{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.811 visninger | Oprettet:

Slæbt efter unghest!! hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.

Jeg er jo ved at tilride Depla og det går rigtig fint....

Men jeg ønsker hun skal blive en rigtig god tur hest og derfor er hun jo nød til at komme ud og møde verden men her støder vi på rigtig mange problemer, den første var biler, det er vi helt ovre gennem træning super dejligt.

Forleden dag gik jeg en tur med hende i rebgrime, som jeg plejer "turen rundt om mosen" den tager ca. 30-40 min i hygge skridt tempo. midt under turen bliver Depla meget forskrækket over en lyd og løber afsted, jeg holder godt fast i rebet fordi jeg vil ikke tabe det, da hun har reb grime på og jeg vil ikke have hun kommer tilskade. jeg kan ikke bremse hende/berolige hende og bliver bokstaveligeste forstand slebt afsted efter hende, hun stopper heldigvis efter ca. 150 meter men nøj hvor jeg self. rystede og var forpustet, hun var stadigvæk meget oppe og køre og rendte rundt om mig, men blev hos mig i stedet for at løbe.

hvad i alverden gør man i sådan en situration? jeg tør næsten ikke gå turen med hende igen fordi jeg er bange for det sker igen.

er der nogle gode råd mm?

det skal siges at hun ALDRIG er bange på folde osv. heller ikke for at være alene.

men jeg kunne virkelig ikke få kontakt med hende

øv øv øv det var surt.

undskyld det blev lidt langt men har brug for hjælp og gode råd

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Slæbt efter unghest!! hjælp
  • #1   5. nov 2012 jeg ville gå tur med trensen på. Fold tøjlerne op som når man longere også ta longen i hende.. På den måde har du nok lidt nemmere ved at hodle hende.

• #2   5. nov 2012 Man tager et hovedtøj på når man går tur med sin unghest (det skal den så self lære hjemmefra inden).

HVIS hesten bliver bange, er det en del nemmere at styre/stoppe med et hovedtøj på, end med en grime.

• #4   5. nov 2012 tjo men er slet ikke begyndt at bruge hendes bid endnu jeg styre hende i rebgrime, så hun har ikke prøvet at man tager i biddet endnu

• #5   5. nov 2012 Jeg går aldrig tur bare i grime, man har ikke en chance for at holde hesten hvis den virkelig vil væk fra det der skræmmer den. Som hovede regel hav altid trense på, og longe i, så har du chance for at du kan holde den, plus at den har lidt "snor" at løbe på, og det snor har du til at stoppe den.

• #6   5. nov 2012 det er første gang hun er "stukket af" når vi er gået tur, hun har før speedet op i skridt hvis hun blev nervøs men ikke løbet smiley blev ret forskrækket og ked af det fordi jeg vil jo gerne lære hende verden at kende på en god måde

• #7   5. nov 2012 ok så i vil mene jeg skal give hende sit bid på, på trækture også have longen i biddet?

• #8   5. nov 2012 hun er vant til at have bid i munden men ikke vant til det bliver brugt

• #9   5. nov 2012 Yes, trense på, og longe i smiley På den måde er du sikker på at kan holde hesten, i langt de fleste situationer.
    Efter min mening er det andet uansvarligt, da det kan være farligt både for dig og heste.

• #10   5. nov 2012 Altså jeg bruger hovedtøj på min unghest og en grime over så et tov i grimen og tøjlerne snoget op? smiley

• #11   5. nov 2012 syntes ikke bare du skal have trense på! for det ville også være træls for hsten hvis den løb og så du hiver i bidet for at stoppe hesten smiley grime oven på er min mening smiley

• #12   5. nov 2012 Isabella, men ville du så tage i biddet hvis du ikke kunne få hesten til at stoppe i grimen?

Jeg må indrømme at jeg har været lidt bange for at tage biddet i brug da jeg er lidt pyldret med hendes mund

• #13   5. nov 2012 Altså jeg gik tur med min hest i longen, hvor han så bliver bange og styrter afsted. Desværre sidder min hånd fast i longen og jeg bliver kastet til jorden og forvrider min arm slemt, men longen ryger HELDIGVIS af, efter jeg er blevet trukket efter ham ca. 5 meter (kan ikke huske det præcis da jeg bliver svimmel og det går utrolig stærkt). Det var virklig et held at jeg får min hånd viklet ud af longen, da jeg bliver trukket efter ham. Det jeg gør fra nu af, er at have bid på, og et trækketov i smiley Han havde bare en grime på med longe i den dag, og jeg har stadig problemer med min arm fordi den er øm 4 uger efter:)

• #15   5. nov 2012 Ved godt det nok ikke er det mest oplagte at gøre, men måske du hvis der bliver en næste gang, bare skulle slippe hesten.

