{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Få hesten til at træde ind under sig
  • #1   11. sep 2012 støtter med lårene, driver frem og laver halvparader smiley

• #2   12. sep 2012 Longshe arbejde i Pessoa sele kan varmt anbefales smiley

• #3   12. sep 2012 Hvordan støtter man med lårene??
    Og hvad er det helt præcist man støtter hesten i?

• #4   12. sep 2012 Pessoa sele kan klart frarådes!
    Det er et tvangsmiddel som ødelægger mange heste.

Longe i lavt tempo uden indspændinger, til hesten slapper af og sænker halsen. Husk at din hest først og fremmest skal være afslappet, løsgjort og i balance, før du påbegynder det samlende arbejde. Ellers skader det mere end det gavner.
    Dernæst overgange, overgange, overgange. Både mellem de forskellige gangarter, men også mellem forskellige tempi i hver gangart.

Flg. dressurøvelser er samlende: tilbagetrædning, pirouetter (både i skridt og galop), versade, traversade, piaffe og passage. Til dels også parader. Brug dem efterhånden som din hest bliver uddannet og i forskellige kombinationer. Få en underviser med god erfaring til at hjælpe dig med det smiley

• #5   12. sep 2012 Det handler om at få samlet hesten op. Det tager lang tid med få den samlet op og støtte op fortil mens du stadig rider med sæddet hvis det giver mening smiley

• #6   12. sep 2012 Du "klemmer".

Jeg forstod det hellere ikke før jeg prøvede det og fik det til at lykkes.
    Det er godt til heste med dårlig balance som mangler at blive "guidet".

Jasmin ser helt anderledes ud når hun bliver støttet korrekt.

Man nærmest samler hesten op med sine lår, så den bliver "løftet" smiley

• #7   12. sep 2012 Jasmin og Camilla, tror ikke det er muligt at samle hesten op. Du sidder jo stadig oven på hesten, du bliver ikke lettere fordi du klemmer med lårene.

Det er rigtigt, at det har en positiv effekt på hesten der ikke er så stærke endnu, men det har intet at gøre med at løfte hesten eller støtte den.
    Ellers må du lige forklare det lidt bedre, for jeg forstår måske bare ikke helt hvad du mener smiley

• #8   12. sep 2012 Pessoa er ikk et tvangs middel.. det er da kun hvis det bruges forkert og sidder stramt...!! bare lige så vi har det på det rene.

Derud over er det ikk alle heste som har en gang som kan få den til og træde helt op i sit eget spor.. derud over skal hesten kunne bære sig selv med passer af trænning for at kunne komme ind med bagparten

• #9   12. sep 2012 Du samler hesten op på den måde at når den har en støtte på begge sider så kan den bedre arbejde. Det er jo ikke fordi du altså virkelig talt, samler hest 3 cm op fordi du bare lige støtter med lårene.. smiley

Jasmin er stærk nok, men det der med balance så hun kan samle sig og bruge sig rigtigt, forsvinder.

Så vi "klemmer" med lårene, driver og laver halveparader, for så er hun tvunget til at løfte ryggen meget så hun kan gøre alle disse ting smiley Jeg kan ikke helt gøre det, jeg kan kun glemme og drive eller klemme og halveparader .. men hendes anden rytter kan det hele og det ser bare godt ud smiley

• #10   12. sep 2012 ... og så skal det nok også understreges, at en hest der går i eget spor eller over, ikke nødvendigvis er en lig med en hest der træder godt ind under sig og har god bæring. Det kan ligeså godt være et symptom på, at hesten slipper for sent med forbenet. Så det er vigtigere at se på bagbenets placering i forhold til hesten af hesten. Optimalt skal den jo træde til rytterens tyngdepunkt, så det er lidt vigtigere at holde øje med, end om den går i forbenets spor smiley

• #11   12. sep 2012 Okay, så forstår jeg måske hvad du mener.
    Altså, at man aflaster hestens ryg ved at fordele vægten ud over lårene istedet for at sidde tungt ned midt på hestens rygrad, så den får bedre frihed i ryggen, eller hvad?
    For det er nemlig det, jeg mener, at der sker, så man sidder i det såkaldte "aflastende" sæde. Så sidder man mindre tungt ned på hestens ryg, hvor den er lidt følsom for at tabe ryggen. Istedet fordeler man vægten ud på lårene - altså, hestens ribben - og hesten får mere plads til at løfte ryggen og er ikke så besværet i at bruge musklerne der.

