{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.063 visninger | Oprettet:

Venstre volte - problem {{forumTopicSubject}}

Hej hej, alle sammen smiley

Håber I kan hjælpe mig med et problem jeg finder stort. Cabaret, som jeg har haft i snart 3 måneder, red jeg lidt dressur på idag. Når vi traver rundt på højre volte, er der ingenting. Men på venstre volte går hun ned i skridt. Jeg kan ikke få hende frem ad eller noget. Det er det, jeg håber I kan hjælpe mig med. Altså at forstå det og forbedre det.

smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Venstre volte - problem
  • #1   8. jul 2012 Hvor uddannet er hesten og du? Rid evt væk fra bane/ridehus og øv på et stort område i at ride begge veje rundt..

• #2   8. jul 2012 What k a said..

Heste er jo højre og venstrehåndet ligesom vi er. De fleste heste er hørjehåndet - ligesom vi mennesker. Hvilket vil sige at hesten automatisk vil være stærkest i balance og bøjning på højrevolte kombineret med at rytteren oftest også bedst støtter hesten på denne volte smiley

• #3   8. jul 2012 Hmmm hvor gammel er den?:)

• #5   8. jul 2012 Jeg havde samme problem og fandt ud af at min havde 2 låsninger i venstre side....

• #6   8. jul 2012 Det er helt naturligt, at hesten er stærkere på den ene volte end på den anden. Når vi snakker ligeudretning, er det præcist det, vi forsøger at træne væk. Således er en hest først ligeudrettet når den bærer lige meget på begge bagben. I udgangspunktet vil hesten helst bære mere på det ene bagben, og skubbe med det andet - dermed får vi denne skævhed. Så det handler om at gymnasticere hesten på begge volter. Så når vi arbejder med stilning og bøjning, er det faktisk i et forsøg på at ligeudrette hesten.

Oplever selv det meget fantastiske (synes jeg selv) med min hest, at efter jeg har fundet ud af, at arbejde rigtigt med ham på volten, gymnasticerende i longen, så er det forskelligt, hvilken volte han er bedst på.Så går der to uger, hvor det er højre volte der er bedst, og så to uger, hvor det er venstre. Det synes jeg er fedt, for det er jo et tegn på, at der er noget der virker, og at vi er godt på vej til en ligeudretning smiley

• #8   8. jul 2012 Ditte, det er fordi den ene sides muskulatur er bedre strukket ud, og den anden side er mere spændt ind.

Eks, hvis hesten er bedst på venstre volte, så er hesten bøjet og stillet lidt til venstre. Det betyder, at muskulaturen på venstre side (indersiden) er trukket sammen, og muskulaturen på højre side (ydersiden) er strukket ud.
    Dette mønster gentager sig også på folden. Vi kan bedst se det, som observatør, ved at se, hvilken galop hesten oftest vælger på folden. Hvis den vælger venstre galop, så er det fordi den er bedst på venstre volte, og dermed har en kraftigere, mere sammentrukket muskulatur på venstre side, og en dertil svagere, mere udstrukket muskulatur på højre side.

Så kan hesten have nogle låsninger, det kan der være forskellige årsager til. Min hest har aldrig haft låsninger.

• #9   8. jul 2012 Hvordan er den i longe? Er det samme problem her?

• #10   8. jul 2012 Jeg har redet i 15 år, hesten er redet i sammenlagt 6 måneder. Jeg har haft hende i tre måneder. Har ikke prøvet at longere hende, - vi har kun redet ture ind til videre, og har kun mulighed for at ride på en nyklippet mark. Da vi købte hende, gik hun gennem handelsundersøgelse, med kun tandspidser som er væk og lidt franske forben.

• #11   8. jul 2012 Jeg ville nok lige prøve at se hvordan hesten reagerer i en longe. Muligvis kan det også bare være fordi det strammer lidt i muskulaturen, og her kan lidt longetræning og være med at at få strukket den lidt ud på den "dårlige" volte.

Det kan også være noget så "banalt" som et balanceproblem - og så er det kun træning som kan afhjælpe det smiley

Held og lykke med det.

• #12   8. jul 2012 Og smuk hest du har forøvrigt smiley

Kommentér på:
Venstre volte - problem

Annonce