{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl træning?
  • #1   26. dec 2012 Hvis føllet har tillid til dig så vænn det til så meget som mulig. Strigles, løfte og rense hove. Blive berørt over det hele. Gå små ture. Ja alt du kan finde på.

• #2   26. dec 2012 Alt der ikke er fysisk krævende. Som Team Tindur skriver, så lær den at blive striglet, tage hove, berøres over alt og trække ture.

Du kan også lære den at flytte forpart/bagpart. Præsseninger over sig, gå på den. Vænne sig til lyde. Afslapningsøvelser med longepisk osv osv.

Bare husk at den er lille og bliver hurtigt træt. 5-10 min ad gangen er fint til at starte med.

• #3   26. dec 2012 Der er delte meninger..

Jeg ville lade den stå... Ja den skal da lærer at den skal flytte sig når man ber den om det, og den må ikke bide eller sparke, og strigle kan du vel godt, men føllene har bedst af at være føl. smiley

• #4   26. dec 2012 Jamen føllet kan både blive striglet og løfte hove og gå ture og jeg har lavet tilidsøvelser med hende med plastik og alt muligt andet smiley Hun står kun i en boks hele dagen nu , så jeg synes ikke at hun bare skal stå i boksen og lave ingenting ...

• #5   26. dec 2012 Hvorfor får den ikke noget foldtid ? smiley
    Undrer mig bare smiley

• #6   26. dec 2012 Fordi hun går under hegnet uanset hvad ellers havde jeg gjort det smiley og jeg har prøvet det en gang med opsyn af mig men 2min løber hun under og hvis der ikke er opsyn er jeg virkelig bange for at hun løber over en vej ... smiley

• #7   26. dec 2012 Men må man longere sådan en lille en ? Hvad med at løsspringe med meget små spring ? Tage på lange ture ? Lære hende tricks ? Jeg spørger bare fordi jeg ikke har den helt store erfaring med føl ...

• #8   26. dec 2012 Ingen hverken løsspringning eller longering af sådan en lille en. ¨

Du burde i stedet bruge krudt på at lære den at have respekt for hegn. Det er ikke et hesteliv - og da slet ikke for et føl at stå inde hele dagen.

Ud med den, og så fortsæt som du plejer smiley

• #9   26. dec 2012 *Jeanette & Konikken Masca* < 3 :
    Okay tak for dit svar smiley Neej det er det nemlig ikke , synes også det er synd at lade hende stå inde smiley Men hun får nok aldrig respekt for det , men jeg kan da altid prøve smiley

• #10   26. dec 2012 Ved hun at der er strøm i? Og er der nok aktivitet på folden?

• #11   26. dec 2012 Der er intet strøm i hegnet for tiden og der er to led hele vejen igennem, altså folden er meget smattet (staves) smiley og hun plejer at få en med ud på fold altid smiley

• #12   26. dec 2012 Det er vist nok lovpligtigt med strøm i hegnet - og det ville da også være en god ide at få sig, i og med hesten lider under det - altså den skal stå i boks grundet mangel på "ordentlige faciliteter".

Men hvis folden er smattet, kunne man så ikke også give den noget beskæftigelse - strøelse og/eller grene. Det bliver ret hurtigt kedeligt bare at stå på en mudderfold.

• #13   26. dec 2012 Tja hvis det dog bare var mit område der og hvis jeg havde pengene til det ... Der kommer normalt hø eller halm derud i mudderet men ja det er også det så ... Jeg ved intet om det med strøm endnu jeg er ret ny i den stald føllet står i nemlig , der er faktisk både grene og et træ og strøelse derinde altid , men jeg spørger ejeren om det med strøm en gang når jeg ser hende smiley

• #14   27. dec 2012 Jeg syntes du skal sende den i "børnehave". Et føl skal simpelthen IKKE stå i sin boks i 24 timer, det er simpelthen rigtig synd, og den ender med at blive skør i hovedet af det! Det er helt ok at den kommer i sin boks til natten, men den skal på fold HVER Dag!
    Løsspring og longering er bandlyst når den ikke er mere end et halvt år, det vil kun skade!
    Hvis du allerede i en alder af et halvt år, har lært den at blive striglet, tage hove, tillidsøvelser, plastic, ture osv, så lad den absorbere hvad den har lært den er jo kun lille baby..... Og husk når du laver noget med den så kan det ikke vare flere timer, men nærmere 10 min;-)
    Held og lykke med din baby

• #15   27. dec 2012 Rebecca p : Tak for det smiley I hvilken alder må føllet være til at blive longeret og lange gå ture? smiley

