En god turhest! {{forumTopicSubject}}
Da jeg fik min vallak var han ustyrlig under rytter. Han stak af i ridehallen og der var ikke mange der kunne overskue ham. Jeg har dog trænet med ham i snart 2 år, og idag har jeg en helt anden hest.
Han er den roligste hest på banen, hvor han førhen var småfarlig at være på.
Ham og jeg har nu så meget forståelse for hinanden, at vi for cirka et halvt år siden begyndte at ride ture i skoven et par gange om ugen - med min veninde og hendes hest (han er otte og er aldrig blevet redet udenfor en ridebane ved tidligere ejer)
Han er SÅ dygtig, opmærksom men rolig og total styrbar i skridt. Det værste han gør, er at springe frem eller til siden når han bliver forskrækket og elles ikke andet. Vi har endda flere gange redet på vej osv. Uden nogen komplikationer.
Da jeg fik ham var hans stopsignal på banen lig med nul - han fattede det ikke. Det sidder nu lige i skabet efter en masse træning, også super fint når vi skridter på tur og i skoven.
Problemet er, når vi skal øge tempo, men kun på tur. Hvis jeg traver alene, og min veninde skridter, kan jeg godt få ham stoppet, men hvis vi traver/galoperer sammen, så løber han bare efter den anden hest og ignorerer mit stop totalt.
Idag galoperede min veninde, og jeg ville trave efter, men han gik i galop og jeg kunne ikke få ham ned igen, før min veninde stoppede.
Da stopsignalet ellers virker perfekt - på nær lige i den situation, er jeg nu kommet frem til at jeg må prøve med et skarpere bid, da han er svær "at komme igennem" til.
Jeg har derfor købt et pelham, og vil sætte to tøjler i, hvorefter jeg først giver ham chancen for at stoppe med den øverste tøjle, og hvis han ikke reagerer øger jeg presset med den nederste indtil jeg får en respons.
Men mit spørgsmål er- skal jeg starte med at øve dette, imens vi traver/galoperer sammen(altså min veninde og jeg), eller skal jeg kun selv øge tempo?
Jeg ved godt det for mange er fy fy at putte hårdere bid på - hvilket det egentlig også er i min optik - HVIS hesten ikke forstår stopsignalet, men han forstår det overalt, pånær når vi øger tempo med en anden hest...
Og det er klart at det er omgivelserne som gør ham spændt, og han føler tryghed ved at følge den forreste hest, men derfor skal han jo stadigvæk lytte til mit signal.
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
jun 2007
Følger: 78 Følgere: 76 Heste: 7 Emner: 170 Svar: 1.110
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Ja vil selvfølgelig lige afprøve det på bane inden jeg bevæger mig ud i skoven med det
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
nov 2010
At øge presset indtil responsen kommer. Og dette kan jeg ikke med et alm. Trensebid.
Så... Hvad synes du løsningen er?
nov 2008
Følger: 12 Følgere: 71 Heste: 3 Svar: 211
håber du finder en løsning
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 1.493
Håber du kan se min pointe, og jeg siger ikke du er en dårlig hesteejer. Jeg er sikker på du bare vil det bedste for din hest.
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 41 Svar: 356
Og d siger at du ikke har noget problem i at stoppe ham når den anden skridter.... Det lyder for mig meget logisk..
Men selvfølgelig skal den kunne stoppe...
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Til jer, som mener det er forkert at bruge skarper bid. Hvad vil I selv gøre når I ikke kan stoppe hesten??
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Såvidt jeg kan høre, springer du faktisk et mellemled over, og det vil et skarpere bid ikke hjælpe på.
Stopsignalet virker perfekt på banen og når du rider tur selv, er det korrekt forstået?
Men når du rider tur med en anden hest, så er det den anden hest der er "føreren" og din hest følger efter. Jeg har selv en nervøs hest, som også som regel ligger sig bag den anden hest på tur, hvis der kommer noget farligt, og følger den anden hests tempo.
Udfra den information, må vi ressornere os frem til, at det ikke er fordi, dit stopsignal ikke virker. Hesten finder der bare vigtigere at følge den anden hest, en at lytte til dig. Så det er ikke et spørgsmål om, om hesten forstår, hvad du beder den om. Det er et spørgsmål om at udvilke dens mod og selvtillid og kontakt til rytteren, fremfor kontakten til den anden hest.
Så hvis det var mig, så ville jeg vente lidt med at trave og galoppere på tur, og så træne i skridt. Eksempelvis kan du øve dig i at stoppe din hest, mens den anden hest går lidt i forvejen, og så kan du ride op til den anden hest igen, således at din hest stille og roligt og gradvist lærer, at det ikke er farligt, at den anden hest kommer lidt foran. Ligeledes kan du forsøge at ride et stykke i forvejen og så lade den anden hest skridte på til jer igen. Så hesten lærer, at der ikke er nogen risiko for, at I bliver væk fra hinanden, selvom I får afstand fra hinanden.
