23. jan 2007 Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Dårlig venstre volte {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg er nu i noget tid været frustreret over, at venstre volte er så meget dårligere end den højre når jeg rider.
Der er ikke noget i ryggen på ham, og det er ens med og uden sadel, så den er heller ikke problemet - ej heller tænderne.
Men det undrede mig endnu mere, at han er bedst til venstre volte fra jorden - når jeg fx laver versader. Hvilket jeg syntes var lidt underligt.
Dog har det efterhånden givet mig et hint om at det nok ikke er ham der er "problemet" - men mig der simpelthen er en klovn på venstre volte når vi rider.
Men er der noget specifikt jeg kan gøre for at styrke den volte? For det er ikke sundt for ham at gå så pænt rundet og bøjet på højre volte, og så i trekanter og firkanter, uden bøjning på venstre fordi jeg tilsyneladende ikke er "stærk" nok til at guide ham :s
feb 2011
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Svar: 1.227
jan 2011
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 303
Tit er det rytteren der er skæv og ikke hesten
maj 2011
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 67 Svar: 948
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 12 Emner: 79 Svar: 182
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
Jeg har fundet ud af at jeg støtter og hjælper hesten bedre hvis min venstre bøjle er kortere end den højre, for så er jeg tvunget til at udligne vægten for ikke at smide stigebøjlen eller sidde forkert med fødderne
Og så er det godt hvis du har en der rider med dig som kan give dig små tips hvis du f.eks. falder ned til den ene side eller de der små ting man ikke tænker over, men andre kan se .
Også øv venstre volte mere end højre, hver opmærksom på ALT på venstre volte, det giver pote i sidste end selvom det kan være træls
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 2.136
nu er hun blevet virkelig god på den højre volte
jeg ved så ikke om det er fordi at jeg har trænet for lidt på venstre volte eller om den bare er som den plejer, men nu er det den der er den dårlige volte, det er dog blevet lidt bedre
tror bare at der skal noget træning til, få evt. hjælp af en underviser
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 996
Træn dit indvendige ben på den drlige volte. Efter jeg blev opereret i min ene ben har jeg også fået "en dårlig volte" fordi jeg simeplthen ikke kan klemme hårdt nok med det ben. Samtidig fordi man ikke klemmer hårdt nok kan man få en dårlig vane med at sidde skævt i sadlen (helt ubevist) for at gøre op for at hesten ikke reagere på det tryk man prøver på at give den.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Til jer andre - jeg har underviser. Jeg har en dygtig veninde som kommer og hjælper mig en gang om ugen minimum.
En anden ting - jeg har enormt svært ved det da jeg "aldrig har lært at ride", trods jeg har haft ham i 5 år. Jeg har bare sat mig op og redet ud i det blå, uden at tænke over hvordan jeg sad. Så har fået en masse dårlige vaner, som skal trænes ud - og det er altså ikke let. Har heller aldrig gået på fx rideskole, så jeg var mildt sagt en grønært da jeg besluttede mig for at købe hest.
Og hverken hesten eller jeg kan - så vi har ikke fået de bedste kort. Men vi prøver og kæmper, så det skal nok lykkedes
Men er der noget jeg kan gøre uden hest, for at træne min dårlige side, så jeg bedre kan guide ham? Og vil det være en god ide, også at have fokus på at lave versader fra hånd, noget mere for at styrke hans venstre volte?
jan 2007
Min konklusion var jo netop at det heller ikke var hesten, men mig der var problemet. Derfor jeg spørger hvad JEG kan gøre bedre
Monty: Hmm, det lyder da til at kunne være et forsøg værd..
jan 2007
Jeg får undervisning af min veninde, som også er en dygtig rytter, hun rider på M-niveau. Og er en af de "gode" af slagsen. Desværre hænger dygtighed og høje klasser ikke altid sammen i min verden :S Men jeg kan godt stå inde for min venindes arbejde
Dårlig venstre volte