{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.551 visninger | Oprettet:

At stille hesten? {{forumTopicSubject}}

Først lige et par facts om mig og hesten.

Hesten er 3 år og godt i gang med at blive trænet.
Vi er begyndt at få undervisning ca en gang om måneden, så vi skal have undervisning igen om et par uger ca, så mit spørgsmål er kun ang det jeg træner indtil.
Jeg har godt styr på ungheste, så uddybelse omkring træning af dem er ikke nødvendigt.
Han kan ikke longeres, og skal ikke longeres pt.

Nå, men altså, min hest går dejligt stabilt "ligeudrettet", kan lave rimelige schenkelvigninger og versader, og stiller sig super flot, når jeg laver slangegange eller skifter volter.
Men! Mit problem opstår i, at han ikke kan bøje sig særlig længe af gangen.
Han kan ca gå 10-15 meter i stilling, så svinger han skulderen ind og stiller sig udad. Dette gælder både volter og hjørner mv.
Jeg kan rette ham ind i et par sek, når jeg ligger schenklen omkring ham, men han svinger skulderen ind med det samme igen.

Dette er prøvet uden nogen virkning:

- Holde presset med indvendige ben. Dette nægter jeg at fortsætte med, da han er dejlig følsom over for benene, og jeg ikke vil risikere, han bliver schenkeldød.

- Ride ham indad på en indre volte.

- Styre ham uden brug af tøjlen

- Styre ham "udelukkende" (kan jeg ikke) på tøjlen


Jeg har selv tænkt lidt på at sætte fire kegler op (i en firkant på ca 20x20 meter), og få ham til at stille sig lige når vi rider rundt om en kegle, og så lade ham gå ligeudrettet imellem keglerne.
Og så vil jeg lige så stille gøre volten omkring keglerne mere og mere rund, til han kan gå let stillet hele vejen rundt.


Hvad tænker i?
Har i nogle ideer? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At stille hesten?
  • #1   24. okt 2012 Jeg stiller Oyvind ved at "dreje" mit sæde, således at jeg drejer helt nede i hoften (flytter vægten) i den retning han skal på volten smiley samtidig prøver jeg så vidt muligt at støtte/skubbe ham med udvendige tøjle (ikke altid det lykkedes lige godt)

    Det var det min underviser lærte mig smiley


  • #2   24. okt 2012 Øhm, ja, han er trænet lidt sådan:. Hvis jeg ligger udvendige tøjle til, skal han drejer til indvendige side - og omvendt. Så ligger jeg den udvendige til, går han ind på så lille en volte, at han ikke kan bære sig selv, eller holde traven.

    Men vil prøve at være lidt mere obs på min hofte, tak smiley


  • #4   24. okt 2012 Det tror da pokker, hvis hesten kun er 3 år?!
    Lad den da lige nå, at opbygge balance frem for at ride schenkelvigninger osv.
    10-15 meter er da en start, Rom er ikke bygget på én dag....


  • #5   24. okt 2012 Jeg har selv haft problemer med det samme med min hyp i det 5 år jeg har haft hende smiley Fandt ud af det var min balance der også gjorde det sværere smiley Og nu har jeg endelig fundet en metode der virker, takket være min nuværende træner smiley

    - Jeg sørger for at sidde godt lige på hesten, så lægger jeg vægten over på det sædeben/side hvor jeg skal dreje/bøje, har det indvéndige ben rigtig godt ned også, og så sørger jeg for at støtte rigtig godt op i udvendig tøjle og indvendig tøjle tages en smule ind mod mig selv bare for at kunne guide hesten bedst muligt, den side den nu skal stilles/bøjes til smiley

    jeg har nemlig fundet ud af at min hyp bliver utrolig svær fortil hvis jeg bruger tøjlen for meget og så stikker hun snotten op i vejret smiley Så der virker nu nuværende træners metode kanon godt til hypzen og jeg smiley


  • #6   24. okt 2012 Stille, han er jo kun 3 år, så synes lige at bøje er voldsomt nok, men ja, stille smiley
    Og han er jo "kun" ligeudrettet på langsiden. Men når vi så kommer til hjørnerne, stiller han sig fint, lige når jeg drejer ham, men mister det med det samme igen, og kaster skulderen ud.
    Jeg er over ud lykkelig over hvor nem og dygtig han er, på trods af den korte tid han er trænet! "Problemet" ligger i, at rider vi en volte (som min underviser siger jeg skal) eller kommer igennem et hjørne, så mister han balancen, så snart ham skyder skulderen ind, og det duer jo ikke smiley
    Bør jeg fokusere på at holde ham ligeudrettet i i hjørner og på volter så?


