Slæbt efter unghest!! hjælp {{forumTopicSubject}}
Hej Alle.
Jeg er jo ved at tilride Depla og det går rigtig fint....
Men jeg ønsker hun skal blive en rigtig god tur hest og derfor er hun jo nød til at komme ud og møde verden men her støder vi på rigtig mange problemer, den første var biler, det er vi helt ovre gennem træning super dejligt.
Forleden dag gik jeg en tur med hende i rebgrime, som jeg plejer "turen rundt om mosen" den tager ca. 30-40 min i hygge skridt tempo. midt under turen bliver Depla meget forskrækket over en lyd og løber afsted, jeg holder godt fast i rebet fordi jeg vil ikke tabe det, da hun har reb grime på og jeg vil ikke have hun kommer tilskade. jeg kan ikke bremse hende/berolige hende og bliver bokstaveligeste forstand slebt afsted efter hende, hun stopper heldigvis efter ca. 150 meter men nøj hvor jeg self. rystede og var forpustet, hun var stadigvæk meget oppe og køre og rendte rundt om mig, men blev hos mig i stedet for at løbe.
hvad i alverden gør man i sådan en situration? jeg tør næsten ikke gå turen med hende igen fordi jeg er bange for det sker igen.
er der nogle gode råd mm?
det skal siges at hun ALDRIG er bange på folde osv. heller ikke for at være alene.
men jeg kunne virkelig ikke få kontakt med hende
øv øv øv det var surt.
undskyld det blev lidt langt men har brug for hjælp og gode råd
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 44 Svar: 755
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
HVIS hesten bliver bange, er det en del nemmere at styre/stoppe med et hovedtøj på, end med en grime.
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 10 Emner: 82 Svar: 680
okt 2011
Følger: 32 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 64 Svar: 503
feb 2007
feb 2007
feb 2007
okt 2011
Følger: 32 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 64 Svar: 503
Efter min mening er det andet uansvarligt, da det kan være farligt både for dig og heste.
jan 2012
Følger: 119 Følgere: 126 Heste: 10 Emner: 100 Svar: 250
jan 2012
Følger: 119 Følgere: 126 Heste: 10 Emner: 100 Svar: 250
feb 2007
Jeg må indrømme at jeg har været lidt bange for at tage biddet i brug da jeg er lidt pyldret med hendes mund
jan 2011
Følger: 36 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 292
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Det at der hænger noget og slæber/larmer efter en hest på flugt får den jo ikke ligefrem til at stoppe - og det kan ende fatalt for dig.
Men ja trense under grimen, el. en hingstekæde - som en tryghed for dig.
Men enhver hest der er skræmt og i løb, kan hive sig fri af alt. Selv den roligste hest, kan få aktiveret sit flugtinstinkt.
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.471
Så kan du bruge grimen når hesten opfører sig pænt og ved små korrektioner, men bruge trensen når hesten IKKE lytter på grimen, det har jeg gjort med stor succes, samtidig er det en super måde at lære den øvelser i trensen, hvis man kombinerer signalerne
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.391
et hovedtøj er lavet til at ride mig, dvs indvirkning oppe fra.
Når du ligger tyk/væg i et hovedtøj nede fra, præsser man pr automatik bidet sammen da man har tøjlerne i en hånd eller pga delta strop. dvs ved to delt bid laver du nøde knækker efekten og ligger hene bidest tyngte på tunget og ned på laderne.
set mange gange, en hest der bliver forskræket og hopper der bliver taget i tøjlerne, panikker tolat over det urtolig voldsomme træk og forkerte pres.....
Så hvis du ikke kan styre din hest i andet end hovedtøj SÅ BLIV HJEMME, i kun tilfare for os andre
Mit forslag er til TS:
hjem på bane og træn farlige ting, og når du skal ud og gå så få en anden hest eller rytter med der er stabil, så han støtter sig op af den anden, og du har tid til lære og læse hvordan du skal tackle situationen.
Jeg forslår en rebgrime og så et længere tov for så kan du have mulighed for at vente på reaktionen og forhåneligt for drejet idn på en volte.
eller en god tæt sidende griem og en hingste kæde som er placeret korekt. dvs ind i gennem hullet på den side du går i igennem dem på den anden side og op i den runde ring ved øjet/øret og så igen et længere tov
feb 2007
feb 2007
dec 2007
jun 2011
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 250
110% hvis et menneske tage kampen, muskel mod muskel..aldrig holde et stærkt dyr på den måde! vi taber
Vi skal holde dyret tilbage ved at skub den ud af balance... det vil sige..når en hest vil løbe af med en er det bedste at nykke, nykke, nykke i tovet så den ikke kan og der må gerne rykkes til med hurtig gentagelser. STOP når den stå stille!
