{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
600 visninger | Oprettet:

'Truer' i longe {{forumTopicSubject}}

Ja, blev godt nok lidt overrasket idag. Min hest og jeg er begyndt at træne galop i longen, efter genoptræningen, og han har ret svært ved det. Når han endelig kommer i galop, tager han 2-3 spring og så går han i trav igen.
Jeg bliver virkelig nød til at drive på, være lidt agressiv før han går i galop. Når han gør det, slipper jeg selvfølgelig alt pres og roser ham.
Men idag blev han saftsusme sur på mig! Han startede med at lægge ører og så true med at 'jage' mig, men jeg blev bare vred og drev ham mere væk.. Og pludselig vendte han røven mod mig og lossede ud efter mig.
Jeg blev endnu mere vred og drev ham rundt i et stykke tid.
Jeg ved nemlig godt, at man ikke må slippe presset, når de gør disse ting, da de så finder ud af, de får noget ud af det.

Men han blev altså ved med at være ret småsur efter dette, selvom jeg godt tror han kunne fornemme, jeg ikke ville have det.
Han har ALDRIG gjort sådan før, heller ikke før, hvor vi har trænet galop. Han har selvfølgelig haft svært ved det, men ikke været så sur.
Reagerer jeg rigtigt, synes i? Eller skal jeg gøre noget helt andet, hvis han gør det igen?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  'Truer' i longe
  • #2   3. aug 2012 Altså.. Nu har han været i træning i 4-5 måneder, og jeg har skam helt styr på hvad han er klar til, så han burde nok kunne klare longe smiley

Men ja, han får kiropraktor snarest. Skal have en tid.
    Han havde kiropraktor for 3 måneder siden, der var ingenting...

Men jeg prøver skam også at starte med at være mild, og jeg bruger skam stemmen en masse og siger også 'galop'. Men han vælger for det meste at ignorere det, så jeg bliver nød til at ligge mere og mere pres mod ham, før der sker noget.

Men ja, det er skam heller ikke fordi jeg ønsker at det skal ske igen!

• #3   3. aug 2012 Og jo - min kiropraktor Rikke Andersen, siger hans balance er helt okay.

• #4   3. aug 2012 Og jeg træner det blandt andet i fri longe, så han har masser af plads smiley

• #5   3. aug 2012
    Det er min oplevelse at det sker når man bliver bestemt, aggressiv, truende mm. i sit kropssprog og lægger for meget pres på en følsom hest..
    Samt har en forkert position i longen.

Kender dog godt typen der ikke kunne være mere ligeglad med at man smælder med pisken ( og generelt er ligeglad med den ), er drivende i kropssproget osv.
    Har dog ikke oplevet dem reagere på mere pres, men være helt ligeglade.

• #6   3. aug 2012 Du truer hesten i dit kropssprog, når du bliver aggressiv og driver ham rundt - hesten bukker så enten under for dig eller kæmper imod dig. I dit tilfælde valgte han nok det sidste.

Stop altid mens legen er god - kan han kun klare 2-3 galopskridt nu, så ros ham for dem og stop der smiley Med tiden skal det nok blive bedre, så længe han ikke fejler noget fysisk.

• #7   3. aug 2012 Ja, og han er netop en følsom hest! En meget følsom hest, men han vælger altså at være lidt ligeglad med mit kropssprog i longen. Og når jeg så ender med at blive lidt agressiv, så bliver han det også.

Så det er lidt en ond cirkel smiley

• #8   3. aug 2012 Mint - Okay, mange tak for dit svar. smiley Det kan godt være, jeg forlanger lidt for meget, måske.
    Men altså, han kan sagtens galoperer rundt på ridebanen, hvis de andre heste gør det. smiley Så det er vel ikke fordi, han har ondt som sådan.