Det at der hænger noget og slæber/larmer efter en hest på flugt får den jo ikke ligefrem til at stoppe - og det kan ende fatalt for dig.

Men ja trense under grimen, el. en hingstekæde - som en tryghed for dig.

Men enhver hest der er skræmt og i løb, kan hive sig fri af alt. Selv den roligste hest, kan få aktiveret sit flugtinstinkt.

• #16   5. nov 2012 Jeg ville smide en trense på + en grime/rebgrime udover og sætte et langt tov (længere end trækketov men mindre end longe) i både trense OG grimen.
    Så kan du bruge grimen når hesten opfører sig pænt og ved små korrektioner, men bruge trensen når hesten IKKE lytter på grimen, det har jeg gjort med stor succes, samtidig er det en super måde at lære den øvelser i trensen, hvis man kombinerer signalerne smiley

• #17   5. nov 2012 Sæt trense på hvad er det forn et råd? så bliver den stakkel hest nok bare mere panisk.... en hest skal kun trækkes i et hovedtøj fra der hvor den får det på og til der hvor man stiger op...

et hovedtøj er lavet til at ride mig, dvs indvirkning oppe fra.
    Når du ligger tyk/væg i et hovedtøj nede fra, præsser man pr automatik bidet sammen da man har tøjlerne i en hånd eller pga delta strop. dvs ved to delt bid laver du nøde knækker efekten og ligger hene bidest tyngte på tunget og ned på laderne.

set mange gange, en hest der bliver forskræket og hopper der bliver taget i tøjlerne, panikker tolat over det urtolig voldsomme træk og forkerte pres.....

Så hvis du ikke kan styre din hest i andet end hovedtøj SÅ BLIV HJEMME, i kun tilfare for os andre

Mit forslag er til TS:
    hjem på bane og træn farlige ting, og når du skal ud og gå så få en anden hest eller rytter med der er stabil, så han støtter sig op af den anden, og du har tid til lære og læse hvordan du skal tackle situationen.

Jeg forslår en rebgrime og så et længere tov for så kan du have mulighed for at vente på reaktionen og forhåneligt for drejet idn på en volte.
    eller en god tæt sidende griem og en hingste kæde som er placeret korekt. dvs ind i gennem hullet på den side du går i igennem dem på den anden side og op i den runde ring ved øjet/øret og så igen et længere tov

• #18   5. nov 2012 hun bliver ALDRIG bange for "farlige ting hjemme hun kan gå på pesseninger, have dem overhovedet høre på høje/skurrende lydt, boldte der kommer flyvende, gøøende hunde osv osv osv. det er kun når vi går "rigtige ture" frygten kommer

• #19   5. nov 2012 det var i rebgrime og 2 meters torv hun trak afsted med mig i. så det virker ikke, hun er alt for stærk til jeg kan stoppe hende, eller dreje hende ind på volte, alt er trænet hjemme og hun er meget lydig og vi er nået til naturen som så ikke går efter palnen :o(

• #20   5. nov 2012 Længere tov som et horsemanship på 3-4 meter

• #21   5. nov 2012 GOD INFO ift at "holde hesten" vi taber.

110% hvis et menneske tage kampen, muskel mod muskel..aldrig holde et stærkt dyr på den måde! vi taber smiley

Vi skal holde dyret tilbage ved at skub den ud af balance... det vil sige..når en hest vil løbe af med en er det bedste at nykke, nykke, nykke i tovet så den ikke kan og der må gerne rykkes til med hurtig gentagelser. STOP når den stå stille!

Jeg kan holde min "grime døve" hest tilbage i en grime hvis 4 heste tager en galop på marken og han vil løbe med....

Husk altid et hms grime og tov mindst 4 m og et par gode handsker.

