10. jul 2007 Følger: 286 Følgere: 238 Heste: 3 Emner: 386 Svar: 2.513
Første gang hackamore - i tvivl?? {{forumTopicSubject}}
Jeg har været så heldig at få lov til at låne soft hackamore, jeg red så med den første gang idag i dette "pragtfulde" regnvejr..
Jeg startede med at ride med bid ned til ridehuset, hvor han som sædvanlig hopper og danser, skifter til hackamore da vi kommer ned til ridehuset. Han er virkelig opmærksom og opfanger den mindste hjælper ( det gør han ikke med bid altid).
Så kommer vi så til mine spørgsmål, han virkede ikke spændt (normalt noget man mærker med det samme på ham), men alligevel gik og åbnede munden engang imellem, jeg tænker så om det måske er fordi det er nyt for ham? Eller har i andre ideer til hvorfor han gør det?
Den sidder på ham som den her:
http://hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/6758970_l.jpg
Men samtidig kommer jeg til at tænke på at når stængerne sidder dernede ved mulen, vil de så ikke komme til at irritere eller noget?
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
jul 2007
Følger: 286 Følgere: 238 Heste: 3 Emner: 386 Svar: 2.513
jun 2008
Følger: 89 Følgere: 81 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 876
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Jeg har haft problem med at få min til at slappe af i galop, hvor han har smidt hovedet op og stivet ryggen, hver gang der blev taget i tøjlen, han skulle lære at der ikke skete noget, når der blev taget i tøjlen under galoppen og nu går han i fin afslappet galop, hvor jeg sagtens kan tage i tøjlen..
Så bare rolig, det kan godt tage lidt tid, heste lære jo ved at, man skal gentage tingene, indtil det gamle ligesom bliver overskrevet
Ja rider forresten også med hackamore
jul 2007
Følger: 286 Følgere: 238 Heste: 3 Emner: 386 Svar: 2.513
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Man skal bare være meget obs på at slippe igen og give frihed, hvis man rider efter at hesten skal kunne mærkes i den, så får man en hest der hænger på den, efter et stykker tid og går imod den..
Oplevede det selv, da jeg red med den, et lille stykke tid, da min hest havde et sår og jeg bare red mere eller mindre som et normalt hovedtøj, ved slutningen hang han mere og mere på hackamoren, men skiftede så tilbage til bid og så var det jo ligesom "løst"
Men hvis man bare forstå at lade hesten gå mere selv, så er det virkelig et allertiders stykke redskab..
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 452
Rider også med hackamore på min. Han er tungerækker (hele tungen hænger og slasker over det hele når han har bid i munden) Så vi skiftede til hackamore for et års tid siden. Går super.
Jeg har også oplevet at min går og åbner munden, eller faktisk også rækker tunge med den på xD
Tror det måske bare er en tillært adfærd. Eller måske din bare trængte til at åbne munden?
Stængerne kan godt genere lidt. Fik min far til at bøje dem en LILLE smule ud til siderne, man skal dog ikke bøje dem mere end en cm, så flytter man tyngdepunkt osv. og så ryger effekten.
Første gang hackamore - i tvivl??