{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tilridning hvor gammel ??
  • #1   3. jan 2009 kommer an på racen.

• #2   3. jan 2009 Min. 3 år efter min mening :S

• #3   3. jan 2009 mindst tre, er den ikke færdig med at vokse (få evt tjekket af en dyrlæge eller noget) så venter man til den er færdig og så kan man tilride den

• #4   3. jan 2009 Jeg mener man sagtens kan tilride en hest på 2½ år - men det skal kun være i skridt og vænne den til rytter, drej, stop og fremmad.
    Max 2 gange om ugen i 10min fx. - det har jeg intet imod, tværtimod vil jeg mene det er godt og det siger ny forskning også.

Men skal man begynde på der seriøse så vil jeg første mene 3års alderen hvor det begynder med letridning og frem og ned, og når den er 4 kan man begynde at samle den mere.

• #5   3. jan 2009 mindst 3 år vil jeg sige

• #6   3. jan 2009 præcis som krikken siger, dog er der stadig heste det ikke er ansvarligt at begynde med i 2½ års alderen...

• #7   3. jan 2009 Hvis man spørger eksperterne (i hestes udvikling) er de fleste heste klar som 2½ års.. man skal selvfølgelig se på den enkelte het om den er harmonisk og udviklet... og den skal også være klar psykisk på at lave noget..
    Og så hedder det skridt 10 min 1-2 gange om ugen, uden samling og små volter de første par måneder mindst..
    Min egen er 2½ og igng med at vænnes til rytte.. hun er godkendt af dyrelæge og massør..

Enelam: Ingen heste er færdig med at vokse 100 % før de er 6-7 år gamle.. men det er ikke sundtat vente til de er færdige.. deres knogler og sener har bedst af at blive vænnet til at bære vægt mens de stadig vokser, så de kan tilpasse sig til det..

• #8   3. jan 2009 jeg synes de Skal være 3 år inden man sidder sig på ryggen a dem.
    Nogen heste skal være 4 for man begynder.
    det kommer helt an på deres udvikling.
    lidt det samme som hvis en dreng på 13 begynder og body builde ( staves) så kan hans krop ikke følge med og så for han problemer senere hen.
    self kan man godt begynde med sadel og sådan når de er 2 ½, men kun et par gange om ugen.
    men jeg mener ikke de er klar før de er 3.

• #9   3. jan 2009 Dem der skriver 3 år.. bygger i det på noget som helst andet end at det er normalen i Danmark ??

• #11   3. jan 2009 efter min mening er det der omkring du skal starte og når du så kan skridte rundt på den , skal du give den ca. et års pause hvor den kan vokse færdig smiley derved ødelægger du ikke noget ved den, og den får en bedre, roligere og mere u stressende tilridning smiley

• #12   3. jan 2009 Jeg ville aldrig begynde på det før 3 års alderen, da hesten før efter min mening på ingen måde er psykisk klar til det.

Kan desuden ikke se hvorfor man skal have travlt med at ride hesten tidligere. For mig at se bruger man bare diverse forskningsresultater som en undskyldning for at gå igang.

Hestene skal også have lov til at blive voksne før man kræver for meget af dem. Hesten skal være klar til arbejdet BÅDE psykisk og fysisk.

• #13   3. jan 2009 Det kommer meget an på hesten.

Hvis hesten er klar, synes jeg godt man kan begynde at gøre den lettere ryttervant når den er 2½år. - Altså bare sætte sig op, og evt, skridte lidt rundt.

Vi plejer dog gerne at vente til de er 4år (1.januar).
    Evt. 3½år hvis vi synes hesten er klar.
    Vi begynder helst så sent som muligt, så hesten ikke skal have voksepause.

<i> - Jette

• #14   3. jan 2009 det er bare så forskelligt hvem du spørger, men et faktum er, lige meget racen, at de sidste vækst zoner lukker sig omkring 5 år alderen og det er i ryggen, så for meget hoppen rundt på ryggen er skadeligt. jeg tilrider tidligt ved 4 års alderen, men det kommer an på modenhede hos hesten, har en der bestemt ikke et klar og hun er knap 5 år. men jeg har heller krav om sadelkåring eller championater med min hest. jeg skal ikke nå noget, heller have en hest der sund som 25 års uden svajryg og stadig i ridebrug.

venligst tina

• #15   3. jan 2009 det styrker hestens sener at begynde i 2½ års alderen med at skridte den ca 2-3 gange om ugen a 10 min.

Alle dem som mener man skal vente til 3-4 år -HVAD BYGGER I DET PÅ?

Ny forskning viser, at det kan være en fordel at starte tidligere.