Hms grimen skal passe så knuderne på kindstykket ligger lige unde starten af kindbenet, fra mule af. Så er i godt rystet og tøv ikke smiley jeg er op imode de samme ods smiley

• #22   5. nov 2012 hvor står din hest så skal jeg gerne vis dig at du kan smiley det er rent teknik ikke muskelkamp smiley

• #24   5. nov 2012 Jeg bor desværre helt oppe i nordsjælland, men mange tak for råd

• #25   5. nov 2012 Laila K

har så udtrykket mig forkert kan godt se jeg mangler en del forklaring .

ved todelte bid laver den nødeknækker efekten og ligger et stort præs i laderne

hvor vi 3 delt går det ud over tungen og laderne

• #26   5. nov 2012 En hest skal IKKE stoppes i biddet/munden.

Det bør være rigeligt med rebgrimen, men dit stopsignal skal forstærkes kraftigt. Du skal sørge for at træne hesten så den vælger at blive hos dig som det trygge - i stedet for at flygte fra dig.. Det tager lang tid, men så længe stopsignalet ikke er på plads, så træner du hjemme. smiley .. Du kan - når du her hjemme i trygge omgivelser, udsætte din hest for nogle udfordringer - og øve "bliv hos mig" - og når hesten er tryg nok ved at blive hos dig, så kan du bevæge dig ud. Det andet er for farligt. Men lad være med at påføre din hest et bid bare for at kunne stoppe den, - det er ikke hensigtsmæssigt..

Held og lykke med træningen.

ps. selvom vi har et rigtig godt stopsignal - så finder jeg nogle udfordringer hvor jeg ved at Kavan nok bliver forskrækket - men her er en fantastisk mulighed for at øve vores stopsignal..

• #27   6. nov 2012 puha har virkelig svært bare ved tanken om at det kan ske igen, jeg vil jo heller ikke slippe rebet når hun har rebgrimen på, hun er virkelig en klods og komer til at træde i det og vil ikke have en brækket nakke smiley

syns det er svært det med at hun skal fokusere på mig da alt er sååå nyt og spændende når man går tur, hun er virkelig stærk og har svært ved at holde hende....

hvis hun synes der skal spises græs, så kan jeg gøre hvad fanden jeg vil fordi hun hiver mig bare med.

har prøvet at nykke i hende men det hjælper ikke, hun er helt døv for grimen :o(

• #28   6. nov 2012 Jeg har altid brugt kapsun, når jeg går tur med min hest (fik ham som 2 ½ års). Det smarte ved en kapsun er, at man har fat i næseryggen af hesten, så man kan altid dreje hestens hoved. En hest kan ikke løbe ligeud med drejet hoved, ergo er det værste der kan ske, at hesten tager et par runder rundt om en, mens man får styr på den.

Det er i min mening den bedste og mest hestevenlige løsning smiley

• #29   6. nov 2012 aldrig gå tur uden trense ..... men godt du ikke kom til skade

• #30   6. nov 2012 Herudover lige et par andre gode råd fra min side smiley

1) som sagt køb en kapsun smiley
    2) baksignalet er din bedste ven, når du har en ung hest. Hver gang hesten virker ufokuseret, så bak den. Bak skaber fokus på dig og etablerer at det er dig der bestemmer. Kan godt være man skal bakke 130 gange på en tur i starten, men det bliver bedre med tiden, som hesten lærer at den skal fokusere på dig og gå pænt. Dette gælder også hvis hesten græsser. Så er det op med hovedet og bak indtil hesten lytter til dig. Hvis hesten ikke lytter til at starte med, så ville jeg give et enkelt nyk i tovet, sige "nej" og så bakke. Dette må dog KUN gøres i starten til hesten har fanget at du mener det, når du siger bak.
    3) Anskaf et HMS tov til at gå ture med. Det er længere og tungere end et trækketov, men kortere end en longe og derfor nemmere at styre.

• #31   6. nov 2012 Min plag som efterhånden er en ordentlig bjørn, får altid hingstekæden på når vi går tur. jeg sætter den bare under hagen. det er meget effektivt for os

• #32   6. nov 2012 "sætter den bare under hagen" men hvordan? og hvordan virker den? ved forrige ejer gik med hende med hingste kæde, men hvordan skal sådan en sidde?

Kapsun var måske en ide. i hertfald værd at prøve

• #33   6. nov 2012 Ja nu kan jeg ikke lade være med at stikke lidt til folk herinde haha, og så lige mens jeg er på vej ud af døren, ak! Både bid og hingstekæde virker, hvis de bruges til at stoppe en frisk/uopmærksom hest, ved at påføre hesten smerte, som hesten prøver på at undgå og derfor begynder hesten at opføre sig pænere.

