Hackamore?? I tvivl.. Hackamore?? I tvivl..
Hej alle, først vil jeg frabede mig en diskussion omkring bid/bidløs. Jeg er normalt bidrytter, men træner også bidløst. Min holdning omkring alt dette er, at man skal gøre hvad der er bedst for en selv og hesten. Og andre skal lade være med at blande sig i det.
Jeg er for nylig begyndt at ride min hest i sidepull, da jeg ikke syntes han fungere optimalt på bid, og han ikke længere skal bruges til stævner.
Det fungere egentlig fint nok på sidepull, men han har rigtig svært ved at forstå mine signaler såsom drej, stop, sæt farten ned osv.
Jeg fik derfor af vide at en hackamore måske ville være mere optimal for os. Så nu er min spørgsmål så; hvilken slags hackamore ville i anbefale og er der noget jeg skal tænke på i dne forbindelse? Jeg har en træner der ejer en bidløs rideskole, som har lovet mig at hjælpe med at få den justeret ordenligt, så den sidder korrekt samt hjælpe os videre i vores bidløse træning.
Det skal der ud over siges at det bidløse fungere meget bedre end når jeg rider ham med bis, ud over at han er lettere at dreje og stoppe osv med bid, men han går 300000% mere afslappet bidløst.
Så people kom gerne med gode råd og evt erfaringer??
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.240
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1404 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.585
DU kan se billeder i min profil med Perle.
jan 2012
Følger: 91 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 353 Svar: 2.875
Men jeg er 100% bidrytter (simpelthen fordi jeg rider på elevheste) så jeg har nada forstand på det!
Ville bare lige dele de sætninger ud, hvis de nu rent faktisk kunne ende med at hjælpe en eller anden
Fortsat god dag!
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.042
feb 2012
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.449
- Jeg rider min(e) som normat med bid - ingen 'overdrivelse' af benene
jun 2007
Følger: 75 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 88
Jeg købte for et par måneder siden en hackamore, og den er jeg super glad for. Jeg købte den billigste jeg kunne finde - og det blev så horze. Den fungerer fint, og jeg er glad for den. Men! Hvis jeg skulle købe en nu, så ville jeg vælge at købe en med 2 spænder. Altså en som denne: (link fjernet)
^^Det er svært at se, men der sidder et spænde i hver side af 'næsebåndet'.
Den som jeg har ser sådan ud: (link fjernet)
^^Den er også fin, men problemet er at den kan godt op ved for højt et tryk på næsebåndet, da der kun er et spænde.
Så ja, begge er gode, men hvis jeg skulle anbefale en så skulle det var den med dobbeltspænde.
Jeg håber du forstår!!
Mvh Emily
okt 2010
Jeg ønsker mig dog den på flg side:
http://www.klassisk-dressur.dk/Nyheder/tabid/17835/language/da-DK/Default.aspx
(scroll ned til den brune)
jun 2009
Følger: 62 Følgere: 59 Heste: 4 Emner: 25 Svar: 370
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 147 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 512
http://www.klassisk-dressur.dk/Portals/10321/Hackamorekapsun_web.jpg
Ekstrem dejlig, da det både fungere som et 'stang' bid og 'trense bid. Hvis du forstår:-)
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 319
Det er et træningsspørgsmål... Det tager lang tid at træne lette signaler i en bidløs, når man kommer fra bid. Men ideen går lidt af det, hvis man har behov for noget der kan skade hesten for at præcisere det.
Så behold jeres sidepull, træn og værdsæt jeres udvikling. Trin for trin
jul 2008
Følger: 168 Følgere: 157 Heste: 7 Emner: 154 Svar: 1.147
dec 2006
Følger: 113 Følgere: 111 Heste: 5 Emner: 149 Svar: 1.785
Jeg har 21års rideerfaring og ved godt hvad jeg laver. Jeg er dog ny på det bidløse og søger derfor råd her inde, Jeg ved godt at en hackamore er stærkere end en sidepull, men da sidepull'en ikke fungere optimalt ville jeg forsøge mig med en hackamore da det er det jeg har fået anbefalet. Og jeg ønsker at fortsætte den bidløse træning da jeg tydeligt kan se han nyder det meget mere.