• #16   3. jan 2009 Camilse: Jeg synes det er enormt flot klaret at du kan udtale dig om alle hestens psykiske udvikling smiley du kender jo sikkert alle hestene langt bedre end deres ejere.. Ja folk er da for dumme at lytte til eksperterne på området.. de ved jo intet om det.. de burde hellere lytte til dig ikke smiley
    Sikke noget pjat, folk sætter sig netop ind i forskning fordi de ønsker at gøre det bedste for deres hest..

Tina F: Korrekt at ryggens vækst zoner er de sidste der lukker.. men hvad bygger du det på at de tager skade af brug inden ? (for med hoppen regner jeg med du mener ridning og ikke reelt hoppen) for forskerne argumentere jo netop for at de bliver stærkest ved langsom optræning mens vækst zonerne er åbne..

Frikke Hamme : Ja det spurgte jeg også om.. me ikke ret mange svare.. 3 år er bare det tal nogen har slynget ud i Danmark.. i de fleste andre lande er 2-2½ år normalen..

• #17   3. jan 2009 Signe

jeg bygger det på den erfaring jeg selv har. Og jeg har på nuværende tidspunkt IKKE mødt en hest der har haft bedre af, rent psykisk, at begynde som ridehest som 2½ år.

Men jeg gvider slet ikke diskuterer med dig, for det er som at tale for døve ører, og det vil ikke ændre sig.

• #18   3. jan 2009 Camilse: Jeg vil tro, at forskerne bygger deres udtalelser på lidt flere heste end du har prøvet at tilride/været vidne til? ..

• #19   3. jan 2009 Camilse: Vel ikke mere end dig selv ?? eftersom du bedømmer alle heste ud fra dem du har mødt og hverken ser på forskning eller andres erfaring..

• #20   3. jan 2009 <b>Frikke Hamme *</b>

Jeg vælger på INTET tidspunkt at modsige de forskere. Men bemærk at i udelukkende begrunder jeres valg af at ville tilride hesten i en tidlig alder på videnskabelige undersøgelser af det rent fysiske.

<b>Signe *spider-pig* L</b>
    Forstår du bare ikke hvad man skriver til dig???

• #21   3. jan 2009 camilse: Jo, du modsiger dem ved at sige at man skal vente til 3 års alderen.

Ja, vi begrunder på videnskaben, men det er vel bedre end de få? erfaringer du har.

• #22   3. jan 2009 <b>Frikke Hamme *</b>

Det jeg blot vil sige er at man ikke udelukkende kan vurdere om en hest er klar på fysikken. Det kan være mindst lige så fatalt at gå igang med en hest som ikke er psykisk klar til det som med en hest der ikke er fysisk klar til det.

Desuden så kan du på ingen måde udtale dig om antallet af erfaringer jeg er har, kære ven smiley

• #23   3. jan 2009 Camilse: Jeg tror det er dig der ikke forstår hvad jeg skriver.. at diskutere med mig er vel ikke mere at snakke for døve øre end dig selv.. du har jo også tydeligt bestemt dig og har ikke tænkt dig at ændre mening..
    Og nej der er da ingen der snakker om kun at se på det fysiske, men det er jo så der folk oftest mener de ikke er klar.. havde jeg en hest som havde svært ved at koncentrere sig og blev træt i hoved over meget lidt.. jamen så ville jeg da ikke tilride den uanset alder.. da den så ikke var psykisk klar.. modsat dig mener jeg så blot de sagtens kan være det som 2½ års..

• #24   4. jan 2009 Ja, og i mange år mente man at det var godt for hesten at starte med at løsspringe den tidligt da det styrkede hesten i dette. Senere viste undersøgelser at heste der var startet på løsspringningen som føl og heste der først var startet senere, som fireårs ville have samme udgangspunkt, og ofte var de heste der var startet på løsspringningen senere bedre stillet.

Bemærk at dette IKKE er et svar til Signe, men blot for at gøre opmærksom på at forskning GODT kan tage fejl.

• #25   16. apr 2013 Jeg må så tilslutte mug den del som ikke tilslutter sig forskning, en overbelastning i væksperioden kan være farligt.. Et hvilket som helst levende væsen der kommer til at lave fysisk hårdt arbejde for tidligt vil også blive hurtigt nedslidt, endvidere er der også led lav at tage hensyn til. Jeg bygger min viden på en bredere videnskab og logik, det er bedre at vente til de er mere fysisk klar end at gøre noget som i det lange løb vil have en negativ udgang og mener herunder også at den forskning som er blevet foretager nok ikke er taget over en periode på 20 år hvor man har fulgt hestene fra fødsel til de går på pension, dvd der er ikke dokumenteret effekten af dette igennem hele hestens livsbane hvis man kan sige sådan, jeg mener helt klart at en holdbarheden i det lange løb vil være negativ... Man kan stille det op sådan her en islænder der bliver tilredet som 4-5 års topper først når de er ca. 15 år, en stor hest er ved at have nået toppen når de er 9 -10 år gammel... Gad vide hvad grunden til det er ???
    ebdvidere er det efterhånden sjældent at se en som. Stor hest blive brugt eller enda leve i 20 års alderen... hvor islandske heste bliver brugt længere tid... Dette var bare et eksempel !

