{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning, hvor gammel?
  • #1   17. dec 2012 Synes det er individuelt. For der er stor forskel på hvornår hesten er klar smiley

• #2   17. dec 2012 Det kommer jo meget an på hesten... Umiddelbart synes jeg man skal tilride dem som 3 års og så give dem nogle måneders voksepause. (-:

• #3   17. dec 2012 Kommer an på om hesten er klar..
    For mener bestemt de bør gøres ryttervant som 3 års, men hvis man skal have dem til sadelkåring, så skal de jo kunne rides som 3 års..

Men synes at hesten gerne må være i fuld ridning som 4 års..
    Men det afhænger helt af racen og om den er klar..

• #4   17. dec 2012 alt efter hvordan hesten er udviklet og mentalt klar, mener jeg a man sagtens kan gøre den rytter vant som 3 års og ellers venter til den er 4 med resten

• #5   17. dec 2012 Min på 2,5 år bliver 3 år til juni.Der bliver han sendt til, tilkørsel. Som kan tage fra et halvt år til et år. Så får han pause, når det er gjord. Også går jeg selv i gang med tilridningen, når han er klar. Det bliver nok som 4-5 års smiley

Men som alle andre skriver, kommer det an på hesten smiley

• #6   17. dec 2012 Min var klar da han var 3½, så der blev han tilredet

• #7   17. dec 2012 Vi tilrider når de er tre, hvis de vel og mærke er klar til det fysisk og psykisk smiley . Synes det er svært at sætte en alder på - for ingen heste er jo ens smiley

• #8   17. dec 2012 3 1/2 - 4 1/2 år afhænger af hestens psyke. Men i det tidsrum er hesten fysisk klar til at bære rytter. Dog skal man ikke gå for hurtig frem. Dette begrunder jeg med denne rapport fra Dr. Deb Bennett.
    http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf

• #10   17. dec 2012 Det kommer an på hesten, men ALDRIG før den er fyldt 3. Jeg vil mene at alderen 3-4½ er passende for de fleste heste.
    Min egen skal tilrides når hun er et sted mellem 3 - 3 ½ Det er lidt tidligt for hende, men hun har knælåsning, og skal derfor startes tidligt.

• #11   17. dec 2012 De kommer an på hvornår den er klar men vil sige når den er mellem 3 og 5 år man kan jo hurtigt mærke om den er klar

• #12   17. dec 2012 kommer an på hvordan man tilrider. gør man det hårdt og kontant så vent til de er færdige med at vokse
    og gør man det stille og rolig så kan man i 3 års alderen. smiley

• #14   17. dec 2012 Min 2 års har fået longegjord på så det med gjorden er jo ligemeget så længe den ikke strammes for meget.

• #15   17. dec 2012 Mange glemmer så også bare at stille skovture og let ryttervænning gør også hesten mere moden. Jeg kender en hest som er 5 år og han er da så umoden som man overhovedet kan være, og minder mest stadig om en 2 års plag, men han er begyndt at blive mere moden i stigning med ridning smiley

• #16   17. dec 2012 Du kan jo lave mange øvelser og gøre den klar før du sætter dig op på hesten. Det synes jeg du kan gøre omkring 3års alderen. Der er jo virkelig mange ting du kan gøre fra jorden for at forberede hesten bedst muligt.

• #18   17. dec 2012 Det kommer helt an på hestens psyke og fysiske form smiley
    - Du kan se når den er færdigvokset smiley

• #19   17. dec 2012 jeg har en new forest pony der bliver 3 i det nye år... hun er endelig klar oppe i hovdet allerede nu men da hun jo stadig vokser arbejde jeg fra jorden af indtil sommer hvor hun så vil få sadel på, trensen havde hun på sidst år da hun var på dyrskue... til efteråret gør jeg hende så ryttervant/let tilridning og foråret når hun er 4 år tag jeg hende i "rigtigt" ridning...!!
    Men ja man skal tag efter hver enkel hest...

• #20   17. dec 2012 Ville også selv mene 4 år, fordi hesten skal være færdig udviklet smiley

• #21   17. dec 2012 Når hesten er klar, ifølge mange eksperter er de fysisk klar til ryttertilvænning som 2,5-3 års, men hoved skal også være med (og de må selvfølgelig ikke være vokset fra hinanden) så 2,5-3,5 år ryttertilvænning, 3,5-4 år tilridning, 6-7 år hårdt arbejde..

• #22   17. dec 2012 Blackkie beauty: Heste er ikke færdigudviklet før de er 7 år, så hjælper ikke at vente til de er 4 år

• #24   17. dec 2012 Signe - Læs denne http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf

Det er gammel viden med 7 år.