Og der er jeg nok sippet, men min hest skal ikke trænes efter "undgå smerte" princippet! En kapsun kan også misbruges ja, det kan alt, men ting som en hingstekæde er dirkete lavet til at påføre smerte...

• #34   6. nov 2012 ok (ved ikke selv hvad det er og hvordan det fungere)

• #35   6. nov 2012 Du sætter en kæde ( http://www.tacksales.co.uk/images/P/leather-lead-stallion-chain[1].jpg ) under hestens kæbe fx ved at tage den gemmen de to spænder på siden af en grime eller rundt om mulen. Og laver hesten ballade strammes kæden, hvilket gør nas.
    En lite version nogle bruger er at gøre det samme med et trækketov i stedet, hvilket i min verden er noget mere acceptabelt, hvis man endelig skal bruge den slags metoder.

• #36   6. nov 2012 En god ide nå en hest løber med dig er at få rebet om ved røven også lænd dig tilbag så har du meget mere vægt og lege med og de kan få hesten ud af ballance og derved genvinde kontrollen over en ellers hest som er sat i flugt.. har brygt det meget til heste nå ejg skulle tage dem ind fra fold og nogle kunne finde på og løbe fra en nå man satte ledet på plads.. derud over kan man sagtens gå tur med hest bare i grime.. har jeg aldrig gjort med ine ungdyr..

• #37   6. nov 2012 Træne din hest derhjemme, at den skal stå stille når rebet ligger på jorden. (Ground tying) Så vil det hjælpe med at få hesten til at stoppe, når du slipper tovet derude i den virkelig verden. De har faktisk også en tendens til at stoppe sig selv når tovet slæber. Og så hvis hesten er bange og har god tillid til dig, vil den sandsynligvis søge tryghed hos dig, når den er blevet bange. Når du er med på slæb, tror den nok at du løber med og den har virkelig grund til at være bange!

Vil heller ikke bruge bid til at få styr på hesten. Rebgrimen og mere tillid. Evt få en anden hest med ud i verden indtil unghesten er mere tryg. Vi plejer at få ung hestene med i hånden når vi rider de ældre, så de har støtte til at lære det. Når nu tiden er at de skal alene afsted, har de fået mere mod samt tillid til os.

• Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 443
    #38   6. nov 2012 Hvad du skal gøre med hensyn til træning kan jeg ikke give et bud på, men vil du ikke godt love mig, at sker det igen, så slipper du hesten? Jeg ved godt at det ligger i alle os hestefolk at holde ved, men for pokker hvor er det bare farligt!!!

I sidste uge var det 10 år siden jeg mistede en veninde, der netop blev slæbt efter en hest - tror mig savnet går aldrig væk:(

• #39   6. nov 2012 Malle: Jeg ved det er farligt og havde det været på folden så havde jeg sluppet men i naturen stoler jeg ikke på hun ikke løber laaaangt væk

• #40   6. nov 2012 Som jeg tidligere har skrevet - slip dyret. Pas på dig selv smiley
    En hest der har fået aktiveret sit flugtinstinkt, og stadig har et el. andet slæbende og raslende efter sig, bliver ved at løbe.

Lyder til du har en lydig hest på hjemmebane der respekterer dig, nu skal den lære det på tur.

Tag evt. en anden hest og rytter med, en erfaren hest og give din mange gode ture. Hvor du trænder den i at fokusere på dig. den skal altså stoppe, vente, vige, bakke osv.
    Hvis den ikke respektere dig, går ind i dig, trækker med dig osv. så bak den, flyt den for dig. Når det går godt, så begynd at træne alene, små ture. Stop mens det går godt smiley

Evt. tag hingstekæde på, så kan du bruge en som nødløsning hvis hesten overser dine små fine signaler i grimen.

Sig b
    Hellere hingstekæde end at komme galt afsted smiley Og en hest der har fået for vane bare at gå og dermed har en indlært adfærd på det punkt - er det da bedre at fortælle over to gange at respektere du mig ikke/ mine signaler så bliver de tydeligere.
    Hellere 2 gange hvor den forstår budskabet end 40 gange uden succes. Det er med at vende problemet med det samme.

Ingen siger man skal hænge, hive og flå i kæden. Et enkelt bestemt nyk kan gøre det smiley

Nu har jeg trænet heste med træls indlært adfærd, og går ind for fine signaler uden vold, smerte osv. Ting tager tid - men før det bliver farligt/uacceptabelt skal det løses. Jeg går også ind for sikkerhed.