• #16   28. dec 2012 Gåture er sådan set fint nok, men det skal ikke erstatte foldtid. Hvis den er tryg nok til at ville gå med dig på tur, så er det sundt for den at få oplevet lidt. Men igen, vi snakker ikke kilometer. Når den bliver et år kan du så gå længere ture med den osv:-) du kan også gå over bomme, imellem støtter, lære vandsprøjte, vaske ben, stå med ben i vandspande osv.
    Hvad er det for en race? Du kan godt begynde at tilvænde den til longe når den er 2 1/2. Altså selve ideen i at gå rundt ude i longen på venstre og højre volte. Ikke longe"arbejde" i den alder kan du også introducere lidt løsspringning hvis du har lyst. Som 2 års kan du jo også lære den at få bid i munden, trense på, sadel, spændt gjord osv. Kun fantasien sætter grænser, og oplevelser er sundt;-)

• #17   28. dec 2012 Jeg tilslutter mig enigheden i, at det ville være godt for føllet at lære respekt for hegn, da alle heste bør have mulighed for foldtid, det er jo trods alt deres natur smiley
    Og bare lær den samværet med mennesker, væn den til at der er larm, berøring, osv. omkring den (ikke noget voldsomt, forstå mig ret) ... Og det er også rigtig godt at lære den at have grime på, løfte ben, blive trukket med og striglet.

Generel tilvænning til mennesker smiley

• #18   28. dec 2012 Rebecca p : Det er en araber/Frieser blanding smiley

• #19   28. dec 2012 Johanne R: Hun er faktisk rigtig kold i hovedet og hun kan alt de ting der med at blive striglet , rense hove, gå ture , grime, trukket med smiley Hun er vant til mennesker smiley Men hun mangler faktisk kun respekt for hegn smiley

• #20   28. dec 2012 Rebecca p: Tak for din alt din viden , det er super godt at vide tak smiley

• #21   29. dec 2012 Puha.... Jeg håber virkelig du vil overveje at flytte dit føl til et egnet sted!
    Et føl skal i løsdrift, hvor den har mulighed for at bevæge sig og styrke sine sener og led, den skal ikke stå i en boks 24/7... Du skal finde et sted hvor der er et andet føl den kan lege med, hvor der ikke kun er mudder, hvor de kan søge ly for møgvejr og spise græs eller grovfoder.... Det er der du skal lægge al din energi, ikke i at træne dit føl... Og du kan godt væbne dig med tålmodighed, du må ikke longere eller løsspringe før den er 2½-3 år... Måske du skulle have købt dig en unghest istedet, for det virker ikke til du har tålmodighed til et lille føl...

Og så skal der selvfølgelig være strøm i hegnet, på den fold hun går på!

• #22   29. dec 2012 Jeannette H : Det er ikke mit føl så det er ikke noget jeg kan gøre ... Ja men hun kommer på døgnfold til sommer smiley Der er nu ikke noget andet føl på hendes alder der hvor hun står men jeg overvejer nu måske om jeg kan lege med hende fordi der er squ masser krudt i hende smiley Neej det ved jeg nu smiley Jo jeg skam masser af tålmodighed! Jeg ved bare ikke så meget om føl så det er derfor jeg spørger om jeres erfaringer herinde ... Ja der kommer strøm i hegnet snart , helt rolig ....

• #23   29. dec 2012 Okey, er du så ikke sød at oplyse i starten at føllet ikke er dit?
    Det er meget meget uholdbart at holde føllet inde og grænser til dyreplageri, så håber virkelig ejer får strøm i hegnet pronto, så den kan komme ud! At den kommer på døgnfold til sommer er langt fra nok og hvad skulle få den til at blive på folden, hvis den ikke har lært at der er stød i hegnet... Ej sorry, men jeg er harm... harm over at man tilbyder et lille føl sådan et liv!!! smiley
    Du kan ikke tilføre det samme for den som et andet føl vil kunne, ved at lege med hende.. Du er ikke en hest... Men du kan hjælpe hende ved at gå lidt ture med hende, så hun kan få strukket sine ben!

• #24   29. dec 2012 Jeanette H : Undskyld sorry smiley Ja men hun er en lille stædig en og går under hegnet på den fold der sådan set kun er mudder lige nu smiley Men hun kommer på en fold til foråret/sommer hvor hun ikke går under forhåbentligt smiley Neej det kan jeg ikke , og nej jeg er ingen hest men hun vil da alligevel få glæde af at lege lidt selvom det er et menneske , mange heste kan godt lide at lege med mennesker og de skal self. holde afstand til mennesket så det kan sagtens lade sig gøre smiley Ja Jeg går tit en lille tur med hende både i mørke og i mens det er lyst og det tager hun rimeligt pænt smiley og hun traver for det meste hjem hehe smiley

Kommentér på:
Føl træning?

Annonce