Jeg kan holde min "grime døve" hest tilbage i en grime hvis 4 heste tager en galop på marken og han vil løbe med....
Husk altid et hms grime og tov mindst 4 m og et par gode handsker.
Hms grimen skal passe så knuderne på kindstykket ligger lige unde starten af kindbenet, fra mule af. Så er i godt rystet og tøv ikke
jun 2011
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 250
feb 2007
dec 2007
har så udtrykket mig forkert kan godt se jeg mangler en del forklaring .
ved todelte bid laver den nødeknækker efekten og ligger et stort præs i laderne
hvor vi 3 delt går det ud over tungen og laderne
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.482
Det bør være rigeligt med rebgrimen, men dit stopsignal skal forstærkes kraftigt. Du skal sørge for at træne hesten så den vælger at blive hos dig som det trygge - i stedet for at flygte fra dig.. Det tager lang tid, men så længe stopsignalet ikke er på plads, så træner du hjemme.
Held og lykke med træningen.
ps. selvom vi har et rigtig godt stopsignal - så finder jeg nogle udfordringer hvor jeg ved at Kavan nok bliver forskrækket - men her er en fantastisk mulighed for at øve vores stopsignal..
feb 2007
syns det er svært det med at hun skal fokusere på mig da alt er sååå nyt og spændende når man går tur, hun er virkelig stærk og har svært ved at holde hende....
hvis hun synes der skal spises græs, så kan jeg gøre hvad fanden jeg vil fordi hun hiver mig bare med.
har prøvet at nykke i hende men det hjælper ikke, hun er helt døv for grimen :o(
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Det er i min mening den bedste og mest hestevenlige løsning
mar 2008
Følger: 125 Følgere: 129 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 829
nov 2008
1) som sagt køb en kapsun
2) baksignalet er din bedste ven, når du har en ung hest. Hver gang hesten virker ufokuseret, så bak den. Bak skaber fokus på dig og etablerer at det er dig der bestemmer. Kan godt være man skal bakke 130 gange på en tur i starten, men det bliver bedre med tiden, som hesten lærer at den skal fokusere på dig og gå pænt. Dette gælder også hvis hesten græsser. Så er det op med hovedet og bak indtil hesten lytter til dig. Hvis hesten ikke lytter til at starte med, så ville jeg give et enkelt nyk i tovet, sige "nej" og så bakke. Dette må dog KUN gøres i starten til hesten har fanget at du mener det, når du siger bak.
3) Anskaf et HMS tov til at gå ture med. Det er længere og tungere end et trækketov, men kortere end en longe og derfor nemmere at styre.
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Heste: 8 Emner: 5 Svar: 110
feb 2007
Kapsun var måske en ide. i hertfald værd at prøve
nov 2008
Og der er jeg nok sippet, men min hest skal ikke trænes efter "undgå smerte" princippet! En kapsun kan også misbruges ja, det kan alt, men ting som en hingstekæde er dirkete lavet til at påføre smerte...
feb 2007
nov 2008
En lite version nogle bruger er at gøre det samme med et trækketov i stedet, hvilket i min verden er noget mere acceptabelt, hvis man endelig skal bruge den slags metoder.
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.255
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 135
Vil heller ikke bruge bid til at få styr på hesten. Rebgrimen og mere tillid. Evt få en anden hest med ud i verden indtil unghesten er mere tryg. Vi plejer at få ung hestene med i hånden når vi rider de ældre, så de har støtte til at lære det. Når nu tiden er at de skal alene afsted, har de fået mere mod samt tillid til os.
aug 2006
Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 443
I sidste uge var det 10 år siden jeg mistede en veninde, der netop blev slæbt efter en hest - tror mig savnet går aldrig væk:(
feb 2007
okt 2009
En hest der har fået aktiveret sit flugtinstinkt, og stadig har et el. andet slæbende og raslende efter sig, bliver ved at løbe.
Lyder til du har en lydig hest på hjemmebane der respekterer dig, nu skal den lære det på tur.
Tag evt. en anden hest og rytter med, en erfaren hest og give din mange gode ture. Hvor du trænder den i at fokusere på dig. den skal altså stoppe, vente, vige, bakke osv.
