1.111 visninger
|
Oprettet:
tilridning hvor gammel ?? {{forumTopicSubject}}
ja hvor gammel skal en hest være som man kan tilrede den? kan en hest også være 2½ år???(:..
jan 2005
Følger: 52 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 199 Svar: 672
jul 2005
Følger: 2572 Følgere: 4342 Heste: 12 Emner: 127 Svar: 1.261
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 212 Svar: 5.037
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Max 2 gange om ugen i 10min fx. - det har jeg intet imod, tværtimod vil jeg mene det er godt og det siger ny forskning også.
Men skal man begynde på der seriøse så vil jeg første mene 3års alderen hvor det begynder med letridning og frem og ned, og når den er 4 kan man begynde at samle den mere.
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 3 Emner: 187 Svar: 897
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 17 Emner: 357 Svar: 4.808
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Og så hedder det skridt 10 min 1-2 gange om ugen, uden samling og små volter de første par måneder mindst..
Min egen er 2½ og igng med at vænnes til rytte.. hun er godkendt af dyrelæge og massør..
Enelam: Ingen heste er færdig med at vokse 100 % før de er 6-7 år gamle.. men det er ikke sundtat vente til de er færdige.. deres knogler og sener har bedst af at blive vænnet til at bære vægt mens de stadig vokser, så de kan tilpasse sig til det..
jan 2005
Følger: 63 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 95 Svar: 647
Nogen heste skal være 4 for man begynder.
det kommer helt an på deres udvikling.
lidt det samme som hvis en dreng på 13 begynder og body builde ( staves) så kan hans krop ikke følge med og så for han problemer senere hen.
self kan man godt begynde med sadel og sådan når de er 2 ½, men kun et par gange om ugen.
men jeg mener ikke de er klar før de er 3.
nov 2003
sep 2006
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 5 Emner: 15 Svar: 90
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
Kan desuden ikke se hvorfor man skal have travlt med at ride hesten tidligere. For mig at se bruger man bare diverse forskningsresultater som en undskyldning for at gå igang.
Hestene skal også have lov til at blive voksne før man kræver for meget af dem. Hesten skal være klar til arbejdet BÅDE psykisk og fysisk.
maj 2008
Følger: 174 Følgere: 181 Heste: 10 Emner: 150 Svar: 1.329
Hvis hesten er klar, synes jeg godt man kan begynde at gøre den lettere ryttervant når den er 2½år. - Altså bare sætte sig op, og evt, skridte lidt rundt.
Vi plejer dog gerne at vente til de er 4år (1.januar).
Evt. 3½år hvis vi synes hesten er klar.
Vi begynder helst så sent som muligt, så hesten ikke skal have voksepause.
<i> - Jette
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 155
venligst tina
feb 2006
Følger: 31 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 300
Alle dem som mener man skal vente til 3-4 år -HVAD BYGGER I DET PÅ?
Ny forskning viser, at det kan være en fordel at starte tidligere.
nov 2003
Sikke noget pjat, folk sætter sig netop ind i forskning fordi de ønsker at gøre det bedste for deres hest..
Tina F: Korrekt at ryggens vækst zoner er de sidste der lukker.. men hvad bygger du det på at de tager skade af brug inden ? (for med hoppen regner jeg med du mener ridning og ikke reelt hoppen) for forskerne argumentere jo netop for at de bliver stærkest ved langsom optræning mens vækst zonerne er åbne..
Frikke Hamme : Ja det spurgte jeg også om.. me ikke ret mange svare.. 3 år er bare det tal nogen har slynget ud i Danmark.. i de fleste andre lande er 2-2½ år normalen..
mar 2005
jeg bygger det på den erfaring jeg selv har. Og jeg har på nuværende tidspunkt IKKE mødt en hest der har haft bedre af, rent psykisk, at begynde som ridehest som 2½ år.
