1.063 visninger
|
Oprettet:
Venstre volte - problem {{forumTopicSubject}}
Hej hej, alle sammen
Håber I kan hjælpe mig med et problem jeg finder stort. Cabaret, som jeg har haft i snart 3 måneder, red jeg lidt dressur på idag. Når vi traver rundt på højre volte, er der ingenting. Men på venstre volte går hun ned i skridt. Jeg kan ikke få hende frem ad eller noget. Det er det, jeg håber I kan hjælpe mig med. Altså at forstå det og forbedre det.
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Blogger
Følger: 229 Følgere: 1405 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.588
Heste er jo højre og venstrehåndet ligesom vi er. De fleste heste er hørjehåndet - ligesom vi mennesker. Hvilket vil sige at hesten automatisk vil være stærkest i balance og bøjning på højrevolte kombineret med at rytteren oftest også bedst støtter hesten på denne volte
okt 2009
Følger: 74 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 57
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 206
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Oplever selv det meget fantastiske (synes jeg selv) med min hest, at efter jeg har fundet ud af, at arbejde rigtigt med ham på volten, gymnasticerende i longen, så er det forskelligt, hvilken volte han er bedst på.Så går der to uger, hvor det er højre volte der er bedst, og så to uger, hvor det er venstre. Det synes jeg er fedt, for det er jo et tegn på, at der er noget der virker, og at vi er godt på vej til en ligeudretning
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Eks, hvis hesten er bedst på venstre volte, så er hesten bøjet og stillet lidt til venstre. Det betyder, at muskulaturen på venstre side (indersiden) er trukket sammen, og muskulaturen på højre side (ydersiden) er strukket ud.
Dette mønster gentager sig også på folden. Vi kan bedst se det, som observatør, ved at se, hvilken galop hesten oftest vælger på folden. Hvis den vælger venstre galop, så er det fordi den er bedst på venstre volte, og dermed har en kraftigere, mere sammentrukket muskulatur på venstre side, og en dertil svagere, mere udstrukket muskulatur på højre side.
Så kan hesten have nogle låsninger, det kan der være forskellige årsager til. Min hest har aldrig haft låsninger.
feb 2004
Følger: 31 Følgere: 33 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 49
jun 2009
Følger: 35 Følgere: 63 Heste: 5 Emner: 105 Svar: 292
feb 2004
Det kan også være noget så "banalt" som et balanceproblem - og så er det kun træning som kan afhjælpe det
Held og lykke med det.
feb 2004
Venstre volte - problem