• #12   12. sep 2012 lige præcis.. Ryggen bliver på en måde mere fri, og fordi jeg støtter og "irriterer" på en underlig måde, vil hun have mere plads, og hun kan ikke smide sin ryg mere, men kun komme op. På den måde finder hun ud af at på længere sigt er det mere behagligt og får derfor brugt hele sin krop korrekt.. smiley I starten var hun stresset fordi hun ville "flygte sin krop", men nu er hun meget mere afslappet, fordi hun har fundet ud af at det er behagligere.

• #13   12. sep 2012 Det vil så kunne diskuteres til evigtid, om den gør skade eller gavn.
    Jeg mener bestemt den kan gavne rigtig meget ved korrekt brug af den, det kan jeg ihvertfald se på flere af de heste der benytter den.

Pessoa System blev opfundet af den international springning rytter, Nelson Pessoa. Pessoa systemet er designet til, at fremme balance og en gradvis opbygning af overlinien. Den anvendes sammen med uddannelse og mens hesten bliver stærk.

Baseret på principperne om løsgjorthed og frigjorthed, hjælper Pessoa Systemet til at placere hesten i en bedre position til at hjælpe muskel opbygning, og øger brugen af ??hestens ryg muskler.
    Pessoa systemet kan hjælpe vedligeholdelse af muskelerne hos heste, mens mindre erfarne heste kan blive guidet i den rigtige form og holdning. Pessoa systemet kan anvendes i fire forskellige positioner, afhængigt af hestens niveau af uddannelse og kondition.

profilbillede
  • #14   12. sep 2012
    Lige det billed, er det eneste billed af en hest i pessoa jeg har set, hvor den ikke har været bag lod.
    Og om man kan lide indspændningsting handler vel også om, om man vil have hesten fikseret i en ramme og "guidetet" i den.

• #15   12. sep 2012 Det jeg synes kan være problematisk ved pessoasystemet er, at det ikke giver hesten mulighed for at bøje og stille sig - i hvert fald ikke i det eksempler jeg har set på det. Der er linerne spændt lige stramt på begge sider af hesten, så hvis den prøver at stille og bøje sig mod midten (som jeg mener, at hesten skal når den går på en volte) så får den modstand i udvendige line, og så bøjer den sig naturligvis ikke.

Derud over bryder jeg mig ikke om, at hesten ikke har frihed til at slå fra, hvis den eksempelvis ikke har en særlig veludviklet balance. Hvis vi eksempelvis tager en ung hest, der først lige er gået i gang. Der er vel ingen der forventer, at den kan gå fuldstændig balanceret med hovedet fremme og nede 100% af tiden de første mange mange, man longerer den. Men en pessoa forhindrer netop hesten i, at tage hovedet op. Det synes jeg er problematisk, da hesten kan have alle mulige gode grunde til at slå fra når den er ung og uudannet.

Derud over er der også begrænset mulighed for hesten for at søge frem, alt efter hvor stram linen er. Jo længere ned og frem den kommer, jo strammere bliver den, og på et eller andet tidspunkt bliver hesten nødt til at gå bag lod, hvis vi er så heldige at få den helt ned i en C-form med halsen.
    Og når hesten er bag lod, så går idéen med frem og ned pludselig lidt væk. For så er det jo, man skal spørge sig selv, hvorfor hesten skal frem og ned. Og det skal den jo for at få større ganaschefrihed så vi kan få en korrekt stilning. Den korrekte stilning giver en korrekt bøjning og korrekt rotation ned gennem kroppen, som gør, at hesten kan træde frem og ind til tyngdebpunktet med indvendige bagben. Så hvis der ikke er betingelser for, at bøjning stilning kan opstå, hvorfor så longere hesten frem og ned?

Men det kommer jo også an på, hvordan man træner hesten, og hvilke værdier man har i sin træning. Hvis man rider LDR, er det jo nogle andre principper man rider efter. Så om pessoa er en god ting, vil jo være en individuel sag.

