{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
631 visninger | Oprettet:

FØL TRÆNING {{forumTopicSubject}}

hey alle derude -

jeg er den lykkelige ejer af min lille røde hingst på små 3 måneder . han mistede sin mor for små 3 uger siden hun blev meget syg . nu vil jeg høre om man i en alder af 3 måneder kan træne ham ?? han er begyndt at være meget strid og komme med ørene tilbage på folden når der skal spises og han vender røven til og lodser en hvor han før i tiden var rolig og elskede at blive kløet og nussset . er det normalt han er sådan - er det bare en face han skal igennem for at vide hvem der bestemmer

hilsen " første gangs ejeren af føl"

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  FØL TRÆNING
  • #1   25. aug 2009 først surt at dit føl har miste sin mor håber at han har det godt.
    jeg har brugt meget tid med mit føl fra det blevt født,hun bliver 4 månder her den 29 august, jeg mener at jo mere tid og med en masse berøringen bliver de nemmer at omgås,så jeg synes at du skal gå i gang med det sammen. jeg kan nu trække følet ud af folden unden at moren skal med,samt gå små ture løfte hove osv.

held og lykke med dit føl

• #2   25. aug 2009 Der kommer et tidspunkt , hvor de begynder på dette - specielt nu hvor hans mor ikke er der mere. Så har han brug for en anden der kan lære ham hvordan man opfører sig . Det kan være dig, men på fold skal det gerne være andre i flokken der ligesom tager over med opdragelsen.

En ældre hoppe eller bare en der ligesom kan sige fra over for ham og sætte ham på plads.

Hvis han vendre røven til dig og vil bukke op af dig, skal du give ham et klask i enden og skubbe ham væk, med et bestemt "nej", heldigvis er hans balance ikke så god endnu, så han vil være nem at skubbe.
    Hvis han begynder at være meget hingstet og vil stejle op af dig, så skal han have et nap og ligeledes skubbes væk, med et meget bestemt "nej"

Så jo træningen begynder nu og du skal være bestemt, da hans mor ikke er der til at hjælpe

• #3   25. aug 2009 Ved ikke helt om jeg vil kalde det normalt ..

Måske ..

Altså mit hingsteføl Brégo fandt også ud af hvordan man var skræmmende i en alder af ca. 1-2 uger.
    Han havde kigget på hvad hans mor gør ved hans far når hun er sur på ham, og det skulle da lige prøves af på mig.

Han sparkede mig på skindebenet hvor jeg straks reagerede ved at "sparke igen", skubbe ham væk samt halvråbe "NEJ".

Han stod bare og kiggede lidt forskrækket, men der gik ikke længe før han så prøvede at ligge øre og bide mig i armen, men det hjælper altså ikke når man er lille og tandløs x)
    Men ja, han fik vidst nok et lille dask/skub på mulen eller sådan ..

Det var første og sidste gang har han bidt og sparket mig ..

Så det er nok bare noget med respekt at gøre ..
    Sæt ham på plads uden at gøre ham sky eller bange for dig smiley

• #4   25. aug 2009 diana - jeg har intet problem med at trække ham - vi kan gå helt væk fr grunden uden problemer .... og kan røre ham over alt . det er bare ved fodring eller når han mener der er mad han laver de der ting ....

• #5   25. aug 2009 linda - han går med 2 hopper der tager sig lidt af ham men ikke opdrager ham som jeg håbede lidt de ville. han styre det løb på folden .... desværre

• #6   25. aug 2009 sipo- tak for rådet - vil bestem prøve det for det lyder sådan som han gør som din også gjorde...

• #7   25. aug 2009 Det er helt normal hingsteføls adfærd... vi har to i den periode lige nu... det handler i bund og grund om respekt... og den bedste måde at lære dem det er at agere en ældre stris førehoppe.. (-: du skal altså være hest... (fungerer hammer godt hos mig) Jeg har simpelthen studeret førehoppen i flere dage for at kunne blive førehoppe selv, selv de ældre hopper accepterer at jeg er førehoppen, jeg har vundet pladsen fair...
    når føllene og plagene kommer hen mod mig med truende adfærd, så "hopper" jeg hen mod dem, somen hest der markere at den vil sparke... og hvis de fortsætter får de et spark... kommer de uden truende adfærd, bliver de "inviteret ind" ved at jeg strækker armen, ind under mulen, ind på bringen, jeg går aldrig efter mulen i første forsøg,... og så går jeg ind til den, så jeg står side mod side med føllet/plagen, med hånden på bringen... front mod hesten... og så kan vi begynde at snakke derfra, bider de, så bliver de bidt... og også som Sipo siger, sparker de sparker man igen...

det jeg finder vigtigst er at man aldrig skal smile mens man viser tænder, tænderne blottet er truende adfærd, så man skal holde smilet uden tænder... for man kan ikke undgå at smile og grine af de små føl...

Kommentér på:
FØL TRÆNING

Annonce