• #25   17. dec 2012 Ja min unghest Risk er lidt over 2,5 år hun har haft rytter på flere gange, jeg har skridtet en runde på hende i ridehallen.
    Jeg har ejet hende siden hun var ½ år og hun har knyttet sig tæt til mig, så hun føler sig tryk. Det har givet et forspring med at være klar i hovedet smiley
    På de billeder der er på hendes profil ser hu stadig ung og plaget ud, men siden sommer har hendes udvikling taget en drejning på 180 grader, da hun er vokset til og er blevet en stor flot pige der er godt bygget smiley

Før var jeg af den overbevisning at hestene minimum skulle være 3 år, men det har ændret sig eftersom jeg selv har haft unghest nu.

• #27   17. dec 2012 Sorry jeg har svaret forkert.
    Jeg har svaret på ryttertilvænning smiley

Hæhæhæ, jeg mener den skal være stabil til at gå med rytter og forstå fremad signal og stop signal før den skal i tilridning smiley

• #28   17. dec 2012 Jeg mener det er 3 år og op efter og det kommer an på om den er moden nok til at tilride smiley

• #29   17. dec 2012 Tindur: Nu har jeg læst den afhandling flere gange, hvad er det du vil have jeg skal se ? Der står jo netop at ingen hest er færdig udviklet før den er 6 år (+- 0,5 år) så skal man være helt sikker skal hesten være ca 7 år

• #30   17. dec 2012 Men mener så ikke at hesten skal være færdig udviklet før man går igang, de skal blot trænes efter hensyn til deres alder og udvikling

• #31   17. dec 2012 Det står ikke 6 år. Der står tilridning 4 år + - 6 mnd. Men de skal jo være ældre før de rides hårdt. Artiklen siger at hesten ikke har godt af belastning af rytteren da knoglene ikke er klare (udviklet) til at bære rytter før 4 år + - . Hestene kan jo stadigvæk vokse i højde men ikke noget der har betydning for om man kan ride eller ej.

• #32   18. dec 2012 Tindur: Nu siger jeg jo så ikke at man ikke må ride før de er 6-7 år (det ville efter min mening være at gøre hesten en bjørnetjeneste) det var en reaktion på at der skrives at man skal vente med ridning til den er 4 år og færdigudvokset.. Og det er den ikke, som der står i afhandlingen er de ikke færdigudvokset før de er 6-6,5 år.. Men som sagt bør hesten styrkes før den er færdig, men ikke rides fuld før den alder (altså hård træning)..
    Men samme forsker taler altså for rytter tilvænning i 2,5-3 års alderen i nyere artikler, men kun rytter tilvænning, ikke seriøs træning

• #33   18. dec 2012 Det kommer helt an på hvordan hesten opfører sig og om man kan se om den er klar eller ej!:-) Men skal kigge på hesten og ikke på hvor gammel den er, man skal se på hvordan den ser ud og hvor langt den er i hovedet:-) Min begyndte jeg lieg så stille at tilride da han var 2,5, så han var helt 100% klar til rytter, da han var klar i hovedet og bygningsmæssigt!:-)

• #34   18. dec 2012 Undskyld.
    Men du kan simpelthen ikke bilde mig ind, at en 2,5 års både er fysisk, OG psygisk klar til tilridning!
    Og det er ligegyldigt om den er fuldblod eller quarter.

• #35   18. dec 2012 Enig med - *It's Magic* - ©

Det er simpelthen for tidligt!! Og selv hvis den så var klar, hvorfor så have så travlt? Man ville heller ikke sende sit barn i skole som 4 årig bare fordi det virkede mere modent. Der skal være tid til at være barn. Det gælder vel også for hesten!?

• #36   18. dec 2012 Der er forskel på tilridning og rytter tilvænning, jeg tror ikke der er nogen der kan finde på at begynde at ride en 2,5 års smiley

• #37   18. dec 2012 For mig at se er det ikke den store forskel. Mange skelner mellem ryttertilvening og tilridning, men for mig at se er ryttertilvendingen første skridt i tilridningen.
    Når hesten bærer rytter, så rider man på den.

• #38   18. dec 2012 Jeg synes stadig der en væsentlig forskel på om du lader hesten gå med vægt på ryggen, eller om du samler hesten og ber den om andet end at gå som den har gjort hver dag siden den blev født.

• #39   18. dec 2012 At samle hesten kommer først efter tilridningen, når hesten har været redet i noget længere tid. Tilridningen er kun grundridning: Stop, frem, dreje, vige for pres, og så at kunne rides i de forskellige gangarter.

• #40   18. dec 2012 Vi har så forskellige opfattelser af de to begreber.
    Hvor tilvænning er skridt, stop, frem og drej (som hovslaget i et ridehus, så den kan støøte sig af barrieren). Ikke mere.
    Tilridning trav, galop og søge ned.

• #41   18. dec 2012 Uanset hvad vi vi kalder det, så mener du vil ikke at det er okey at ride på hesten, lære den frem, stop og drej som 2, 5 års?
    I mit hovede sidder man ikke på hesten før den er fyldt 3. Hvis man insistere på at starte den tidlig er der masser jordarbejde man kan lave for at forberede hesten på at bære rytter og lave øvelser.

• #42   18. dec 2012 Altså min unghest er 2 år og 7½ måned, den har da haft rytter på. smiley

• #43   18. dec 2012 smiley Det synes jeg ikke er iorden..