Men jeg gvider slet ikke diskuterer med dig, for det er som at tale for døve ører, og det vil ikke ændre sig.
feb 2006
nov 2003
mar 2005
Jeg vælger på INTET tidspunkt at modsige de forskere. Men bemærk at i udelukkende begrunder jeres valg af at ville tilride hesten i en tidlig alder på videnskabelige undersøgelser af det rent fysiske.
<b>Signe *spider-pig* L</b>
Forstår du bare ikke hvad man skriver til dig???
feb 2006
Ja, vi begrunder på videnskaben, men det er vel bedre end de få? erfaringer du har.
mar 2005
Det jeg blot vil sige er at man ikke udelukkende kan vurdere om en hest er klar på fysikken. Det kan være mindst lige så fatalt at gå igang med en hest som ikke er psykisk klar til det som med en hest der ikke er fysisk klar til det.
Desuden så kan du på ingen måde udtale dig om antallet af erfaringer jeg er har, kære ven
nov 2003
Og nej der er da ingen der snakker om kun at se på det fysiske, men det er jo så der folk oftest mener de ikke er klar.. havde jeg en hest som havde svært ved at koncentrere sig og blev træt i hoved over meget lidt.. jamen så ville jeg da ikke tilride den uanset alder.. da den så ikke var psykisk klar.. modsat dig mener jeg så blot de sagtens kan være det som 2½ års..
mar 2005
Bemærk at dette IKKE er et svar til Signe, men blot for at gøre opmærksom på at forskning GODT kan tage fejl.
aug 2007
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 193
ebdvidere er det efterhånden sjældent at se en som. Stor hest blive brugt eller enda leve i 20 års alderen... hvor islandske heste bliver brugt længere tid... Dette var bare et eksempel !
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 92 Svar: 574
De vokser stadigvæk, kan heller ikke forstå hvorfor man ikke vente til de er ældre.
Men alle har hver sin mening
nov 2003
Problemet med heste og holdbarhed, tror jeg ikke så meget bunder i tilridnings alder, men at mange har frygteligt travlt og hesten skal kunne alt på kort tid, især har mange travlt med at få hoved i en bestemt holdning og det slider..
Så er noget på et tidspunkt hvor de snakkede om at spat hos islandske heste i DK var eksploderet og man mente det hang sammen med at vi tilrider dem så sent, men kan selvfølgelig ikke huske hvor..
Nidia: De vokser jo til de er 7 år..tror der er forskellig grund til at folk ikke venter, nogen vil opnå en masse, nogle er bare utålmodige og nogle gør det fordi de tror på at tidlig blid træning faktisk styrker hesten i længden
aug 2007
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 6 Emner: 22 Svar: 348
(ironi kan forekomme)
jeg må ærlig indrømme at jeg ikke kan bruge alle deres undersøgelser til en rygenehatfis for der er så ualmindelig mange ting som spiller ind i hvornår en hest er klar til at yde noget både krops messig men dælme også oppe i hoved. og når man ser på raten af uanvendelige krikker der er i dk så burde det dælme nok sige jer en del om at det i gør nok ikke er det bedste for hestene.
jeg kunne aldrig drømme om at ride på en 2,5 år da den absolut ikke er klar i vækstpunkterne både i ryggen men altså også i nakken halsen kryds og benene.
men fordi man kravler op og får en traktur sker der ikke noget ved når det velatmærke er uden sadel osv.
jeg kan simpelthen ikke forstå at når man kigger rundt og ser de sidste 10 års udvikling altså de heste som er fra 13-14 år og ned, hvor mange af dem som ikke har brugs skader osv simpelthen fordi de har været startet alt alt for tidligt.
og så spiller det jo voldsomt ind at mange også helt skal have spænd deres ungeheste så meget ind at det faktisk giver en del følge skader.
dette bygger jeg på over 30 års effaring med heste ved brug i alle disipliner osv.
venter man med at arbejde med dem til de er klar så holder de bedre i den sidste ende.
nov 2003
Har du noget der understøtter din påstand om at spatten ene og alene skyldes dårlig avl ?
