{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.748 visninger | Oprettet:

Kirsten R
Kirsten R
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 21

Korrekt ridning {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Hvordan lærer jeg at ride for ben og sæde, når jeg i forvejen rider på en meget energisk hest, der nemt går frem. Jeg bruger meget tid på at stoppe den op for tøjlen, men er bange for at bruge tøjlen for meget. Har jo læst herinde, at man får bagparten med, og den derved går i holdning, ved at ride for ben og sæde. Vil I give mig en forklaring på dette?
På forhånd tak....

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Korrekt ridning
  • #1   9. okt 2012 Det kræver undervisning smiley
    Men jeg har selv en hest der er lige så fremadgående.
    Man skal ligesom drive med lår og sæde og så behøver man kun let tøjlekontakt. Hesten skal vente på dig og følge DINE bevægelser. Ikke omvendt. Men mit bedste råd er at få en dygtig underviser ud.

• #2   9. okt 2012 træn med den at den skal stoppefor dine ben og dit sæde, og lidt for tøjlen.
    HUSK ALTID BEN FØR TØJLE!! smiley

Det virker, og så når den er stoppe op, så drives den frem ved hjælp af ben og sæde, og stoppes op på samme måde som skrevet tidligere smiley

Håber det gav mening!

• #3   9. okt 2012 du kan blandt andet tage lidt af "farten" ved at står imod med dit sæde, altså ikke drive lige så meget med med dit sæde :)..

• #4   9. okt 2012 det der menes med at ride hesten i holdning er, hvis du f.eks. udelukkende bruger tøjle/hånd til at få hestens hoved ned, vil hesten blive tvunget i holdning, de fleste heste vil derfor spænde op i nakke/hals, smide ryggen og lade bagparten "gå bagud"..

hvis man derimod driver frem for sæde og ben, får man bagparten med under hesten, ryggen op, og så vil hovedet gå ned og suge til biddet smiley = den korrekte ridning

• Kirsten R
    Kirsten R Tilmeldt:
    sep 2011

#5   9. okt 2012 Jeg får skam undervisning på den, men synes bare ikke jeg har fået en forklaring på, hvordan jeg nøjagtig bruger mine ben og sæde. Er fuldt ud klar over, at det kommer før tøjlen. Men synes det er lidt svært.

• Kirsten R
    Kirsten R Tilmeldt:
    sep 2011

#6   9. okt 2012 Hvordan undgår man så, at den går for hurtig frem, hvis jeg driver frem for ben og sæde uden at tage for meget på tøjlen??

• Mai D
    Mai D Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #7   9. okt 2012 En god idé er også at bruge stemmen sammen med de andre hjælpere:) Snak i et laaangsomt rooligt tempo , når du skal have hesten ned i tempo og et mere kvikt og energisk, når du vil have mere tempo på:) Yderligere kan du prøve at ride med en balancering, som støtter hesten (kan hjælpe til at sænke farten, balancere hesten og give den tryghed).

• #8   9. okt 2012 Det er også svært smiley
    Det kan også/vil tage lang tid, det er absolut heller ingen garanti at bare fori man rider for sæde og ben, så går hesten mere samlet..

Det er de øvelser og den træning man lægger i hesten der gør at den bliver klar og kan gå samlet..

Man kan sige det at det er ligesom at træne til at Marathon, man kan ikke løbe et marathon, før man har trænet til det..
    Uanset, hvordan du træner, løbebånd, nogen løber bagved dig med en pisk eller andre mærkelige ting, så bliver du ikke mere klar til at løbe det Marathon, før dine muskler og din kondi er klar til det!

Så ja.. Det har taget laaaaaang tid for mig og jeg har stadig laaaangt igen smiley (har så også måtte starte helt fra 0 med min, her for 1½ år siden, pga af sygdom)
    Og jeg bliver nok heller aldrig færdig, for jeg regner med at jeg vil lære hele mit liv, som rytter..

Men den korrekte ridning er jo også ud fra den der rider, husk nu på det smiley
    Jeg ser det ud fra akademisk/klassisk ridning, mens andre måske ser det fra noget helt andet og synes det er noget være fis..
    Har også selv redet for Tøjle, schenkel og så til sidst sæde..
    Nu er det sæde, lår, mavemuskler, schenkler og tøjler..

• #9   9. okt 2012
    Istedet for at stoppe hesten op hele tiden, så stop den op promte hvis du føler den løber. Altså du sætter i trav, hesten løber, ned i skridt igen, stadig overgearet, så ned i parade.

Istedet for at blive ved med at bremse og bremse.

Korrekt ridning er mange ting - da der er mange mange ride måder.
    Så jeg brug ikke ben og sæde som sådan til at få hesten til at søge ned med, her søger hesten selv ned, hvis den er afslappet nok. Længe leve tyngdekraften. Det er også svært at kigge stjerner imens man er afslappet.
    En faktor der spiller ind på det kan så være tempo, et højt tempo opmuntre ikke hesten til at slappe af, men ofte det modsatte. Så derfor vil jeg gerne have opkørte heste ned i tempo og slappe af først.

Korrekt ridning er som sagt mange ting.

• #10   9. okt 2012 jamen du skal styre tempoet via dit sæde og støtte op med dine ben :)..

f.eks. kan man i trav styre tempoet ved hjælp af letridningen, når man laver op-ned bevægelsen langsommere "tvinger" man hesten ned i tempo smiley

samme princip når man sidder i sadlen, du lader simpelthen være med at drive med dit sæde, hver gang hestens rygsving gerne vil "presse" dig fremad står du imod i dit sæde - og så "tvinger" du hestens tempo ned...

• #11   9. okt 2012 Jeg synes så heller ikke man skal drive..
    Jeg fortrækker et tempo og der skal hesten blive, indtil jeg beder om et nyt tempo og der gør jeg så med min underschenkel..

Det er meget sjældent jeg driver direkte på min hest med mit sæde.. Han skal reagere for mine ben, for det er der mine tempo skift sidder...

Hvis vi drejer, så er det vægt, sædeben og evt et ben/knæ på hesten ved skulderen.. Det bliver aldrig forvekslet med temposkift..
    Jeg kan som regel dreje ham bare for sædet i nedsidning, i letridning er det der benet spiller ind smiley

Kommentér på:
Korrekt ridning

Annonce