{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.382 visninger | Oprettet:

At stidde stille på hesten :-( {{forumTopicSubject}}

Hej Hgér
Har virkelig et kæmpe problem.
Har aldrig lært at sidde stille på en hest.
I skridt er der selvfølgelig ikke noget problem.
Men i trav i letridning tager jeg hænderne med op og sparker til hesten hver gang jeg sætter med ned.
I nedsidning går det helt galt sparker til hesten, hopper rundt i sadlen og igen hænderne kan jeg heller ikke styre.
Jeg har fået undervisning i samlagt 10 år med pauser. men der er bare ingen der har kunne lære mig det der med at sidde stlle smiley Har skiftet underviser flere gange uden held. Så nu ved jeg snart ikke hvad jeg skal gøre mere. Syntes det er synd for hesten at den skal have en sæk kartofler(mig) på ryggen som ikke kan styre sine bevægelser:-(

Kender i nogen gode underviser som kan lære mig det. eller har i nogen gode tip til hvordan jeg kan lære det?

Det skal lige siges jeg at lige startet med at ride igen efter 3 års pause og den her gang vil jeg lære det rigtigt!

Håber i vil hjælpe mig da jeg kun vil min hest det bedste!

// Line


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At stidde stille på hesten :-(
  • #1   22. mar 2012 Hvad med at blive longeret uden tøjler og evt uden bøjler smiley

    Læn dig tilbage det hjælper altid smiley

    Det er lidt svært at svare på når man ikke kan se hvordan du rider smiley


  • #2   22. mar 2012 Jeg tænker lidt om i har formået at få hesten til at arbejde korrekt ift. bagpart, ryg osv.

    Det er altid meget nemmere at ride/sidde ordentlig på en hest der bruger sig korrekt end på en der ikke gør.


  • #3   22. mar 2012 *(V)engel *

    Har også overvejet longeret men står med min hest privat hvor der kun er mig og hende der har stedet og hun har lige fået barn så begrænset hvor meget tid hun har til at hjælpe mig når hun selv har tre heste. og har ikke rigtig nogen veninder hernede der kan hjælpe mig smiley
    får desværre ikke undervisning lige nu da jeg både er igang med min og hesten genoptræning og ikke vil køre ud bare for at ride 20 min til undervisning. og kan ikke finde nogen jeg har lyst til at få undervisning af.

    Team Hjortkjær Hjortvald .
    Hesten går som den skal, bruger ryggen og bagparten men det går lidt stærkt da hun ikke har styrke til at samle sig endnu da hun kun er redet 14 dage sammenlagt.


  • #4   22. mar 2012 Prøv at rid med meget korte bøjler, læn dig overdrevet langt tilbage, og ellers bare spænd alt hvad du kan med lår og numse smiley rider du pony eller hest? Jeg har nemmest ved at sidde ordenligt på hest med en stor gang, så går alting lidt langsommere..

  • #5   22. mar 2012 Ej nej nej nej ikke korte bøjler det er jo derfor du hopper rundt GGG

  • #6   22. mar 2012 For mig virker det godt at ride med korte bøjler, så jeg ikke skal koncentrere mig om at have hælene ned, så man skal da ikke udelukke at det kunne være en hjælp^^

    GGG


  • #7   22. mar 2012 Det havde jeg også utrolig svært ved førhen (Sikkert også lidt stadigvæk) smiley Men min underviser tog mine bøjler og tvang mig til at ride rundt uden i ugevis, det var pisse hårdt i benene og kræver vilje (Hvilken jeg kan fornemme, at du har), men det var også det værd smiley

  • #8   22. mar 2012 Jeg synes først og fremmest du skal lave en masse træning uden hest først dvs. mavebøjninger, løb og styrketræning. Så er det på hesten igen smiley Og som de andre siger, så tror jeg det vil hjælpe en del med longering. Men styrketræningen først og fremmest er jeg sikker på vil hjælpe! Held og lykke med det hele smiley

  • #9   22. mar 2012 Det kan være at du skal prøve at ride lidt uden sadel, eller med en anden sadel. Hvis sadlen ikke passer dig kan du hellere ikke sidde ordenligt fast.

  • #10   22. mar 2012 Prøv at spænde dine stigebøjler fast til gjorden.
    Så kan dine ben ikke svinge rundt.
    Jeg havde en dårlig vane med at tage mine ben for langt tilbage når jeg red, så spændte jeg mine stigebøjler fast til gjorden, og red sådan i 3 måneder, og nu bliver mine ben hvor de skal smiley

    Med hensyn til hænderne, hav den lille rem i sadlen foran, og hold fast i den, så kan dine hænder ikke rigtig følge med smiley


  • #11   22. mar 2012 Ellers få en til at binde stigbøjlerne fast til gjorden - det blev gjort ved en jeg kender fordi hun tog benene for højt op. Det kan holde dem i ro, men det er selvfølgelig også lidt farligt..