Hvis den ikke respektere dig, går ind i dig, trækker med dig osv. så bak den, flyt den for dig. Når det går godt, så begynd at træne alene, små ture. Stop mens det går godt
Evt. tag hingstekæde på, så kan du bruge en som nødløsning hvis hesten overser dine små fine signaler i grimen.
Sig b
Hellere hingstekæde end at komme galt afsted
Hellere 2 gange hvor den forstår budskabet end 40 gange uden succes. Det er med at vende problemet med det samme.
Ingen siger man skal hænge, hive og flå i kæden. Et enkelt bestemt nyk kan gøre det
Nu har jeg trænet heste med træls indlært adfærd, og går ind for fine signaler uden vold, smerte osv. Ting tager tid - men før det bliver farligt/uacceptabelt skal det løses. Jeg går også ind for sikkerhed.
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.019
aug 2006
okt 2009
Gør mig ekstremt ondt med din veninde
feb 2007
tusinde tak for de gode råd det tror jeg at jeg vil prøve ;o)
Malle du har helt ret, men jeg tror simpelthen ikke jeg nåede at tænke så langt, og det gør mig frygteligt ondt med din veninde.
feb 2007
jun 2012
Følger: 59 Følgere: 54 Heste: 1 Svar: 99
dec 2011
Følger: 46 Følgere: 41 Heste: 9 Emner: 90 Svar: 207
men her de næste par gange ville jeg have en hjælper med så i er 2 eller 3 til at holde, syntes det er dumt at ødelægge munden allerede nu.... og som jeg kan læse at der er nogle andre der også har skrevet så sæt noget musik på
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
http://i49.tinypic.com/vqo0v7.jpg
Det er en halv dyr sag, men den er guld værd!
I Spanien bruger de den meget til de hingste der gerne vil løbe, den har et fast næse stykke, og tillader ganske enkelt ikke hesten at løbe, forsøger den, ja så stopper den lige så hurtigt igen. Den er designet på en sådan måde, at løber hesten, så, ja hvordan siger man det lige bedst, hesten bliver tvunget rundt, den kan simpelthen ikke løbe lige ud hvis man holder igen.
Det har forhindret mig i mange gange at have en hest der er løbet fra mig.
Den er også fantastisk til træning, dog skal den bruges med forsigtighed og omtanke, især til urutinerede heste, da det er et meget stærkt redskab.
Det er noget af det bedste heste-ting-ting jeg nogenside har købt, og jeg har dælme købt meget.
nov 2008
Hvorfor bruge hingstekæde, når det kan løses meget nemt på en anden måde?
Min hest havde en periode, hvor han stejlede og var rigtig dum at gå med, da han var 3 år og rigtig teenager. Jeg spurgte min træner til råds og hun lærte mig hvordan jeg skulle gå med ham med kapsun og hms tov og ligesiden har et barn kunne gå med ham, hvor som helst. Det her drejer sig om en islænder hoppe, ikke en hingst på 180 cm. En kapsun burde være rigeligt, så hvorfor ty til smertefulde metoder, når det kan løses på en hestevenlig måde?
Min hest gik som hingst til han var 2 ½, da han egentligt skulle have være brugt til avl. Så da jeg købte ham af opdrætter vidste han udemærket godt hvad en hingstekæde var, da han har været til kåring. Og en ny person i stalden trak ham en dag med hingstekæde, fordi hun ja var ny og troede at sådan gjorde man da bare, og hun sagde til mig bagefter, at hun godt nok godt kunne mærke på min hest, at han vidste hvad en hingstekæde var/hvor ondt den gjorde, da han pludselig virkede som en meget lille "dreng" at gå med. Så han har aldrig glemt hvad sådan en tingest kan gøre på trods af at dette skete da han var 6 og han havde ikke været i nærheden af en hingstekæde siden han var 2 ½...
okt 2009
Det lyder til at TS er bange/utryg for at skulle gå med hesten igen - hvilket jeg godt kan forstå. Men en utryg ejer er ingen god fører, så hellere en tryg fører fordi hun ved kæden er der. Den behøves jo ikke bruges og som sagt behøver man ikke trække i den., Man kan trække i trensen
Den er bare en sikkerhed og signalerne læres stadig på blid måde.
At kan gøre ondt i de forkerte hænder, selv en kapsun.
Om det er en lille el. stor hest er sådan set underordnet for mig - uanset hvad vil man aldrig vinde en "tovtrækningskonkurrence".
