{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.244 visninger | Oprettet:

Andre måder til at få den til at runde sig? {{forumTopicSubject}}

Ja den er blevet så fin smidig i hele overlinjen når den skal frem og ned.
Dygtig hest.
Nu skal den så også blive mere smidig den anden led, til altså frit at kunne runde sig om indvendige chenkel.

Den synes det er meget svært, især på højre volte. Den siger fint fra når jeg lægger chenklen ind, og det er også ok. Så beder jeg med sæde at træde op m indvendige bagben, og strække udvendige side i hele kroppens længde. Her starter den med at gå ud igennem udvendige skulder. Her har jeg med succes undladt at holde udvendige skulder, hvilken gør, at strækket automatisk og lige så langsomt blir fordelt, så hestens egen fysiologi gir ham en korrekt runding.

Det betyder helt lav praktisk, at jeg endnu en gang har fjernet en af hans "snyde-udveje" som han har brugt tidligere, for at slippe for de ting der strammer.

Han er stoppet m at stejle, slå med hovedet, putte sig helt sammen og sænke ryggen, tygge på bidet og nu senest udvejen med at forsvinde ud i en rytterbåret skulder og lave en uærlig runding kun i nøglebenet.

Og det gør ham frustreret.
Jeg lytter til ham og accepterer hans særheder og gør det nemmere når han siger det er svært. Han har rykket sig milevidt.
Seneste påhit er dog mere problematisk

Han begynder nu, hver gang jeg vil ha ham til runding (især til højre -som allerede er hans sværeste) at lægge ører og true med buk - og nogen gange gør han det.
Jeg forsøger at ride afslappet for sædet, holde ham ligeudrettet. Og minimalt at bede ham flytte sine egne grænser for hvad han tror han kan smiley
Selv det mindste kan dog få ham til at falde ind i sit "jeg bukker lige om lidt-mønster"

Det går bedre stadig dag for dag, hvor vi hele tiden kan runde for sædet en lille smule mere.

Han blir smidigere dag for dag, så det går den rigtige vej, men jeg ville gerne hjælpe ham til ikke at blive så frustreret og sur på mig over at han ik slipper.

Hvordan smidiggør du din hest til runding?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Andre måder til at få den til at runde sig?
  • #1   15. nov 2013 Nøj det blev langt?!

• #2   15. nov 2013 Når hesten siger så kraftigt fra, ville jeg starte med at få en kiropraktor til at kigge på ham. Når han efter så lang tids ridning stadig ikke er smidiggjort, lyder det for mig som låsning/spændinger smiley

• #3   15. nov 2013 Det lyder godt nok lidt vildt.. Ville nok lige få det tilset, også lave nogen strækøvelser :)..

• #4   15. nov 2013 Synes det lyder som om du gør det fornuftigt og giver tid..
    Når nu du oplever så kraftig reaktion på dette synes jeg du skal få tjekket din hest af en kiropraktor eller nogen du har tiltro til, og vigtigt også sadlen !

• #5   15. nov 2013 Ja, men tror det er noget man kan ride sig ud af.
    Den blir jo hele tiden smidigere.

Han har bare tillært sig et adfærdsmønster han falder tilbage i hver gang man beder ham om noget han synes bare er det mindste svært.

• #6   15. nov 2013 Og det her er ik en kraftig reaktion for ham.
    Han gør alting voldsomt smiley

Der er altid ekstra tryk på ham.
    Hvis han virkelig sagde fra, ville jeg ligge og bløde i et hjørne. Heh

• #7   15. nov 2013 Altså..
    Hvis det er noget han er begyndt på, altså ikke en tendens hanhele tiden har haft, tænker jeg også at der sidder en låsning et sted..

Men hvis du mener du kan træne dig ud af det, har du så overvejet at starte fra jorden med en kapsun? så har du meget mere overblik over hvad hesten gør med sin krop og kan rette præcis der hvor problemet er..

Ellers så har jeg selv, godt nok på en ældre hest der skulle startes op igen efter en længere pause.., haft god brug af også at stille ud af volten, det havde hende her lettere ved, og på den måde kunne vi strække musklerne og så kommer det helt af sig selv på indvendige..

Og ellers så er jeg en person som mener at sidebevægelser er vejen frem med alt.. de løsner og strækker og stiller og runder.. smiley

• #8   15. nov 2013 Hvis hesten har låsninger/spændinger, kan du ikke ride ham ud af det. At han generelt reagerer kraftigt på træningen, bekræfter blot endnu mere, at han har noget, der skal kigges på smiley

• #9   15. nov 2013 Du skal ride udvendige med rundt, så slipper du for alle dine metoder ''for at undgå den går ud i udvendige'' hvis du rider den korrekt rundt i udvendige så vil den heller ikke kunne løbe ud der.
    Du skal støtte let og eftergivene op på indvendige, ride rundt på udvendige og ligge indvendige ben til. når den bærer sig selv rundt så giver du efter på indvendige og klapper den.
    Ved ikke om det forklare det, men det er sådan jeg rider rundt smiley

• Mimre
    Mimre Online Tilmeldt:
    feb 2008

Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
    #10   15. nov 2013 Som Stine har jeg også lært at ride hesten frem til udvendige tøjle - når den følger udvendige på ærlig vis, så kommer den korrekte bøjning næsten helt af sig selv smiley

Jeg er dog enig med Jeanne i, at hvis han reagerer så negativt på at du forlanger ganske lidt af ham, så tyder det på at noget gør det (for) svært for ham.

• #11   15. nov 2013 Er også helt med på at kraftig og pludselig adfærdsændring skal man være ops på.
    Men så snart at den dagligt blir bedre og bedre, tror jeg på man kan ride sig ud af det med tålmodighed og korrekt ridning.

Han er en særlig hest, med særlig ridehistorie.
    Han er aldrig blevet lyttet til, og har tillært sig alverdens unoder for at unddrage hjælperne.
    Han har først for nyligt fået tillid til rytter kan forstå ham.

• #13   15. nov 2013 Den lærer det lige så langsomt.

Det tager tid at omkode, men den rykker sig dagligt smiley

• #14   15. nov 2013 Men det lader ikke til at der er nogen der har reelle forslag til mit spørgsmål.
    Ærgerligt at der bliver tilføjet en masse uden jeg beder om det smiley

• #16   15. nov 2013 Han var meget bedre i dag
    Mindre protest, bedre runding. smiley
    Så det går den rigtige vej smiley

• #17   15. nov 2013 jeg har da forslået noget..

• #18   15. nov 2013
    En hest der konstant protestere ville jeg få en til at kigge på :o). Så ville min samvittighed have det godt med at ride videre, fordi jeg vidste at jeg ikke red rundt og prøvede at fikse noget hvor hesten hele tiden blev ved med at sige " nej tak " fordi det var noget galt.

Og skal man endelig argumentere for det, så kostede en osteopat mig 900 kr - det kan er ikke galt hvis det er det der gør træningen det meget bedre og kontliktfri.

Har redet rundt på for mange heste hvor det skreg til himlen at der var noget galt, men ejere der skubbede det til side med " det er bare fordi at sådan er den bare ".
    Istedet for bare og få det tjekket også tage udgangspunkt i det man finder ud af.
    Så ved man hvad man har og arbejde med.

• #19   15. nov 2013 Krikken: Der er desværre rigtig mange eksempler på heste, der netop bliver ved at skulle yde på trods af, de gentagne gange har sagt fra. Nogen heste ender med at give op, men det lyser langt ud af dem, at de ikke trives smiley

Kommentér på:
Andre måder til at få den til at runde sig?

Annonce