• #46   18. dec 2012 Staldhalvløkkegård: Det synes jeg ikke der er, jeg begyndte at lave groundwork med min da den var 2.5 og jeg gjorde det samme som dig, hvor jeg nogle gang læner mig ind over hesten osv. smiley

It's magic: Skriver du til mig eller skriver du til en anden, for hvis du skriver til mig, vil jeg gerne uddybe, det jeg mener med tilridning? For tilridning for mig er groundwork, longe, hovedtøj, sadle osv. Ryttertilvænning er for, når man sætter sig op på hesten og begynder at lærer den at dreje, trave, stoppe, galoppere osv. smiley

• #48   18. dec 2012 SHLG: Det er også sådan min unghest var smiley Meget ligegald med næsten ALT, det var derfor jeg begyndte lige så stille med min da han var 2.5 smiley Hehe, min ventede jeg ikke så længe med, fordi han lærte så hurtigt og begyndte at kede sig smiley

• #49   18. dec 2012 Staldhalvløkkegård, nej det synes jeg er helt iorden. Det er en rigtig god måde til at starte hesten langsomt og blidt op smiley

• #50   18. dec 2012 Katrine, den har vi taget i et andet emne engang før. En unghest der ikke er vandt til at arbejde kan ikke komme til at kede sig....

• #52   18. dec 2012 Blacksheep: Det var mens vi var i gang med at lære at han begyndte at kede sig smiley Det var ikke mens han gik ude på folden smiley Og jeg synes ikke vi skal til at starte diskussionen igen, jeg svarede bare på indlægget og kom med mit bud smiley

• #53   18. dec 2012 Ladyblacksheep: Nu behøver alle andre Jo ikke gøre som du mener er rigtigt.. Da jeg stod med min første unghest begyndte jeg at læse en masse om hestens udvikling, eksperternes mening omkring tilridning osv
    Og kom frem til at de fleste eksperter mente at heste generelt er klar til ryttertilvænning som ca 2,5 års (der er selvfølgelig forskel) men at det er yderst vigtig at gå korrekt frem, mange har for travlt med samling og hvor hoved er..
    Min Dv fik rytter på første gang da hun var 2 år og 10 måneder, men fik derefter en skade (helt urelateret) og derfor gik vi først igang efter hun var 3 år..
    Min fjordhest sagde dyrelægen faktisk var helt klar fysisk allerede som 2 års (uden at kende hestens alder) dog var hesten rå og havde en del at lære først + jeg synes det var for tidligt.. Som 2,5 års var hun helt klar psykisk, så fik hende tjekket af dyrelæge igen + af massør og begge sagde hun var helt klar.. Så hun havde rytter på 6-7 gange, enten bare 1 min stående eller 5 min i skridt, derefter 5 min 1x om måneden til lige før hun blev 3 år (2-3 uger før) hvor vi så gik roligt igang..
    Hesten stod løs helt uden udstyr de første par gange jeg sad på hende og kunne derfor let have sagt fra, hun ikke så meget som vippede med et øre..
    Hun gik afslappet med rytter fra dag 1 og var i det hele taget super nem..
    Og hun er nu snart 7 år og har aldrig haft en dag med skade..
    Så ingen skal sige hun ikke var klar eller at hun har taget skade smiley
    Min nuværende, jamen det kommer an på hvornår hun er klar fysisk og psykisk, men tidligst 2,5 år og kun lidt skridt, stop og drej

• #54   18. dec 2012 Min personlige mening er man begynder når hesten er 3 eller 4 og det er med bid, sadel og loncering og alt hvad der høre med.. Også venter man med islænder racen til den er 5..

• #55   20. dec 2012 Man begynder når hesten er klar.... Og alle heste kan vokse til de er 8, alle heste lukker de sidste vækstlinjer ( i ryggen) når de er 6 , der er ingen forskel på racer, alle vokser lige hurtigt/langsomt i skroget... Højden er ikke inkluderet selvfølgelig.....

Min egen skal først rytter tilvænnes når han er 3½ ca og vil derefter blive holdt igang og intensiteten øges til han er 6, hvor han vil være ridehest i fuldt brug....

• #56   20. dec 2012 Synes egentlig det er sjovt som folk føler sig berettiget til at bestemmer over andres heste når man snakker tilridning smiley et er at man selv har nogle ideer, trænere osv man følger, men der er meget lidt accept af andres måder (her snakker jeg alder)..
    Jeg ville fx aldrig vente til hesten var 5 år, da jeg mener det svækker den i længden, men ville aldrig svine andre til for at gøre det..
    Jeg forstår godt hvis vi er ude i ekstremer (som at tilride en 1,5 års eller ride en 2,5 års 1 time ad gangen).. Men jeg synes ikke man kan tillade sig at svine folk for at ryttertilvænne en 2,5 års hvis hesten er vurderet klar

Kommentér på:
Tilridning, hvor gammel?

Annonce