• #26   16. apr 2013 Jeg ville også vente til mindst 3 år. Min var 4 da jeg gik i gang.
    De vokser stadigvæk, kan heller ikke forstå hvorfor man ikke vente til de er ældre.

Men alle har hver sin mening smiley

• #27   17. apr 2013 The gypsies: Nu er der jo heller ingen der taler for at overbelaste hesten hverken mens den vokser eller senere.. Jo tidligere man starter, jo mere skal man vide hvad man gør..
    Problemet med heste og holdbarhed, tror jeg ikke så meget bunder i tilridnings alder, men at mange har frygteligt travlt og hesten skal kunne alt på kort tid, især har mange travlt med at få hoved i en bestemt holdning og det slider..
    Så er noget på et tidspunkt hvor de snakkede om at spat hos islandske heste i DK var eksploderet og man mente det hang sammen med at vi tilrider dem så sent, men kan selvfølgelig ikke huske hvor..

Nidia: De vokser jo til de er 7 år..tror der er forskellig grund til at folk ikke venter, nogen vil opnå en masse, nogle er bare utålmodige og nogle gør det fordi de tror på at tidlig blid træning faktisk styrker hesten i længden

• #28   17. apr 2013 Holdningen om at man ikke skal have travlt hænger ligesom ikke sammen med at være fortaler for at gå før igang, ja og spatten som har været i dk var avlsbetinget, da rigtig mange valgte at ifole de hopper der PGA. Spår ikke kunne rides mere så det blev en ond cirkel, det har ikke noget med ridningen at gøre, også en grund til hingste skal røntgen fotograferes PGA. Spår for at opnå avlsgodkendelse, for at udselektere spatten selvom det er håbløst smiley

• #29   17. apr 2013 argh sådan noget crap, jeg er jo kommet alt alt for sent igang med min frieser...
    (ironi kan forekomme)

jeg må ærlig indrømme at jeg ikke kan bruge alle deres undersøgelser til en rygenehatfis for der er så ualmindelig mange ting som spiller ind i hvornår en hest er klar til at yde noget både krops messig men dælme også oppe i hoved. og når man ser på raten af uanvendelige krikker der er i dk så burde det dælme nok sige jer en del om at det i gør nok ikke er det bedste for hestene.
    jeg kunne aldrig drømme om at ride på en 2,5 år da den absolut ikke er klar i vækstpunkterne både i ryggen men altså også i nakken halsen kryds og benene.
    men fordi man kravler op og får en traktur sker der ikke noget ved når det velatmærke er uden sadel osv.
    jeg kan simpelthen ikke forstå at når man kigger rundt og ser de sidste 10 års udvikling altså de heste som er fra 13-14 år og ned, hvor mange af dem som ikke har brugs skader osv simpelthen fordi de har været startet alt alt for tidligt.
    og så spiller det jo voldsomt ind at mange også helt skal have spænd deres ungeheste så meget ind at det faktisk giver en del følge skader.

dette bygger jeg på over 30 års effaring med heste ved brug i alle disipliner osv.
    venter man med at arbejde med dem til de er klar så holder de bedre i den sidste ende.

• #30   17. apr 2013 The gypsies: man kan faktisk sagtens starte tidligt op uden at have travlt, for mig er at have travlt at man skal nå en hel masse på kort tid/inden en hvis alder.. Når jeg tilrider kan der gå 1 år eller mere før vi når til galoppen fx, det mener jeg ikke er at have travlt..
    Har du noget der understøtter din påstand om at spatten ene og alene skyldes dårlig avl ?

Helena: Nu har jeg også snart 30 års erfaring med heste og ridning, og jeg har så aldrig haft en uanvendelig hest eller så meget som en eneste riderelateret/slid/ eller lignende skade smiley så må jeg jo gøre noget rigtig.. Er enig i at meget spiller ind når man vurdere om en hest er klar til tilridning, derfor mener jeg heller ikke man kan sætte en fast alder på.. Nogle heste er klar til let tilvænning som 2,5 års, andre en hel del senere..

• #31   17. apr 2013 Tja jeg vil jo gerne ha at min unghest skal holde som ride hest i rigtig rigtig mange år... Derfor begynder jeg først at hænge over ham osv tim næste sommer hvor han fylder 3, og i foråret det år han fylder 4 bliver han så redet til...

