{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
778 visninger | Oprettet:

Kaster hovedet op {{forumTopicSubject}}

Hej alle og godt nytår smiley

Jeg har det her problem med min parthest, at han kaster hovedet op ved (for meget) tøjlekontakt:

F.eks. hvis vi traver og jeg laver en halv parade, så kaster han hovedet op, og noglegange skifter han til tølt..

Det er meget fustrerende fordi, det er svært at samle ham, når han ungår tøjlen istedet for at søge den.

Jeg har prøvet at få ham ned i et roligt tempo, lade ham strække halsen ud til tøjlen, og det kan han godt, men såsnart jeg laver en halv parade eller andet der kræver lidt mere tøjlekontakt, så slår han fra og kaster hovedet op. smiley

Er der nogle der står med det samme problem, og har en løsning?:)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kaster hovedet op
  • #2   29. dec 2012 ja han er tjekket af tandlæge og i ryggen i efteråret smiley

• #4   29. dec 2012 Tror han gør det af vane, fra det sted han blev redet før.. ved bare ikke hvordan jeg skal træne det væk ?

• #6   29. dec 2012 Det er et eller andet der provokere ham.
    Lige persis hvad er et godt spørgsmål.
    Men det skal du nok finde ud af hvad først smiley

Prøv at ride mere for ben, sørg for at han kommer op med ryggen og bagbenene kommer ind hunder ham, så bør han søge mere ned selv, ellers så ekspedienter med hvor meget du kan tage en andholdning, tag meget lidt og se så hvor "kræftig" ud kan få lov at tage før han slå med hoved, så ved du du skal tage blider end det,

• #7   29. dec 2012 Hvis du gerne vil have ham samlet, skal du have en løs tøjle, og ride ham godt frem fra sædet og lade ham søge ned af sig selv. På den måde får hesten også bagparten op og bruger bagbenene bedre, og så kommer samlingen efterhånden. Det lyder ikke som om, din hest har en god oplevelse og det er jo bestemt ikke det der er meningen. Hesten skal ikke tvinges til at gå samlet. Bare fordi en hest går med nakken bøjet, betyder det ikke at den er samlet, det gør det nemlig først når ryg og bagben er med. Jeg håber, at den hjælper en smule. Det tager langt tid, men det er det værd og meget bedre for hesten, end at blive ødelagt ved at blive tvunget i holdning.

• #9   29. dec 2012 Med samling mener jeg mere versader og schenkelvigninger, hvor jeg bliver nødt til at bremse ham lidt op og samle ham smiley Ved godt hesten skal samles bagfra

Han kan sagtens søge ned, strække halsen og slappe af, men når jeg skal "samle" ham/lave en versade eller lign. så spænder han op igen. smiley

Men okay så må jeg lære ham at reagere på minimalt tøjlepres.. det bliver svært

• #10   29. dec 2012 Han kaster også hovedet op når der rides uden bid - det er bare tøjlekontakt i sig selv, han prøver at undgå desværre

• #13   29. dec 2012 Jeg kan se, at han også er en islænder, ikke sandt? Jeg tænker, at det måske kan være derfor, at den har svært ved det? Islændere er jo brugt og avlet til andet end dressur. Men jeg ved det ikke, blot et forslag. Måske er han bare ikke klar til det endnu.

• #14   29. dec 2012 Når de tölter, er det vel meningen at de skal tölte med hovedet højt, er det ikke? Det kan jo godt være derfor, som du selv siger, så begynder den akkurat at tölte når de vil lave dine øvelser. Jeg tænker, at det er en vanesag, du skal have den vendt af med, så den ikke gør det, under dressur.

• #15   29. dec 2012 Tænker at han har lært det engang. Når jeg ser islændere, der tølter, går de typisk med hovedet i skyerne...

• #16   29. dec 2012 Emilie: Det var også det jeg tænkte, og at den så automatisk tror, at den skal igang med at tölte, og derfor gør som den gør. Kan dog ikke se, hvorfor man vælger at ride sådan dressur på en islænder, men det er jo så en hel anden ting. Det er der da sagtens nogle der kan, men islændere er ikke de udprægede dressurheste jo.

• #17   29. dec 2012 Ja det er noget jeg aldrig har bedt ham om det med at tage hovedet op, men det er som om det bare ligger i ham at når jeg laver en anholdning så kaster han hovedet op, pisse irriterende fordi jeg ikke kan få kontakt til ham. smiley

Men nej self. er det ikke meningen en hest skal gå med hovedet i skyerne - så bruger den jo ikke kroppen ordenligt :)Men tror også det er noget han har lært han skal gøre den gang han blev tilredet - ved bare ikke hvordan jeg skal vænne ham af med det

• #18   29. dec 2012 Når han slå hoved op ryger alt der hedder samling og bærring, da han jo smider ryggen. Ligger sadlen korekt?
    Sidebevægelser er sværer end ligeudrettet øvelser hvis sadlen ligger forkert (er min erfaring)

• #19   29. dec 2012 Skal jeg bare prøve at ride uden tøjle kontakt en periode så han "glemmer" sin vane?

Eller tage kortere tøjler når han kaster hovedet op, så han lære at han ikke undgår kontakt ved at kaste hovedet op?

• #20   29. dec 2012 Sarah

Ja sadlen burde være fin smiley

• #21   29. dec 2012 Tror bestemt ikke at det er noget du beder ham om, og har lært ham smiley Men hvis de tilred ham og også trænede tølt, kunne de jo sagtens have lært ham det sådan.
    Det er meget svært lige at skrive hvad du kan gøre, så jeg ville få fat i en underviser smiley

• #22   29. dec 2012 Du kan træne det fra jorden? Holde presset når han tager hovedet op, og rose når han så tager hovedet på plads igen og samtidig sænker farten? smiley
    Så kan du evt. opmuntre ham til at tage hovedet på plads igen, ved at nulre fingrene under hans mule, som om at du har noget guf, når du laver halve parader smiley

• #23   29. dec 2012 På dine billeder ser det ud til bidet er for kort. Prøv et der er 1-2 cm længere og se om det hjælper smiley

• #24   29. dec 2012 Jeg ville også, som Emilie siger, helt klart få fat i en underviser, hvis ikke du allerede har en. Det kan være mange ting, der er galt. Det kan være en vane såvel som det kan være smerte, det er der ingen der ved. Du kan også få den tjekket af en kiropraktor, hvis der ikke er noget der hjælper.

• #25   29. dec 2012 Det er længe siden jeg har haft underviser på.. så ja det kan være det var en god ide:) Har øvet ham lidt for jorden og han er blevet lidt bedre, han er også blevet lidt bedre under ridning så måske skal jeg bare give det lidt tid smiley
    Tråden var mest til de der havde det samme problem som mig, og havde fundet en god løsning, men det ser vist ud til jeg er alene om problemet:)

• #26   29. dec 2012 nakken måske? :o)

Kommentér på:
Kaster hovedet op

Annonce