1.510 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Hackamore?? I tvivl.. Hackamore?? I tvivl..

Hej alle, først vil jeg frabede mig en diskussion omkring bid/bidløs. Jeg er normalt bidrytter, men træner også bidløst. Min holdning omkring alt dette er, at man skal gøre hvad der er bedst for en selv og hesten. Og andre skal lade være med at blande sig i det.

Jeg er for nylig begyndt at ride min hest i sidepull, da jeg ikke syntes han fungere optimalt på bid, og han ikke længere skal bruges til stævner.
Det fungere egentlig fint nok på sidepull, men han har rigtig svært ved at forstå mine signaler såsom drej, stop, sæt farten ned osv.

Jeg fik derfor af vide at en hackamore måske ville være mere optimal for os. Så nu er min spørgsmål så; hvilken slags hackamore ville i anbefale og er der noget jeg skal tænke på i dne forbindelse? Jeg har en træner der ejer en bidløs rideskole, som har lovet mig at hjælpe med at få den justeret ordenligt, så den sidder korrekt samt hjælpe os videre i vores bidløse træning.

Det skal der ud over siges at det bidløse fungere meget bedre end når jeg rider ham med bis, ud over at han er lettere at dreje og stoppe osv med bid, men han går 300000% mere afslappet bidløst. smiley

Så people kom gerne med gode råd og evt erfaringer??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • sætte hylder op bad og køkken 3.000 kr.
  • Tilskæring af ca 14 have fliser 400 kr.
  • Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hackamore?? I tvivl..
  • #1   1. nov 2012 du nød til at lære den dine signaler uanset hvad du ønsker og ride med det handler om at ride med ben og sæde

• #2   1. nov 2012 Jeg bruger en soft hackamore :).
    DU kan se billeder i min profil med Perle.

• #3   1. nov 2012 Jeg læste engang om en der skulle tilride en hest bidløst (med sidepull), hvor personen så lærte alle signalerne fra jorden først.. Dvs at når der blev lagt pres på siden, skulle hesten dreje, og når der blev gjort noget andet, så skulle den stoppe..

Men jeg er 100% bidrytter (simpelthen fordi jeg rider på elevheste) så jeg har nada forstand på det! smiley
    Ville bare lige dele de sætninger ud, hvis de nu rent faktisk kunne ende med at hjælpe en eller anden smiley

Fortsat god dag!

• #5   1. nov 2012 hesten lærer ikke signalerne af at du brugere et skarpere hovedtøj. Det er fint nok at bruge hackamore, men den ville jeg vente med intil hesten KAN signalerne. I Hackamore skal du jo dreje vha neck-reining, og det signal kan du med fordel indlære i sidepull'en.

• #6   1. nov 2012 (link fjernet) - Den er for lækker!!! Uanset om det er sort eller brun! smiley

- Jeg rider min(e) som normat med bid - ingen 'overdrivelse' af benene smiley

• #7   1. nov 2012 Hej!

Jeg købte for et par måneder siden en hackamore, og den er jeg super glad for. Jeg købte den billigste jeg kunne finde - og det blev så horze. Den fungerer fint, og jeg er glad for den. Men! Hvis jeg skulle købe en nu, så ville jeg vælge at købe en med 2 spænder. Altså en som denne: (link fjernet)

^^Det er svært at se, men der sidder et spænde i hver side af 'næsebåndet'.

Den som jeg har ser sådan ud: (link fjernet)

^^Den er også fin, men problemet er at den kan godt op ved for højt et tryk på næsebåndet, da der kun er et spænde.

Så ja, begge er gode, men hvis jeg skulle anbefale en så skulle det var den med dobbeltspænde.

Jeg håber du forstår!!

Mvh Emily smiley

• #8   1. nov 2012 Jeg har den samme som Emily, og jeg får også fnat af at det ene spænde er så irriterende at arbejde med, men ellers fungerer det som sådan fint, og er billig.

