Træning af plag? Træning af plag?
Heej HG
jeg sad og tænkte på hvordan i træner jeres plager?
jeg har selv en plag, jer der har valgt at lade den gå og hygge sig på folden det er fint, men det gør min altså ikke! i bedes respektere det, da det er mit valg
træningen af min plag foregår mest i HSM fra jorden. selvf.
vi skal igang med at gå en masse ture igen, ud og se stranden der lægger lige op til stedet, jeg har i et stykke tid trænet at han skal kunne skridte, trave, galopere og stoppe når jeg siger ordene, hvilket går rigtig godt, ind til videre kan han stoppe helt, og kan næsten trave...
samtidig træner vi også nogle dage at få et tæppe op og dække for hans øjne, så han ikke kan se noget, her mangler vi kun lige det sidste lille stykke og så kan han det også...
nogle dage har han tæppe på og sådan en bånd ting rundt om maven for at tæppet ikke flyver af, dette gør jeg for at lave lidt ændringer en gang i mellem, han tager det super fint...
nu har jeg så været væk fra ham i 14 dage da jeg skulle hjem til farmand, men regner stærkt med at han skal ud på banen og vise hvor meget han kan huske når jeg kommer hjem
jeg har haft ham i longe nogle gange for at se hvad han siger til det... her er han så knap så cool! han vender og drejer sig som han mener han skal, hvilket der skal laves om på, og det bliver der skam snart da han begynder at gøre det samme når man trækker ham i tov, så det er vist næste projekt..
samtidig med den anden træning er han ved at lære han skal bakke når jeg løfter(giver er lille blødt ryk) i hans hale, hvilket ikke går helt fantastisk godt endnu, men det kommer...
han flytter sig også fra tryk i begge sider, hvilket jeg var nød til at lære ham i tidlig alder da min mor ikke er tryg ved at han står helt op ad hende, så hun skulle kunne flytte ham med et lille tryg...
han bliver selveføldig striglet og får renset sine hove hver dag
det var så nogenlunde alt om min træning med min plag, jeg vil da meget gerne høre hvad du laver med din, det kunne jo være vi kunne give hinanden idéer
MVH Nichole
OBS.... venligst respektere min måde at træne min plag på! vi har alle forskellige holdninger og meninger... det er fint hvis du vil ud med din mening om at man ikke gør det ene eller andet med sin plag, men vi passer ikke alle dyr på samme måde og det her er min måde at gøre det på
mar 2008
Følger: 75 Følgere: 79 Heste: 13 Emner: 24 Svar: 1.477
Har en to års som jeg mere eller mindre er begyndt at gøre klar til tilridning. Lige nu arbejder vi med longering. Jeg gør det dog i små portioner og stopper mens legen er god. En meget speciel dame. Efter longering skal jeg så igang med det der med hun skal lære at blive rørt overalt også begynder vi at gå ture, inden jeg smider underlag, tæpper mm. på ryggen af hende.
aug 2010
Følger: 66 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 52 Svar: 531
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.689
Så er jeg måske enda mere modbydelig når jeg siger jeg vil fremover vande dem når de er hos mor og fremover.. Jeg tror det er nemmere at vænne dem til ting fra de er helt små og ser at mor også bliver gjort det ved, så det må være sådan livet er.
Jeg mener også det er vigtigt at aktivere deres hjerne så den ikke går i dvale(ikke på dén måde dvale) som f.eks at skulle kunne vende bagparten, gå igennem bombygninger, gå over bomme, og være vandt til ting man kan møde på en gåtur såsom hunde, løbende børn, plasticposer, farver, blæst.
Jeg begyndte at træne nemmere tricks træning på Whitey da hun var 1 år gammel, og ellers bare gå ture og hygge.. Som 2 og et halvt års præcis kom jeg op og bare satte mig halvt oppe på hende og lagde noget af min vægt ned.. Hun sagde intet.. Så gjorde jeg det en gang til nogle dage efter, og en alle sidste gang inde i boksen mens hun spiste satte jeg mig helt op i 1-2minutter(kunne røre jorden, så jeg støttede lidt. Jeg satte mig blot op fordi hun skulle lære at vægt i ryggen gør ikke noget. På det tidspunkt bed hun alle børn og ville kun have mig på ryggen og omgås med træning af mig.). Så stoppede jeg med hende og hun er nu børne og køre pony, hvilket er super skønt
Så det kommer an på hvor man er med plaget i sit liv.. Whitey fik prøvet hovedtøj og et underlag lidt over 2 år, og der indtil da trænede vi bare tricks, gå ture og få løftet hove og stå i spiltov..