• #16   12. sep 2012 Nu er pesso jo hvad man stille det til så må i skriver i ikk kan lide det da hesten ikk har frihed til og slå fra så kan jeg ikk lade være med og smile for det har da intet med pesso at gøre men personen som sætter det på.. =)

Nå jeg bruger det kan mine heste slålige så meget fra de vil da det er så løst.. det hjælper min hest til og bruge sig rigtig og komme ned og slappe af.. og nej ikk under lod

• #17   12. sep 2012 Synes ikke man kan bruge et stilstandsbilled til så meget, man er nødt til at se helheden. Har selv kigget på youtube for at finde videor, og har endnu ikke fundet et eksempel, hvor jeg har tænkt "Ja, pessoa er da en god idé."

• #18   12. sep 2012 Billedet var mest til visning af hvad det var for en sele der var tale om, også hvis tråd starter nu gerne vil prøve denne metode, så vedkommen kunne se hvad det var der var tale om. Billedet er helt tilfældig udvalgt på Google.

Jeg vil bare sige jeg har haft meget positiv effekt med brugen af den, og syndes
    man bør benytte og prøve det, inden man udtaler sig om det. Før ved man ikke hvad man taler om.

• #19   12. sep 2012 Dressur Hesten, at man ikke ved, hvad man taler om, før man har prøvet det, vil jeg give dig helt ret i.

Jeg kan bare ikke personligt slet ikke se, hvorfor man skulle bruge et pessoasystem, da der efter min mening er alt for mange bivirkninger ved det. Så hellere lære hesten selv at gå frem og ned, så man slipper for det smiley

• #20   12. sep 2012 Nej, men det vil du måske kunne se hvis du selv prøvede at benytte det, og du ved heller ikke om der er Bivirkninger ved det, det er noget du gisner om.
    Men det gør vi andre måske også, men igen jeg har oplevet positiv udvikling og jeg har prøvet at benytte den... smiley

• #21   12. sep 2012 Altså kan det ikke også være medfødt? Min basse træder 2 hove over sit spor i skridt, og 1 over ca i trav for hånd smiley

• #22   12. sep 2012 Jo nogle heste træder meget ind under sig, helt fra naturensside. Nogle skal man selv arbejde det ind i dem, og andre ligger det bare lidt til højre benet for.
    Min dressurhest træder helt op til 4-5 hove over når han skridter smiley

• #23   12. sep 2012
    Jeg kan godt tænke mig til hvad bivirkningerne ved en pessoa er, ud fra hvordan den indvirker, det behøves jeg ikke have den på for at se :o)

Ligesom den intet gavnligt vil gøre for hvad jeg gerne vil have i min ridning.

• #24   12. sep 2012 Det er jo så sådan du har det, og det er selvfølgelig helt fair. Men det er ikke ensbetydning med det er rigtig, og har tidligere erfaret, at din mening og holdning ikke altid holdt helt stik smiley Og har bestemt heller ikke anbefalet dig at bruge den, men hvis man gerne vil have lidt mere ud af sin gyngehest, kan det være et bud, på hjælp.

Jeg mener stadigvæk, som daglig bruger af pessoa sele, at den har haft positiv effekt. (:

• #25   12. sep 2012
    Jeg ønsker en hest der kan slå fra og ikke er begrænset af snore i dens holdning, ej heller vil jeg have at hverken indspændning eller tøjle skal guide eller hjælpe hesten, den skal selv - derfor duer en hver indspændning ikke ;).

Ved ikke hvorfor jeg bliver nød til at prøve en pessoa for at afprøve det?

Jeg er ikke gud, så næ - jeg har ikke ret altid, ved ikke liiiige hvor den stikpille kom fra.

Derudover har jeg tænkt over, at det jo ingen effekt har med tingen om bagdelen hvis hesten er ret så ligeglad. Og at effekten lidt forsvinder når der ikke er noget der irritere den der?

• #26   12. sep 2012 Men du ved jo tydeligvis intet om pesso krikken..

Nu har jeg brugt det en del gange de sidste par og år min hest har ALDRIG haft problemer med og kunne slå fra. smed hende endda i det for at se hvor spændt hun var da jeg fik hende hjem og rigtig nok fik jeg ret.. hun gik med hovedet i vejret og spændte helt vildt (pessoanen var ikk engan stramt ved dette) så har nu fået massør til hende og fik ret hun var total spændt op i halsen..

Så den der ekstremt dumme komentare med (jeg ønsker en hest der kan slå fra og ikk er begrænset af snore i den holdning..) PJAT

Det er fint du har en mening om dette men du aner jo faktisk intet om brug af pesso kan man høre..

dem som ligger pessoen så hesten ikk kan slå fra bruge den jo forkerte..!!!

