MEGET vågen og opmærksom unghest - hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}
Hej Alle
Jeg har for 2-3 måneder siden købt min første hest (har selv haft ponyer de sidste 3 år og desuden redet i ni år). Det er en unghest på 4 år, med meget lidt erfaring. Hendes stamtavle er fyldt ud med fine springheste fra Tyskland og det ligger naturligvis i hendes gener at hun skal være en opmærksom og frisk hest.
Hun havde været redet ca. 2 måneder inden jeg fik hende og blev kaldt "stævneklar", men det har jeg dog valgt at se bort fra det næste stykke tid
Det er meningen at jeg skal bruge de næste 2 år på at gøre hende til en ærlig og stabil springhest. Meeeen... nu er det jeg bare lige vil høre om der er nogen af jer andre der har erfaring med uddannelse af ungheste med med et sådant temperament, da jeg selv er helt uerfaren på feltet og altid kan bruge et par gode råd på vejen
Hun er altid utrolig vågen, både på stald under ridning og ved træning fra jorden. Jeg har dog aldrig oplevet at hun er løbet i panik, men det sker jævnligt at hun reagerer mere eller mindre voldsomt på meget små og ligegyldige ting (en kat der kommer gående, en stol der ikke står hvor den plejer som eks). Hun kigger altså meget!
Er det noget der ændre sig med alderen eller i takt med træningen? Har I nogle ideer til øvelser el. lign. der "styrker nerverne"?
På forhånd tak for hjælpen!
maj 2008
Følger: 183 Følgere: 401 Heste: 8 Emner: 629 Svar: 4.381
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.253
maj 2009
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 5 Emner: 8 Svar: 37
Jeg har også taget fodret fra hende og det tog også toppen af energien, men kigger stadig efter flere ideer der kunne hjælpe os begge på træningsfronten
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 349
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 6 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 96
feb 2011
Følger: 310 Følgere: 291 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 225
Har en 11 årig hoppe.
Som flipper over små ting
nov 2006
Følger: 58 Følgere: 59 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 656
Trænings mæssigt vil jeg anbefale at få en underviser
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
Men derudover, så stop noget vat i ørene på den. Så reagere den i hvert fald "kun" på det den ser, og ikke lyde, vind osv
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 306
MIn er også meget vågen, men jeg har med årene lært at takle det når han reagerer voldsomt, så jeg nedtoner som, så han ikke når at flyve igennem hele ridehallen
okt 2010
Følger: 32 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 140
maj 2009
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 5 Emner: 8 Svar: 37
Jeg tager det hele til mig og fortsætter tålmodigt.
Santa & Santa: Hvad mener du med "desimbiliser"?
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
Jeg har hverken trænet farlige ting eller lign. fra jorden, men valgt at ignorere adfærden og bare gentage, gentage og gentage. Rose selv for det mindste - endda hvis hun "kun" trykkede sig for noget i stedet for at hoppe, og det har hjulpet fantastisk meget. Hun er nu afslappet og hopper sjældent, kan sagtens trykke sig lidt, men nu på en måde hvor hun samtidig lytter.
Altså bare gentagelser, masser af ros og husk hele tiden at være afslappet omkring dens hopperier.
jun 2011
Følger: 1 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 31
Og selvfølgelig en hel kasse med ros til dyret
okt 2010
Følger: 32 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 140
MEGET vågen og opmærksom unghest - hvad gør jeg?