Energisk unghest {{forumTopicSubject}}
Jeg har denne skønne 5-års hest. Han har ikke været redet ret meget siden tilridning, men er sød og samarbejdsvillig med alle ting.
Den sidste 1½ måned er han så begyndt at blive regelmæssigt 4-6 gange om ugen, og han har fået meget mere selvtillid og tro på sig selv.
Problemet er at han i takt med den stigende selvtillid også har fået meget mere energi. Han er ikke på nogen måde dum eller fræk, men det går ud over dressurtræningen. Han er meget ukoncentreret og løber af sted indtil han har fået krudtet af, så ligger han sig pænt ned og går afslappet rundt.
Jeg er begyndt at ride en tur på 30 - 40 min inden jeg træner dressur med ham, da jeg bare bliver irriteret på ham hvis denne "energi-periode" foregår på banen. Jeg har flere gange prøvet at "tvinge" ham ned til i tempo, men han svarer overhovedet på de halve parader og slår kraftigt fra, så længe han er i denne friskheds-tilstand.
Selvfølgelig skal han varmes op og have tid til at være frisk, men at det skal være op mod 3 kvarter, synes jeg er meget længe, og jeg føler også at der går længere og længere inden han slapper af (han er på vej op i kondi, da jeg skal ride distance på ham i august).
Ved I om deet er normalt, at en unghest reagerer sådan eller kan jeg gøre noget for at ændre det?
Jeg vil jo heller ikke pille selvtiliden og hans humør af ham.
feb 2008
Følger: 41 Følgere: 36 Emner: 31 Svar: 672
I starten gav jeg hende en soft hackamore på, for simpelthen at tvinge mig selv til at styre mere med vægt og ben - og det har hjulpet!! En rolig tøjleføring, har givet mig en roligere hest, som er blevet bedre til at lytte ergo: jo mere vi har fat og jo mere vi "gør", des uroligere bliver hesten.. det er noget med at følge hesten og slappe heeelt af, og give hesten fri (i hvert fald i mit tilfælde..)
brug overkroppen til at styre farten med.. når du er foroverbøjet er det et tegn på, at din hest bevæger sig fint.. (accepter i starten, at hesten lige skal finde sin rytme..) men hvis hesten "spurter" for meget afsted, så ret dig op, så du "stiver" dig i lænden, da dette virker som en bremse.. det tager dog ofte tid før hesten forstår det, og i starten kan man bruge tøjlen som hjælp (let hjælp)
jun 2009
Følger: 35 Følgere: 63 Heste: 5 Emner: 105 Svar: 292
maj 2010
Følger: 93 Følgere: 120 Heste: 4 Emner: 25 Svar: 401
Jewel var så frisk så hun løb med mig dagligt under ridning, så jeg blev nød til hver gang inden jeg sadlede hende på longerede jeg hende i 20 minutter og så da vi skulle ride var hun stadig frisk men hun koncentrede sig meget bedre og var mere rolig under ridning..:)
dec 2005
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 153
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
aug 2009
Følger: 35 Følgere: 29 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 56
Men generelt er ungheste jo friske og skal bare lære at styre deres energi og bruge den korrekt... Tror det handler om indlæring, oplæring og tålmodighed..
feb 2012
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.449
Held og lykke med din dreng
(Er ligge nød til at spørge hvor du skal starte distance henne? Er nemlig selv i sporten :))
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 4 Emner: 130 Svar: 922
Jeg har prøvet at ride ham ind på små volter, men det hjælper ikke rigtig noget.
Jeg vil prøve at lave lidt sidebevægelser med ham, da kan være det kan aflede ham lidt.
Til dem, der mener, jeg skal ride i længere tid: Er en opvarmning på 40min for kort tid? Først herefter begynder vi at arbejde samlende. Nogen gang rider jeg op til 1½ time. Er det for kort tid? ikke i min verden.
Lena A -> Det er til Langesøridtet. Vi starter bare 25km, da vi begge helt nye i sporten. Jeg har fået smag for det, efter jeg nogle gange har været hjælper for en rytter til 80 + niveau.
Energisk unghest