{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  akademisk korrekt ridning
  • #1   8. sep 2012 Ehh..
    Anatomisk korrekt ridning eller Akademisk dressur smiley Pick one!

• #2   8. sep 2012 loool sad og så speedway samtidig lol mener akademisk korrekt ridning lol

• #3   8. sep 2012 nej jeg mener akademisk korekt ridning... overskriften var en fejl smiley

• #4   8. sep 2012 Akademisk ridning er ridning ud fra hestens primisser. Egentligt går det ud på at have et klart mål med sin ridning og så træne hesten, så man hurtigst når sit mål, men uden at gå på kompromis med hestens primisser eller den "korrekte" rækkefølge af hestens uddannelse (kan selvfølgelig ikke finde min bog med den "korrekte" sætning lige nu -,-').
    Rideformen bygger desuden også på udvikling af rytteren!

Et par citater om det:

- Der hvor teknikken slutter begynder ridekunsten.

- Ridekunst opstår først i øjeblikke med den totale harmoni

• #5   8. sep 2012 Jeg er bange for at der ikke findes noget som hedder akademisk korrekt ridning smiley

Du blander vist to ting sammen, selvom der er fælles elementer i de to, er det stadig to forskellige ting.

Anatomisk korrekt ridning: Her studerer man hestens anatomi og hvordan er det sundest for hesten at bære sig, og så stræber man efter at få hesten til at gå "anatomisk korrekt", så hesten får styrke og hestens fysik belastes mindst muligt af os ryttere.

Akademisk dressur: En oldgammel form for dressur, som oprindeligt blev brugt til at træne krigsheste. I akademisk dressur lærer man som regel hesten alle øvelserne fra jord før man udfører øvelserne fra ryg. Man træner som regel den unge hest i kapsun og den erfarne med stangkandar. Her søger man ligeledes at få hesten til at bære sig korrekt.

I princippet kan man sige, at man i akademisk dressur søger at ride hesten anatomisk korrekt, men... man godt kan ride en hest anatomisk korrekt uden at ride akademisk dressur...

• #6   9. sep 2012 Pontos, nej det er faktisk lige omvendt. Akademisk er den gamle ridekunst, som Bent Branderup kalder klassisk.

• #7   9. sep 2012 Men jo der er efterhånden ret meget rod i det med hvad der hedder hvad og tingene flyder lidt sammen og i virkeligheden har Bent Branderup ikke pant på hverken den ene eller andet af de betegnelser.

Navnet akademisk kommer fra latin academia, som hvis jeg ikke husker galt, betyder noget i stil med faglighed og var i gamle dage en betegnelse man brugte for visse skoler.

Og klassisk betyder jo bare at det kommer fra en bestemt tidsperiode.

• #8   9. sep 2012 Den franske rideskole Cadre Noir er fx en af de få akademiske rideskoler, som er tilbage i verden. Og den er en del ældre end Bent Branderup smiley
    http://www.eurodressage.com/equestrian/2011/04/25/cadre-noir-french-treasure-horsemanship

• #9   9. sep 2012 Der er efterhånden så mange grene, at man ikke længere kan kende trash from treasure smiley

Anatomisk korrekt ridning og Akademisk Ridekunst har rigtig meget med hinanden at gøre. Anatomisk Korrekt Ridning forholder sig dog primært til det vi i Akademisk Ridekunst kalder "basisarbejde." Derud over er der nogle tekniske forskelle, og der bliver brugt forskellige redskaber.
    Klassisk dressur er heller ikke det samme som Akademisk Ridekunst, selvom det har rigtig meget til fælles. Der er faktisk nogle markante forskelle.
    Når så det er sagt, så synes jeg alle tre dele - lige meget hvilken gren du vælger - er langt bedre end moderne dressur, da vi ser nogle meget mere velafbalancerede, bærende, smidige, stærke og lette heste i alle tre grene, sammenlignet med moderne dressur.

Det gode ved Akademisk Ridekunst er, at Bent Branderup har taget patent på det. Og hvordan kan det så være godt? Jo, det er godt, fordi det betyder, at det ikke er alle, der har lov til at gå ud og undervise i Akademisk Ridekunst. Der er faktisk kun tre personer i hele danmark, der har lov til at undervise i Akademisk Ridekunst, fordi man skal være godkendt af Bent Himself for at undervise i det.
    Der er selvfølgelig rigtig mange andre, kan sagtens kan få noget undervisning af, men med denne patenterede form, kan man være sikker på, at man får den kvalitetsundervisning man skal have. For der findes selvfølgelig mere og mindre dygtige ryttere - OGSÅ indenfor Akademisk Ridekunst. Så hvis man skal finde en god underviser i Akademisk Ridekunst, som IKKE har licens til at undervise i det, så skal man selv være uddannet til at kunne skælne mellem trash og treasure.

Jeg rider selv den rene, akademiske ridekunst, da det for mig er en garanti for ikke at blive påvirket af personlige holdninger og "mix" af forskellige rideformer. Der er jo mange amatørundervisere, der lige blander rideformerne lidt, så den passer til præcist deres temperament, og hvad DE synes er rigtigt. Men så kan det bare rigtig nemt komme til at blive noget rod, og kvaliteten bliver ofte mere ringe, end hvis du holder dig til én stil.

Så: Gør dig klart, hvad det er for en stil, du gerne vil ride! Find frem til "Grand Masteren" - altså, den person der opfandt og står for den rideform, og find så derfra ud af, hvem der er kvalificerede til at undervise i det. Ellers ender du i værste fald med en underviser, som slet ikke underviser dig i det, du regnede med.

• #10   9. sep 2012 Nej nej nej marianne. .. he he det er anatomisk rigtig ridning - ARR - læs evt på www.arr. de det står mange ting om det ellers send mig din mailadresse så sender jeg dig en lille brochure jeg har lavet:o)

Kommentér på:
akademisk korrekt ridning

Annonce