{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
838 visninger | Oprettet:

4 års bliver ved med at gå mærkeligt {{forumTopicSubject}}

Hey HG,
Jeg rider den her dejlige 4 års vallak, jeg har redet ham i ca 3 måneder.
Da jeg startede på ham red vi undervisning i 15-30 min 2 gange om ugen og skridtede tur på ham 3 gange om ugen, men pludselig fik vi problemer med venstre galoppen og ejer fik Charlotte Frigast ud.
Hun konkluderede at han havde ømme forben og var spændt i hals og nakke, pga overbelastning, hvor ejer så fortalte hvor meget vi red, og så mente Charlotte ikke at det var vores skyld, men at han selv overanstengte sig selv.
Okay så, vi skridtede ham så i 14 dage og jeg synes aldrig at han gik ordentlig, hvor jeg fik en hesteperson til at kigge, hvor hun sagde at han var ikke uren han gik bare meget specielt.

Nå. Jeg red så videre og da de 14 dage var gået kom Charlotte igen og sagde der var ikke noget mere, og det kunne jeg simpelthen ikke forstå, men ejer mente jeg bare skulle høre på Charlotte, da jeg jo aldrig havde synes den gik ordentlig under forløbet . (Charlotte så kun hesten uden rytter)

Men nu begyndte jeg så og ride lidt på banen og stadig skridte nogle ture og så synes jeg han begyndte og ømme sig lidt når jeg så travede, og fik en til at tjekke det, som sagde at han var ikke direkte uren, men han skiftede mellem og ligne en der var øm og en der ikke var øm.

Så jeg snakkede med ejer, som foreslog vi lod ham være i resten af oktober.

Jeg er bare ikke sikker på det hjælper og har mistanke til der er noget galt når der er rytter på!

Så mit spørgsmål er, hvad ville i gøre og hvad tror i det kunne være? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4 års bliver ved med at gå mærkeligt
  • #1   9. okt 2012 Går han med sko ?
    Det kan være han har brug for sko

• #2   9. okt 2012 hej det kan være så mange ting , hovbyld, sadlen, ryggen skader han har for voldet sig selv på marken, det kan være sene skader, men hvis jeg var dig ville jeg nu sige stop og det vil jeg ik være med til. det er jo tydelig at hesten har ondt ,
    der skal en dyrlæge ud og se på den. håber ok for svar

• #3   9. okt 2012 Han har 4 specialsko på.
    Sadlen er tilpasset for nylig.
    Smed har ikke fundet hovbyld.
    Seneskader er det ikke, han var ren i bøjeprøve.

Som jeg ikke fik nævnt i teksten, så har han vidst 2 torntappe i ryggen, der sidder lidt tæt, har mistanke om det kunne være dem der volder problemer.

• #4   9. okt 2012 Camilla
    Jeg frygter du har ret...
    Nogle heste kan rides selvom de har problemer med torntappe, andre reagerer ret hurtigt når man rider dem.
    Det skal nok undersøges nærmer...for at af eller bekræfte din mistanke.

Der må være en del her på HG som har erfaringer med det, men en anden overskrift havde nok vækket bedre opmærksomhed af dem. smiley

• #5   9. okt 2012 Prøver så lige med en anden overskrift smiley

• #6   9. okt 2012 mine gamle hest opførete sig lidt lige sådan.
    han havde også tætte torntappe som belv dianostiseret som kissing spine, han belv værer af at såt stille fordi han mistede muskler.
    (min havde forkortede skrit på det ene bagben uden at være halt, hvilket var eneste tegn i starten)
    og det var også sikftevis skrittene belv afkortet

jeg ville helt sikkert for tjekket ryggen på ham. så du er sikker når i nu har mistanke om de torntappe, ellers så tjek selv om du syntes han er øm i ryggen smiley

hel og lykke med ham smiley

• #7   9. okt 2012 har den fået pause efter den blev tilredet?
    ungheste har brug for pauser efter dde er blevet tilredet til at vokse færdigt, og det kunne evt være fordi den er i voksealderen. smiley

• #8   9. okt 2012 Jep det har han smiley
    Men har fået søde hesteejer til at ringe til Frigast og fortælle om vores problem når han er under rytter smiley

• #9   9. okt 2012 Hej (:

jeg ville gøre som følgende:

Få tjekket den igennem kiropratisk. Lad vær med at bestille dyrlægen ud, men bestil en rigtig heste kiropraktor, det har jeg bedst erfaringer med. Sørg specielt for at kiropraktoren tjekker lænden og krydset, da der sidder et led de meget nemt slår skævt (mener det hedder noget med SI leddet), og nakken.
    Hun skal selvfølgelig tjekke hele hesten, men vær bestemt opmærksom på disse steder.

Her efter træner du hesten så den kommer ned og frem og for lov at strække sig, altså, at den kommer til at gå dybt, uden at krølle for til, så den kan opbygge nogle muskler i overlinjen.

Mvh. Nicklas (:

• #10   9. okt 2012 Charlotte Frigast er også uddannet kiropraktor.

• #11   9. okt 2012 Jeg kan ikke forstå din kiropraktor. Mig bekendt vil en hest ikke overanstrenge sig med mindre den er sat under et vidst pres eller bliver sat i situationer hvor den bliver nøs til at presse sig selv. Hvordan er den på marken? Hierarkisk osv?
    Det er meget forskelligt hvad en 4 års kan holde til. Hvis jeg var jer ville jeg skære ned på undervisningen til en gang i ugen, måske to afhængig af hvor mange skridtture i tager på og så lade den være "hest" lidt endnu. smiley

• #13   9. okt 2012 Min havde 2 sammenvoksede torntappe i sadellejet, og 4 lændehvirvler var også ved at vokse sammen, plus hun havde en skade i brusk fra sidste lændehvirvel til korsben .
    Vi havde i lang tid bøvl med at sadlen lå skævt på hende, vi prøvede 4 forskellige med 3 forskellige ryttere, altid med samme resultat, sadlen lå skævt . Hun ville meget gerne lave noget, men hun var ikke 100 % rentgående.
    For ca. 6 uger bukkede og stejlede hun så med mig, og blev derfor sendt til røntgen . Havde haft kiropraktor 2 gange .
    Og ja, så med tydligt begyndende spat i hb, er hun her ikke mere .
    Købte hende som 10 års i dec. 2011, hvor hun havde gået stævner indtil .

• #14   9. okt 2012 Lyder som om den kompenserer for noget, men det kan være alt muligt. www.menne.dk

Kommentér på:
4 års bliver ved med at gå mærkeligt

Annonce