Jeg trænede aldrig opdragelse og til sidst gik jeg ingen ture med hende, da hun bare gik uden at lytte, og hun vidste udmærket godt hvor stærk hun var, så hun lyttede hverken ved stop, uanset hvor meget du så rev eller råbte.. Så derfor mener jeg det er vigtigt.. For hun var kun 2 og et halvt år og en større miniature.. Hvordan kan det så ikke ende med en DV plag??
jul 2004
Følger: 28 Følgere: 29 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 304
Jeg syns det er fint det du gør i forhold til at lade din plag vænne sig til omgivelserne (HMS) og samtidig knytte et venskab og makkerskab som forhåbentlig vil holde i mange år frem.
sep 2011
Følger: 71 Følgere: 51 Heste: 11 Emner: 166 Svar: 669
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.689
- Hvordan fik du hesten til at stoppe?
sep 2011
jul 2009
Følger: 53 Følgere: 46 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 10
jeg ville høre om hvornår man må begynde at gøre hende ryttervant jeg vil kun gøre gøre hende ryttervant i starten altså kun ligge over hendes ryg og ikke andet
eller skal jeg vente til hun bliver 3 år
jul 2007
Følger: 105 Følgere: 92 Heste: 2 Emner: 99 Svar: 489
jeg laver også horsemaniship med hende for jeg vil gerne have et godt bånd til hende
så er hun begyndt at få ride gjord på og hun skal snart prøve at have trense på;)
sep 2007
Følger: 89 Følgere: 89 Heste: 4 Emner: 609 Svar: 2.988
For tiden er jeg gået i krig med vand - han synes nemlig at vandslangen er UTROLIG farlig - nogle der har nogle ideer til hvordan jeg skal gøre her?
sep 2011
sep 2007
Følger: 89 Følgere: 89 Heste: 4 Emner: 609 Svar: 2.988
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 7
Min 1 års vallak Halvblods Pinto han er vænnet til alt lige fra at være bundet op..få vand på sig med svamp og kan røres ved fra ører til hale, løfte ben osv...no probs. Han går i løsdrift. Jeg er begyndt at gå ture udenfor området først med en makker går fint.Men nu skal han gå alene for det skal hankunne og her skal jeg virkelig trække ham afsted og så vræler han naturligvis efter sin flok. Hvor meget skal man sætte sig igennem, ? han får nogle klask bagpå med torvet og jeg går med ham i grime og træktorv. Hvad gør I andre? skal jeg bare blive ved selvom han har "lim" i hovene og stopper. Vil helst undgå at han går i vejret osv. Han er ellers meget flink at håndtere. Nogle gode råd.? Jeg vil helst ikke gå med en makker for så vænner han sig til ikke at gå alene. Har set den slags heste man ikke kan ride ud alene. Kh Christina
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 7
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.066
Han kan gå på plastic, få det over sig, blive vasket overalt, gamacher på, dækken på, sadel, hackamore, fluemaske, sprayes med fluespray, klippes i nakken og ørene, jamen alt... Gå ture alene kan vi også, og snart begynder jeg på løs longering for at få trænet stemme kommandoerne "Skridt, trav, galop"...
Han flytter sig selvfølgelig for kommando "back up" og står pænt alle steder! =)
Hans lillebror jeg lige har købt fra i år, vil gennemgå samme opvækst når han kommer hjem om 1 måneds tid... Det giver stabile, modige og rare rideheste at vænne dem til en masse psykisk fra de er små og op til rilridningen...
Dog bliver mine IKKE ryttervante før de er 3½ og skal først tilrides fra de 4½ og derefter langsomt trappes op så de er rideheste i fuld ridning omkring 6 års alderen... De skal helst holde i mange år og til et liv som spring og jagt heste på konkurrenceplan... De bliver ikke introduceret til løsspring før de er omkring 3 år, og der bliver der lagt vægt på teknik, tempo spring, ikke højder! =)
jul 2009
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 142
Et af vores største problemer er så at hun ikke kan lide at være alene inde i stalden ( altså helt alene, ingen heste og ingen mennesker) sidste gang jeg forsøgte nåede hun at ødelægge boksdøren ved simpelthen at tromle ind i den. Men vi træner det ved at hun kommer ind lidt før de andre og sådan, bare en 15 min. hvor jeg så er i stalden lidt og går lidt ud osv. så hun ikke bare stresser men hygger sig lidt i stedet.
- har I andre nogle ideer til dette?
Træning af plag?