Man skal tænke længere frem nd hesten og være på forkant
TS kan selv vælge hvad hun vil - men ud fra mine erfaringer er det godt givet ud. Så længe kæden er løs.
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 135
Hvad er tykkelsen på din rebgrime? Hvis den er 8-10mm, er den ikke ret meget værd til træning. Skal være omkring de 6 til at fungere ordentlig. Mange har de billige købt i rideudstyrsforretninger, og undtagen at de ikke knækker, er de ikke mere værd end en flad grime til træningsformålen.
Du skal også studere din hests kropsprog mere, så du kan fange dens opmærksomhed INDEN den bliver helt tosset.
Og så skal du arbejder meget nu på at få ro igen efter du er blevet bange. Når du blev bange for at hesten løb fra dig, kunne hesten mærken din frygt. Men den vidste ikke hvad du var bange for, og vil tro at du var bange for den samme som den var!! Selvom det er meget svært, er du nødt til at lære at holde ro... at synge en rolige sang kan hjælpe med at skjule dine frygt signaler. Så snart du begynder at spænde lidt eller blive nervøs, skal du begynde at synge og berolige hesten, for at fortælle den at der ikke er noget farligt.
Hvis du begynder med trense og bid til det her, risikere du at hestens mund bliver hurtigt hårdt og derfor vil ikke kunne rides blid. Derfor holder jeg fast i metoder der skåner hestens mund til fremtidig ridning, om det er rebgrimer, kapsun, eller kæde.
aug 2006
feb 2007
Jeg har tilgængæld været ude og købe en hingste kæde som jeg vil sætte i hendes grime også et normalt træktorv til at "styre" med med hende i den normale ring. så kæden kommer kun til at blive brugt som sikkerhed for mig.
Jeg tror det er best sådan for alle parter
feb 2007
okt 2009
feb 2007
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Heste: 8 Emner: 5 Svar: 110
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.223
Det gjorde jeg med min, og hun har aldrig haft trense på, på tur. Kun rebgrime.
Og stopper når jeg beder hende om det, i alle situationer.
nov 2008
Hun sagde gå aldrig længere end du føler dig tryg med, også selvom det i starten måske kun er 50 meter. Og så vend om igen og sig til dig selv, hvor var min hest og jeg bare seje, vi gik 50 meter uden nogle problemer. Og så gør man lige så stille ruten længere og længere indtil man kan gå hvor man vil, hvor både en selv og hesten føler sig tryg
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Derimod Dually/ monty roberts grime.
Når jeg trækker min 3-års i skoven har jeg altid Dually grime på! Og hun er ikke engang nervøs, kan godt hidse sig op, men normalt rolig og flink.
Dually er den bedste, når man er i tvivl, om andre vil kunne stoppe hesten!
Og jaja, træning VIRKER bare IKKE, når de først rammes af panik. Det er et flugtdyr, som kan blive bange. Memindre den er helt bovlam. Og hvis man ikke er obs på det, kan det blive farligt, som jeg ser det hver dag, fordi folk simpelthen ikke er forberedt på, de trækker et dyr, der kan blive bange.
Så træning - ja, MEN vid, at det er en hest. At tro, man har den rundt om en lillefinger, fordi den er trænet til UG, og den så bliver bange for en lyd, og smadrer en bil, og slår et menneske ihjel, er bare så uansvarligt!
nov 2008
okt 2009
Bliver nød til at blande mig lidt.
Ja træning virker det skriver Lone også - men du kan altså aldrig nogensinde fratage hesten sit flugtinstinkt ved at træne den, det er en naturlig del af den og alle heste er i mere el. mindre grad præget at sine instinkter.
nov 2008
Og man kan jo sagtens minimere hestens trang til flugt. Tænk på træning med presenning, at tage hesten ud og se farlige ting, osv, det er jo alt sammen for at minimere hestens flugttrang.
okt 2009
Derfor skal man tage sine forbehold og vide det er en hest.
nov 2008
sep 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Heste: 10 Svar: 64
Et stop signal kan sagtens læres rigtig godt i f.eks. en rebgrime eller trense. Det handler om at give efter på de rigtige tidspunkter, når et stopsignal skal indlæres på små signaler.
Jeg synes det vil være rigtig dumt at have både rebgrime og hingstebid på hvis hesten slipper fra dig, så kan den rigtig komme til skade ;-( Og du har to liner at skulle holde styr på.
Du skriver at hun reagerer dårligt i grime, det kan du med fordel få trænet, da hun f.eks IKKE skal græsse når I træner.