• #9   3. aug 2012
    • {Sofie von Lillienskjold - Horses In Harmony} • - En ting er at galopere rundt på en ridebane, det er noget andet end en lille volte :o)

• #10   3. aug 2012 Som sagt, han har fri longe, så han kan bruge al den plads han vil..

Og ja, det gør jeg. Jeg lader ham også græsse lidt hvis han gjorde det rigtig fint smiley

• #11   3. aug 2012 Sofie - Jeg tænker det er hårdere rent mentalt for hesten, i longe. Der foregår det på en lille volte, for hesten nok usynlig indhegning, som den ikke umiddelbart kan flygte fra, med en person i midten der presser på. Som Krikken siger, noget helt andet end at galopere rundt på en ridebane smiley

• #12   3. aug 2012 Det kan godt være, det er bedre, at jeg måske øver det under ridning? Altså bare op af langsiderne?

• #13   3. aug 2012 Okay, det kan være det er det bedste. Jeg prøver at høre Rikke ad, når hun kommer næste gang.:-)

• #14   3. aug 2012 Hvad er han i genoptræning efter?

Umiddelbart tænker jeg, at du presser ham ud i noget, han ikke er klar til. Har selv arbejdet lidt forskellige typer heste. Eksempelvis har jeg en dejlig vallak (falco) som kan virke aggressiv, hvis han bliver usikker på, hvad han skal i longen. Typisk, hvis han er i tvivl om, hvad jeg beder ham om, så finder han på de der klovnerier. Hvis det er sådan du føler det, er det vigtigt du ikke bliver vred/aggressiv og skælder ham ud, men at du bare giver kommandoen igen, måske lidt tydeligere. Fx ved at svirpe lidt kraftigere, give det verbale signal, og ændre din føreposition til værende længere bag ham.

En anden type jeg har prøver, at en lille hoppe, som aboslut ingen opdragelse havde, da jeg gik i gang med hende. Hun kan godt finde på, at sparke ind imod mig med bagbenene, hvis jeg presser hende for meget. Eksempelvis er hun kun lige blevet gangsat i traven, og hun har meget lidt fremaddrift i bagbenene, særligt på den ene volte. Så hvis jeg presser hende for meget der, og går for hårdt til hende, så kan hun godt blive sur. Hun synes det er rigtig irriterende, når jeg kommer ind og markerer med pisken der hvor schenklen er (også selvom det kun er lidt).
    Hun skal selvfølgelig vænne sig til, at jeg går ind og markerer, og hun skal blive bedre til at lytte til mine signaler. Men hvis jeg får det der spark, så ved jeg, at jeg har nået en grænse, og er nødt til at sætte forventningerne lidt ned. I situationen, beder jeg hende selvfølgelig om, at gøre det færdigt, som vi var i gang med. Det er helt rigtigt det du selv siger, at man ikke skal stoppe, hvis hesten udviser dårlig adfærd. Men måske sætter jeg forventningerne til kvaliteten lidt ned, og måske slutter jeg af med noget der er lidt nemmere for hende. Derud over, tager jeg det med til dagen efter, og husker ikke at presse hende til samme grænse.

Når du har en følsom hest, som du siger, er det meget vigtigt, at du ikke blive aggressiv i dit kropssprog, og at du virkelig gør en indsats for at styre dit temperament. Man kan godt øge trykket, uden at være fremfusende. I dit tilfælde, at det måske noget med noget usikkerhed at gøre, fordi den har svært ved det eller fordi den ikke helt forstår, hvad den skal. Eller evt. noget smerte.

• #15   3. aug 2012 Efter en tidligere sadel, der lå forkert smiley

Men tak for dit brugbare svar! Jeg vil prøve at tænke lidt mere over mit eget kropssprog næste gang vi longerer.
    Tænker også det er en blanding af han synes det er svært, jeg måske lige var voldsom nok med at drive på, og så fordi det er ret nyt for ham efter en lang pause uden så meget galop.

Kommentér på:
'Truer' i longe

Annonce