  • #7   24. okt 2012 Lama. Der er jeg enig med dig smiley En hest på 3 skal nemlig først ha opbygget balance og ikke mindst muskler smiley og ja rom bliver ikke opbygget på en dag men over meget lang tid smiley

  • #8   24. okt 2012 Ja for når den er lige ud rettet så er det også nemmere at holde styr på den smiley

  • #9   24. okt 2012 Vil sige at det jeg skrev, fik jeg som sagt at vide af min underviser, som går meget op i at ridning skal være let, ikke tvinge dig selv eller hesten til noget den ikke kan... Og ikke mindst, så tog hun MEGET højde for at Oyvind kun er 3år... Når han skal stilles, skal han jo ikke stilles som en konkurrence hest, han skal kun liiiige vippe mulen en anelse ind mod indvendig side smiley

    Som hun sagde, så hellere træne det "rigtige" men gøre det forsigtigt, så han ikke skulle "omskoles" eller satte forkerte muskler smiley


  • #10   24. okt 2012 Han er altså så langt, så han lige så småt skal begynde at lære det, så hvad i synes om hvad han kan, er jeg egentligt lidt ligeglad med. Har en vidunderlig dygtig spansk underviser, som underviser mig i akademisk dressur, så tror han ved hvad han gør smiley
    Schenkelvigningerne laver han jo ikke som en hest der går lb, og i min verden er det en fantastisk ting, at den kan lave schenkelvigninger, versade mv, allerede inden man kommer op på den smiley

    Men stadigvæk - tak for jeres tid! smiley

    Charlotte: Ja, jeg skal nok til at være lidt mere obs på min egen krop, det må næsten være der den ligger. Min dreng er også meget følsom på tøjlen, og tager jeg for meget fat, kan han slet slet ikke forstå det. Han er også tilredet kun med sædet, men er blevet bedt om at støtte ham på tøjlen, da jeg jo ikke kan ride rundt med "hængetøjler" til stævner, og fordi min træner siger han har gået mere end rigeligt og været lang og dyb og nu skal til at løfte sig en smule smiley


  • #11   24. okt 2012 Ja, huha, skulle nødig til at omskole da Kamilla - det var grunden til at jeg købte en jeg selv skulle tilride smiley
    Men er netop bange for, at han bliver ødelagt, af at gå og skyde skulderen indad, for kan mærke på ham, at han synes det bliver nemmere og nemmere at gøre, hvis han skal dreje, men så mister han jo bæring, og det kan umuligt være godt smiley


  • #14   24. okt 2012 Præcis smiley Jeg fandt nemlig ud af jeg havde vægten i den forkerte side når jeg red fordi jeg har en rigtig dårlig side, men har nu fundet ud af at jeg skal huske mig selv på hele tiden;" Ha' nu det indvendige ben godt nede og de ting der "og nu fungerer dét super smiley Og min hyp søger meget nemmere ned på denne metode smiley Min træner vil heller ikke se en hest der bliver hevet ned ved hjælp af tøjlen. Der skal være en rolig hånd som støtter godt op og så skal den indvendige skulder også lidt tilbage når man vil stille/bøje hesten i en volte eller anden øvelse smiley

  • #15   24. okt 2012 Få evt massør til at tjekke ham, så han ikke er låst et sted.

  • #16   24. okt 2012 Jamen rolig rolig, har i overhovedet læst hele indlægget jer der spørger til underviser, hvorfor den skal stilles osv osv? For ellers, så læs det lige grundigt inden i svare smiley

    Charlotte: Tak, jeg skal gøre mit bedste, for at være mere obs, og det er helt sikkert dér jeg skal tage fat på at arbejde med! Det er bare lige nøjagtigt ofte det sidste man tænker på, når man skal løse noget under træning smiley


  • #17   24. okt 2012 haha ja præcis. Jeg har også fået at vide, at jo mere korrekt rytteren sidder, jo mere korrekt går hesten også smiley

Kommentér på:
At stille hesten?

Annonce