• #41   6. nov 2012 På med en trense med bid når du går tur. Tænk DIN sikkerhed fremfor ALT.

• Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

#42   6. nov 2012 Tror du misforstod mig: Det er vel bedre hesten løber langt væk end at du mister liv og førlighed?

• #43   6. nov 2012 Malle

Gør mig ekstremt ondt med din veninde smiley

• #44   6. nov 2012 Team hjortkær.

tusinde tak for de gode råd det tror jeg at jeg vil prøve ;o)

Malle du har helt ret, men jeg tror simpelthen ikke jeg nåede at tænke så langt, og det gør mig frygteligt ondt med din veninde.

• #45   6. nov 2012 tror jeg prøver med et træktorv forneden i den "normale ring også en hingste kæde til nødstilfælde gennem de to andre

• #46   6. nov 2012 ALTID have en lang snor i, så kan den løbe lidt og når den tror den er fri er man pludseligt i enden, og den bliver overrasket over reaktionen, og forhåbentligt stopper .. Desuden er det nok en god ide med bid smiley

• #47   6. nov 2012 jeg ville bare beholde rebgrimen på smiley
    men her de næste par gange ville jeg have en hjælper med så i er 2 eller 3 til at holde, syntes det er dumt at ødelægge munden allerede nu.... og som jeg kan læse at der er nogle andre der også har skrevet så sæt noget musik på smiley eller træn lydene med den hjemme på banen så den bliver vand til dem ;D

• #48   6. nov 2012 Jeg har haft super gode erfarringer med den så kaldte 'spanske hingste kapsun'. smiley

http://i49.tinypic.com/vqo0v7.jpg

Det er en halv dyr sag, men den er guld værd! smiley

I Spanien bruger de den meget til de hingste der gerne vil løbe, den har et fast næse stykke, og tillader ganske enkelt ikke hesten at løbe, forsøger den, ja så stopper den lige så hurtigt igen. Den er designet på en sådan måde, at løber hesten, så, ja hvordan siger man det lige bedst, hesten bliver tvunget rundt, den kan simpelthen ikke løbe lige ud hvis man holder igen. smiley
    Det har forhindret mig i mange gange at have en hest der er løbet fra mig. smiley

Den er også fantastisk til træning, dog skal den bruges med forsigtighed og omtanke, især til urutinerede heste, da det er et meget stærkt redskab. smiley

Det er noget af det bedste heste-ting-ting jeg nogenside har købt, og jeg har dælme købt meget. smiley

• #49   7. nov 2012 Team Hjortekær:

Hvorfor bruge hingstekæde, når det kan løses meget nemt på en anden måde?
    Min hest havde en periode, hvor han stejlede og var rigtig dum at gå med, da han var 3 år og rigtig teenager. Jeg spurgte min træner til råds og hun lærte mig hvordan jeg skulle gå med ham med kapsun og hms tov og ligesiden har et barn kunne gå med ham, hvor som helst. Det her drejer sig om en islænder hoppe, ikke en hingst på 180 cm. En kapsun burde være rigeligt, så hvorfor ty til smertefulde metoder, når det kan løses på en hestevenlig måde?
    Min hest gik som hingst til han var 2 ½, da han egentligt skulle have være brugt til avl. Så da jeg købte ham af opdrætter vidste han udemærket godt hvad en hingstekæde var, da han har været til kåring. Og en ny person i stalden trak ham en dag med hingstekæde, fordi hun ja var ny og troede at sådan gjorde man da bare, og hun sagde til mig bagefter, at hun godt nok godt kunne mærke på min hest, at han vidste hvad en hingstekæde var/hvor ondt den gjorde, da han pludselig virkede som en meget lille "dreng" at gå med. Så han har aldrig glemt hvad sådan en tingest kan gøre på trods af at dette skete da han var 6 og han havde ikke været i nærheden af en hingstekæde siden han var 2 ½...

• #50   7. nov 2012 Sig b

Det lyder til at TS er bange/utryg for at skulle gå med hesten igen - hvilket jeg godt kan forstå. Men en utryg ejer er ingen god fører, så hellere en tryg fører fordi hun ved kæden er der. Den behøves jo ikke bruges og som sagt behøver man ikke trække i den., Man kan trække i trensen smiley

Den er bare en sikkerhed og signalerne læres stadig på blid måde.

