når hesten mangler ganachefrihed... :s {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Nu har jeg kæmpet for at få min hest til at bære sig selv bare lidt, og komme i en holdning, hvor hun ikke bruger sin nakke forkert, men det er simpelthen UMULIGT!! ved at kiropraktor har sagt at hun mangler ganache frihed for at kunne stå rigtigt i nakken, men aner ikke hvad jeg skal gøre for at ride hende nedefra og op, som hun sagde, altså at hun går "dybt" (ikke bag lod, men langt ned med halsen og at man så samler hende stille op, eller "løfter" hende), men kan simpelthen ikke da hun så bare stiver sig... Det går bedre i trav og skridt, i få minutter ad gangen, og galop er banlyst at få hende ned i, hun løber bare med lang hals, uanset hvor meget jeg driver bagfra.
Hun slår også fra i overgange, men det forstår jeg godt, hvis hun har svært ved balance osv. bare ved volter og på lige spor..
Nogen der ved hvad jeg kan gøre? evt. har en hest med for lidt ganache frihed? Og kender i nogle gode øvelser som kan løsne godt op, og give nogle gode ryg/hals muskler? Har redet frem og ned en del, men det kikser stadig i galop -.-'
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
Den høje samling bliver med hovedet mere foran lod end normalt, men hesten skal nok samle sig
men det er ikke til at lave om på ved øvelser
sep 2007
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 5 Emner: 46 Svar: 219
Min hest gjorde det samme og nu er der gået et år og han slår stadig lidt fra, det bedste er dog at få en underviser til at hjælpe dig.
apr 2008
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.845
Men altså, jeg rider hende så at hun ikke kigger stjerner, men nærmest har halsen helt lige, kan se at muskler titter frem og at hun skummer lidt, men der er ikke ret meget runding på.. Rider skiftevis frem og ned, og op og lytte mere til hjælpere (ben, sæde og delvist bid) og en hulens masse overgange... synes bare ikke der sker så meget i kan se hvordan hun går på min profil, et godt eksempel på når hun går pænt, er i albummet "sugar i foråret".
Tænkte bare om der var en måde at hjælpe hende bedre på, så hun fx ikke går op og stiver sig for hjælperne, især benene, når hun bliver presset lidt?
maj 2008
for føler tit at det fordi hun ikke "har kræfter" til at bære sig selv i mere end et par omgange, men ved selvfølgelig ikke om det bare er fordi hun er strid?
Sadlen passer og ligger fint på hende, bid,trense,gjord osv. passer også, så der burde ikke være noget til at genere hende til at gå som hun gør Men vil da forsøge at fortsætte og så få filmet, og se om hun kommer nok med i ryggen
apr 2008
maj 2008
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
At få hesten til at komme mere op med halsen og runde, med nakken på højeste sted, er jo en del af samlingen..
Hvis den ikk har muskler nok, så rid hende bar lang og dyb, indtil der kommer flere muskler..
maj 2008
Simone: Det du beskriver der, er stort set det jeg har forsøgt Jeg skal måske nok bare have lidt stærkere vilje og mere tålmodighed så
Tak for svarene alle sammen
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 75 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 225
Jeg har bl.a. læst dette i Kyra Kyrklunds bog "Dressur med Kyra - Ridning med system, logik og konsekvens"
- Hvis ganaschefriheden er mindre god, bliver spytkirtlen trykket ud og kan komme i klemme, når hesten giver efter i nakken."
Som det lyder, må det være rimelig ubehageligt for hesten og derfor vil hesten jo også helst undvige det Men med træning og forståelse vil man nok kunne træne sin hest på en god måde, selvom den har dette
apr 2007
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 139
google det .. så kommer der masser af dem
maj 2008
okt 2008
maj 2008
tror dog at min og har liiidt med stædighed at gøre :o) Lad og bare sige at hun ikke er hoppe for ingenting
maj 2008
okt 2008
Men som du selv siger skal dressuren da være på plads og så må man satse der, hvor ens hests talent er
maj 2008
når hesten mangler ganachefrihed... :s