Problemet ligger i at han ikke helt forstår signalet når jeg vil dreje ham, og stoppe ham eller sætte farten ned. Altså han gør det, men man kan ligesom fornemme at han lige skal tænke en ekstra gang over hvad jeg ber ham om, også gør han det.
Min træner er Lone Pockendal, som ejer kastainie gården ved vestsjælland.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
En hackamore er en idiot ting at dreje i syntes jeg - hvis man bruger tøjlen til drej der, så ligger stangen bare ret hurtigt vandret afhængigt af hvor stram kæden er, istedet for at give dreje signal kommer man så til at give stopsignal..
Og det er jo ikke meningen.
Så det er ikke noget jeg kan anbefale.
dec 2006
Det lyder meget forståeligt, men jeg føler nemlig at "NÆSEBÅNDET" I sidepull'en ryger op imod øjnene når jeg vil dreje eller stoppe ham.. Derfor tænkte jeg hackamore, men kan godt se som du siger at det nok er svært at dreje ordenligt i sådan en..
sep 2007
Jeps en hackamore og en rebgrime - to ting der er dumme at dreje for, hvis man skal give dreje signal for tøjlen fordi deres signaler ikke ligger tætte på hvad de er i en trense.
Har oplevet det du beskriver med en hackamore også og det kom når jeg havde fat i hesten, havde jeg ikke fat eller lidt, så var der intet.
Meget lidt fat = ligger fint:
(link fjernet)
Fat = tæt på øjet:
(link fjernet)
Her er det så vægtstangen der skubber remmen op i øjet, så med en hackamore vil du kunne få samme resultat.
Min kæde var så løs den kunne være, så derfor kunne jeg have så meget fat i stangen, derfor kunne næseremmen komme så langt ned når jeg havde fat og remmen ved øjet komme så tæt på.
På en sidepull tænker jeg at det er noget af det samme der sker, den rutsher rundt - hvordan det sker ved jeg dog ikke, men vel fordi man har fat.
Har dog læst lidt om at det kommer an på modellen?
Måske du kan sætte en ekstra rem på, som man kan så til en kapsun - der også kan glide rundt? Den sidder vist omkring kæben på en måde.
dec 2006
Normalt synes jeg ikke at jeg har "meget" fat i ham , men det får man jo automatisk når man skal dreje eller bremse hest, så tager man jo i tøjlen.
Men måske jeg skulle prøve med en ekstra rem som du beskriver
sep 2007
Fandt lige et billed af en med en ekstra rem, så kan du se det:
(link fjernet)
dec 2006
dec 2006
bruger en magen til denne bare uden kæbe remmen
dec 2006
okt 2010
okt 2010
Så vidt jeg husker er kæberemmen en seperat rem der sidder fast i enderne på pandebåndet, så det tror jeg at du har ret i at den ikke kan.
dec 2006
Det skal dertil også nævnes at min hest er 18år og har altid gået med bid indtil for 2mdr siden.
Jeg har også prøvet i rebgrime, og den kører rundt på hovedet af ham, men jeg har samme problem der, med at dne ryger op mod øjnene.
dec 2006
(rebgrimen, hvor den snor der er rundt om mulen ryger op mod øjnene når jeg tager i ham)
(link fjernet)
(sidepull hvor den rem der kører langs købes og om bag ved ørene "bukker" eller ryger op mod øjet når jeg har kontakt på tøjlen. Lig venligst mærke til at jeg giver efter på tøjlen på dette billed og den derfor ikke burde gøre det)
(link fjernet)
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
Jeg bruger selv hackamore eller bid på min og det fungerer rigtig godt begge dele. Hvis min løber, så er det svært (næsten umuligt) at dreje ham uden benene og vægten, så ingen problemer med, at hackamoren er lidt anderledes at dreje i. (:
dec 2006
dec 2006
Nej sidepull'en er købt privat, ved ikke hvor hun selv havde den fra .:)
sep 2007
Med rebgrimen kommer det af at du har meget fat, så ryger de rundt - det er jo kun løse snore på hesten, de sidder ikke til som sådan.
Sidepullen kan jeg godt umiddelbart ikke se noget slemt ved? Den er ikke oppe ved øjet?
Hackamore?? I tvivl..