{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  få hesten ned til bidet
  • #1   15. apr 2013 Det kommer helt af sig selv , når du er erfaren nok smiley

• #3   15. apr 2013
    Det er der 117 forskellige meninger om, så find en underviser hvor du er enig i metoden.
    Men hvis hesten er hård i munden, skal du starte med at få det lavet om :o).

• #4   15. apr 2013 Du starter med at opbygge musklerne så den er klar til det..
    Så rid den frem og ned og glem alt om holdning i en lang periode..
    Tøjlerne skal du ikke bruge du skal ride den på ben og sæde..

Så kommer det af sig selv når den er klar og ikke et sekundt før, alt andet er tvang..

• #5   15. apr 2013 Meget enig med krikken.

• #6   15. apr 2013 Det er meget svært at forklare over nettet. Kan du ikke få en god underviser til at vise dig hvordan?
    Jeg kan forsøge.
    Det er i hvert fald meget vigtigt at du bruger benene, og ikke ridder så hårdt på tøjlen når du skriver han kan være hård i munden, for så bliver det ikke bedre ved at rive den i munden smiley

Når jeg ridder en hest til biddet:
    Jeg har ALTID den udvendige tøjle stramt(Den tøjle der er LÆNGST væk fra midten af banen. Altså den modsatte tøjle af den som er ind i mod midten af banen. Når du så holder den stram, så tager du nogle langsomme og lange tag i den indvendige(den tøjle indimod midten), mens du klemmer til ham. Hvis han efter længere tid slet ikke reagerer, så tager du nogle lange tag i den indvendige, mens den udvendige ALTID er stram. Når du tager et langt tag, så slipper du først når han har givet efter. Og hvis han giver efter meget hurtigt i starten, så skal du rose ham. Og hvis denne metode virker for dig, så roser du ham jævnligt så du ikke bliver hård for ham. Du skal klemme til med det indvendige ben hver gang du tager i tøjlen!

• #7   15. apr 2013 Og som Sofie siger, er det meget vigtigt at ride frem!
    Den skal rides til biddet, så du skal sørge for at have godt tempo hele tiden, den må ikke gå og blive tvunget til biddet, du skal hele tiden ride ham frem.

• #8   15. apr 2013
    Christina; lyder det ikke ret modsigende/forvirrende? :o)

Man skal holde udvendige stram, mens man tager lange tag i indvendige tøjle og driver frem, frem, frem. Dvs. hesten får besked på at gå frem, imens den bliver bedt om at stoppe via. signalerne i tøjlen ( som så også skal betyde buk nakken ).
    Og " den må ikke gå og blive tvunget til biddet " - men det er jo lige netop det man gør, når man tager i tøjlen og slipper når den tager hovedet ned, dvs. hesten tager kun hovedet ned, for at slippe for at blive taget i munden. Og hvis den ikke gør, så tages der bare mere til.

Og hvor kommer det med at klemme med ben ind i billedet? Hvad er formålet? Frem frem frem?

Det lyder for mig som 117 modsigende/stridende signaler og især den med frem, frem, frem - det kræver et godt bundt muskler at kunne samle sig i godt fremmad tempo.

• #9   15. apr 2013 Vis man driver hesten med sædet istedet for at følge dens gang, stopper man bare dens gang......,

• #10   15. apr 2013 Det du beskriver, er tvang, den bliver tvunget til at sænke hovedet, ellers har den en konstant stram udvendig tøjle, en indvendig tøjle der trækker i den, og nogen ben det konstant er på den :S
    Det vil jeg da kalde at tvinge den ned

• #12   15. apr 2013 Find dig en god underviser og rid hesten op til det med tiden. er selv igang med min hest og jeg har fået en helt ny hest ud af det. tålmodighed og kvalificerede kompetencer.

• #13   15. apr 2013 Det er et spørgsmål der er tæt på umuligt at svare på mundligt.

Få noget undervisning smiley

Men hold op der er nogle heste nørder som ikke har lært at ride ud fra deres beskrivelser og begrundelser her... Griner smiley

• #14   15. apr 2013 Det kan lyde åndssvagt men det virker.. Hesten kan være utryg ved biddet så derfor fyldes du lommen med godbidder og hopper på hesten.
    I starten kan du læne dig lidt fremover for at hjælpe den lidt ned og start bare i skridt lige så snart den sænker nakken skal du være lynhurtig og bruge et bestemt ord (det samme hver gang) evt . Dygtig og så giv en god bid.. Det gør du rigtig mange gange og hjælp den gerne i starten og vær klar med en godbid ..
    Til sidst finder den rigtig hurtig ud af at det er det mest behagelige..
    Rid gerne en masse 8.taller så den også lære at gå ned når du tar lidt mere fat i tøjlerne i starten gør det ikke noget du giver en del efter på tøjlerne så den lære at forstå det..
    Håber det ikke blev for rodet. Det lidt svært at forklare over tekst..
    Men på den måde får du virkelig. En hest der ikke bare tar hovedet op og laver det der grimme tvangs knæk men et får en hest der løfter ryggen og med flot bøjet hals

Kommentér på:
få hesten ned til bidet

Annonce