• #27   12. sep 2012 Det er ikke noget med hesten skal have respekt for dette her, der er noget du helt har misforstået. Det har intet med tvangmiddel at gøre. Mine heste er total afslappet og føler sig tilpas i den, og har aldrig oplevet nogle af dem gøre hverken modstand eller lavet ballade for at komme ud af det. Men de kan da stikke hovedet i vejet lige så tosset de vil, snorene sidder jo på siden og ikke mellem forbenene.
    - Igen har ikke bedt dig om at prøve det, men har man ikke været i det at benytte den, og lært at arbejde med den har man bestem heller ingen forståelse for den.

Men vores ridning til samligning, så tror jeg aldrig vi vil blive egnie.
    - Det er vist to forskellige verdener.

• #28   12. sep 2012
    Camilla L - Kan du ikke skrive pænt, så kan vi godt snakke sammen :o)

Dressur Hesten - Ved ikke lige hvor du læser den med respekt for noget? Har jeg ikke nævnt, heller ej at hesten gør modstand eller ikke er afslappet.
    Ingen af delene har jeg skrevet.

Hvis du dømmer ud fra at jeg har mange billeder med frem og ned og tror at det er enden, nej så kan jeg godt se du måske bliver forskrækket.
    Men nej, det er ikke det endelige resultat, men jeg tror stadig vores værdier er langt fra hinanden.

• #29   12. sep 2012 Camilla taler pænt, men er lige som mig lidt irreteret over mennesker der udtaler sig om ting de ikke har forstand på.

Det med Respekt, afslappethed og modstand, er noget jeg skriver ud fra hvordan jeg forstår det du skriver. Jeg har bare oversat det du skriver smiley

• #30   12. sep 2012
    Dressur Hesten - Ikke oversæt hvad jeg skriver, det kommer der intet ud af - kun samtaler med to der går galt af hinanden, ligesom vi er gået nu fordi du har tolket på hvad jeg skrev smiley

Syntes ikke ligefrem " Så den der ekstremt dumme komentare med (jeg ønsker en hest der kan slå fra og ikk er begrænset af snore i den holdning..) PJAT " er særligt pænt skrevet.

Kunne ha' været værre, men ingen kommentarer er vel dumme, der er bare forskellige holdninger.

• #31   12. sep 2012 Synes egentlig ikke der er fair at trække "du-har-aldrig-prøvet-det-så-du-kan-ikke-udtale-dig" kortet.

Det er lidt ligesom den der debat med, hvorvidt mange toprytteres måde at træne deres heste på er ok. Der er jo dem der mener, at når de nu rider OL, så ved de jo nok hvad de laver. Den holder bare desværre ikke i praksis. Ligemeget hvilket niveau du rider på, om du overhovedet rider, så kan man godt se, når noget er dyremishandling, og når noget er tvang.
    Jeg har redet med kandar og gør det stadig. Det er ikke ens betydende med, at jeg synes det nu er mere okay, at se på de ryttere der rider med en kandar der grænser til det vandrette.
    Jeg rider også med sporer, faktisk ret lange sporer, og er glad for det. Det er ikke ens betydende med, at jeg synes det er ok den måde mange ryttere sidder og konstant prikker enden af sporen ind i hesten i takt med dens gang.

Jeg skal ikke udtale mig om, hvordan I bruger pessoa, har aldrig set det, og I har jo tydeligvis gode resultater med det i forhold til jeres standart.
    Men folk kan godt se, når noget er tvang. Folk kan godt se, når noget er dyremishandling. Det behøves man ikke være toprytter for at se.
    Men I kan jo evt. poste lidt video eller billeder af jeres egen træning med pessoa, synes det kunne være interessant at se, hvordan I bruger det. Har som sagt aldrig selv set et eksempel på, at pessoaen er blevet brugt på en god måde. Hesten har altid været endten under pres fra linerne eller dybt og bag lod de gange jeg har set en hest i pessoa. Det lyder jo somom I er enige i, at hesten ikke skal gå bag lod, og at den skal have frihed til at slå fra. Det kunne jo være fantastisk med et eksempel på det.

Kommentér på:
Få hesten til at træde ind under sig

Annonce