Jeg ønsker mig dog den på flg side:
    http://www.klassisk-dressur.dk/Nyheder/tabid/17835/language/da-DK/Default.aspx

(scroll ned til den brune)

• #9   1. nov 2012 Jeg havde samme problemer da jeg red i sidepull for første gang på min gamle pony. Så fik jeg styr på bensignalerne, og derefter fungerede hun super. Mit råd er at du skal øve dine bensiganler, og hvis du har svært ved det, så få evt. et prof. til at hjælpe dig. smiley

• #11   1. nov 2012 vil sige en hackkapsun ;-))Altså sådan en her:
    http://www.klassisk-dressur.dk/Portals/10321/Hackamorekapsun_web.jpg
    Ekstrem dejlig, da det både fungere som et 'stang' bid og 'trense bid. Hvis du forstår:-)

• #12   1. nov 2012 Jeg vil foreslå du tager dig tiden til at træne signalerne i din sidepull. Hackamoren (uanset hvilken af modellerne) er meget hårdere og jeg ville aldrig skifte til noget "skarpere" på baggrund af at hesten ikke reagere optimalt på mine signaler...

Det er et træningsspørgsmål... Det tager lang tid at træne lette signaler i en bidløs, når man kommer fra bid. Men ideen går lidt af det, hvis man har behov for noget der kan skade hesten for at præcisere det.

Så behold jeres sidepull, træn og værdsæt jeres udvikling. Trin for trin smiley

• #13   1. nov 2012 Må jeg spørge hvem din underviser er?

• #14   1. nov 2012 Altså nu vil jeg lige forsvara mig selv og sige at jeg har styr på mine ben og mit sæde, og det er ikke der problemer ligger. Min hest reagere fint på stop signalet, men bliver forvirret over det signal som sidepull'en giver, da det er som om den ikke ligger optimalt på ham.

Jeg har 21års rideerfaring og ved godt hvad jeg laver. Jeg er dog ny på det bidløse og søger derfor råd her inde, Jeg ved godt at en hackamore er stærkere end en sidepull, men da sidepull'en ikke fungere optimalt ville jeg forsøge mig med en hackamore da det er det jeg har fået anbefalet. Og jeg ønsker at fortsætte den bidløse træning da jeg tydeligt kan se han nyder det meget mere.

Problemet ligger i at han ikke helt forstår signalet når jeg vil dreje ham, og stoppe ham eller sætte farten ned. Altså han gør det, men man kan ligesom fornemme at han lige skal tænke en ekstra gang over hvad jeg ber ham om, også gør han det.

Min træner er Lone Pockendal, som ejer kastainie gården ved vestsjælland.

• #15   1. nov 2012
    En hackamore er en idiot ting at dreje i syntes jeg - hvis man bruger tøjlen til drej der, så ligger stangen bare ret hurtigt vandret afhængigt af hvor stram kæden er, istedet for at give dreje signal kommer man så til at give stopsignal..

Og det er jo ikke meningen.

Så det er ikke noget jeg kan anbefale.

• #16   1. nov 2012 Krikken:
    Det lyder meget forståeligt, men jeg føler nemlig at "NÆSEBÅNDET" I sidepull'en ryger op imod øjnene når jeg vil dreje eller stoppe ham.. Derfor tænkte jeg hackamore, men kan godt se som du siger at det nok er svært at dreje ordenligt i sådan en..

• #17   1. nov 2012
    Jeps en hackamore og en rebgrime - to ting der er dumme at dreje for, hvis man skal give dreje signal for tøjlen fordi deres signaler ikke ligger tætte på hvad de er i en trense.

Har oplevet det du beskriver med en hackamore også og det kom når jeg havde fat i hesten, havde jeg ikke fat eller lidt, så var der intet.
    Meget lidt fat = ligger fint:
    (link fjernet)

Fat = tæt på øjet:
    (link fjernet)

Her er det så vægtstangen der skubber remmen op i øjet, så med en hackamore vil du kunne få samme resultat.
    Min kæde var så løs den kunne være, så derfor kunne jeg have så meget fat i stangen, derfor kunne næseremmen komme så langt ned når jeg havde fat og remmen ved øjet komme så tæt på.