Helena: Nu har jeg også snart 30 års erfaring med heste og ridning, og jeg har så aldrig haft en uanvendelig hest eller så meget som en eneste riderelateret/slid/ eller lignende skade så må jeg jo gøre noget rigtig.. Er enig i at meget spiller ind når man vurdere om en hest er klar til tilridning, derfor mener jeg heller ikke man kan sætte en fast alder på.. Nogle heste er klar til let tilvænning som 2,5 års, andre en hel del senere..
sep 2007
Følger: 72 Følgere: 73 Heste: 9 Svar: 546
Det kan godt være nogle heste ser klar ud som 2 1/2 års - ja og hvad så?
Jeg tror helt ærligt bare de gerne vil ha lov at gå til de er 3, at vente det 1/2 år skader dem jo ikke ligefrem - tværtimod.
Men der er vi jo så forskellige - jeg føler bare bare ingen trang til at hoppe på nakken af min hest før "tid". Uanset om det "bare" lige er dit eller om det "bare" lige er dat..
jan 2004
Følger: 190 Følgere: 189 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.713
Det første års tid bruger man på indlæring og opbygning af muskulatur og kondi.
aug 2007
nov 2003
Men vend den om, hvis hesten er klar (ikke bare ser klar ud) min din sidste var helt klar psykisk (hun var rolig og afslappet fra dag 1) og tjekket af både dyrelæge og massør at hun var fysisk klar, hvorfor skulle det så skade hun havde rytter på 5x5 min som 2,5 års i skridt og derefter 1-2x5 min skridt om måneden indtil hun var ca 3 år (mener det var et par uger før) hvor vi begyndte med 3x10-15 min om ugen i skridt og en smule trav ?
Nina: Og starter man tidligt bruger man så bare 1,2-2 år på langsom opbygning af muskler, led og kondi (hvis man gør det korrekt)
The gypsies: Nu sidder jeg i Frankrig og er på fra min telefon, så vil ikke bruge en masse tid og penge på at prøve at finde frem til noget som du jo let burde kunne linke til.. I min verden er det ikke bare at tænke logisk, for det er bestemt ikke logisk at det kun skyldes 1 ting.. Især ikke når mange eksperter netop har udtalt at den meget sene tilridning (synes dog man ser lidt tidligere tilridning de senere år efter folk har opdaget at islændere ikke er senere udviklet) kan spille ind, jeg tror også at for tunge ryttere og dårlige sadler i nogle tilfælde har spillet ind, samt selvfølgelig også avl på syge heste..
Nu kan du altså ikke sammenligne tidlig tilridning af galopheste (som rides når de er 1,5-2 år) med en ridehest/pony der rytter tilvænnes blidt sim 2,5 års, galop heste rides alt for hårdt og for tidligt, derfor går de i stykker.. Desværre er der også en del der kræver alt for meget især samling af deres ungheste og det er uanset og den startes som 2,5 års eller 4 års, det tager tid at bygge en hest op til at bruge sig korrekt..
Nu er der jo en del der tror på eksperterne, at tidlig korrekt start styrker hesten, hvorfor så vente når man nu netop mener man gør det bedste ? Og hvis det var så skadeligt hvorfor fungere det så i så mange andre lande ? Hestene i de lande hvor man normalt starter dem tidligt har ikke flere skader eller holder kortere end de danske, faktisk er de danske heste hvis nogle af dem med flest skader og dårligst holdbarhed
aug 2007
Men enig om det bliver vi ihvertfald aldrig
nov 2003
Der er heller ingen tidligt udviklet racer (påstår galop trænere ko fuldblods er).. De sidste vækstzoner lukker først ved 6-6,5 års alderen derfor er hesten først klar til hårdt arbejde der..
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
tilridning hvor gammel ??