At kan gøre ondt i de forkerte hænder, selv en kapsun.

Om det er en lille el. stor hest er sådan set underordnet for mig - uanset hvad vil man aldrig vinde en "tovtrækningskonkurrence".
    Man skal tænke længere frem nd hesten og være på forkant smiley

TS kan selv vælge hvad hun vil - men ud fra mine erfaringer er det godt givet ud. Så længe kæden er løs.

• #52   7. nov 2012 Brug nu ikke kun en almindelig grime! Vil du have hingste kæde til nødstilfælde, brug jo rebgrimen nederste med en træktov på... mindst 3-4 meter, så du har noget arbejdsplads, og så den almindelig over med kæden.... ikke at jeg selv vil bruge metoden, men du skal ikke regne med at kan fange dens opmærksomhed med en almindelig grime. Når du arbejder med den længere tov, skal du ALDRIG tillade den at lave øjer eller løkker omkring din hånd. Du skal folde den og holde omkring det HELE... sådan at hvis hesten løber, kan rebet aldrig stramme omkring din hånd eller en finger.

Hvad er tykkelsen på din rebgrime? Hvis den er 8-10mm, er den ikke ret meget værd til træning. Skal være omkring de 6 til at fungere ordentlig. Mange har de billige købt i rideudstyrsforretninger, og undtagen at de ikke knækker, er de ikke mere værd end en flad grime til træningsformålen.

Du skal også studere din hests kropsprog mere, så du kan fange dens opmærksomhed INDEN den bliver helt tosset.

Og så skal du arbejder meget nu på at få ro igen efter du er blevet bange. Når du blev bange for at hesten løb fra dig, kunne hesten mærken din frygt. Men den vidste ikke hvad du var bange for, og vil tro at du var bange for den samme som den var!! Selvom det er meget svært, er du nødt til at lære at holde ro... at synge en rolige sang kan hjælpe med at skjule dine frygt signaler. Så snart du begynder at spænde lidt eller blive nervøs, skal du begynde at synge og berolige hesten, for at fortælle den at der ikke er noget farligt.

Hvis du begynder med trense og bid til det her, risikere du at hestens mund bliver hurtigt hårdt og derfor vil ikke kunne rides blid. Derfor holder jeg fast i metoder der skåner hestens mund til fremtidig ridning, om det er rebgrimer, kapsun, eller kæde.

• Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

#53   7. nov 2012 Ja mé too smiley jeg tror aldrig jeg kommer til at forstå, hvordan man kan dø, når man er så ung.

• #54   7. nov 2012 vil ikke putte bid i munden på hende for at gå tur, hun skal som minnium lære bid signaler fra ryggen først så hun ikke får en dårlig oplevelse med biddet.

Jeg har tilgængæld været ude og købe en hingste kæde som jeg vil sætte i hendes grime også et normalt træktorv til at "styre" med med hende i den normale ring. så kæden kommer kun til at blive brugt som sikkerhed for mig.

Jeg tror det er best sådan for alle parter

• #55   7. nov 2012 Jeg takker mange gange for alle jeres råd, det er dejligt at have HG til hjælp ;o)

• #56   7. nov 2012 Giv os endelig en opdatering på hvordan det går smiley Held og lykke med træningen

• #57   7. nov 2012 det skal jeg nok og mange tak ;o)

• #58   7. nov 2012 Da min plag et per gange mærkede kæden stramme, var lektionen lært. han kan trækkes i en sytråd.

• #59   7. nov 2012 Indkod nogle klare signaler, inden i går på tur.
    Det gjorde jeg med min, og hun har aldrig haft trense på, på tur. Kun rebgrime.
    Og stopper når jeg beder hende om det, i alle situationer.

• #60   9. nov 2012 Lige en sidste bemærkning fra min siden (andet end buuhh hingstekæde, det er bisseløsningen :-P). Ai, på den seriøse side, det med at være utryg, der lærte min træner mig også at aldrig overskride mine egne eller hestens grænser samt fejre succeerne.

Hun sagde gå aldrig længere end du føler dig tryg med, også selvom det i starten måske kun er 50 meter. Og så vend om igen og sig til dig selv, hvor var min hest og jeg bare seje, vi gik 50 meter uden nogle problemer. Og så gør man lige så stille ruten længere og længere indtil man kan gå hvor man vil, hvor både en selv og hesten føler sig tryg smiley

• #61   9. nov 2012 Hverken trense, rebgrime eller hingstekæde...