Det kan godt være nogle heste ser klar ud som 2 1/2 års - ja og hvad så?
    Jeg tror helt ærligt bare de gerne vil ha lov at gå til de er 3, at vente det 1/2 år skader dem jo ikke ligefrem - tværtimod.

Men der er vi jo så forskellige - jeg føler bare bare ingen trang til at hoppe på nakken af min hest før "tid". Uanset om det "bare" lige er dit eller om det "bare" lige er dat..

• #32   17. apr 2013 Minimum 3 år og meget gerne 4 år.

Det første års tid bruger man på indlæring og opbygning af muskulatur og kondi.

• #33   17. apr 2013 Du kan da selv Google det smiley og måske tænke lidt logisk smiley det at gå igang tidligt er stadig at have alt for travlt, galopheste bliver tilredet tidligt og som 5"års er de ødelagte, jeg kan ikle se hvor forskellen lige ligger henne, hvis man går igang med en 2,5 års men ikke vil gå for hurtigt frem i det hvorfor så ikke lade hesten stå til 3-5 års og gå igang stille og roligt det at gå igang tidligt er for mig at have alt for travlt...

• #34   18. apr 2013 Josefine: Jeg tror så ikke hesten gør sig nogen som helst tanker ang tilridning smiley nej det skader ikke at vente til hesten er 3 år og man skal gøre som man selv finder bedst for sig selv og sin hest smiley
    Men vend den om, hvis hesten er klar (ikke bare ser klar ud) min din sidste var helt klar psykisk (hun var rolig og afslappet fra dag 1) og tjekket af både dyrelæge og massør at hun var fysisk klar, hvorfor skulle det så skade hun havde rytter på 5x5 min som 2,5 års i skridt og derefter 1-2x5 min skridt om måneden indtil hun var ca 3 år (mener det var et par uger før) hvor vi begyndte med 3x10-15 min om ugen i skridt og en smule trav ?

Nina: Og starter man tidligt bruger man så bare 1,2-2 år på langsom opbygning af muskler, led og kondi (hvis man gør det korrekt) smiley

The gypsies: Nu sidder jeg i Frankrig og er på fra min telefon, så vil ikke bruge en masse tid og penge på at prøve at finde frem til noget som du jo let burde kunne linke til.. I min verden er det ikke bare at tænke logisk, for det er bestemt ikke logisk at det kun skyldes 1 ting.. Især ikke når mange eksperter netop har udtalt at den meget sene tilridning (synes dog man ser lidt tidligere tilridning de senere år efter folk har opdaget at islændere ikke er senere udviklet) kan spille ind, jeg tror også at for tunge ryttere og dårlige sadler i nogle tilfælde har spillet ind, samt selvfølgelig også avl på syge heste..
    Nu kan du altså ikke sammenligne tidlig tilridning af galopheste (som rides når de er 1,5-2 år) med en ridehest/pony der rytter tilvænnes blidt sim 2,5 års, galop heste rides alt for hårdt og for tidligt, derfor går de i stykker.. Desværre er der også en del der kræver alt for meget især samling af deres ungheste og det er uanset og den startes som 2,5 års eller 4 års, det tager tid at bygge en hest op til at bruge sig korrekt..
    Nu er der jo en del der tror på eksperterne, at tidlig korrekt start styrker hesten, hvorfor så vente når man nu netop mener man gør det bedste ? Og hvis det var så skadeligt hvorfor fungere det så i så mange andre lande ? Hestene i de lande hvor man normalt starter dem tidligt har ikke flere skader eller holder kortere end de danske, faktisk er de danske heste hvis nogle af dem med flest skader og dårligst holdbarhed

• #35   18. apr 2013 De islandske heste er senere udviklet bla. I led, der er forskel på en hest som den islandske har hypermobile led og er senere udviklet end en stor hest, se billederne af 3 års islændere, de kan sammenlignes med en 2 års stor hest... Alle eksperterne på det islandske område siger også hestene ikke er klar før de min er 4 år, aller helst 5, sådan noget som pas bør man ikke lægge hestene i før de min er 8 netop PGA. Hestene skal vær udviklet før de kan klare den form for belastning,
    Men enig om det bliver vi ihvertfald aldrig smiley

• #36   18. apr 2013 The gypsies: Nej alle heste uanset race er ens udviklet knogle og led mæssigt, deres vækstzoner lukker på samme tidspunkter, det er noget der er forsket rigtig meget i og det er bevist og altså ikke noget der handler om ens private mening..
    Der er heller ingen tidligt udviklet racer (påstår galop trænere ko fuldblods er).. De sidste vækstzoner lukker først ved 6-6,5 års alderen derfor er hesten først klar til hårdt arbejde der..

• #37   18. apr 2013 WOW! 4 år gammel indlæg smiley

Kommentér på:
tilridning hvor gammel ??

Annonce