Jeg håber at I får trænet og det kommer til at gå godt for Jeres samarbejde
okt 2009
Det der ingen der siger, det afhænger af situationen. Nu har hesten jo haft held til det.
Men at føre en faglig debat om det, kan man åbenbart ikke med dig
TS oplyser at hendes hest hjemme i vante omgivelser er vant til div. ting og er lydig. Men át det er et fremmed miljø/lyd der gjorde udslaget.
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.756
Man kan holde hvad som helst i en god kapsun, har trafikvænnet min part, en stærk barockhoppe i den, og Zambrano havde for vane med at stikke af på gåtur - indtil jeg fik kapsun på ham og han lærte, at det kunne han ikke.
De bruges også til hingste på stutterier osv., og det er det eneste jeg nogensinde har brugt med en stor hingstebasse ved siden - de virker simpelthen!
nov 2008
Jeg er bare af den holdning at man aldrig nogensinde bør gøre noget ved sin hest der gør ondt, med mindre det er fordi du er i livsfare (læs: ER i livsfare, og ikke fordi den potentielt kunne komme i en situation der var farlig, som når den stikker af).
Et af mine ynglings ordsprog er at en hest kunne knuse din hånd med et bid. Men den gør det ikke. Heste finder sig sgu i meget pis fra os mennesker, men jeg har godt nok sjældent mødt en hest, som bevidst gjorde noget ondt tilbage. Derfor har jeg stor respekt for heste og ønsker at gengælde den tillid og godhed de viser os. Og dette gør man ikke ved at sige "gør hvad jeg siger, ellers påfører jeg dig smerte". For hingstekæder er beregnet til at påføre smerte, og selvom man måske kun bruger den 2 gange i hesten liv, så synes jeg stadig det er forkert. Undskyld men jeg har kun slået mit barn 2 gange, er det så ikke ok? Ai vel?
Jeg har været i præcis samme situation som trådstarter, bortset fra at min hest også stejlede. Han gjorde det blot når han så fremmede heste, som han ville hen til. Jeg fik det løst på en hestevenlig måde uden brug af bissetricks
okt 2009
Jeg mener bare alle heste er ikke ens, heldigvis for det og hvad der fungerer for den ene hest fungerer ikke for den anden.
Så at sige at vi alle skal rende rundt uden udstyr på vores heste, el. kunne styre den med en sytråd om halsen i enhver henseende er efter min overbevisning ikke det rette. Det er på den måde utrolig mange heste, får en tillært adfærd, der ender i en glidebane.
Ja heste finder sig i meget, rigtig meget og de skal dríves langt ud før de siger fra - desværre.
En hingstekæde behøves absolut ikke bruges til at påføre smerte, den kan sidde løst sådan en - heldigvis da. Som sagt er det som sikkerhed for en nervøs fører, da en nervøs fører er en dårlig en af slagsen.
Jeg er på ingen måde fortaler for at man bruger ting der kan skade hesten - vil de der kender mig også sige. Går meget op i at alt foregår på hestens præmisser og at ting tager lang tid og grundlæggende positiv træning er vejen frem.
Min underviser gør det samme og er en helt enestående person med mange års erfaring.
Desværre kan man ikke træne sig ud af alt, man kan forsøge, men der vil altid opstå uventede situationer, med mindre man da træner hjemme på det samme frimærke dag ud og dag ind.
Du mener man gerne må påføre en hest smerte når det først er blevet livsfarligt, så der som regel ingen vej udenom, med mindre hesten skader dig først.
Men når man ved hesten har haft succes med noget der er potentielt farligt må man ikke i et sekund bede den vente med et signal den forstår.
Jeg er fortaler for ingen smerte men som sagt er jeg også fortaler for at mennesket passer på sig selv.
Det nok også fordi jeg i 5 år har arbejdet med de heste som andre har ødelagt og har sat mig selv i mange potentielt farlige situationer - og passede jeg ikke på mig selv i de potentielt farlige situationer, så var jeg hér ikke idag. Det være sig med f.eks hjelm, vest, tage afstand, altid forsøge at være foran i tankegang og ja i to tilfælde at have hingstekæde på der sad løst osv.
Men lad os være enige om at være uenige.Så vi ikke spammer TS indlæg.
Til TS: jeg håber bare du finder den løsning der fungerer for både dig og din hest, så du ikke en anden gang ender med sådan en dårlig oplevelse.
Og som andre nævner så er en kapsun også et rigtig godt værktøj.
Slæbt efter unghest!! hjælp