Derimod Dually/ monty roberts grime.

Når jeg trækker min 3-års i skoven har jeg altid Dually grime på! Og hun er ikke engang nervøs, kan godt hidse sig op, men normalt rolig og flink.

Dually er den bedste, når man er i tvivl, om andre vil kunne stoppe hesten!

Og jaja, træning VIRKER bare IKKE, når de først rammes af panik. Det er et flugtdyr, som kan blive bange. Memindre den er helt bovlam. Og hvis man ikke er obs på det, kan det blive farligt, som jeg ser det hver dag, fordi folk simpelthen ikke er forberedt på, de trækker et dyr, der kan blive bange.

Så træning - ja, MEN vid, at det er en hest. At tro, man har den rundt om en lillefinger, fordi den er trænet til UG, og den så bliver bange for en lyd, og smadrer en bil, og slår et menneske ihjel, er bare så uansvarligt!

• #62   9. nov 2012 Lone: Jo træning virker, i og med at du kan lære en hest, at den skal fokusere på dig også i tilfælde af fare. Ingenting er bombesikkert, min computer kunne også bryde i brand mens jeg sidder her. MEN det værende sagt så kan du få en hest til at være meget tæt på bombesikker med den rette træning.

• #63   9. nov 2012 Sig b

Bliver nød til at blande mig lidt.
    Ja træning virker det skriver Lone også - men du kan altså aldrig nogensinde fratage hesten sit flugtinstinkt ved at træne den, det er en naturlig del af den og alle heste er i mere el. mindre grad præget at sine instinkter.

• #64   10. nov 2012 Du kan ikke fratage en hest sit flugtinstinkt nej. Men du kan "opdrage" hesten til hvordan den skal reagerer, når den får trang til at flygte. Ellers ville vi jo alle sammen ride rundt på tikkende bomber, som løb løbsk i ny og næ.
    Og man kan jo sagtens minimere hestens trang til flugt. Tænk på træning med presenning, at tage hesten ud og se farlige ting, osv, det er jo alt sammen for at minimere hestens flugttrang.

• #65   10. nov 2012 Ja man kan træne den - men man kan aldrig nogensinde vide sig sikker. End ikke med den mest trænede hest.

Derfor skal man tage sine forbehold og vide det er en hest.

• #66   10. nov 2012 Ja, så må vi hellere smide stangbid og hingstekæde på samtlige heste, så vi kan vide os sikre, hvis hesten en dag skulle ske at stikke af smiley

• #67   10. nov 2012 Hvis det var min hest, ville jeg blive hjemme i vante (og trygge) omgivelser og træne stop, gå og bak signaler indtil hesten kan dem rigtig rigtig godt. Jo bedre signalerne er indlært, jo større er chancen for at de også virker, når I giver jer til at træne andre steder end banen.

Et stop signal kan sagtens læres rigtig godt i f.eks. en rebgrime eller trense. Det handler om at give efter på de rigtige tidspunkter, når et stopsignal skal indlæres på små signaler.

Jeg synes det vil være rigtig dumt at have både rebgrime og hingstebid på hvis hesten slipper fra dig, så kan den rigtig komme til skade ;-( Og du har to liner at skulle holde styr på.

Du skriver at hun reagerer dårligt i grime, det kan du med fordel få trænet, da hun f.eks IKKE skal græsse når I træner.

Jeg håber at I får trænet og det kommer til at gå godt for Jeres samarbejde smiley

• #68   10. nov 2012 Sig b:

Det der ingen der siger, det afhænger af situationen. Nu har hesten jo haft held til det.
    Men at føre en faglig debat om det, kan man åbenbart ikke med dig smiley Så lad os lukke den her. Jeg kunne godt vende svaret om og kaste ironi tilbage.

TS oplyser at hendes hest hjemme i vante omgivelser er vant til div. ting og er lydig. Men át det er et fremmed miljø/lyd der gjorde udslaget.

• #69   10. nov 2012 En kapsun er GULD værd, som en anden også har nævnt.
    Man kan holde hvad som helst i en god kapsun, har trafikvænnet min part, en stærk barockhoppe i den, og Zambrano havde for vane med at stikke af på gåtur - indtil jeg fik kapsun på ham og han lærte, at det kunne han ikke.
    De bruges også til hingste på stutterier osv., og det er det eneste jeg nogensinde har brugt med en stor hingstebasse ved siden - de virker simpelthen!