På en sidepull tænker jeg at det er noget af det samme der sker, den rutsher rundt - hvordan det sker ved jeg dog ikke, men vel fordi man har fat.
    Har dog læst lidt om at det kommer an på modellen?

Måske du kan sætte en ekstra rem på, som man kan så til en kapsun - der også kan glide rundt? Den sidder vist omkring kæben på en måde.

• #18   1. nov 2012 Ja det kunne være man måske skulle prøve det,
    Normalt synes jeg ikke at jeg har "meget" fat i ham , men det får man jo automatisk når man skal dreje eller bremse hest, så tager man jo i tøjlen.
    Men måske jeg skulle prøve med en ekstra rem som du beskriver smiley

• #19   1. nov 2012
    Fandt lige et billed af en med en ekstra rem, så kan du se det:
    (link fjernet)

• #21   1. nov 2012 mange tak smiley

• #23   1. nov 2012 http://shop.avderod-ridesport.dk/pi/Bidløs_trense_RC_incl_web_tøjler_sidepull_Pony_Sort_2015_348.aspx

bruger en magen til denne bare uden kæbe remmen smiley

• #24   1. nov 2012 haha vi linker til samme, sjovt smiley men min er magen til, der er bare ikke den der kæberem på smiley

• #26   1. nov 2012 Den har jeg også, men jeg har pillet kæberemmen og pandebåndet af.

• #28   1. nov 2012 Luna

Så vidt jeg husker er kæberemmen en seperat rem der sidder fast i enderne på pandebåndet, så det tror jeg at du har ret i at den ikke kan.

• #30   2. nov 2012 jeg har redet med den ca hver anden dag i 2 mdr nu smiley Hele tiden med min træner på vejen, som også mener at sidepull'en måske ikke er det rette for os,

Det skal dertil også nævnes at min hest er 18år og har altid gået med bid indtil for 2mdr siden.
    Jeg har også prøvet i rebgrime, og den kører rundt på hovedet af ham, men jeg har samme problem der, med at dne ryger op mod øjnene. smiley

• #31   2. nov 2012 her er to billeder der viser mit problem

(rebgrimen, hvor den snor der er rundt om mulen ryger op mod øjnene når jeg tager i ham)
    (link fjernet)

(sidepull hvor den rem der kører langs købes og om bag ved ørene "bukker" eller ryger op mod øjet når jeg har kontakt på tøjlen. Lig venligst mærke til at jeg giver efter på tøjlen på dette billed og den derfor ikke burde gøre det)
    (link fjernet)

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
    #32   2. nov 2012 Jeg ville bruge en soft hackamore og synes sagtens, du kan skifte sidepullen ud med den. Signalerne er jo lidt anderledes i den, så heller ikke sikkert, at din hest forstår dem helt til at starte med, men det skal jo bare trænes lidt. (:

Jeg bruger selv hackamore eller bid på min og det fungerer rigtig godt begge dele. Hvis min løber, så er det svært (næsten umuligt) at dreje ham uden benene og vægten, så ingen problemer med, at hackamoren er lidt anderledes at dreje i. (:

• #33   2. nov 2012 Okey men tror jeg prøver at sætte en ekstra rem på min sidepull til at starte med:)

• #35   2. nov 2012 Jeg kan kun give dig ret i det med rebgrimen smiley Nu brugte jeg også kun min i en kort periode ellers bruger jeg dne normalt kun for jorden smiley

Nej sidepull'en er købt privat, ved ikke hvor hun selv havde den fra .:)

• #36   2. nov 2012
    Med rebgrimen kommer det af at du har meget fat, så ryger de rundt - det er jo kun løse snore på hesten, de sidder ikke til som sådan.

Sidepullen kan jeg godt umiddelbart ikke se noget slemt ved? Den er ikke oppe ved øjet?

Kommentér på:
Hackamore?? I tvivl..

Annonce