når jeg samler, tripper hun og korter ind {{forumTopicSubject}}
Jeg har et lille ''problem'' med min hoppe når vi træner pt. Jeg begynder i momenter (en langside) at samle hende, kræver et lidt langsommere tempo hvor hun er fremme i min hånd. Problemet er bare, at når jeg korter hende ind, så bliver hun trippende. Prøver jeg så at løsne lidt fortil, så sætter hun i fri trav. jeg kan klemme alt det jeg vil med benene, men jeg synes ikke at jeg kan få hende til at ligge sig ordenligt frem, og bruge sig selv således hun får lidt længere gang (jeg ved dog hun kan)!
Jeg laver massere af temposkift men arbejder primært i skridt og trav - næsten ingen galop da hun simpelthen ikke er stærk og taktfast nok til det endnu. Volter, (halve)parader og fokusere på rytme og takt. Hun bliver bøjet godt af til begge sider og er super smidig. Går stabilt med hovedet let over lod, men kan når hun bliver frustreret og hidsig, finde på at gå under og blive endnu mere trippende. Hun er meget fremadgående, så jeg kan ikke drive mere på hende, så løber hun under mig.
Hvad har i af forslag?:-)
aug 2009
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 800
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Når hesten begynder at tripppe/jappe og ikke træde ordentligt ind under sig, så er det ofte for mig og se for langsomt tempo og for meget samling i forhold til hvad hesten kan bære.
Bliver hesten overgearet ville jeg bare øve stop, stop og stop. I skridt først. Når den er afslappet i skridt så frem i trav - spænder den så i det øjeblik den spænder, jamen så ned i skridt, spænder den stadig, så parade.
Det lyder også til at du har et konstant stopsignal i tøjlen i og med hesten smutter når du løsner tøjlen lidt, for så forsvinder det - den skal lære at blive i et tempo selvom du løsner.
sep 2011
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 325
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Ellers er det en hest der ikke har lært at vente
aug 2010
Følger: 23 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 11 Svar: 37
i må meget gerne kigge mit opslag
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Krikken: Hun har lært at vente, og er rigtig nemt i de halv parader. Jeg har tøjlekontakt en stor del af tiden ja, men træner også at kunne slippe tøjlen så jeg ikke har kontakt til hende, men at hun stadig holder sit tempo. Nogen dage går det, andre dage går det ikke.
Hun er generelt meget trippende i hendes gang fordi hun er så fremadgående, hun er dog aldrig svær at stoppe, det signal sidder der helt som det skal. Jeg kræver ikke at hun samler sig 100% bare at hun ikke løber rundt og ''laver ingenting'', selvfølgelig er hun ikke stærk nok endnu, jeg er jo først lige begyndt at træne det. Søger bare lidt fif til hvordan jeg bedst muligt får gjort hende stærk nok, og hjælper hende
apr 2012
Følger: 19 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 57
Men synes du skal gøre som Susie foreslår
dec 2006
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 9 Heste: 3 Svar: 141
Han gjorde det pga. at han blev forvirret, når jeg krævede noget mere af ham. Fordi at jeg både tog lidt i tøjlen (støttede) og bad ham sætte sig noget bedre ind under sig.
Fik så en underviser som sagde, at jeg bare skulle 'lade' ham trippe lidt, og lade være at pille i ham (altså forlange at han skal gå frem og ned).
Det resulterede så i at han hold op, og begyndte at gå som ønsket. Det tager selvfølgelig noget tid.
Men øv, først og fremmest en lidt langsommere trav, og sæt derefter bæringen på derefter hvis det virker bedre for jer
dec 2006
apr 2012
dec 2006
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
Rytteren bibeholder en let og konstant kontakt til biddet, dog uden nogensinde at pille, bøje eller lign. da det ikke er det der tænkes på. Der tænkes på frem og tilbage ridning, og jo flere overgange du får lavet som er korrekt udført, jo mere vil du kunne mærke at hesten suger frem til hånden, som hele tiden er rolig. Den kan finde på at ligge lidt "hårdt" på hånden, men ignorer det og NYD at den tilbyder sig til hånden, lige så snart den får kræften bagtil så vil den blive mere let i hånden. Alternativt kan du løsne tøjlen en anelse, så hesten har mere plads til at finde ud af hvor det er rart at være.
Men det vigtigste er at der ikke bliver pillet, bøjet eller lign. En ting af gangen
dec 2006
apr 2012
dec 2006
apr 2012
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 9 Heste: 3 Svar: 141
Det hjalp i hvert fald meget på min, og han går nu "som en drøm", når man tænker på hvordan det var førhen
Husk, ikke KUN at øve 'langsom trav', men at skifte mellem (som du kalder det) meget langsom eller fri trav Altså en form for interval træning men i trav, så du viser at der er mange forskellige tempi. (f.eks. fri, langsom, fri, mellem, langsom, mellem trav osv osv.
apr 2012
Hesten får jo ikke muskler af bare at gå i holdning? Det skal jo trænes op med diverse øvelser, ture op og ned ad bakker, øvelser over bomme osv.
dec 2006
Ann sofie: Hun går helt stabilt i holdning i både skridt og trav (som sagt træner vi sjældent galop) . Hun skal heller ikke ''bare'' gå i holdning, hun skal samle sig (to forskellige ting!) og det er kun kort til af gangen. Når vi skal trænes op til et løb, starter vi jo også med en kort distance, og sætter det op som vi kommer i form til det - det er samme princip jeg træner efter med min hest
apr 2012
Ok, jamen så har jeg bare misforstået dig Jamen så er det vel bare det du skal gøre, forlænge tiden hun går samlet det vil være hårdt for hende de første gange men til sidst så vil hun selv søge det XD
apr 2012
mar 2009
Følger: 31 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.846
Nøgleordet er samling og bæring bagtil. Det tager så umådeligt med tid at få sin hest til at sætte sig bagi så du kan få den bæring du leder efter. Start i det små og vær tilfreds med selv 1 skridt.
En anden ting, som Line også nævner, er væk fra hovslaget. Din hest skal have styre og bæring til at kunne klare de tre gangarter uden at have et hegn eller en barriere at læne sig op ad. Og du skal være stærk nok som rytter til også at kunne ride de samme øvelser væk fra hovslaget. Begge dele uden at nogen af jer mister fokus:)
dec 2006
Vi rider ofte indenfor hovslaget, og jeg har været så heldig at finde en helt lige græsplæne i nærheden som er virkelig ideel til dressur - og der er intet hegn, så vi træner uden. Men det med at ligge lige på tøjlen ved jeg også vi skal arbejde på.
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 788
er det en ung hest så sæt fart under den så den ikke kan trippe.. så skal jo lige have balancen og rides frem og ned med streg under frem.. Den får kun balance ved at øve balance.. alle ung heste skal rides frem lang og ud.. lav gerne nogle volter for at så den bliver stabil i trav.. det gør ikke noget at en unghest har energi og det lyder som om din har hvis det er en unghest.. så fremdreft så den ikke kan trippe og ikke får nykker..
er det en ældre hest der pludselig er opstået problemer med kan det være noget fysik galt med den også skal der kontaktes dyrlæge
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 788
dec 2006
når jeg samler, tripper hun og korter ind