• #70   10. nov 2012 Ah, jeg kan nu sagtens føre faglige diskussioner, vi er blot overhovedet ikke enige. Jeg er ingeniør og om os siger man "arguing with an engineer is like fighting in the mud with a pig. After a while you realise they like it" smiley
    Jeg er bare af den holdning at man aldrig nogensinde bør gøre noget ved sin hest der gør ondt, med mindre det er fordi du er i livsfare (læs: ER i livsfare, og ikke fordi den potentielt kunne komme i en situation der var farlig, som når den stikker af).
    Et af mine ynglings ordsprog er at en hest kunne knuse din hånd med et bid. Men den gør det ikke. Heste finder sig sgu i meget pis fra os mennesker, men jeg har godt nok sjældent mødt en hest, som bevidst gjorde noget ondt tilbage. Derfor har jeg stor respekt for heste og ønsker at gengælde den tillid og godhed de viser os. Og dette gør man ikke ved at sige "gør hvad jeg siger, ellers påfører jeg dig smerte". For hingstekæder er beregnet til at påføre smerte, og selvom man måske kun bruger den 2 gange i hesten liv, så synes jeg stadig det er forkert. Undskyld men jeg har kun slået mit barn 2 gange, er det så ikke ok? Ai vel?

Jeg har været i præcis samme situation som trådstarter, bortset fra at min hest også stejlede. Han gjorde det blot når han så fremmede heste, som han ville hen til. Jeg fik det løst på en hestevenlig måde uden brug af bissetricks smiley Takket være min dygtige træner, som altid er fuld af gode råd om træning på hestens præmisser.

• #71   11. nov 2012 Hvor vidt man er ingeniør, skraldemand, smed, sygeplejerske osv - er jeg ligegald med. Jeg ser ens på mennesker og lytter gerne til alle, alle har noget fornuftigt at isge.

Jeg mener bare alle heste er ikke ens, heldigvis for det og hvad der fungerer for den ene hest fungerer ikke for den anden.

Så at sige at vi alle skal rende rundt uden udstyr på vores heste, el. kunne styre den med en sytråd om halsen i enhver henseende er efter min overbevisning ikke det rette. Det er på den måde utrolig mange heste, får en tillært adfærd, der ender i en glidebane.

Ja heste finder sig i meget, rigtig meget og de skal dríves langt ud før de siger fra - desværre.
    En hingstekæde behøves absolut ikke bruges til at påføre smerte, den kan sidde løst sådan en - heldigvis da. Som sagt er det som sikkerhed for en nervøs fører, da en nervøs fører er en dårlig en af slagsen.
    Jeg er på ingen måde fortaler for at man bruger ting der kan skade hesten - vil de der kender mig også sige. Går meget op i at alt foregår på hestens præmisser og at ting tager lang tid og grundlæggende positiv træning er vejen frem.
    Min underviser gør det samme og er en helt enestående person med mange års erfaring.

Desværre kan man ikke træne sig ud af alt, man kan forsøge, men der vil altid opstå uventede situationer, med mindre man da træner hjemme på det samme frimærke dag ud og dag ind.

Du mener man gerne må påføre en hest smerte når det først er blevet livsfarligt, så der som regel ingen vej udenom, med mindre hesten skader dig først.
    Men når man ved hesten har haft succes med noget der er potentielt farligt må man ikke i et sekund bede den vente med et signal den forstår.
    Jeg er fortaler for ingen smerte men som sagt er jeg også fortaler for at mennesket passer på sig selv.

Det nok også fordi jeg i 5 år har arbejdet med de heste som andre har ødelagt og har sat mig selv i mange potentielt farlige situationer - og passede jeg ikke på mig selv i de potentielt farlige situationer, så var jeg hér ikke idag. Det være sig med f.eks hjelm, vest, tage afstand, altid forsøge at være foran i tankegang og ja i to tilfælde at have hingstekæde på der sad løst osv.

Men lad os være enige om at være uenige.Så vi ikke spammer TS indlæg.

Til TS: jeg håber bare du finder den løsning der fungerer for både dig og din hest, så du ikke en anden gang ender med sådan en dårlig oplevelse.
    Og som andre nævner så er en kapsun også et rigtig godt værktøj.

Kommentér på:
Slæbt efter unghest!! hjælp

Annonce