Det er jo det, seperationsangst handler om: Heste der er bange for at forlade grunden og tage på tur, er jo i virkeligheden bare bange for, ikke at kunne finde tilbage igen. På samme måde, er din hest bange for, at blive afskilt fra den anden hest på tur. Så vi skal lære den seperationsangste hest, at hver gang vi går på tur, så kommer vi også tilbage igen. Og når hesten får en fornemmelse af, at den altid kommer tilbage til flokken igen, så bliver det lettere og lettere at få den med på tur.
Så du skal lære din hest, at afstand ikke betyder adskillelse. At efter hver adskillelse, kommer forsoningen igen. Det skal hesten lære i små etaper, og start med korte afstande, og forlæng så gradvist afstanden imellem jer, og prøv at lægge lidt trav ind og senere (når hesten er rigtig dygtig) kan I prøve at galoppere, hvor I kontrollerbart og bevidst ligger afstand ind og forsoner jer igen.
Håber jeg fik gjort mig forståelig
nov 2010
Tak for dit gode og meget kloge indlæg den måde du beskriver skridt træningen på, er præcis sådan jeg træner nu. Stopper ham og lader den forreste hest komme foran os - vi kan sagtens ride 15-20 meter fra hinanden uden problemer - og det er det jeg har trænet i et halvt år.
Jeg rider ikke selv på tur endnu, kun med en anden hest
Når vi så traver foran den anden hest, så går det fint og jeg kan fint stoppe ham. Men så snart den forreste traver/galoperer kan jeg hive og flå - ingen reaktion.
Og netop som du beskriver træningen er faktisk sådan vi har gjort det indtil videre - så han burde jo forbedre sig, hvilket han selvfølgelig gør, men når den forreste løber er hans reaktion på stop bare lig med nul.
Og til et indlæg tidligere oppe:
Nu har jeg de sidste to år trænet jordtræning med min hest og vi har opnået ekstremt meget. Han er en helt anden, velopdragen hest idag, men stadig med lidt nervøsitet indover.
Jeg kender min hest ekstremt godt, og nej, en hest kan ikke se et menneske som en "leder" men man kan opnå en intens kommunikation hvis ens træning og tillid til hinanden er i top.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Er dog stadig ikke så glad for at lægge et skarpere bid på. Jeg er helt med på negativ forstærkning, men tror bare ikke, at det er det, der skal til for at få hesten til at reagere bedre. Det lyder jo til, at du selv forstår og bruger negativ forstærkning, og dermed i forvejen må have haft ret godt fat i din hest i et forsøg på at komme igennem til ham med det almindelige bid. Et almindeligt trensebid kan forvolde rigelig smerte, hvis man tager godt fat, og det er også derfor jeg ikke tror, at du vil få det ud af det, du forventer, ved at skifte til et skarpere bid.
Det lyder somom det simpelthen er fordi den bliver grebet af sit flokinstinkt. Instinkterne tager nemt over, når man sætter tempoet op, da heste jo kun i naturen løber når de endten leger eller flygter. Så hvis han flugtinstinkt ligger og slumrer når han bliver sat i trav, kombineret med hans flokinstinkt, så er der jo ikke noget at sige til, at du bliver sat overfor en stor opgave.
Hvad med positiv forstærkning? Hvor vigtigt er foder for ham? Måske kunne et lille godbid få hans opmærksomhed væk fra flok og flugt.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg har intet imod et skarpere bid, når man står i situationer hvor man ikke kan træne sig ud af det. Nogle situationer kan man ikke genskabe, uden man kommer ud for at hesten smutter sin vej fx. også er træningen jo løbet ud i vasken.
Og lige et flokinstinkt er noget meget stærkt at trænge igennem til. Derfor forstår jeg udemærket også godt hvis man putter et stærkere bid på til en jagt, hvordan skal man selv træne der hjemme at hesten skal vente og blive stående med 20 heste omkring den der er i galop?
Du kan prøve som der bliver nævnt at stikke ham en godbid når han stopper ( i en situation hvor du kan stoppe ham i starten ), for at se om det motiveret ham for at stoppe.
Men nej, jeg har slugt en kamel om at nogle situationer skal ens sikkerhed sættes højere end ens mening om at et skarpere bid er no go, det har jeg selv måtte sande.
Så hvis du føler et skarpere bid er løsningen så kan jeg sagtens følge det. Øv det i starten alene når du øger tempo og sæt så en anden hest på.
nov 2010
Jeg tror jeg prøver mig lige så stille frem med pelham'et på banen, og hvis det går fint prøver jeg i skoven.
I skal jo tænke på, at han får 'chancen' for at stoppe for det blide signal først (den øverste tøjle), hvor jeg kun bruger den nederste (med vægtstangseffekt) hvis han overhovedet ikke reagerer, så det er ikke bare fordi jeg hiver til i begge tøjler.
Hurtigt vil han sikkert finde ud af, at han lige så godt kan reagerer på det blideste pres.
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
Så kan du gå med den mens hesten foran traver bare lidt, så øg afstanden igen, osv. - ja, det forstår vel pointen Små skridt af gangen.
Jeg vil foreslå en kapsun når du trækker ham.
En god turhest!