  • #12   22. mar 2012 Har overvejet at spænde mine bøjler fast til gjorden, men da jeg ikke kender hesten 100% endnu vil jeg syntes det er meget vovet at gøre det.

    Har også overvejet den uden sadel, men tror bare slet ikke jeg har balance til det.

    Jeg rider hest smiley

    Bøjlerne prøver jeg at korte op i dag smiley Så må jeg lige se hvad der sker smiley


  • #13   22. mar 2012 Da jeg skulle lære det, tog jeg fat i en tot man sammen med tøjlen.. Så kunne mine hænder ikke "hoppe" mere end man totten tillod.. Og så skal man huske altid at læne sig tilbage.. Føl dig tung i ben og sæde og koncentrer dig om dine hænder, så kommer resten af sig selv..
    Hvis hesten ikke har man til at man kan få fat i en tot sad jeg og rørte ved hesten med lillefingeren hele tiden, sådan så mine hænder hvilede på halsen.. Det hjalp super meget.. Selvfølgelig er det ikke optimalt i længden at sidde med hænderne på halsen, men det giver en god fornemmelse af at følge hestens bevægelser..


  • #14   22. mar 2012 Det har udelukkende noget at gøre med at hesten ikke bruger sig korrekt - altså bagfra. Der er ingen heste, som er svære at side på, når de vel og mærke bruger/rides korrekt.

    Der går lang tid før man finder melodien smiley Men helt klart - den skal rides korrekt, så bliver det hele meget lettere.


  • #17   22. mar 2012 Det hjalp mig meget at skrifte sadel....
    - karakter fra stævne med tidligere sadel: 4
    - karakter fra stævne med nuværende sadel: 8.

    Derudover; pisk på ryggen, aviskugler i armhulerne, kopper med vand i, i hænderne, en 50'er under røven, en 100'er under hvert knæ. Og evt. kortere bøjler så du strækker dine hæle ned.

    Lidt komisk at se på, ikke nødvendigvis alle ting på én gang. Men det har selv hjulpet mig og har lært et par småpiger at ride på den måde smiley


  • #18   22. mar 2012 Og sidst men ikke mindst - 20 mavebøjninger hver aften, inden du går i seng:)

  • #19   22. mar 2012 Tusind tak for alle jeres råd,

    Vil prøve mig lidt frem. Begynde at få noget undervisning og så håbe og kæmpe smiley


  • #20   22. mar 2012 Henrik beskriver hvordan han fiksede det samme problem her under "om at side ned i trav":
    (link fjernet)

    Måske kan du bruge noget af det?


  • #21   23. mar 2012 Hvis hesten kun er redet sammenlagt i 14 dage, er det AAALT for tidligt at begynde nedsidning på den.
    Glem det og brug det næste halve til hele år på at få hesten til at gå i balance, opbygge styrke, bruge ryggen, tempokontrol og takt. Når du kan kontrollere tempoet og takten samt hesten bruger ryggen, har du et meget bedre udgangspunkt for din nedsidning. Man kan ikke lære at sidde ned hvis hesten går med stort rygsving og kaster rytteren rundt.
    Til at begynde med skal den laaangt ned i tempo. Så sidder du i starten kun få skridt og går op i letridning med det samme hvis der kommer uro. Lidt efter lidt vil du kunne sidde ned længere og længere tid, og til sidst kan du også begynde at sætte tempoet op igen. Men det tager lang tid, for al din uro kommer af spændinger, og det er noget af det sværeste at slippe af med.

    Du kan finde nogle gode teknikker i denne bog: Centreret ridning af Sally Swift

    God arbejdslyst :0)


  • #22   23. mar 2012 Tja i skal begge lærer det, hvis hesten ikke har været redet meget. evt. ville det være sundt for dig, at komme afsted til en rideskole, hvor der en lærer som konstant kan rette dig. Det har meget at sige. Og ja det ikke noget man lærer på et uger. Det tager måneder at lære og sidde korrekt. Men klart fornuftigt at smide stigebøjlerne. For så du tvunget til at følge hesten. Og du kan ikke ride imod den.

    Alt efter hvad dine penge rækker til at få en underviser ud, er jo optimalt da dette kan hjælpe jer sammen. Nu skriver du at du har kæmpet med problemet i mange år, så egentligt syntes jeg du skal træne uden hest...
    Altså begynd at gå til noget dans eller andet (Zumba salsa mavedans) Disse ting træner dig i at du bruger dele af kroppen og holder andre i ro, eller laver andre øvelser med disse, og der skal man ikke have fokus på hesten under sig. Og dårlig samvittighed over når man laver fejl. Så tror faktisk at dette ville gøre underværker for dig.

    Held og lykke


  • #23   24. mar 2012 Har samme problem. Jeg har fået virkelig mange råd, men der er ikke rigtigt noget der hjælper...
    Der er vel bare øvelse som hjælper smiley


Kommentér på:
At stidde stille på hesten :-(

Annonce