ikke hvor godt det kommer til at gå.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge vinreol op 350 kr.
  • Ny stikkontakt, der skal bores i væggen 600 kr.
  • Samle legetårn undendørs 1.000 kr.
  • skift fuger i badeværelse 2.000 kr.
  • Fjern ukrudt. 700 kr.
  • Rengøring - 32kvm 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mere fremad-drift?
  • #1   30. dec 2012 Konditionstræning, gerne i skov eller et andet sted hvor den trækker naturligt fremad. Fremdrift kommer for det meste helt naturligt når den får mere styrke og udholdenhed.Gerne interval-træning så du er sikker på at den både kan 'skrues op' og 'ned' igen.

• #3   30. dec 2012 For mere udholdenhed skal du træne konditions træning, gerne i skoven eller andet for så bliver det sjovere smiley

Fremaddrift er jo en enormt vigtig ting! smiley For hvis du ikke kan ride din hest frem så kan du heller ikke ride den tilbidet, og få den ind under sig med bagdelen.
    Min pony var meget ligeglad for schenklerne da jeg fik ham, ikke når han gamle ejer red ham, men nå jeg gjorde.
    Nu søger han naturligt frem, jeg har bland andet trænet at HVERGANG han ikke hører efter for den framaddrivende hjælp, er han blevet ''jaget'' frem. Altså heller lige klemme lidt hårder en gang og den så reagere (husk at rose den, endten med stemmen eller et klap på halsen), i stedet for at side og sparke klemme 100 gange og intet sker smiley For den vej bliver hesten schenkel døv/lige glad for den framaddrivende hjælp smiley :)

Hestens fodder skal jo selvfølgelig dække alle dens vitamin behov, ellers bliver den jo også sløv smiley
    Du kan evt. ligge lidt haver i foderet, dog skal du huske at havre er en hurtig energikilde smiley Så du vil ikke få synderlig meget gavn af det i længden, så hellere at hesten får noget grovfoder hvor energien bliver ''gemt''(hvis man kan sige det sådan)
    smiley

• #4   30. dec 2012 En god ting der virker er at til opvarmning galopere nogle runder (Gerne en del) i let sæde, med en lille smule mere fart end den i bruger smiley Og så lave små halve parader, og "speede" hurtigt op igen smiley

Og så massere konditionstræning!

• #5   30. dec 2012 Interval træning.. Godt til alle heste, og øger hestens skridt længde.

Vil råde dig til måske at læse det her (link fjernet)

Tag dig ikke af der står distance træning, men det virker!

• #6   30. dec 2012 og så skal du jo bare bruge den der hedder konditionstræning! smiley

• #7   30. dec 2012 Tempo skift i trav og galop , på korte afstande , og med hurtigt og tydelig temposkift !:)
    Og så køb vitamin / mineral / tilskud der giver ekstra energi .. Du kan så simpelt lave det om ved fodring smiley spørg din foderforhandler og forklar din ponys temp , alder , race, og arbejde / træning smiley

• #8   30. dec 2012
    Er det kun på banen der er problemer med energien - dvs. ikke så meget energi på banen men fin nok energi på tur/i skoven? Er det kun i en bestemt gangart?

• #9   30. dec 2012 Tak for ALLE de gode råd. Kan høre det jeg lige skal gå i detaljer med foderet og træne.

Krikken: I skoven .. hold da op en energi, og også på marken med spring! Hun er bare rimelig træt efter 1,5 times tur.

• #10   30. dec 2012 Det kommer jo an på, om hun er i dårlig kondi, eller om hun bare er ugidelig i forhold til træningen. Det kan også være, at hun er ved at blive lidt schenkeldøv, hvis du altid sidder og "smådriver" lidt på hende, fordi du ønsker mere fremdrift smiley

Hvis det er tilfældet, vil jeg nok anbefale denne øvelse:
    Sæt dig for, at du skal lave en overgang fra skridt til trav, kun ved hjælp af et let klem med schenklerne - ikke noget med at "sparke."
    Hvis hun ikke reagerer på det lille klem, giver du hende et dask med pisken.
    Når hun så går fremad, roser du hende og giver lange tøjler.
    Gentag øvelsen et par gange, og hun vil hurtigt forstå at hun slipper for dasket, hvis hun bare går frem for den lette schenkelhjælp.

Jeg vil lige understrege at du PÅ INGEN MÅDE skal slå med pisken, eller bruge den voldsomt. Kun et lille dask. I sidste ende er det også bedst for hesten, da øvelsen kun behøver gentages 2-3 gange, før den har let at gå frem for det lette tryk, og så slipper den for konsekvent at skulle døje med hårde "spark" fremover.

Jeg har selv lært øvelsen af en uddannet adfærdskender/anatomiunderviser, og den virker super. Jeg brugte den selv med min daværende hoppe, 3 minutter tog det, så gik hun permanent lettere for schenklerne. smiley

• #11   30. dec 2012 Johanne: Den øvelse virker meget logisk og har tit tænkt på at man kunne give et lille klem og hvis man ikke reagere så, som du understreger så fint, et lille dask - vil hel klart prøve det. Det er nemlig den slags problem vi har.

• #12   2. jan 2013
    At være træt efter en tur på 1½ time er helt iorden :o).
    Men hvis den er frisk i skoven og ikke på banen, så kunne det være at hesten ikke syntes banen er super sjov/motiverende. Sådan et par stykker har jeg oplevet og de får ikke mere energi uanset hvor meget signalet trænes, da det udover det også virker glimerende uden for banen.

• #13   2. jan 2013 Hun går allerede bedre frem! Red godt frem hele tiden og koncentrerede mig meget. Hun var super dygtig. smiley

Kommentér på:
Mere fremad-drift?

Annonce