{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
852 visninger | Oprettet:

Energisk unghest {{forumTopicSubject}}

Jeg har denne skønne 5-års hest. Han har ikke været redet ret meget siden tilridning, men er sød og samarbejdsvillig med alle ting.
Den sidste 1½ måned er han så begyndt at blive regelmæssigt 4-6 gange om ugen, og han har fået meget mere selvtillid og tro på sig selv.

Problemet er at han i takt med den stigende selvtillid også har fået meget mere energi. Han er ikke på nogen måde dum eller fræk, men det går ud over dressurtræningen. Han er meget ukoncentreret og løber af sted indtil han har fået krudtet af, så ligger han sig pænt ned og går afslappet rundt.

Jeg er begyndt at ride en tur på 30 - 40 min inden jeg træner dressur med ham, da jeg bare bliver irriteret på ham hvis denne "energi-periode" foregår på banen. Jeg har flere gange prøvet at "tvinge" ham ned til i tempo, men han svarer overhovedet på de halve parader og slår kraftigt fra, så længe han er i denne friskheds-tilstand.

Selvfølgelig skal han varmes op og have tid til at være frisk, men at det skal være op mod 3 kvarter, synes jeg er meget længe, og jeg føler også at der går længere og længere inden han slapper af (han er på vej op i kondi, da jeg skal ride distance på ham i august).

Ved I om deet er normalt, at en unghest reagerer sådan eller kan jeg gøre noget for at ændre det?

Jeg vil jo heller ikke pille selvtiliden og hans humør af ham.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Energisk unghest
  • #1   9. jul 2012 Jeg har haft fuldstændig samme problem med min hoppe, som jeg tilred sidste forår/sommer.. hun stormede også afsted det første lange stk. tid.. Jeg har vendt bøtten på hovedet og tænkt omvendt - i stedet for at "tage fat" og lave halve parader og bremse hende hele tiden, har jeg sluppet tøjlerne (Let kontakt) og ladet hende trave afsted på banen, imens jeg holder et let sæde og sidder let fremoverbøjet. De første mange gange løøøb hun bare, ikke mere end normalt, men der var ingen ændring.. efterhånden var det som om hun fandt ud af, at hun ikke havde noget at løbe fra, og nu kan hun tulle rundt på banen for løse tøjler i bedste "rideskoletrav" stil. Jeg har fundet ud af, at min hoppe bare har det bedst med en let kontakt på tøjlen - kan sagtens samle hende på en let kontakt og så sæde og ben smiley

I starten gav jeg hende en soft hackamore på, for simpelthen at tvinge mig selv til at styre mere med vægt og ben - og det har hjulpet!! En rolig tøjleføring, har givet mig en roligere hest, som er blevet bedre til at lytte smiley ergo: jo mere vi har fat og jo mere vi "gør", des uroligere bliver hesten.. det er noget med at følge hesten og slappe heeelt af, og give hesten fri smiley (i hvert fald i mit tilfælde..)

brug overkroppen til at styre farten med.. når du er foroverbøjet er det et tegn på, at din hest bevæger sig fint.. (accepter i starten, at hesten lige skal finde sin rytme..) men hvis hesten "spurter" for meget afsted, så ret dig op, så du "stiver" dig i lænden, da dette virker som en bremse.. det tager dog ofte tid før hesten forstår det, og i starten kan man bruge tøjlen som hjælp (let hjælp)

• #2   9. jul 2012 Lad hesten bruge energien i dressuren, få den frem ad, og alt det der fis man gør i dressur. Vil kun mene at det er godt. Måske rider du ham for kort tid..?

• #3   9. jul 2012 Jeg havde samme problem bare lidt værere med Jewel da hun var4-5 år og især om vinteren!
    Jewel var så frisk så hun løb med mig dagligt under ridning, så jeg blev nød til hver gang inden jeg sadlede hende på longerede jeg hende i 20 minutter og så da vi skulle ride var hun stadig frisk men hun koncentrede sig meget bedre og var mere rolig under ridning..:)

• #5   9. jul 2012 Jeg vil sige du bare skal "udnytte" energien, og bruge det til øvevlserne.. Mange heste bliver også lidt iltre hvis de keder sig, så bare få vendt problemet om til et god ting (:

• #6   9. jul 2012 Min er altid fyldt med energi, men bruger den altid konstruktivt.. Hvis hesten løber, så lav nogle schenkelvigninger og versader, så den kommer på plads.. Masser af overgange og vær konsekvent, det er jo dig der bestemmer.. Min har lært nu, at han intet får ud af bare at løbe, men hvis han går pænt, får han lov til at lave flere 'sjove' ting smiley

• #7   9. jul 2012 Min har gjort det samme, lige da jeg var begyndt med den var den vildt rolig og sød, men efterhånden som den fik bedre kondi blev den mere frisk.. Min erfaring er at det tager af efterhånden igen.. Dog kan du fx. skære den ned i foder hvis den får en stor mængde kerne kan det godt gøre at kernen stiger hesten til hoved..
    Men generelt er ungheste jo friske og skal bare lære at styre deres energi og bruge den korrekt... Tror det handler om indlæring, oplæring og tålmodighed.. smiley

• #8   9. jul 2012 Har haft samme problem med min distance pony. Jeg tacklede problemet ved, at når hun satte op i tempo og løb, tog jeg hende ned i skridt og skridtede lidt på hende. Det virkede!
    Held og lykke med din dreng smiley
    (Er ligge nød til at spørge hvor du skal starte distance henne? Er nemlig selv i sporten :))

• #9   9. jul 2012 Tak for svarene alle sammen (men kom endelig med flere hvis I har et godt forslag)

Jeg har prøvet at ride ham ind på små volter, men det hjælper ikke rigtig noget.
    Jeg vil prøve at lave lidt sidebevægelser med ham, da kan være det kan aflede ham lidt.

Til dem, der mener, jeg skal ride i længere tid: Er en opvarmning på 40min for kort tid? Først herefter begynder vi at arbejde samlende. Nogen gang rider jeg op til 1½ time. Er det for kort tid? ikke i min verden.

Lena A -> Det er til Langesøridtet. Vi starter bare 25km, da vi begge helt nye i sporten. Jeg har fået smag for det, efter jeg nogle gange har været hjælper for en rytter til 80 + niveau.

Kommentér på:
Energisk unghest

Annonce