{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
909 visninger | Oprettet:

Nemmere at få hesten op end ned? {{forumTopicSubject}}

Okay nu er jeg dælme forvirret.
Jeg har set en film herinde hvor der blev kommenteret at det var flot at hesten gik ned af sig selv da det var svært at få den ned til biddet, men nemmere at få den op. Okay?

Jeg har altid fået af vide at man altid skulle sørge for at hesten ikke puttede sig for biddet, da det på den måde ville blive så meget sværere at få den op igen. Så hellere at den gik lidt højere/mere over lod end under. Self skal den aldig gå under, men i ved hvad jeg mener.

Det må jeg indrømme at jeg sagtnes kan se logikken i, da man jo skal ride hesten ned, altså at den giver efter ved at bruge ryggen og bagparten (det skal ingen kommentere på, da jeg godt ved hvad der skal til, men man ved jo aldrig om folk misforstår det jeg skriver)
af den simple grund på det da være så meget sværere at få hesten op igen til over lod da den jo har fundet ud af at den kan putte sig, og at der derfor kræver meget mere at ride den frem til biddet.

er det mig der er helt galt på den, eller er det sværere at få hesten ned til biddet end op over lod?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nemmere at få hesten op end ned?
  • #1   13. mar 2011 Fatter ikke en disse af hvad du mener smiley

• #2   13. mar 2011
    Tror hvad trådstarter mener er:
    At hun undre sig over hvorfor det er flot at hesten går bag lod ( Alla Low deep round måske? ) fordi hun altid har fået afvide at en hest redet bag lod er svær at få op i rigtig holdning lidt foran lod?

• #3   13. mar 2011
    Anyways til dit spørgsmål:
    Heste bliver redet bag lod i stor grad - det er helt accepteret, hvorfor ved jeg ikke. Men mange vælger at starte ud med den holdning det skal ende med, istedet for at starte ud i en lavere holdning.
    Mange føler også hesten bruger ryggen når den er bag lod - men det er en anden ting der er tale om der.
    Heste går også bag lod pga. rytteren fx. nykker og piller i tøjlerne og for at slippe for presset tager hesten hovedet bag lod. Så lære det at for ikke at blive pillet i munden skal den gå der.

Bag lod er det nye "sort" ... Det er mode og det er sådan det skal se ud. Folk bliver undervist i det og vinder i grand prix klasser bag lod hvor undskyldningen " jamen den er ikke så gammel endnu.. " ikke kan bruges.

Men nej, det burde ikke være svære at ride en hest lidt foran lod - det hedder foran lod, er det over lod så skal hesten gå med næseryggen vandret oppe i luften smiley
    I følge DRF og FEI skal hesten også gå lidt foran lod, men det underviser man bare ikke i mere.
    Tror det er en kombination af at man skal hurtigere frem, undervisere fortæller ikke om det til børnene, hestene er mere følsomme og metoder der bliver brugt.

• #4   13. mar 2011 Nej jeg mener at man hellere skal sørge for at ride hesten frem for lod, end bag lod. Altså når man begynder at ride/tilrider hesten. Da det er nemmere at ride hesten frem i den korrekte holdning, end at skulle ride dem op fra bag lod.
    Jeg har altid fået afvide at det er nemmere at få hesten i korrekt holdning når hesten går over end under. Man skal jo starte et sted når man rider dressur da hesten ikke har musklerne til den korrekte holdning, nogle rider hesten bag lod til at starte med og nogen rider den over.
    men hvorfor tror nogen at det kræver mindre fra rytteren at ride den frem i lod fra under lod end frem til lod fra over.

• #5   13. mar 2011 Krikken det sidste du skriver i første indlæg er det jeg mener smiley
    fordi hun altid har fået afvide at en hest redet bag lod er svær at få op i rigtig holdning lidt foran lod?

smiley

• #6   13. mar 2011
    Iiiiiih - vil du ikke godt skrive bag lod og foran lod istedet - over og under lod giver nogle helt forkerte billeder i mit hoved xD

• #7   13. mar 2011 den kommentar jeg har fået smækket i hovedet dengang jeg blev undervist første gang var "hellere over lod end under, når du skal starte, så er det nemmere at få den i lod "

• #8   13. mar 2011
    Og ja, en hest der går bag lod er svær at få frem foran lod fordi når hesten går bag lod udvikler den nogle helt andre muskler end når den går foran lod.

Bag lod får hestene ofte en gigantisk splenius muskel ( den der følger manken/øverste af halsen ) og et stort indhak lige foran skuldren.

Er hesten trænet lidt foran lod er hesten jævnt muskuleret over hele halsen og øksehukket findes ikke på den måde :o)

• #9   13. mar 2011 Jo skal jeg huske, dårlig vane smiley bag foran, bag foran smiley

• #10   13. mar 2011 Jeg tænker lidt, at hvis du ikke kan ride din hest ned og frem, hvor den "slipper" og ikke spænder, hvis du piller lidt i den, så er det også svært at ride den op i nakken og få en pæn og afslappet holding i nakken.

• #11   13. mar 2011 Ofte når folk træner bag lod, fokuserer de aaaalt for meget på hestens holdning og ikke hele hesten. Det er trods alt bagparten der skal komme før nakken (altså ikke i virkeligheden, men hvad man fokuserer på ;D)

• #12   13. mar 2011
    Tror faktisk ikke jeg har set en hest der er redet bag lod, komme op foran lod - og jeg har ellers flugt et par stykker på HN og herinde..
    Meeen det der med " det kommer med alderen/når den bliver stærkere " holder ligesom ikke..
    Så burde en hest i GP jo heller ikke gå bag lod - det er det højeste man man starte, ergo er undskyldnigen " den er ung og ikke klar " ikke brugbar for så skulle man nok blive der hjemme og øve lidt mere...

Når.. Men ja - mange mener/tror at hovedet ned = bagpart med.. Det er omvendt, er bagparten med skal hesten nok søge ned selv :o)

• #13   13. mar 2011 <b>Krikken ( no man should have all that power ) .</b>
    Præcis smiley

• #14   13. mar 2011 En hest der har lært at gå bag lod er ualmindeligt svær at få op foran lod, for den har ikke musklerne til at gå der, da det er helt andre muskler der bruges bag lod.. det er derfor det er så svært.. kan ikke se noget flot i at kunne få sin hest bag lod, det kan alle gøre.. det er langt sværere at få den til at gå korrekt..

• #15   13. mar 2011 Min hoppe på 3 er under tilridning og bliver redet ca. 3 gange om ugen. Hun går lige netop over lod hvor hendes balance og bæring er mest naturlig for hende. Jeg kan sagtens få hende ind og gå på lod, men herre gud, hun er 3 år gammel. Det er vigtigt for mig at hun hviler i sig selv når hun går, og bruger sin overlinie korrekt - og det gør hun altså selvom hun ligger over lod.

Kommentér på:
Nemmere at få hesten op end ned?

Annonce